RADA PAŃSTWA
POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 8 listopada 1968 r. sporządzona została w Wiedniu Konwencja o znakach i sygnałach drogowych.
Po zaznajomieniu się z powyższą konwencją Rada Państwa uznała ją i uznaje za słuszną, potwierdzając zastrzeżenie złożone zgodnie z art. 46 ust. 1 przy podpisaniu konwencji, że Polska Rzeczpospolita Ludowa nie uważa się za związaną artykułem 44 tej konwencji; oświadcza że wymieniona konwencja jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzeka, że będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Dano w Warszawie dnia 1 czerwca 1984 r.
(Tekst konwencji zawiera załącznik do niniejszego numeru)
KONWENCJA O ZNAKACH I SYGNAŁACH DROGOWYCH
Umawiające się Strony
uznając, że jednolitość w skali międzynarodowej drogowych znaków, sygnałów i oznaczeń drogi jest niezbędna do ułatwienia międzynarodowego ruchu drogowego oraz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach,
zgodziły się na następujące postanowienia:
Postanowienia ogólne
Określenia
W celu stosowania postanowień niniejszej konwencji niżej podane określenia mają takie znaczenie, jakie nadano im w niniejszym artykule:
a) określenie "ustawodawstwo krajowe" Umawiającej się Strony oznacza całokształt praw i przepisów krajowych lub lokalnych, obowiązujących na terytorium tej Umawiającej się Strony;
b) określenie "obszar zabudowany" oznacza obszar obejmujący zabudowania, na który wjazdy i z którego wyjazdy są specjalnie oznaczone odpowiednimi znakami lub który jest inaczej zdefiniowany w ustawodawstwie krajowym;
c) określenie "droga" oznacza całą powierzchnię każdej drogi lub ulicy otwartej dla ruchu publicznego;
d) określenie "jezdnia" oznacza część drogi zwykle używaną do ruchu pojazdów; droga może składać się z kilku jezdni wyraźnie od siebie oddzielonych, na przykład za pomocą pasa rozdzielającego lub różnicy poziomów;
e) określenie "pas ruchu" oznacza każdy z podłużnych pasów, na które może być podzielona jezdnia, oznaczony lub nie oznaczony za pomocą podłużnych znaków na jezdni, lecz mający szerokość wystarczającą dla ruchu jednego rzędu pojazdów samochodowych innych niż motocykle;
f) określenie "skrzyżowanie" oznacza każde przecięcie się dróg na jednym poziomie, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z placami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia;
g) określenie "przejazd kolejowy" oznacza każde przecięcie się na jednym poziomie drogi z linią kolejową lub tramwajową o odrębnym torowisku;
h) określenie "autostrada" oznacza drogę specjalnie zaprojektowaną i zabudowaną dla ruchu samochodowego, która nie służy przydrożnym posiadłościom oraz która:
i) poza wyjątkami dotyczącymi punktów specjalnych lub okresów przejściowych ma odrębne jezdnie przeznaczone dla obu kierunków ruchu, wyraźnie oddzielone od siebie za pomocą pasa rozdzielającego, nie przeznaczonego dla ruchu, lub w wyjątkowych przypadkach w inny sposób;
ii) nie przecina się na tym samym poziomie z inną drogą, torem kolejowym lub tramwajowym albo z drogą przeznaczoną dla ruchu pieszego;
iii) jest specjalnie oznaczona jako autostrada;
i) określa się, że pojazd jest:
i) "zatrzymany", jeżeli jest on unieruchomiony na czas niezbędny do wsiadania lub wysiadania osób albo w celu załadowania lub wyładowania rzeczy;
ii) "na postoju", jeżeli jest on unieruchomiony z innego powodu niż konieczność uniknięcia kolizji z innym użytkownikiem drogi lub z przeszkodą albo zastosowania się do przepisów ruchu oraz jeżeli czas unieruchomienia pojazdu nie jest ograniczony do czasu niezbędnego do wsiadania lub wysiadania osób albo do załadowania lub wyładowania rzeczy.
Jednakże Umawiające się Strony mogą uważać za "zatrzymanie" każde unieruchomienie pojazdu w warunkach określonych wyżej w punkcie ii), którego czas trwania nie przekracza okresu ustalonego w ustawodawstwie krajowym, oraz uważać za "postój" każde unieruchomienie pojazdu w warunkach określonych wyżej w punkcie i), którego czas trwania przekracza okres ustalony w ustawodawstwie krajowym;
j) określenie "rower" oznacza każdy pojazd mający co najmniej dwa koła, który jest napędzany wyłącznie siłą mięśni osób znajdujących się na tym pojeździe, w szczególności za pomocą pedałów lub ręcznej korby;
k) określenie "motorower" oznacza każdy dwukołowy lub trzykołowy pojazd zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nie przekraczającej 50 cm3 (30,5 cala3) i którego największa szybkość konstrukcyjna nie przekracza 50 km (30 mil) na godzinę. Jednakże Umawiające się Strony, stosownie do swego ustawodawstwa krajowego, mogą nie uważać za motorowery takich pojazdów, które nie mają cech charakterystycznych rowerów, dotyczących możliwości ich używania, a w szczególności możliwości napędzania ich za pomocą pedałów, albo których największa szybkość konstrukcyjna, ciężar lub niektóre cechy charakterystyczne silnika przekraczają ustalone wielkości. Niczego w niniejszym określeniu nie należy interpretować jako stanowiącego przeszkodę do całkowitego zrównania przez Umawiające się Strony motorowerów z rowerami przy stosowaniu przepisów ich ustawodawstwa krajowego w sprawie ruchu drogowego;
l) określenie "motocykl" oznacza każdy dwukołowy pojazd z bocznym wózkiem lub bez niego, zaopatrzony w silnik napędowy. Umawiające się Strony mogą w swoim ustawodawstwie krajowym zrównać z motocyklami trzykołowe pojazdy, których ciężar własny nie przekracza 400 kg (900 funtów). Określenie "motocykl" nie obejmuje motorowerów; jednakże Umawiające się Strony mogą, pod warunkiem złożenia odpowiedniego oświadczenia zgodnie z artykułem 46 ustęp 2 niniejszej konwencji, zrównać motorowery z motocyklami w celu stosowania niniejszej konwencji.
m) określenie "pojazd motorowy" oznacza każdy pojazd drogowy wyposażony w silnik napędowy i poruszający się samodzielnie na drodze, z wyjątkiem motorowerów na terytorium tych Umawiających się Stron, które nie zrównały motorowerów z motocyklami, oraz z wyjątkiem pojazdów szynowych;
n) określenie "pojazd samochodowy" oznacza każdy pojazd motorowy używany zwykle do przewozu na drogach osób lub rzeczy albo do ciągnięcia po drogach pojazdów, używanych do przewozu osób lub rzeczy. Określenie to obejmuje trolejbusy, to znaczy pojazdy połączone z przewodem elektrycznym i nie jeżdżące na szynach; nie obejmuje ono pojazdów takich, jak traktory rolnicze, które są tylko okolicznościowo używane do przewozu na drogach osób lub rzeczy albo do ciągnięcia po drogach pojazdów używanych do przewozu osób lub rzeczy;
o) określenie "przyczepa" oznacza każdy pojazd przeznaczony do łączenia go z pojazdem motorowym; określenie to obejmuje naczepy;
p) określenie "naczepa" oznacza każdą przyczepę przeznaczoną do sprzęgania z pojazdem samochodowym w taki sposób, że część naczepy spoczywa na pojeździe samochodowym, a znaczna część ciężaru naczepy i jej ładunku obciąża ten pojazd samochodowy;
q) określenie "kierujący" oznacza każdą osobę, która kieruje pojazdem samochodowym lub innym pojazdem (również rowerem) albo która prowadzi drogą bydło pojedynczo lub w stadzie bądź też zwierzęta pociągowe, juczne lub wierzchowe;
r) określenie "największa dopuszczalna masa" oznacza największą masę załadowanego pojazdu, określoną jako dopuszczalna przez właściwą władzę państwa, w którym pojazd jest zarejestrowany;
s) określenie "masa pojazdu z ładunkiem" oznacza rzeczywistą masę pojazdu z ładunkiem oraz z załogą i podróżnymi w pojeździe;
t) określenia "kierunek ruchu" oraz "odpowiadający kierunkowi ruchu" oznaczają prawą stronę, jeżeli zgodnie z ustawodawstwem krajowym kierujący pojazdem obowiązany jest wymijać inny pojazd po swojej lewej stronie; w przeciwnym razie określenia te oznaczają lewą stronę;
u) obowiązek kierującego pojazdem "ustąpienia pierwszeństwa" innym pojazdom oznacza, że kierujący nie może kontynuować ani podejmować jazdy lub manewru, gdyby to mogło zmusić kierujących innymi pojazdami do nagłej zmiany kierunku lub szybkości ich pojazdów.
Załączniki do konwencji
Załączniki do niniejszej konwencji, a mianowicie:
załącznik 1: Znaki ostrzegawcze, z wyjątkiem znaków umieszczonych w pobliżu skrzyżowań lub przejazdów kolejowych;
załącznik 2: Znaki regulujące pierwszeństwo na skrzyżowaniach, znaki ostrzegawcze umieszczone w pobliżu skrzyżowań i znaki regulujące pierwszeństwo na wąskich odcinkach drogi;
załącznik 3: Znaki odnoszące się do przejazdów kolejowych;
załącznik 4: Znaki porządkowe, z wyjątkiem znaków dotyczących pierwszeństwa, zatrzymania i postoju;
załącznik 5: Znaki informacyjne, z wyjątkiem znaków dotyczących postoju;
załącznik 6: Znaki dotyczące zatrzymania i postoju;
załącznik 7: Tabliczki dodatkowe;
załącznik 8: Oznaczenia drogi;
załącznik 9: Barwne reprodukcje znaków, symboli i tabliczek, o których mowa w załącznikach 1-7*),
stanowią integralną część niniejszej konwencji.
______
*) W odpowiednich miejscach drukowanego tekstu niniejszej konwencji mogą być zamieszczone odpowiadające tekstowi znaki, symbole i tablice.
