Uzgadnianie działalności organów państwowych, instytucji i jednostek gospodarczych nie podporządkowanych radom narodowym z działalnością rad narodowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 października 1958 r.
w sprawie uzgadniania działalności organów państwowych, instytucji i jednostek gospodarczych nie podporządkowanych radom narodowym z działalnością rad narodowych.

Na podstawie art. 56 ust. 4 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. Nr 5, poz. 16) zarządza się, co następuje:
§  1.
Uzgadnianie działalności organów państwowych, instytucji i jednostek gospodarczych nie podporządkowanych radom narodowym, zwanych dalej "jednostkami", z działalnością rad narodowych następuje na zasadach i w trybie określonych w niniejszym rozporządzeniu.
§  2.
1.
Prezydia rad narodowych mają prawo:
1)
żądania informacji od kierowników jednostek,
2)
zwoływania narad kierowników jednostek,
3)
żądania uzgodnienia z prezydium rady narodowej decyzji kierownika jednostki mających zasadnicze znaczenie dla interesów miejscowej ludności lub rozwoju gospodarczego terenu.
2.
Uprawnienia określone w ust. 1 prezydia rad narodowych wykonują przy zachowaniu następujących zasad:
1)
prezydia rad narodowych żądają ustnych lub pisemnych informacji w sprawach związanych z zadaniami danej rady narodowej,
2)
prezydia wojewódzkich rad narodowych zwołają narady z kierownikami wszystkich lub niektórych jednostek działających na terenie województwa, chociażby siedziba tych jednostek znajdowała się na terenie innego województwa,
3)
prezydia powiatowych rad narodowych zwołują narady z kierownikami wszystkich lub niektórych jednostek działających na terenie powiatu, chociażby siedziba tych jednostek znajdowała się na terenie innego powiatu, z tym że zapraszanie do udziału w naradach przedstawicieli jednostek podporządkowanych bezpośrednio organom centralnym powinno następować za uprzednią zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej; prezydia gromadzkich rad narodowych wykonują odpowiednio swoje uprawnienia w stosunku do jednostek działających na terenie gromady;
4)
jeżeli decyzja jednostki dotyczy terenu więcej niż jednego prezydium rady narodowej, wystarczające jest uzgodnienie tej decyzji z prezydium rady narodowej bezpośrednio wyższego stopnia, uzgadnianie decyzji na szczeblu wojewódzkim następuje ze wszystkimi prezydiami wojewódzkich rad narodowych, których terenu dana decyzja dotyczy.
§  3.
1.
Informacje ustne lub pisemne składają kierownicy jednostek w trybie i terminie określonych przez prezydium rady narodowej.
2.
W przypadkach szczególnie pilnych przewodniczący prezydiów rad narodowych mogą żądać od kierowników jednostek natychmiastowego udzielenia informacji.
3.
Gdy złożenie informacji w trybie i terminie określonych przez prezydium rady narodowej nie jest możliwe, kierownik jednostki obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym prezydium rady narodowej lub jego przewodniczącego oraz jednostkę nadrzędną sprawującą nadzór nad jednostką obowiązaną do złożenia informacji.
§  4.
W miarę potrzeby prezydium rady narodowej może żądać udokumentowania informacji, w szczególności w drodze udzielenia do wglądu prezydiom rad narodowych lub upoważnionym przez nie przedstawicielom odpowiednich dokumentów i innych dowodów.
§  5.
1.
Kierownicy jednostek obowiązani są na zaproszenie prezydiów rad narodowych do wzięcia udziału w ich posiedzeniach, na których rozpatrywane są sprawy związane z działalnością tych jednostek, a w szczególności gdy zachodzi potrzeba uzgodnienia działalności jednostki i działalności prezydium lub gdy przedmiotem posiedzenia mają być informacje złożone przez kierowników jednostek.
2.
Prezydia rad narodowych mogą kierować do jednostek, których informacje były rozpatrywane, lub do ich jednostek nadrzędnych swoje spostrzeżenia i umotywowane wnioski.
3.
W przypadku niemożności uzgodnienia z kierownikiem jednostki stanowiska, zasad postępowania lub kierunków działalności prezydium rady narodowej może zwrócić się do jednostki nadrzędnej o udzielenie jednostce wiążących wytycznych w sprawach wymagających zgodnego działania.
§  6.
Prezydia rad narodowych dla uzgodnienia działalności jednostek z ogólnym kierunkiem działalności rady narodowej zwołują w miarę potrzeby narady kierowników wszystkich lub niektórych jednostek. W naradzie obowiązani są wziąć udział kierownicy tych jednostek osobiście lub ich zastępcy.
§  7.
Celem narad, o których mowa w § 6, powinno być w szczególności:
1)
uzgodnienie kierunków działalności, stanowisk oraz zadań mających istotne znaczenie dla danego terenu,
2)
określenie zadań szczegółowych wymagających jednolitego skoordynowanego działania,
3)
wzajemne informowanie się o swej działalności i zamierzeniach na przyszłość w sprawach dotyczących zadań, o których mowa w pkt 1 i 2,
4)
wprowadzenie ułatwień i uproszczeń w działalności administracji państwowej i we wzajemnych stosunkach oraz występowanie z wnioskami w tym zakresie,
5)
rozpatrywanie sprawozdań z realizacji wspólnych zadań,
6)
rozpatrywanie innych spraw zgłoszonych przez przewodniczącego narady.
§  8.
1.
Porządek dzienny narady ustala prezydium rady narodowej. Kierownicy jednostek mogą zgłaszać prezydium rady narodowej wnioski celem włączenia ich do porządku dziennego.
