Rada gminy wydała oświadczenie, w którym wskazała, że w trosce o zdrowie i dobro mieszkańców oraz ochronę środowiska, przyłącza się do wniosku mieszkańców w sprawie planowanej przez spółkę inwestycji polegającej na budowie zakładu produkcji nawozów i paliw organicznych, w tym biometanu.
Spółka wniosła skargę
Oświadczenie zostało opublikowane w biuletynie informacji publicznej, a jego kopię doręczono spółce. Doprowadziło to do eskalacji sporu, ponieważ spółka wniosła skargę do sądu administracyjnego, w której domagała się stwierdzenia nieważności spornego oświadczenia. W piśmie wskazała, że oświadczenie organu jest adresowane bezpośrednio do niej, a jego celem jest uniemożliwienie realizacji planowanej inwestycji. Skarżąca uważała, że doszło do naruszenia przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, ponieważ organ chciał ją zmusić do zmiany lokalizacji planowanej inwestycji, bez istnienia ku temu podstaw prawnych. W odpowiedzi na skargę, organ wniósł o jej odrzucenie jako niedopuszczalnej, ewentualnie oddalenie w całości. W piśmie podkreślił, że oświadczenie zostało podjęte zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie podlega zaskarżeniu.
Oświadczenie wyrażało intencje organu
Sprawą zajął się WSA, który wskazał, że oświadczenie podjęto na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 w związku z art. 6 i art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (dalej jako: usg). Z pierwszego z tych przepisów wynika, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do jej kompetencji. Natomiast art. 6 i art. 7 usg określają zakres działania gminy i jej zadania własne. Podejmując sporną uchwałę, powołano się także na jeden z przepisów statutu gminy, zgodnie z którym, rada może podejmować oświadczenia zawierające stanowisko w określonej sprawie. Sąd zwrócił uwagę, że zaskarżone oświadczenie wpisuje się w kategorię aktów, których przedmiotem jest apel, stanowisko czy rezolucja, które wyrażają pewną intencję. Akty te nie zawierają nakazów określonego działania, które konkretyzowałoby się w powinności określonego zachowania organów gminy lub podmiotów zewnętrznych. Nie mają one też charakteru zobowiązującego czy normatywnego oraz nie kreują żadnych uprawnień i zobowiązań po stronie osób trzecich.
Cena promocyjna: 80.09 zł
|Cena regularna: 89 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 64.08 zł
Oświadczenie nie blokowało inwestycji
Czytaj także: NSA: Przekonanie skarżącego o wadliwości decyzji nie wstrzymuje jej wykonania
WSA podkreślił, że sporne oświadczenie stanowiło pewnego rodzaju uzewnętrznienie woli organu stanowiącego, które w sferze prawnej pozostaje bez wyraźnego wpływu na adresatów, do których jest kierowane. Z art. 101 usg wynika, że każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem, podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego. Spółka nie wykazała jednak, w jaki sposób doszło do naruszenia jej interesu prawnego lub uprawnienia. Sąd nie podzielił oceny skarżącej, że oświadczenie miało na celu uniemożliwienie jej realizacji planowanej inwestycji. Zaskarżony akt miał bowiem charakter intencjonalny a nie rozstrzygający. Nie dawał ani też nie odbierał skarżącej żadnego prawa i nie nakładał na nią obowiązków. Mając powyższe na uwadze, WSA odrzucił skargę.
Postanowienie WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 26 marca 2025 r., sygn. akt II SA/Go 94/25, nieprawomocne
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.