Obowiązki Umawiających się Stron
i) jeżeli niniejsza konwencja przewiduje znak, symbol lub oznaczenie dla wskazania przepisu lub udzielenia informacji użytkownikom drogi, Umawiające się Strony zobowiązują się, z zastrzeżeniem terminów przewidzianych w ustępach 2 i 3 niniejszego artykułu, nie używać innego znaku, symbolu lub oznaczenia dla wskazania tego przepisu lub udzielenia tej informacji;
ii) jeżeli niniejsza konwencja nie przewiduje znaku, symbolu lub oznaczenia dla wskazania przepisu lub udzielenia informacji użytkownikom drogi, Umawiające się Strony mogą do tych celów używać znaku, symbolu lub oznaczenia według własnego uznania, pod warunkiem, że ten znak, symbol lub oznaczenie nie zostały już przewidziane w konwencji w innym znaczeniu oraz że odpowiadają one określonemu w niej systemowi.
b) W celu udoskonalenia techniki regulacji ruchu i biorąc pod uwagę celowość przeprowadzania doświadczeń przed proponowaniem zmian do niniejszej konwencji, Umawiające się Strony mogą, w celach doświadczalnych i przejściowo, odstąpić na niektórych odcinkach dróg od postanowień niniejszej konwencji.
Umawiające się Strony podejmą środki w celu zakazu:
a) umieszczania na znaku, na jego wsporniku lub na każdym innym urządzeniu, służącym do kierowania ruchem, czegokolwiek, co nie ma związku z celem tego znaku lub tego urządzenia; jeżeli jednak Umawiające się Strony lub ich organy terenowe upoważnią stowarzyszenie nie działające w celu osiągania zysku do umieszczania znaków informacyjnych, mogą one pozwolić na umieszczenie emblematu tego stowarzyszenia na znaku lub jego wsporniku, pod warunkiem że nie utrudni to zrozumienia znaku;
b) umieszczania tablic, afiszów, oznaczeń lub urządzeń, które mogą być mylnie uważane za znaki lub inne urządzenia do kierowania ruchem albo mogą zmniejszyć ich widoczność lub skuteczność bądź oślepiać użytkowników drogi lub rozpraszać ich uwagę w sposób zagrażający bezpieczeństwu ruchu.
Znaki drogowe
a) znaki ostrzegawcze; znaki te mają na celu ostrzeżenie użytkowników drogi o istnieniu niebezpieczeństwa na drodze i wskazanie im istoty tego niebezpieczeństwa;
b) znaki porządkowe; znaki te mają na celu zawiadomienie użytkowników drogi o szczególnych obowiązkach, ograniczeniach lub zakazach, których są obowiązani przestrzegać; dzielą się one na:
i) znaki pierwszeństwa,
ii) znaki zakazu lub ograniczenia,
iii) znaki nakazu;
c) znaki informacyjne; znaki te mają na celu prowadzenie użytkowników drogi podczas ruchu lub udzielanie im innych wskazówek, które mogą być dla nich pożyteczne; dzielą się one na:
i) znaki uprzedzające,
ii) znaki drogowskazowe,
iii) znaki tożsamości dróg,
iv) znaki lokalizacji,
v) znaki potwierdzenia drogi,
vi) inne znaki dające wskazówki przydatne dla kierujących pojazdami,
vii) inne znaki wskazujące urządzenia, które mogą być przydatne dla użytkowników drogi.
a) Umawiające się Strony zobowiązują się do przyjęcia tylko jednego znaku lub symbolu dla całych ich terytoriów,
b) Umawiające się Strony powinny dążyć do osiągnięcia porozumień regionalnych w celu dokonania jednakowego wyboru,
c) przepisy artykułu 3 ustępu 3 niniejszej konwencji stosuje się do znaków i symboli tych rodzajów, które nie zostały wybrane.
a) znaki powinny być umieszczone w taki sposób, aby nie utrudniały ruchu pojazdów na jezdni, a w razie ich umieszczenia na poboczach, aby możliwie najmniej przeszkadzały pieszym. Różnica poziomu między jezdnią po stronie znaku, a dolną krawędzią znaku powinna być w miarę możliwości na tej samej trasie dla znaków tej samej kategorii jednakowa;
b) wymiary tablic ze znakami powinny być takie, aby przy zbliżaniu się do nich znak był z daleka łatwo widoczny i łatwo zrozumiały; z zastrzeżeniem postanowień litery c) niniejszego ustępu, wymiary te powinny uwzględniać zazwyczaj stosowaną szybkość pojazdów;
c) wymiary znaków ostrzegawczych i znaków porządkowych powinny być znormalizowane na terytorium każdej Umawiającej się Strony. Z reguły powinny być cztery kategorie rozmiarów dla każdego rodzaju znaków: małe, normalne, duże i bardzo duże. Znaki małe powinny być używane, gdy warunki nie pozwalają na użycie znaków o normalnych wymiarach lub w tych przypadkach, gdy ruch może odbywać się tylko z małą szybkością; mogą być one również używane do powtórzenia znaku poprzedniego. Znaków o dużych rozmiarach należy używać na drogach bardzo szerokich i o szybkim ruchu. Znaków o bardzo dużych rozmiarach należy używać na drogach o bardzo szybkim ruchu, takich jak autostrady.
Znaki ostrzegawcze
Znaki porządkowe, z wyjątkiem znaków zatrzymania i postoju
Znaki pierwszeństwa
Znaki zakazu lub ograniczenia
Część A załącznika 4 do niniejszej konwencji opisuje znaki zakazu lub ograniczenia, z wyjątkiem znaków dotyczących zatrzymania i postoju, i określa ich znaczenie. Część ta opisuje również znaki oznajmiające koniec tych zakazów i ograniczeń lub jednego z nich.
Znaki nakazu
Część B załącznika 4 do niniejszej konwencji opisuje znaki nakazu i określa ich znaczenie.
Przepisy ogólne dotyczące znaków opisanych w załączniku 4 do niniejszej konwencji
Znaki informacyjne, z wyjątkiem znaków dotyczących postoju
Znaki uprzedzające o kierunku
Znaki uprzedzające o kierunku należy umieszczać w takiej odległości od skrzyżowania, aby zapewnić ich największą skuteczność zarówno w dzień, jak i w nocy, uwzględniając warunki drogowe i warunki ruchu, w tym stosowaną zwykle szybkość pojazdów i odległość, z której znak jest widoczny; odległość ta może nie być większa niż 50 metrów (55 jardów) na obszarach zabudowanych, lecz powinna wynosić co najmniej 500 metrów (550 jardów) na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Znaki te mogą być powtórzone. Dodatkowa tabliczka umieszczona pod znakiem może podawać odległość pomiędzy znakiem a skrzyżowaniem; odległość ta może być również napisana w dolnej części samego znaku.
Znaki drogowskazowe
Znaki tożsamości dróg
Znaki służące do zidentyfikowania dróg bądź za pomocą ich numeru utworzonego z cyfr, liter lub kombinacji cyfr i liter, bądź też za pomocą ich nazw, powinny składać się z tego numeru albo tej nazwy, umieszczonych w prostokącie lub na tarczy. Umawiające się Strony, mające system klasyfikacji dróg, mogą jednak zastąpić prostokąt symbolem klasyfikacji.
Znaki lokalizacji
Znaki potwierdzenia drogi
Znaki potwierdzenia drogi są przeznaczone do potwierdzenia kierunku drogi, jeżeli właściwe władze uznają to za potrzebne, na przykład przy wyjeździe z dużych obszarów zabudowanych. Znaki te powinny zawierać nazwę jednej lub kilku miejscowości w sposób ustalony w artykule 16 ustęp 1 niniejszej konwencji. Jeżeli na znakach podawane są odległości, wskazujące je liczby należy umieszczać po nazwie miejscowości.
Znaki na przejściach dla pieszych
Na przejściach dla pieszych umieszcza się znak E, 11a lub E, 11b, jeżeli właściwe władze uważają to za celowe.
Przepisy wspólne dla różnych znaków informacyjnych
Znaki dotyczące zatrzymania i postoju
W części A załącznika 6 do niniejszej konwencji opisane są znaki zabraniające lub ograniczające zatrzymanie i postój, a w części B - inne znaki dające pożyteczne wskazówki dotyczące postoju; załącznik ten podaje znaczenie tych znaków oraz niektóre przepisy prawne w sprawie ich zastosowania.
Świetlne sygnały ruchu
Sygnały przeznaczone do kierowania ruchem pojazdów
a) światła niemigające:
i) światło zielone oznacza zezwolenie na jazdę; jednak zielone światło przeznaczone do kierowania ruchem na skrzyżowaniu nie daje kierującym zezwolenia na wjazd na to skrzyżowanie, jeżeli w kierunku, w którym zamierzają jechać, zagęszczenie pojazdów jest tak duże, że w razie gdyby wjechali na skrzyżowanie, nie mogliby go prawdopodobnie opuścić przed zmianą fazy;
ii) światło czerwone oznacza zakaz jazdy; pojazdy nie powinny przekraczać linii zatrzymania lub - gdy jej nie ma - przejeżdżać za sygnalizator, albo, jeżeli sygnał jest umieszczony na środku lub po przeciwnej stronie skrzyżowania, nie powinny one wjeżdżać na skrzyżowanie lub na przejście dla pieszych na skrzyżowaniu;
iii) światło żółte, które powinno ukazywać się samo lub równocześnie ze światłem czerwonym; jeżeli ukazuje się samo, oznacza to, że żaden pojazd nie powinien przekroczyć linii zatrzymania lub przejeżdżać za sygnalizator, chyba że pojazd w chwili zapalenia się światła znajduje się tak blisko, że już nie może w warunkach zapewniających wystarczające bezpieczeństwo zatrzymać się przed linią zatrzymania lub przed sygnalizatorem. Jeżeli sygnał jest umieszczony na środku lub po przeciwnej stronie skrzyżowania, światło żółte oznacza, że żaden pojazd nie powinien wjeżdżać na skrzyżowanie lub na przejście dla pieszych na skrzyżowaniu, chyba że pojazd w chwili zapalenia się światła znajduje się tak blisko, że już nie może w warunkach zapewniających wystarczające bezpieczeństwo zatrzymać się przed wjazdem na skrzyżowanie lub na przejście dla pieszych. Jeżeli światło żółte ukazuje się równocześnie ze światłem czerwonym, oznacza to, że sygnał wkrótce ulegnie zmianie, lecz nie zmienia to zakazu jazdy nadanego przez światło czerwone.
b) światła migające:
i) jedno światło czerwone migające lub dwa światła czerwone migające na przemian, z których jedno zapala się, gdy drugie gaśnie, umieszczone na jednym wsporniku, na jednakowej wysokości i zwrócone w tę samą stronę, oznaczają, że pojazdy nie powinny przekraczać linii zatrzymania, albo jeżeli nie ma takiej linii - przejeżdżać za sygnalizator, światła te należy stosować tylko na przejazdach kolejowych i przy wjazdach na ruchome mosty lub do przystani dla promów, a także dla oznaczenia zakazu przejazdu z powodu wyjeżdżających na drogę pojazdów straży pożarnej lub zbliżania się statku powietrznego, którego linia lotu przecina na małej wysokości kierunek drogi;
ii) światło żółte migające lub dwa żółte światła migające na przemian oznaczają, że kierujący mogą jechać, ale z zachowaniem szczególnej ostrożności.
