Do czasu uchwalenia ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych sprawy dokumentów w ochotniczych strażach pożarnych, w tym legitymacji, były wewnętrzną sprawą każdego stowarzyszenia. Zgodnie z art. 29 ustawy legitymacja strażaka OSP ma potwierdzać jego status lub uprawienie do świadczenia ratowniczego. Wygląd legitymacji określiło rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 1 czerwca 2022 r. w sprawie legitymacji strażaka ratownika OSP lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego. Ma to być elektroniczna karta procesowa w formie karty identyfikacyjnej wykonanej z tworzywa sztucznego. Planowano wydać ok. 230 tys. legitymacji. W październiku 2023 r. Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej zamówiła 9 tys. blankietów legitymacji. Do dziś nie została wydana ani jedna.
Czytaj więcej: Finansowanie ochotniczych straży pożarnych przez jednostki samorządu terytorialnego >.
Czytaj także: Emerytury dla strażaków i ratowników>>
Teraz z projektem uregulowania kwestii legitymacji wystąpili posłowie klubu Polska 2050 - Trzecia Droga. Uzasadniają, że taką konieczność wyartykułowano podczas posiedzenia sejmowej podkomisji stałej do spraw rozwoju i promocji straży pożarnych.
Według projektu nowelizacji ustawy o ochotniczych strażach pożarnych nie zmieni się kategoria osób uprawnionych do uzyskania legitymacji OSP. Nadal będzie ona przysługiwać strażakowi ratownikowi OSP na czas pełnienia tej funkcji oraz osobie posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego, na czas posiadania uprawnienia do tego świadczenia. Zmieni się jedynie forma- kartę z tworzywa sztucznego zastąpi wersja elektroniczna dostępna w aplikacji mObywatel, jako dokument mobilny w rozumieniu ustawy z 26 maja 2023 roku o aplikacji mObywatel. W projektowanych przepisach zakłada się, że rejestr legitymacji będzie prowadzony w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego do spraw administracji lub upoważnionego przez niego komendanta Państwowej Straży Pożarnej.
Nowy obowiązek dla gmin
Legitymacja wydawana będzie na wniosek strażaka po albo osoby posiadającej uprawnienie doświadczenia ratowniczego złożony do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której ma siedzibę jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej, której strażak jest członkiem. To organ gminy, po sprawdzeniu czy dany strażak jest uprawniony do posiadania legitymacji, ma wprowadzać dane do rejestru legitymacji strażaków ratowników OSP.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) będzie mógł na podstawie porozumienia upoważniać zarząd OSP lub zarząd oddziału gminnego związku ochotniczych straży pożarnych do przyjmowania wniosków o wydanie legitymacji i wprowadzenia danych do rejestru. Posłowie wskazują, że nowe obowiązki nałożone na gminy nie spowodują dla nich skutków finansowych, w szczególności związanych z koniecznością zatrudnienia nowych pracowników.
Posłowie uzasadniają, że proponowane rozwiązania nie stworzą dodatkowy kosztów dla budżetu państwa. Legitymacja będzie wykorzystywać rozwiązania innych wdrożeń legitymacji w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy mają weść w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia. Taki okres, zdaniem posłów, jest wystarczający do przygotowania narzędzi informatycznych do wydawania legitymacji w wersji elektronicznej. Inicjatorzy nowych przepisów szacują, że legitymacje otrzyma około 230 tys. obywateli.
WZORY DOKUMENTÓW:
- Zarządzenie w sprawie powołania komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej - WZÓR >
- Wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego - WZÓR >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.
Cena promocyjna: 134.1 zł
|Cena regularna: 149 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 107.28 zł