Osoba ubiegająca się o członkostwo w obwodowej komisji wyborczej w czasie wyborów musi pamiętać, że wynagrodzenie za ten dzień będzie wliczało się do jej dochodu. A co za tym idzie, może mieć wpływ na pobieranie świadczeń z pomocy społecznej dla osób, które są lub chcą być jej beneficjentami. Nie zawsze to jest jasne. - Mimo kluczowego znaczenia diet dla członków OKW (obwodowych komisji wyborczych – red.) w praktyce pojawiają się wątpliwości dotyczące ich traktowania w kontekście szeroko rozumianego systemu pomocy społecznej. Istotnym problemem jest brak jednoznaczności w kwestii, czy owe diety są wliczane do dochodu, który wpływa na możliwość uzyskania różnorodnych świadczeń społecznych wypłacanych przez ośrodki pomocy społecznej. Niejasności w tej materii mogą prowadzić do niespójnych decyzji administracyjnych, które mają bezpośredni wpływ na sytuację materialną osób korzystających z pomocy społecznej – pyta w interpelacji poselskiej (nr 7553) do ministra rodziny, pracy i polityki społecznej posłanka Marta Stożek.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie pozostawiło w tej kwestii wątpliwości. - Dieta wypłacana członkowi obwodowej komisji wyborczej nie została wyłączona z dochodu i z tego względu jest uwzględniana w dochodzie osoby pobierającej lub ubiegającej się o świadczenie z pomocy społecznej, a zatem jej uwzględnienie przy wyliczaniu dochodu należy uznać za prawidłowe – odpowiada Katarzyna Nowakowska, wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej.

Członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP 18 maja zarobi 500 zł, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł - przewodniczący komisji wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze.

Czytaj również: Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta>>

Pojęcie dochodu jednoznaczne

Wiceminister Katarzyna Nowakowska wskazuje, że ustawodawca jednoznacznie zdefiniował w ustawie o pomocy społecznej pojęcie dochodu (art. 8 ust. 3). Przywołany artykuł zawiera zasadę uwzględniania wszystkich dochodów, bez względu na ich pochodzenie, wprowadzając tylko nieliczne wyjątki. Katalog obciążeń pomniejszających dochód, jak i katalog przychodów odliczanych od dochodu, określony w art. 8 ust. 3 i 4 oraz 4a ustawy o pomocy społecznej, jest zamknięty. Jak podkreśla wiceminister rodziny, co za tym idzie, każdy rodzaj dochodu niewymieniony wprost w tych regulacjach należy wliczyć do dochodu osoby/rodziny pobierającej lub ubiegającej się o świadczenie z pomocy społecznej.

Od 1 stycznia 2025 r. kryteria dochodowe w pomocy społecznej wynoszą dla osoby samotnie gospodarującej 1010 zł, a dla osoby w rodzinie 823 zł.

Wśród świadczeń adresowanych do rodzin z dziećmi, których przyznanie zależy od spełnienia kryterium dochodowego są: świadczenia rodzinne (zasiłek rodzinny wraz z dodatkami, jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka, specjalny zasiłek opiekuńczy przyznawany na zasadzie praw nabytych) oraz świadczenia z funduszu alimentacyjnego. Prawo do nich ustala się na roczny okres zasiłkowy/świadczeniowy, na podstawie dochodu osiągniętego w roku kalendarzowym poprzedzającym okres, na który ustalane jest prawo do tych świadczeń, z uwzględnieniem zmian w sytuacji dochodowej rodziny, jeśli zmiany te dotyczą utraty lub uzyskania dochodu.

- W świetle przywołanych przepisów do dochodu rodziny osoby ubiegającej się o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego, których przyznanie zależne jest od spełnienia kryterium dochodowego, wliczane są dochody wymienione w art. 3 pkt 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, osiągnięte przez członków rodziny w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy/świadczeniowy (czyli m.in. kwoty diet nieopodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich) – podkreśla Katarzyna Nowakowska.