Sygnały przeznaczone wyłącznie dla pieszych
a) światła niemigające:
i) światło zielone oznacza dla pieszych zezwolenie na przejście;
ii) światło żółte oznacza dla pieszych zakaz przejścia, a także zezwolenie na dokończenie przechodzenia jezdni tym, którzy już się na niej znajdują;
iii) światło czerwone oznacza dla pieszych zakaz wchodzenia na jezdnię;
b) światła migające:
- światło zielone migające oznacza, że czas, w którym piesi mogą przechodzić przez jezdnię, już wkrótce się skończy i za chwilę zapali się światło czerwone.
Oznaczenia drogi
Oznaczenia na jezdni (oznaczenia drogi) są używane w tych przypadkach, gdy właściwe władze uznają je za konieczne w celu regulowania ruchu, ostrzegania lub prowadzenia użytkowników drogi. Mogą one być stosowane albo samodzielnie, albo łącznie z innymi środkami sygnalizacji w celu wzmocnienia lub uściślenia ich wskazań.
i) albo do oddzielenia pasów ruchu w celu prowadzenia ruchu,
ii) albo do uprzedzenia o zbliżaniu się do linii ciągłej oraz o zakazie, który ona oznacza, lub też o zbliżaniu się do innego odcinka drogi o szczególnym niebezpieczeństwie.
b) Stosunek długości przerwy pomiędzy odcinkami linii i długością odcinka linii powinien być znacznie mniejszy w liniach przerywanych używanych do celów wymienionych pod literą a) w punkcie ii) niniejszego ustępu niż w liniach używanych do celów, o których jest mowa pod literą a) w punkcie i) tego ustępu.
Załącznik 8 do niniejszej konwencji stanowi zespół zaleceń dotyczących wzorów i rysunków oznaczeń drogi.
Inne znaki i sygnały drogowe
Oznaczenie miejsc robót drogowych
a) światła i urządzenia, które są widoczne tylko z jednego kierunku ruchu i które sygnalizują granice miejsca robót po stronie przeciwnej do tej, która odpowiada kierunkowi ruchu, mogą być białe;
b) światła i urządzenia, które oznaczają granice miejsca robót oddzielające oba kierunki ruchu, mogą być białe lub jasnożółte.
Oznaczenia światłami lub urządzeniami odblaskowymi
Każda Umawiająca się Strona powinna zastosować na całym swym terytorium tę samą barwę lub ten sam system barw dla świateł lub urządzeń odblaskowych używanych do oznaczenia krawędzi jezdni.
Przejazdy kolejowe
i) migające światła czerwone mogą być uzupełnione lub zastąpione sygnałem świetlnym systemu trójbarwnego, czerwono-żółto-zielonego, opisanym w artykule 23 ustęp 2 niniejszej konwencji, lub takim sygnałem bez światła zielonego, jeżeli inne trójbarwne sygnały świetlne znajdują się na drodze w pobliżu, przed przejazdem kolejowym, lub jeżeli przejazd kolejowy jest wyposażony w zapory,
ii) na drogach gruntowych o bardzo małym ruchu i na drogach dla pieszych może być używany tylko sygnał dźwiękowy.
b) We wszystkich przypadkach sygnalizacja świetlna może być uzupełniona sygnałem dźwiękowym.
a) na skrzyżowaniach dróg z torami kolejowymi, na których ruch kolejowy odbywa się bardzo powoli, a ruch drogowy jest kierowany przez pracownika obsługującego pojazdy kolejowe, podającego niezbędne ręczne sygnały, lub
b) na skrzyżowaniach torów kolejowych z drogami gruntowymi, gdzie ruch jest zupełnie mały, albo z drogami dla pieszych.
a) umieścić przed każdym przejazdem kolejowym jeden ze znaków ostrzegawczych, zaopatrzony w symbole A, 26 lub A, 27; można jednak nie umieszczać żadnego znaku:
i) w szczególnych warunkach występujących na obszarach zabudowanych;
ii) na drogach gruntowych i ścieżkach, na których ruch pojazdów motorowych jest wyjątkowy;
b) wyposażyć każdy przejazd kolejowy w zapory lub półzapory lub w system sygnalizacji ostrzegającej o zbliżaniu się pociągów, chyba że użytkownicy drogi mogą widzieć tor kolejowy z obydwu stron wymienionego wyżej przejazdu, tak aby - uwzględniając w szczególności maksymalną szybkość pociągów - kierujący pojazdem drogowym, zbliżający się do toru kolejowego z jednej lub drugiej strony, miał czas na zatrzymanie się przed wjazdem na przejazd kolejowy, jeżeli pociąg jest widoczny, a także, aby użytkownicy drogi znajdujący się już na przejeździe w chwili, gdy ukazuje się pociąg, mieli czas na opuszczenie przejazdu; Umawiające się Strony mogą jednak czynić odstępstwa od przepisów niniejszego ustępu w odniesieniu do przejazdów kolejowych, na których zarówno szybkość pociągów jest stosunkowo mała, jak i ruch drogowy pojazdów motorowych nie jest duży;
c) wyposażyć w jeden z systemów sygnalizacji ostrzegającej o zbliżaniu się pociągów, o których jest mowa w artykule 33 ustęp 1 niniejszej konwencji, każdy przejazd kolejowy wyposażony w zapory lub półzapory uruchamiane ze stanowiska, z którego nie są one widoczne;
d) wyposażyć w jeden z systemów sygnalizacji ostrzegającej o zbliżaniu się pociągów, o których mowa w artykule 33 ustęp 1 niniejszej konwencji, każdy przejazd kolejowy z zaporami lub półzaporami, których działanie następuje samoczynnie na skutek zbliżania się pociągów;
e) dla polepszenia widoczności zapór i półzapór zaopatrzyć je w materiały lub urządzenia odblaskowe i w razie potrzeby oświetlać w nocy; ponadto znaki ostrzegawcze umieszczone przed przejazdem kolejowym na drogach o znacznym ruchu samochodowym w nocy wyposażyć w materiały lub urządzenia odblaskowe i w razie potrzeby oświetlać w nocy;
f) tam gdzie to możliwe, w pobliżu przejazdów kolejowych wyposażonych w półzapory, umieścić na środku jezdni podłużne oznaczenie, zabraniające pojazdom zbliżającym się do przejazdu kolejowego wjazdu na połowę jezdni przeciwną do tej, która odpowiada kierunkowi ruchu, albo nawet zakładać wysepki kierunkowe oddzielające oba kierunki ruchu.
Postanowienia końcowe
Z dniem wejścia w życie niniejsza konwencja uchyli i zastąpi w stosunkach między Umawiającymi się Stronami Konwencję o ujednostajnieniu znaków i sygnałów drogowych, otwartą do podpisu w Genewie dnia 30 marca 1931 r., i Protokół w sprawie znaków i sygnałów drogowych, otwarty do podpisu w Genewie dnia 19 września 1949 r.
b) Każda Umawiająca się Strona, która w wyżej wymienionym terminie dwunastu miesięcy odrzuciła propozycję zmian lub życzyła sobie zwołania konferencji w celu jej rozpatrzenia, może w każdym czasie po upływie tego okresu notyfikować Sekretarzowi Generalnemu, że przyjmuje zmianę, a Sekretarz Generalny zawiadamia o tej notyfikacji wszystkie inne Umawiające się Strony. Zmiana ta wejdzie w życie w odniesieniu do Umawiających się Stron, które notyfikowały o jej przyjęciu, w sześć miesięcy po otrzymaniu przez Sekretarza Generalnego ich notyfikacji.
b) Każda Umawiająca się Strona, która odrzuciła zmianę w wyżej wymienionym terminie dwunastu miesięcy, może w dowolnym czasie notyfikować Sekretarzowi Generalnemu o przyjęciu zmiany, który zawiadomi o tej notyfikacji wszystkie inne Umawiające się Strony. Zmiana ta wejdzie w życie w odniesieniu do Umawiającej się Strony, która notyfikowała o jej przyjęciu, po upływie sześciu miesięcy od dnia otrzymania przez Sekretarza Generalnego tej notyfikacji lub po upływie wyżej wymienionego okresu dwunastu miesięcy, w zależności od tego, który z tych dni jest późniejszy.
Każda Umawiająca się Strona może wypowiedzieć niniejszą konwencję w drodze pisemnej notyfikacji skierowanej do Sekretarza Generalnego. Wypowiedzenie nabiera mocy po upływie jednego roku od dnia otrzymania tej notyfikacji przez Sekretarza Generalnego.
Konwencja niniejsza przestanie obowiązywać, jeżeli w jakimkolwiek okresie kolejnych dwunastu miesięcy liczba Umawiających się Stron będzie mniejsza niż pięć.
Każdy spór między dwiema lub wieloma Umawiającymi się Stronami, dotyczący interpretacji lub stosowania niniejszej konwencji, którego Strony nie będą mogły w drodze negocjacji lub w inny sposób rozstrzygnąć, może być przekazany do rozstrzygnięcia Międzynarodowemu Trybunałowi Sprawiedliwości na żądanie którejkolwiek z zainteresowanych Umawiających się Stron.
Żadne postanowienie niniejszej konwencji nie może być interpretowane jako zakazujące Umawiającej się Stronie zastosowania środków zgodnych z postanowieniami Karty Narodów Zjednoczonych i ograniczonych wymaganiami sytuacji, które ona uważa za niezbędne dla zapewnienia swego zewnętrznego lub wewnętrznego bezpieczeństwa.
i) który z wzorów Aa lub Ab wybiera jako znak ostrzegawczy (artykuł 9 ustęp 1) oraz
ii) który z wzorów B, 2a lub B, 2b wybiera jako znak zatrzymania (artykuł 10 ustęp 3).