2.
Przewodniczący prezydium rady narodowej zawiadamia kierowników jednostek o miejscu, terminie i porządku dziennym narady co najmniej na tydzień przed terminem narady. W przypadkach szczególnie pilnych termin ten może być skrócony.
3.
Naradom przewodniczy przewodniczący prezydium rady narodowej lub z jego upoważnienia stale urzędujący członek prezydium rady narodowej.
§  9.
1.
Na naradach nie podejmuje się uchwał, a wyniki narad ujmuje się w protokole w formie:
1)
uzgodnionych zadań, kierunków działalności, wytycznych postępowania lub przyjętych stanowisk,
2)
uzgodnionych wniosków do organów wyższego stopnia lub organów centralnych,
3)
w przypadku rozbieżności - w formie stanowisk poszczególnych uczestników narad.
2.
Odpisy protokołów narad lub wyciągi z tych protokołów powinny być przesyłane najpóźniej w terminie jednego tygodnia od zakończenia narady zainteresowanym uczestnikom narad i ich organom nadrzędnym.
§  10.
Do udziału w naradach prezydia rad narodowych powinny zapraszać przewodniczących zainteresowanych komisji rady narodowej, a nadto w miarę potrzeby przedstawicieli organów centralnych, organizacji politycznych, społecznych, kulturalnych i innych, zainteresowanych w sprawach będących przedmiotem narad.
§  11.
W przypadkach wymagających koordynacji działalności jednostek podporządkowanych radom narodowym i jednostek nie podporządkowanych radom narodowym mogą być powoływane przez prezydia wojewódzkich i powiatowych rad narodowych pod przewodnictwem członka prezydium rady narodowej zespoły koordynujące działalność tych jednostek. Do zespołów koordynujących stosuje się odpowiednio przepisy §§ 7 - 10.
§  12.
1.
Kierownicy jednostek obowiązani są uzgadniać z prezydiami rad narodowych projekty swoich decyzji mających zasadnicze znaczenie dla interesów miejscowej ludności lub rozwoju gospodarczego terenu, a w szczególności projekty decyzji dotyczących warunków bytowych, socjalnych i kulturalnych ludności, zaopatrzenia terenu, oraz projekty zarządzeń nakładających obowiązki na ludność lub stanowiących o ulgach i pomocy dla ludności.
2.
W sprawach, o których mowa w ust. 1, prezydia rad narodowych mogą występować o wydanie decyzji przez kierowników jednostek. Kierownik jednostki obowiązany jest najpóźniej w terminie 14 dni powiadomić prezydium o zajętym stanowisku.
3.
Projekty decyzji podlegających uzgodnieniu powinny być zgłaszane prezydium rady narodowej na piśmie. W przypadkach pilnych uzgodnienie decyzji następuje w drodze bezpośredniego porozumienia się kierownika jednostki z przewodniczącym prezydium rady narodowej. W przypadku gdy uzgodnienie decyzji okaże się niemożliwe, decyzja nie może być wydana do czasu rozstrzygnięcia rozbieżności przez właściwy organ nadrzędny w porozumieniu z prezydium rady narodowej.
4.
Niezgłoszenie przez prezydium rady narodowej w terminie 14 dni zastrzeżeń do przedstawionego na piśmie projektu decyzji uważa się za brak zastrzeżeń.
§  13.
1.
W odniesieniu do sądów i organów prokuratury przedmiotem żądanych informacji oraz przedmiotem uzgodnienia z prezydiami rad narodowych odpowiedniego stopnia nie mogą być sprawy wchodzące w zakres postępowania i orzecznictwa sądowego oraz działalności prokuratury w sprawach konkretnych osób, jak również sprawy dotyczące nadzoru sądowego i nadzoru prokuratury nad śledztwem i dochodzeniem.
2.
Informacje sądów i organów prokuratury dotyczyć mogą zwłaszcza stopnia nasilenia oraz przyczyn przestępczości, a gdy chodzi o informacje organów prokuratury nadto dostrzeżonych przez te organy w ramach sprawowanego przez nie nadzoru ogólnego braków - niedociągnięć i innych nieprawidłowości w działalności terenowych organów administracji państwowej, instytucji i jednostek gospodarczych.
3.
Wykonywanie uprawnień przez prezydia rad narodowych w stosunku do sądów i organów prokuratury nie może naruszyć niezawisłości sędziów i niezależności organów prokuratury od organów terenowych w sprawowaniu funkcji prokuratorskich.
§  14.
W razie rozbieżności wynikających w konkretnych sprawach, dotyczących wykonania przepisów niniejszego rozporządzenia, rozbieżności te - z zastrzeżeniem przepisów § 12 ust. 3 - rozstrzyga prezydium rady narodowej bezpośrednio wyższego stopnia w porozumieniu z kierownikiem jednostki sprawującej nadzór nad jednostką będącą w sporze.
§  15.
1.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o prezydiach wojewódzkich rad narodowych, należy przez to rozumieć również prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw.
2.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o prezydiach powiatowych rad narodowych, należy przez to rozumieć również prezydia miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie oraz prezydia dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw, a ilekroć jest mowa o prezydiach gromadzkich rad narodowych - prezydia pozostałych rad narodowych.
§  16.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów i zainteresowanym ministrom.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1958.59.296

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uzgadnianie działalności organów państwowych, instytucji i jednostek gospodarczych nie podporządkowanych radom narodowym z działalnością rad narodowych.
Data aktu: 04/10/1958
Data ogłoszenia: 10/10/1958
Data wejścia w życie: 10/10/1958