Każde państwo może później w dowolnym czasie, w drodze notyfikacji skierowanej do Sekretarza Generalnego, zmienić swój wybór, zastępując swoje oświadczenie innym oświadczeniem.
b) W chwili składania dokumentu ratyfikacyjnego lub przystąpienia każde państwo może oświadczyć, w drodze notyfikacji skierowanej do Sekretarza Generalnego, że w celu stosowania niniejszej konwencji zrównuje motorowery z motocyklami (artykuł 1 litera l). Każde państwo może później cofnąć w dowolnym czasie to oświadczenie w drodze notyfikacji skierowanej do Sekretarza Generalnego.
a) zmienia w stosunku do Umawiającej się Strony wnoszącej to zastrzeżenie te postanowienia konwencji, do których ono się odnosi, w zakresie tego zastrzeżenia;
b) zmienia te postanowienia w tym samym zakresie w stosunku do innych Umawiających się Stron w ich stosunkach z Umawiającą się Stroną, która zgłosiła to zastrzeżenie.
Oprócz oświadczeń, notyfikacji i zawiadomień przewidzianych w artykułach 41 i 46 niniejszej konwencji Sekretarz Generalny będzie zawiadamiał wszystkie państwa wymienione w artykule 37 ustęp 1 o:
a) podpisaniu, ratyfikacjach i przystąpieniach w myśl artykułu 37;
b) oświadczeniach w myśl artykułu 38;
c) datach wejścia w życie niniejszej konwencji zgodnie z artykułem 39;
d) dacie wejścia w życie zmian do niniejszej konwencji zgodnie z ustępami 2 i 5 artykułu 41;
e) wypowiedzeniach na podstawie artykułu 42;
f) wygaśnięciu niniejszej konwencji zgodnie z artykułem 43.
Oryginał niniejszej konwencji, sporządzony w jednym egzemplarzu w językach angielskim, chińskim, francuskim, hiszpańskim i rosyjskim, które to teksty są jednakowo autentyczne, zostanie złożony na przechowanie Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych, który prześle należycie uwierzytelnione jego kopie wszystkim państwom wymienionym w artykule 37 ustęp 1 niniejszej konwencji.
Na dowód czego niżej podpisani pełnomocnicy, należycie upoważnieni przez swoje Rządy, podpisali niniejszą konwencję.
Sporządzono w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r.
ZNAKI OSTRZEGAWCZE, Z WYJĄTKIEM ZNAKÓW UMIESZCZONYCH W POBLIŻU SKRZYŻOWAŃ LUB PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH
Znaki ostrzegawcze umieszczone w pobliżu przejazdów kolejowych patrz część A i C załącznika 3.
Część A. Wzory znaków ostrzegawczych
Wzorami znaków ostrzegawczych są wzory Aa lub Ab. Wzór Aa jest trójkątem równobocznym, którego jeden bok jest poziomy, a przeciwległy wierzchołek skierowany ku górze; tło jest białe lub żółte, obrzeże czerwone. Wzór Ab ma kształt kwadratu, którego jedna z przekątnych jest pionowa; tło jest żółte, obrzeże stanowiące wąski pasek jest czarne. Symbole umieszczone na tych znakach są czarne lub ciemnoniebieskie, chyba że ich opisy ustalają inaczej.
Bok znaku Aa o normalnych wymiarach ma około 0,90 m (3 stopy); bok znaku Aa o małych wymiarach powinien mieć co najmniej 0,60 m (2 stopy). Bok znaku Ab o normalnych wymiarach ma około 0,60 m (2 stopy); bok znaku Ab o małych wymiarach powinien mieć co najmniej 0,40 m (1 stopa 2 cale).
W sprawie wyboru wzoru Aa lub Ab patrz artykuł 5 ustęp 2 i artykuł 9 ustęp 1 niniejszej konwencji.
Część B. Symbole znaków ostrzegawczych i przepisy dotyczące stosowania tych znaków
1. Niebezpieczny zakręt lub niebezpieczne zakręty
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do niebezpiecznego zakrętu lub następujących po sobie niebezpiecznych zakrętów należy, zależnie od okoliczności, stosować jeden z następujących znaków:
A, 1a: zakręt w lewo,
A, 1b: zakręt w prawo,
A, 1c: podwójny zakręt lub więcej niż dwa następujące po sobie zakręty, z których pierwszy jest w lewo,
A, 1d: podwójny zakręt lub więcej niż dwa następujące po sobie zakręty, z których pierwszy jest w prawo.
2. Niebezpieczny zjazd
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do zjazdu o dużym spadku należy stosować na znaku według wzoru Aa symbol A, 2a, a na znaku według wzoru Ab - symbol A, 2b.
Lewa część symbolu A, 2a powinna zajmować lewy kąt tarczy znaku, a podstawa symbolu powinna zajmować całą szerokość tarczy. Na symbolach A, 2a i A, 2b liczba oznacza wielkość spadku w procentach; oznaczenie to może być zastąpione oznaczeniem proporcji (1 : 10). Umawiające się Strony mogą jednak zamiast symboli A, 2a lub A, 2b, lecz z uwzględnieniem w miarę możliwości postanowień zawartych w artykule 5 ustęp 2 litera b) niniejszej konwencji, wybrać symbol A, 2c, jeżeli przyjęły one wzór znaku Aa, a symbol A, 2d, jeżeli przyjęły one wzór znaku Ab.
3. Stromy podjazd
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do podjazdu o dużym wzniesieniu należy stosować na znaku według wzoru Aa symbol A, 3a, a na znaku według wzoru Ab - symbol A, 3b.
Prawa część symbolu A, 3a powinna zajmować prawy kąt tarczy znaku, a podstawa symbolu powinna zajmować całą szerokość tarczy. Na symbolach A, 3a i A, 3b liczba oznacza wielkość wzniesienia w procentach; oznaczenie to może być zastąpione oznaczeniem proporcji (1 : 10). Umawiające się Strony, które wybrały dla oznaczenia niebezpiecznego zjazdu symbol A, 2c, mogą jednak zamiast symbolu A, 3a wybrać symbol A, 3c, a Umawiające się Strony, które wybrały symbol A, 2d, mogą zamiast symbolu A, 3b wybrać symbol A, 3d.
4. Zwężenie jezdni
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do zwężenia jezdni należy stosować symbol A, 4a lub symbol bardziej wyraźnie wskazujący ukształtowanie tego odcinka jezdni, jak na przykład A, 4b.
5. Ruchomy most
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do ruchomego mostu należy stosować symbol A, 5.
Pod znakiem ostrzegawczym, na którym przedstawiony jest symbol A, 5, może być umieszczona prostokątna tablica według wzoru A, 29a, opisana w części C załącznika 3, lecz wtedy, w przybliżeniu na jednej trzeciej i na dwóch trzecich odległości pomiędzy znakiem z symbolem A, 5 a ruchomym mostem powinny być umieszczone tablice według wzorów A, 29b i A, 29c, opisane w wymienionym załączniku.
6. Wjazd na nabrzeże lub brzeg rzeki
W celu uprzedzenia o tym, że droga prowadzi na nabrzeże lub brzeg rzeki, należy stosować symbol A, 6.
7. Nierówność drogi
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do poprzecznych wgłębień, wygórowanych mostków, garbów lub odcinków jezdni w złym stanie należy stosować symbol A, 7a.
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do wygórowanych mostków i garbów symbol A, 7a może być zastąpiony symbolem A, 7b.
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do poprzecznych wgłębień symbol A, 7a może być zastąpiony symbolem A, 7c.
8. Śliska jezdnia
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do odcinka drogi, na którym jezdnia może być szczególnie śliska, należy stosować symbol A, 8.
9. Sypki żwir (grys)
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do odcinka drogi, na którym może nastąpić wyrzucanie żwiru spod kół pojazdu, należy stosować na znaku według wzoru Aa symbol A, 9a lub na znaku według wzoru Ab symbol A, 9b.
W razie ruchu lewostronnego symbol powinien być umieszczony odwrotnie.
10. Spadające odłamki skalne
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do odcinka drogi, na którym istnieje niebezpieczeństwo z powodu spadających odłamków skalnych i w związku z tym możliwość ich występowania na jezdni, należy stosować symbol A, 10a na znaku według wzoru Aa lub symbol A, 10b na znaku według wzoru Ab.
W obydwu przypadkach prawa strona symbolu powinna zajmować prawy kąt tarczy znaku.
Symbol może być umieszczony odwrotnie.
11. Przejście dla pieszych
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do przejścia dla pieszych, wskazanego oznaczeniami drogi albo znakiem E, 11a lub E, 11b, należy stosować symbol A, 11, który jest podany w dwóch wzorach: A, 11a i A, 11b.
Symbol może być umieszczony odwrotnie.
12. Dzieci
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do odcinka drogi uczęszczanego przez dzieci, na przykład przy wyjściach ze szkoły lub terenu zabaw, należy stosować symbol A, 12.
Symbol może być umieszczony odwrotnie.
13. Rowerzyści
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do miejsca, w którym rowerzyści często wyjeżdżają na drogę lub przejeżdżają przez nią, należy stosować symbol A, 13.
Symbol może być umieszczony odwrotnie.
14. Uwaga na zwierzęta
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do odcinka drogi, na którym istnieje szczególne niebezpieczeństwo z powodu przechodzenia przez jezdnię zwierząt, należy stosować symbol przedstawiający sylwetkę najczęściej spotykanego rodzaju zwierzęcia domowego lub dzikiego, na przykład gdy chodzi o zwierzęta domowe - symbol A, 14a, a zwierzęta dzikie - symbol A, 14b.
Symbol może być umieszczony odwrotnie.
15. Roboty na drodze
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do odcinka drogi, na którym są w toku roboty drogowe, należy stosować symbol A, 15.
16. Sygnały świetlne
Jeżeli istnieje konieczność uprzedzenia o zbliżaniu się do odcinka drogi, na którym ruch drogowy jest kierowany za pomocą trójbarwnej sygnalizacji świetlnej, ponieważ użytkownicy drogi mogą raczej nie spodziewać się takiego odcinka, należy stosować symbol A, 16. Istnieją trzy wzory symbolu A, 16: A, 16a, A, 16b, A, 16c, które odpowiadają rozmieszczeniu świateł w systemie trójbarwnym opisanym w artykule 23 ustępy 4-6 niniejszej konwencji. Symbol ten jest w trzech kolorach, odpowiadających barwom świateł, i ostrzega o zbliżaniu się do tych świateł.
17. Lotnisko
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do odcinka drogi, nad którym na niedużej wysokości mogą przelatywać samoloty startujące lub lądujące na lotnisku, należy stosować symbol A, 17.
Symbol może być umieszczony odwrotnie.
18. Boczny wiatr
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do odcinka drogi, na którym często wieją silne boczne wiatry, należy stosować symbol A, 18.
Symbol może być umieszczony odwrotnie.
19. Odcinek jezdni o ruchu dwukierunkowym
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do odcinka drogi, na którym tymczasowo lub na stałe odbywa się ruch dwukierunkowy na tej samej jezdni, podczas gdy na poprzednim odcinku ruch odbywał się na drodze jednokierunkowej lub na drodze o kilku jezdniach przeznaczonych do ruchu jednokierunkowego, należy stosować symbol A, 19.
Znak zawierający ten symbol powinien być powtórzony na początku tego odcinka oraz w ciągu odcinka tak często, jak to będzie konieczne. W przypadku ruchu lewostronnego strzałki powinny być umieszczone odwrotnie.
20. Inne niebezpieczeństwo
W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do odcinka drogi, na którym istnieje inne niebezpieczeństwo aniżeli wymienione wyżej w ustępach 1 do 19 lub w załącznikach 2 i 3, należy stosować symbol A, 20.
Umawiające się Strony mogą jednak przyjąć inne obrazowe symbole zgodnie z postanowieniami artykułu 3 ustępu 1 litera a) punkt ii) niniejszej konwencji.
Znak A, 20 może być stosowany w szczególności w celu uprzedzenia o zbliżaniu się do skrzyżowania z torami kolejowymi, na których ruch kolejowy odbywa się z niewielką szybkością, a jednocześnie ruch drogowy jest regulowany przez pracownika kolejowego podającego ręką niezbędne sygnały.
ZNAKI REGULUJĄCE PIERWSZEŃSTWO NA SKRZYŻOWANIACH, ZNAKI OSTRZEGAWCZE UMIESZCZONE W POBLIŻU SKRZYŻOWAŃ I ZNAKI REGULUJĄCE PIERWSZEŃSTWO NA WĄSKICH ODCINKACH DROGI
Część A. Znaki regulujące pierwszeństwo na skrzyżowaniach
1. Znak "Ustąp pierwszeństwa"
Znakiem "Ustąp pierwszeństwa" jest znak B, 1. Ma on kształt trójkąta równobocznego, którego jeden bok jest poziomy, a przeciwległy wierzchołek jest skierowany ku dołowi; tło znaku jest białe lub żółte, a obrzeże czerwone; na znaku nie ma symbolu.
Długość boku trójkąta znaku o wymiarach normalnych powinna wynosić około 0,90 m (3 stopy), a znaku o małych wymiarach nie powinna być mniejsza niż 0,60 m (2 stopy).
2. Znak "Stop"
Znakiem "Stop" jest znak B, 2 mający dwa wzory:
- wzór B, 2a jest ośmiokątny o czerwonym tle, na którym umieszcza się białymi literami napis "Stop" w języku angielskim lub w języku odnośnego państwa; wysokość napisu powinna wynosić co najmniej jedną trzecią wysokości tarczy znaku;
- wzór B, 2b powinien być okrągły o białym lub żółtym tle oraz czerwonym obrzeżu; wewnątrz jest umieszczony znak B, 1 bez napisu, a ponadto w górnej części dużymi czarnymi lub ciemnoniebieskimi literami napis "Stop" w języku angielskim albo w języku odnośnego państwa.
Wysokość znaku B, 2a o wymiarach normalnych i średnica znaku B, 2b o wymiarach normalnych powinna wynosić około 0,90 m (3 stopy), a odpowiednio znaków o małych wymiarach nie mniej niż 0,60 m (2 stopy).
Sprawę wyboru między wzorami B, 2a lub B, 2b reguluje artykuł 5 ustęp 2 i artykuł 10 ustęp 3 konwencji.
3. Znak "Droga z pierwszeństwem"
Znakiem "Droga z pierwszeństwem" jest znak B, 3. Ma on kształt kwadratu, którego jedna przekątna jest pionowa. Obwódka kwadratu jest czarna; znak zawiera w środku żółty lub pomarańczowy kwadrat otoczony czarną obwódką; tło między dwoma kwadratami jest białe.
Długość boku znaku o normalnych wymiarach wynosi około 0,50 m (1 stopa 8 cali); długość boku znaku o małych wymiarach nie powinna być mniejsza niż 0,35 m (1 stopa 2 cale).
4. Znak "Koniec pierwszeństwa"
Znakiem "Koniec pierwszeństwa" jest znak B, 4. Znak ten składa się z opisanego wyżej znaku B, 3, na który naniesiony jest czarny lub szary pas przebiegający przez środek tarczy prostopadle do dolnego lewego i prawego górnego boku kwadratu albo wiele czarnych lub szarych równoległych linii tworzących taki pas.
Część B. Znaki ostrzegawcze w pobliżu skrzyżowań
1. Znaki
Znaki ostrzegawcze w pobliżu skrzyżowań powinny odpowiadać wzorom Aa lub Ab opisanym w części A załącznika 1.
2. Symbole
Symbole powinny być czarne lub ciemnoniebieskie.
a) W odniesieniu do symboli umieszczonych na znaku Aa lub Ab rozróżnia się następujące przypadki:
i) Skrzyżowanie, na którym obowiązuje pierwszeństwo określone przez obowiązującą w kraju ogólną zasadę pierwszeństwa. Należy stosować symbol A, 21a na znaku według wzoru Aa oraz symbol A, 21b na znaku według wzoru Ab.
Symbole A, 21a i A, 21b mogą być zastąpione przez symbole wyraźniej wskazujące charakter skrzyżowania, jak na przykład A, 21c, A, 21d, A, 21e, A, 21f i A, 21g.
ii) Skrzyżowanie z drogą, której użytkownicy powinni ustąpić pierwszeństwa. Należy stosować symbol A, 22a.
Symbol A, 22a może być zastąpiony przez symbole wyraźniej wskazujące charakter skrzyżowania, jak na przykład A, 22b i A, 22c.
Symbole te mogą być stosowane na drodze tylko w takim przypadku, gdy na drodze lub drogach, z którymi ona tworzy skrzyżowanie, jest umieszczony znak B, 1 lub znak B, 2 albo gdy drogi są tego rodzaju (na przykład ścieżki lub drogi gruntowe), że na mocy ustawodawstwa krajowego kierujący, którzy nimi jadą, nawet w razie braku takich znaków są zobowiązani do ustąpienia pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu. Stosowanie tych symboli na drogach, na których jest umieszczony znak B, 3, powinno być ograniczone do niektórych wyjątkowych przypadków.
iii) skrzyżowanie z drogą, której użytkownikom należy ustąpić pierwszeństwa przejazdu.
Jeżeli na skrzyżowaniu jest umieszczony znak B, 1 "Ustąp pierwszeństwa", należy stosować symbol A, 23.
Jeżeli na skrzyżowaniu jest umieszczony znak B, 2 "Stop", należy użyć tego z dwóch symboli A, 24a lub A, 24b, który odpowiada umieszczonemu wzorowi znaku B, 2.
Zamiast znaku Aa z jego symbolami może być użyty znak B, 1 lub B, 2 zgodnie z artykułem 10 ustęp 6 niniejszej konwencji.
iv) Skrzyżowanie dróg o ruchu okrężnym. Należy stosować symbol A, 25.
W razie ruchu lewostronnego kierunek strzałek powinien być odwrócony.
b) Jeżeli ruch drogowy na skrzyżowaniu jest kierowany przez sygnalizację świetlną, jako uzupełnienie znaków, o których mowa w niniejszej części, lub zamiast tych znaków może być umieszczony znak Aa lub Ab z symbolem A, 16 opisanym w części B załącznika 1.
Część C. Znaki regulujące pierwszeństwo na wąskich odcinkach drogi
1. Znak wskazujący pierwszeństwo dla ruchu pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.
Jeżeli na wąskim odcinku drogi, gdzie wymijanie jest utrudnione lub niemożliwe, ruch jest regulowany i jeżeli kierujący mogą wyraźnie widzieć całą długość odcinka zarówno w nocy, jak i w dzień, a regulowanie polega na przyznaniu pierwszeństwa jednemu z kierunków ruchu, a nie ma instalacji sygnalizacji świetlnej, należy umieścić od strony kierunku ruchu, który nie ma pierwszeństwa, frontem do ruchu znak B, 5 "Pierwszeństwo ruchu dla pojazdów nadjeżdżających z przeciwka". Znak ten oznajmia zakaz wjazdu na wąski odcinek drogi dopóty, dopóki nie będzie możliwy przejazd przez ten odcinek bez zmuszania do zatrzymania się pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.
Znak ten powinien być okrągły o białym lub żółtym tle i z czerwonym obrzeżem, a strzałka wskazująca kierunek mający pierwszeństwo powinna być czarna, strzałka zaś oznaczająca drugi kierunek - czerwona.
W państwach, w których obowiązuje ruch lewostronny, strzałki symbolu powinny być umieszczone odwrotnie.
2. Znak wskazujący pierwszeństwo przed pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka.
W celu oznajmienia kierującym, że na wąskim odcinku drogi mają prawo pierwszeństwa przejazdu przed pojazdami zbliżającymi się z kierunku przeciwnego, należy stosować znak B, 6.
Znak ten powinien mieć kształt prostokąta o niebieskim tle; strzałka skierowana ku górze powinna być biała, a druga czerwona.
W razie ruchu lewostronnego umieszczenie strzałek symbolu powinno być odwrotne.
Jeżeli na drodze stosuje się znak B, 6, należy koniecznie umieścić z przeciwnej strony danego wąskiego odcinka drogi znak B, 5, przeznaczony dla pojazdów nadjeżdżających z drugiego kierunku.
ZNAKI ODNOSZĄCE SIĘ DO PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH
Znakiem, który należy stosować, jest znak Aa lub Ab, opisane w części A załącznika 1. Co się tyczy symbolu, który powinien być umieszczony na znaku, należy rozróżnić następujące przypadki:
a) W celu uprzedzenia o przejazdach kolejowych z zaporami lub półzaporami ustawionymi na przemian po obu stronach torów kolejowych powinien być stosowany symbol A, 26.
b) W celu uprzedzenia o innych przejazdach kolejowych powinien być stosowany symbol A, 27, który ma dwa wzory: A, 27a i A, 27b.
c) W celu uprzedzenia o zbliżaniu się do skrzyżowania z torami tramwajowymi, pod warunkiem że nie jest to skrzyżowanie określone w artykule 1 niniejszej konwencji, może być stosowany symbol A, 28.
Uwaga: Jeżeli uznaje się za potrzebne uprzedzenie o skrzyżowaniu drogi z torami kolejowymi, na których zarówno ruch kolejowy jest prowadzony z bardzo małą szybkością, jak i ruch drogowy jest regulowany przez pracownika kolejowego, dającego ręką niezbędne sygnały, należy stosować znak A, 20, opisany w części B załącznika 1.
Część B. Znaki umieszczane bezpośrednio przed przejazdami kolejowymi
Są trzy wzory znaku B, 7, o którym mowa w artykule 35 ustęp 2 konwencji: B, 7a, B, 7b i B, 7c.
Wzory B, 7a i B, 7b mają białe lub żółte tło i czerwone lub czarne obrzeże; wzór B, 7c ma białe lub żółte tło i czarne obrzeże; napis na wzorze B, 7c jest czarny. Wzór B, 7b powinien być stosowany tylko w przypadku, gdy linia kolejowa jest co najmniej dwutorowa; w razie stosowania wzoru B, 7c, dodatkowa tablica powinna być umieszczona tylko wówczas, gdy linia kolejowa jest co najmniej dwutorowa i w tym przypadku na tablicy powinna być wskazana liczba torów.
Normalna długość ramion krzyża powinna wynosić co najmniej 1,20 m (4 stopy). W razie braku dostatecznego miejsca, znak ten może być umieszczony w taki sposób, aby jego ramiona były skierowane ku górze i ku dołowi.
Część C. Dodatkowe znaki przed przejazdami kolejowymi
Tablicami, o których mowa w artykule 35 ustęp 3 niniejszej konwencji, są znaki A, 29a, A, 29b i A, 29c. Pasy powinny być nachylone w dół w kierunku jezdni.
Nad znakiem A, 29b i A, 29c może być umieszczony w ten sam sposób jak nad znakiem A, 29a znak ostrzegawczy, uprzedzający o przejeździe kolejowym.
ZNAKI PORZĄDKOWE, Z WYJĄTKIEM ZNAKÓW DOTYCZĄCYCH PIERWSZEŃSTWA, ZATRZYMANIA I POSTOJU
Część A. Znaki zakazu lub ograniczenia
1. Charakterystyka znaków i symboli
a) Znaki zakazu lub ograniczenia są okrągłe; ich średnica powinna wynosić co najmniej 0,60 m (2 stopy) poza obszarami zabudowanymi i co najmniej 0,40 m (16 cali) na obszarach zabudowanych.
b) Oprócz wyjątków ściśle określonych niżej przy opisie odpowiednich znaków, znaki zakazu i ograniczenia powinny mieć białe lub żółte tło i szerokie czerwone obrzeże; symbole, a także napisy, jeżeli się je stosuje, powinny być czarne lub ciemnoniebieskie, a ukośne pasy, jeżeli się je stosuje, powinny być czerwone i nachylone od góry ku dołowi, poczynając od lewej strony.
2. Opis znaków
a) Zakaz i ograniczenie wjazdu
i) W celu oznajmienia zakazu wjazdu wszelkich pojazdów należy stosować znak C, 1 "Zakaz wjazdu", który ma dwa wzory: C, 1a i C, 1b.
ii) W celu oznajmienia zakazu wszelkiego ruchu pojazdów w obu kierunkach należy stosować znak C, 2 "Zakaz ruchu w obu kierunkach".
iii) W celu oznajmienia zakazu ruchu określonego rodzaju pojazdów lub użytkowników drogi należy stosować znak zawierający jako symbol sylwetkę pojazdów lub użytkowników drogi, których wjazd jest zabroniony. Znaki: C, 3a, C, 3b, C, 3d, C, 3e, C, 3f, C, 3g, C, 3h, C, 3i i C, 3k mają następujące znaczenie:
C, 3a "Zakaz wjazdu wszelkich pojazdów motorowych, z wyjątkiem dwukołowych motocykli bez bocznego wózka";
C, 3b "Zakaz wjazdu motocykli";
C, 3c "Zakaz wjazdu rowerów";
C, 3d "Zakaz wjazdu motorowerów";
C, 3e "Zakaz wjazdu pojazdów ciężarowych".
Liczba określająca ciężar pojazdu, napisana jasną barwą na sylwetce pojazdu lub zgodnie z artykułem 8 ustęp 4 konwencji na dodatkowej tabliczce umieszczonej pod znakiem C, 3e, oznacza, że zakaz stosuje się tylko w tym przypadku, gdy największy dopuszczalny ciężar pojazdu lub zespołu pojazdów przekracza tę liczbę.
C, 3f "Zakaz wjazdu wszelkich pojazdów motorowych ciągnących przyczepę oprócz naczepy lub przyczepy jednoosiowej".
Liczba określająca ciężar pojazdu, napisana jasną barwą na sylwetce przyczepy lub zgodnie z artykułem 8 ustęp 4 konwencji na dodatkowej tabliczce umieszczonej pod znakiem C, 3f, oznacza, że zakaz stosuje się tylko w tym przypadku, gdy największy dopuszczalny ciężar przyczepy przekracza tę liczbę.
Umawiające się Strony mogą, jeżeli uznają to za celowe, zastąpić w symbolu sylwetkę tylnej części samochodu ciężarowego sylwetką tylnej części samochodu osobowego, a sylwetkę narysowanej przyczepy - sylwetką innej przyczepy, która może być połączona z samochodem osobowym.
C, 3g "Zakaz ruchu pieszych";
C, 3h "Zakaz wjazdu pojazdów zaprzęgowych";
C, 3j "Zakaz wjazdu wózków ręcznych";
C, 3k "Zakaz wjazdu ciągników rolniczych".
Uwaga: Umawiające się Strony mogą przyjąć zasadę niestosowania na znakach C, 3a do C, 3k ukośnego czerwonego pasa łączącego lewą górną część znaku z jej prawą dolną częścią lub - jeżeli to nie spowoduje pogorszenia widoczności i czytelności znaku - nie przerywać tego pasa w miejscu, gdzie przecina on symbol.
iv) W celu oznajmienia zakazu wjazdu dla kilku rodzajów pojazdów lub użytkowników drogi możne stosować taką liczbę znaków zakazu, ile jest rodzajów pojazdów, dla których istnieje zakaz wjazdu, lub jeden znak zakazu z umieszczonymi na nim sylwetkami różnych pojazdów lub użytkowników drogi, których obowiązuje zakaz wjazdu. Znaki: C, 4a "Zakaz wjazdu wszelkich pojazdów motorowych" i C, 4b "Zakaz wjazdu wszelkich pojazdów motorowych i pojazdów zaprzęgowych" są przykładem takich znaków.
Nie należy ustawiać znaków zawierających więcej niż dwie sylwetki poza obszarami zabudowanymi, a znaków zawierających więcej niż trzy sylwetki na obszarach zabudowanych.
v) W celu oznajmienia zakazu wjazdu pojazdów, których masa lub rozmiary przekraczają określone granice, należy stosować następujące znaki:
C, 5 "Zakaz wjazdu pojazdów o całkowitej szerokości ponad ... metrów (... stóp);
C, 6 "Zakaz wjazdu pojazdów o całkowitej wysokości ponad ... metrów (... stóp);
C, 7 "Zakaz wjazdu pojazdów o masie całkowitej ponad ... ton";
C, 8 "Zakaz wjazdu pojazdów o nacisku osi większym niż ... ton";
C, 9 "Zakaz wjazdu pojazdów lub zespołów pojazdów o długości ponad ... metrów (... stóp).
vi) W celu oznajmienia zakazu ruchu pojazdów w odstępach między nimi mniejszych niż wskazane na znaku, należy stosować znak C, 10 "Zakaz jazdy pojazdów w odstępach mniejszych niż ... metrów (... jardów)".
b) Zakaz skręcania
W celu oznajmienia zakazu skręcania (w prawo lub w lewo w zależności od kierunku strzałki) należy stosować znak C, 11a "Zakaz skrętu w lewo" lub C, 11b "Zakaz skrętu w prawo".
c) Zakaz zawracania
W celu oznajmienia zakazu zawracania należy stosować znak C, 12 "Zakaz zawracania".
d) Zakaz wyprzedzania
i) W celu oznajmienia, że niezależnie od ogólnych przepisów obowiązujących w sprawie wyprzedzania istnieje zakaz wyprzedzania pojazdów motorowych innych niż dwukołowe motorowery i motocykle bez bocznego wózka, należy stosować znak C, 13a "Zakaz wyprzedzania".
Są dwa wzory tego znaku: C, 13aa i C, 13 ab.
ii) W celu oznajmienia, że obowiązuje zakaz wyprzedzania tylko przez samochody ciężarowe o największej dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 tony (7700 funtów), należy stosować znak C, 13b "Zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe". Są dwa wzory tego znaku: "C, 13ba i C, 13 bb.
Napis na dodatkowej tablicy umieszczonej pod znakiem zgodnie z artykułem 8 ustęp 4 konwencji może ustalać największą dopuszczalną masę pojazdu, powyżej której zakaz obowiązuje.
iii) W razie ruchu lewostronnego barwy samochodów umieszczonych na znakach C, 13aa i C, 13ba należy odpowiednio zamienić.
e) Ograniczenie szybkości
W celu oznajmienia ograniczenia szybkości należy stosować znak C, 14 "Największa szybkość ograniczona do wskazanej liczbą". Liczba umieszczona na znaku wskazuje największą dozwoloną szybkość wyrażoną w jednostce miary najbardziej powszechnie używanej w danym kraju w celu wyznaczenia szybkości pojazdów. Z prawej strony poniżej liczby wskazującej szybkość może być dodane oznaczenie, na przykład "km" (kilometrów) lub "m" (mil).
W celu oznajmienia ograniczenia szybkości, odnoszącego się tylko do pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza określoną liczbę, należy umieścić pod znakiem dodatkową tabliczkę zgodnie z artykułem 8 ustęp 4 konwencji.
f) Zakaz używania sygnałów dźwiękowych
W celu oznajmienia zakazu używania sygnałów dźwiękowych, z wyjątkiem przypadków, kiedy jest to konieczne dla uniknięcia wypadku, należy stosować znak C, 15 "Zakaz używania sygnałów dźwiękowych". Jeżeli ten znak nie został umieszczony przy wjeździe na obszar zabudowany w pobliżu znaku miejscowości lub w niewielkiej odległości za nim, powinien on być uzupełniony dodatkową tabliczką według wzoru 2, opisanego w załączniku 7, określającą długość odcinka, na którym obowiązuje zakaz. Zaleca się nie umieszczać tego zakazu przy wjeździe na obszary zabudowane, gdy jest wydany zakaz dla wszystkich obszarów zabudowanych, oraz przewidzieć, że przy wjeździe na obszar zabudowany tablica miejscowości oznajmia użytkownikom drogi, że począwszy od tego miejsca należy stosować przepisy ruchu drogowego obowiązujące w tym kraju na obszarach zabudowanych.
g) Zakaz przejazdu bez zatrzymania się
W celu oznajmienia bliskości urzędu celnego, gdzie zatrzymanie się jest obowiązkowe, należy stosować znak C, 16 "Zakaz przejazdu bez zatrzymania się". Odmiennie od postanowień artykułu 8 konwencji symbol tego znaku zawiera napis "Urząd celny"; pożądane jest umieszczenie tego napisu w dwu językach; Umawiające się Strony, które będą stosowały znaki C, 16, powinny dążyć do zawarcia porozumień regionalnych w celu stosowania tego napisu w tym samym języku na wszystkich umieszczonych przez nie znakach.
Ten sam znak może być również wykorzystany w celu wskazania kierującym innych zakazów przejazdu bez zatrzymania się; w tym przypadku napis "Urząd celny" powinien być zastąpiony innym bardzo zwięzłym napisem wskazującym przyczynę zatrzymania się.
h) Koniec zakazu lub ograniczenia
i) W celu wskazania miejsca, w którym wszystkie zakazy oznajmione przez znaki zakazu kierującym pojazdami w ruchu tracą moc, należy stosować znak C, 17a "Koniec wszystkich zakazów lokalnych dotyczących pojazdów w ruchu". Znak ten powinien mieć kształt okrągły o białym lub żółtym tle bez obrzeża albo tylko ze zwykłą czarną obwódką i zawierać ukośny pas biegnący od prawej strony z góry na dół, który może być czarny lub ciemnoniebieski lub składać się z równoległych linii czarnych lub szarych.
ii) W celu wskazania miejsca, gdzie dany zakaz lub ograniczenie oznajmione kierującym pojazdami w ruchu przez znak zakazu lub ograniczenia traci moc, należy stosować znak C, 17b "Koniec ograniczenia szybkości", lub znak C, 17c "Koniec zakazu wyprzedzania". Znaki te powinny być podobne do znaku C, 17a, lecz powinny ponadto pokazywać w barwie jasnoszarej symbol zakazu lub ograniczenia, które utraciło moc.
Odmiennie od postanowień artykułu 6 ustęp 1 konwencji, znaki, o których mowa w niniejszym ustępie pod literą h), mogą być umieszczone na odwrotnej stronie zakazu lub ograniczenia przeznaczonego dla ruchu z przeciwnego kierunku.
Część B. Znaki nakazu
1. Ogólna charakterystyka znaków i symboli
a) Znaki nakazu są okrągłe; ich średnica nie powinna być mniejsza niż 0,60 m (2 stopy) poza obszarami zabudowanymi i nie mniejsza niż 0,40 m (16 cali) na obszarach zabudowanych. Znaki o średnicy nie mniejszej niż 0,30 m (12 cali) mogą być jednak stosowane w połączeniu z sygnałami świetlnymi lub umieszczane na pachołkach wysepek bezpieczeństwa.
b) W braku odmiennych postanowień znaki te są barwy niebieskiej, a symbole są białe lub jasnej barwy, albo też znaki są białe z czerwoną obwódką, a symbole są czarne.
2. Opis znaków
a) Nakazany kierunek jazdy
W celu oznajmienia kierunku, w którym pojazdy są obowiązane jechać, lub jedynych kierunków, które pojazdy mogą obrać, należy stosować wzór D, 1a znaku D, 1 "Nakazany kierunek jazdy", w którym strzałka lub strzałki powinny być skierowane w odpowiednim kierunku lub w odpowiednich kierunkach. Jednakże w odstępstwie od postanowień ustępu 1 niniejszej części B, zamiast znaku D, 1a może być stosowany znak D, 1b; znak D, 1b jest czarny z białą obwódką i białym symbolem.
b) Nakazany kierunek omijania
Znak D, 2 "Nakazany kierunek omijania" umieszczony odmiennie od postanowień artykułu 6 ustęp 1 konwencji na wysepce bezpieczeństwa lub przed przeszkodą na jezdni oznajmia, że pojazdy powinny omijać wysepkę bezpieczeństwa lub przeszkodę od strony wskazanej przez strzałkę.
c) Nakazany ruch okrężny
Znak D, 3 "Nakazany ruch okrężny" oznajmia kierującym, że są obowiązani przestrzegać zasad dotyczących ruchu okrężnego.
W razie ruchu lewostronnego, kierunek strzałek powinien być odwrócony.
d) Droga dla rowerów
Znak D, 4 "Droga dla rowerów" oznajmia rowerzystom, że są obowiązani do jazdy po drodze dla rowerów, przy wjeździe na którą jest on umieszczony, a kierującym innymi pojazdami, że nie są uprawnieni do korzystania z tej drogi. Jeżeli jednak ustawodawstwo krajowe to przewiduje lub jeżeli jest to nakazane za pomocą dodatkowej tabliczki zawierającej napis albo symbol znaku C, 3d, również kierujący motorowerami są obowiązani do jazdy po tej drodze.
e) Droga dla pieszych
Znak D, 5 "Droga dla pieszych" oznajmia pieszym, że są obowiązani do korzystania z drogi, przy wejściu na którą jest on umieszczony, a pozostałym użytkownikom drogi, że nie są uprawnieni do korzystania z tej drogi.
f) Droga dla jeźdźców
Znak D, 6 "Droga dla jeźdźców" oznajmia jeźdźcom, że są obowiązani do korzystania z drogi, przy wjeździe na którą jest on umieszczony, a pozostałym użytkownikom drogi, że nie są uprawnieni do korzystania z tej drogi.
g) Nakazana szybkość minimalna
Znak D, 7 "Nakazana szybkość minimalna" oznajmia, że pojazdy znajdujące się w ruchu na drodze, przy wjeździe na którą jest on umieszczony, są obowiązane jechać co najmniej z szybkością wskazaną; liczba umieszczona na znaku wskazuje tę szybkość w jednostce miary najbardziej powszechnie używanej w danym kraju w celu wyznaczenia szybkości jazdy pojazdów. Z prawej strony liczby wskazującej szybkość może być dodane oznaczenie, na przykład "km" (kilometrów) lub "m" (mil).
h) Koniec nakazanej szybkości minimalnej
Znak D, 8 "Koniec nakazanej szybkości minimalnej" wskazuje koniec nakazanej szybkości minimalnej, przepisanej przez znak D, 7. Znak D, 8 jest identyczny ze znakiem D, 7, lecz jest przekreślony ukośnym czerwonym pasem przebiegającym od prawego górnego do lewego dolnego brzegu znaku.
i) Nakaz stosowania łańcuchów przeciwśniegowych
Znak D, 9 "Nakaz stosowania łańcuchów przeciwśniegowych" wskazuje, że pojazdy jadące po drodze, przy wjeździe na którą jest on umieszczony, powinny mieć łańcuchy przeciwśniegowe założone co najmniej na dwóch kołach napędowych.
ZNAKI INFORMACYJNE, Z WYJĄTKIEM ZNAKÓW DOTYCZĄCYCH POSTOJU
Ogólna charakterystyka znaków i symboli części A do F
(w sprawie charakterystyki znaków i symboli części G - patrz część G).
1. Znaki informacyjne są z reguły prostokątne; jednakże znaki drogowskazowe mogą mieć kształt wydłużonego prostokąta z dłuższym bokiem poziomym, zakończonym ostrzem strzałki.
2. Znaki informacyjne mają symbole lub napisy białe lub jasnej barwy na ciemnym tle albo symbole lub napisy ciemnej barwy na tle białym lub jasnej barwy; barwa czerwona może być używana tylko wyjątkowo i nie powinna nigdy przeważać.
Część A. Znaki uprzedzające
1. Ogólny przypadek
Przykłady uprzedzających znaków kierunkowych: E, 1a, E, 1b i E, 1c. Znaki te mają barwę niebieską, białą i czarną.
2. Szczególne przypadki
a) Przykłady znaków uprzedzających: "Droga bez przejazdu" E, 2a i E, 2b.
b) Przykład znaku uprzedzającego o objeździe, którym należy jechać, aby skręcić w lewo w przypadku, gdy skręt w lewo jest zabroniony na następnym skrzyżowaniu: E, 3.
c) Przykład znaku uprzedzającego o segregacji ruchu przed skrzyżowaniami dróg o wielu pasmach ruchu: E, 4.
Część B. Znaki drogowskazowe
1. Przykłady znaków wskazujących kierunek dojazdu do miejscowości: E, 5a, E, 5b, E, 5c i E, 5d.
2. Przykłady znaków wskazujących kierunek dojazdu na lotnisko: E, 6a, E, 6b i E, 6c.
3. Znak E, 7 wskazuje kierunek dojazdu na teren kempingowy.
4. Znak E, 8 wskazuje kierunek dojazdu do schroniska dla młodzieży.
Część C. Znaki lokalizacji
Dłuższy bok prostokątnej tablicy tworzącej ten znak jest poziomy.
1. Przykłady znaków wskazujących początek obszaru zabudowanego: E, 9a i E, 9b.
2. Przykłady znaków wskazujących koniec obszaru zabudowanego: E, 9c i E, 9d.
W odstępstwie od postanowień artykułu 6 ustęp 1 konwencji znaki te mogą być umieszczone na odwrotnej stronie znaków lokalizacji obszaru zabudowanego.
Część D. Znaki potwierdzenia drogi
Znak E, 10 jest przykładem znaku potwierdzenia drogi. W odstępstwie od postanowień artykułu 6 ustęp 1 konwencji znaki te mogą być umieszczone na odwrotnej stronie innego znaku przeznaczonego dla ruchu z przeciwnego kierunku.
Część E. Przejście dla pieszych
Znak E, 11a "Przejście dla pieszych" jest używany dla wskazania pieszym i kierującym miejsca przejścia dla pieszych.
Tarcza jest barwy niebieskiej lub czarnej, trójkąt jest biały lub żółty, a symbol jest czarny lub ciemnoniebieski; symbol jest symbolem A, 11.
Może być jednak używany również znak E, 11b w kształcie nieregularnego pięciokąta o tle niebieskim i białym symbolu.
Część F. Inne znaki dające wskazówki przydatne dla kierujących pojazdami
Znaki te mają tło niebieskie.
1. Znak "Szpital"
Znak ten powinien być używany w celu wskazania kierującym pojazdami, że należy zachować środki ostrożności, których wymaga bliskość zakładów leczniczych, w szczególności należy w miarę możliwości unikać hałasu. Są dwa wzory tego znaku: E, 12a i E, 12b.
Czerwony krzyż znajdujący się na znaku E, 12b może być zastąpiony przez jeden z symboli, o których mowa w ustępie 2 litera a) części G.
2. Znak "Droga jednokierunkowa"
Dwa różne znaki "Droga jednokierunkowa" mogą być umieszczone, w razie gdy uważa się za konieczne potwierdzenie użytkownikom drogi, że znajdują się na drodze o jednym kierunku ruchu:
a) znak E, 13a umieszczony w przybliżeniu prostopadle do osi jezdni; tablica znaku jest kwadratowa;
b) znak E, 13b umieszczony prawie równolegle do osi jezdni; tablica znaku ma kształt wydłużonego prostokąta, którego dłuższy bok jest poziomy. Napis "jeden kierunek ruchu" może być umieszczony na strzałce znaku E, 13b w języku narodowym lub w jednym z języków narodowych danego kraju.
Znaki E, 13a i E, 13b mogą być umieszczone niezależnie od umieszczenia znaków zakazu lub nakazu przed wjazdem na ulicę.
3. Znak "Droga bez przejazdu"
Znak E, 14 "Droga bez przejazdu" umieszczony przy wjeździe na drogę wskazuje, że ta droga nie ma wylotu.
4. Znaki oznajmiające wjazd na autostradę lub wyjazd z autostrady.
Znak E, 15 "Autostrada" powinien być umieszczony w miejscu, od którego należy stosować się do specjalnych zasad ruchu obowiązujących na autostradach. Znak E, 16 "Koniec autostrady" powinien być umieszczony w miejscu, w którym te zasady przestają obowiązywać.
Znak E, 16 może być również używany i powtarzany w celu uprzedzenia o zbliżaniu się do końca autostrady; na każdym znaku umieszczonym w ten sposób należy u dołu uwidocznić odległość od miejsca jego umieszczenia do końca autostrady.
5. Znaki oznajmiające wjazd na drogę lub wyjazd z drogi, na której obowiązują te same zasady ruchu co na autostradzie.
Znak E, 17 "Droga dla pojazdów samochodowych" powinien być umieszczony w miejscu, od którego należy stosować się do specjalnych zasad ruchu na drogach nie będących autostradami, lecz drogami przeznaczonymi wyłącznie do ruchu pojazdów samochodowych i nie mającymi dostępu do przyległych posiadłości. Dodatkowa tabliczka umieszczona pod znakiem E, 17 może wskazywać, że w drodze wyjątku dozwolony jest dostęp pojazdów samochodowych do przyległych posiadłości.
Znak E, 18 "Koniec drogi dla pojazdów samochodowych" może być również używany i powtarzany w celu uprzedzenia o zbliżaniu się do końca tej drogi; na każdym takim umieszczonym znaku należy w dolnej jego części uwidocznić odległość od miejsca jego umieszczenia do końca drogi.
6. Znaki oznajmiające przystanek autobusowy lub tramwajowy.
E, 19 "Przystanek autobusowy" i E, 20 "Przystanek tramwajowy".
7. Znak "Przejezdność drogi"
Znak E, 21 "Przejezdność drogi" powinien być stosowany w celu wskazania, czy droga górska, szczególnie na przejeździe przez przełęcz, jest otwarta lub zamknięta; znak ten należy umieszczać przy wjeździe na drogę lub na drogi prowadzące do danego przejazdu.
Nazwa przejazdu (przełęczy) jest napisana białymi literami. Na znaku nazwa "Furka" jest podana jako przykład.
Tabliczki 1, 2 i 3 są ruchome.
Jeżeli przejazd jest zamknięty, tabliczka 1 jest czerwona i ma napis "Zamknięty"; jeżeli przejazd jest otwarty, tabliczka jest zielona i ma napis "Otwarty". Napisy powinny być białe i najlepiej w kilku językach.
Tabliczki 2 i 3 mają tło białe z czerwonymi napisami i symbolami.
Jeżeli przejazd jest otwarty, tabliczka 3 nie zawiera żadnej informacji, a tabliczka 2, w zależności od stanu drogi, albo nie daje żadnej informacji, albo pokazuje znak D, 9 "Nakaz stosowania łańcuchów przeciwśniegowych", albo też pokazuje symbol E, 22 - "Zalecane stosowanie łańcuchów lub opon przeciwśniegowych"; symbol ten powinien być czarny.
Jeżeli przejazd jest zamknięty, tabliczka 3 pokazuje nazwę miejscowości, do której droga jest otwarta, a tabliczka 2, zależnie od stanu drogi, albo napis "Otwarty", albo też symbol E, 22 lub znak D, 9.
Część G. Znaki wskazujące urządzenia, które mogą być pożyteczne dla użytkowników drogi
1. Charakterystyka znaków i symboli tej części
a) Znaki F mają tło niebieskie lub zielone; wewnątrz znajduje się prostokąt biały lub jasnożółty, na którym widnieje symbol.
b) Na niebieskim lub zielonym pasie u podstawy znaku może znajdować się biały napis wskazujący odległość od określonego urządzenia lub wjazdu na drogę, która do niego prowadzi; na znaku, na którym widnieje symbol F, 5, może w ten sam sposób być zamieszczony napis "Hotel" lub "Motel". Znaki mogą być również umieszczone przy wjeździe na drogę, która prowadzi do urządzenia, i wtedy mogą zawierać białą strzałkę kierunkową, umieszczoną w dolnej niebieskiej lub zielonej części znaku. Symbol jest czarny lub ciemnoniebieski, z wyjątkiem symboli F, 1a; F, 1b i F, 1c, które są czerwone.
2. Opis symboli
a) Symbole "Punkt pierwszej pomocy"
W celu wskazania punktów pierwszej pomocy należy stosować symbole używane w odpowiednich państwach. Symbole te powinny być czerwone. Przykładami takich symboli są: F, 1a, F, 1b i F, 1c.
b) Różne symbole
F, 2 "Stacja obsługi";
F, 3 "Telefon";
F, 4 "Stacja paliwowa";
F, 5 "Hotel" lub "Motel";
F, 6 "Restauracja";
F, 7 "Bufet" lub "Kawiarnia";
F, 8 "Miejsce urządzone na biwak";
F, 9 "Punkt wyjściowy wycieczek pieszych";
F, 10 "Kemping";
F, 11 "Teren dla przyczep kempingowych";
F, 12 "Kemping i teren dla przyczep kempingowych";
F, 13 "Schronisko dla młodzieży".
ZNAKI DOTYCZĄCE ZATRZYMANIA I POSTOJU
Ogólna charakterystyka znaków i symboli
Znaki te są okrągłe; ich średnica nie powinna być mniejsza niż 0,60 m (2 stopy) poza obszarami zabudowanymi i nie mniejsza niż 0,25 m (10 cali) na obszarach zabudowanych. Z wyjątkiem odmiennych wskazań w niniejszym załączniku, tło znaku jest niebieskie, a obrzeże i ukośne pasy są czerwone.
Opis znaków
1. a) W celu wskazania miejsc, na których postój jest zabroniony, należy stosować znak C, 18 "Zakaz postoju"; w celu wskazania miejsc, w których zatrzymanie i postój są zabronione, należy stosować znak C, 19 "Zakaz zatrzymania i postoju".
b) Znak C, 18 może być zastąpiony okrągłym znakiem z czerwonym obrzeżem i czerwonym pasem poprzecznym oraz z uwidocznioną na białym lub żółtym tle czarną literą lub ideogramem, które w danym Państwie oznaczają postój.
c) Napisy na dodatkowej tabliczce umieszczonej pod znakiem mogą ograniczać zakres zakazu przez wskazanie, zależnie od przypadku,
i) dni tygodnia lub miesiąca albo godziny doby, w których zakaz obowiązuje,
ii) czasu, powyżej którego znak C, 18 zabrania postoju albo powyżej którego znak C, 19 zabrania zatrzymania i postoju,
iii) wyjątki dotyczące niektórych kategorii użytkowników drogi.
d) Napisy dotyczące czasu, powyżej którego postój lub zatrzymanie są zabronione, mogą być umieszczone nie na dodatkowej tabliczce, lecz na znaku w dolnej części czerwonego otoku.
2. a) W razie gdy postój jest dozwolony na zmianę po jednej i po drugiej stronie drogi, należy używać, zamiast znaku C, 18 znaków C, 20a i C, 20b "Postój przemienny".
b) Zakaz postoju obowiązuje po stronie znaku C, 20a w dni nieparzyste, a po stronie znaku C, 20b - w dni parzyste; godzina zmiany postoju powinna być ustalona przez ustawodawstwo krajowe, i nie jest konieczne, aby następowała o północy. Ustawodawstwo krajowe może również ustalić inne niż codzienne okresy przemienności postoju; cyfry I i II na znaku zastępuje się wówczas przez okresy przemienności, na przykład 1-15 i 16-31 przy zmianach 1 i 16 każdego miesiąca.
c) Znak C, 18, uzupełniony napisami zgodnie z postanowieniami artykułu 8 ustęp 4 konwencji, może być używany przez państwa, które nie przyjmą znaków C, 19, C, 20a i C, 20b.
3. a) Z wyjątkiem szczególnych przypadków, znaki powinny być ustawione w ten sposób, aby ich tarcze były prostopadłe do osi drogi lub nieznacznie nachylone w stosunku do prostopadłej płaszczyzny tej osi.
b) Wszystkie zakazy i ograniczenia postoju obowiązują tylko w odniesieniu do tej strony jezdni, na której znaki są ustawione.
c) Z wyjątkiem odmiennych wskazań, które mogą być dawane albo na dodatkowej tabliczce zgodnej ze wzorem 2 załącznika 7 i wskazującej odcinek drogi, na którym obowiązuje zakaz, albo zgodnie z przepisami zamieszczonymi niżej pod literą e), zakazy obowiązują od znaku aż do najbliższego wylotu drogi.
d) Pod znakiem umieszczonym w miejscu, gdzie zaczyna się zakaz, może być użyta dodatkowa tabliczka zgodna ze wzorem 3a lub 4a, wskazanym w załączniku 7. Pod znakami powtarzającymi zakaz może być umieszczona dodatkowa tabliczka zgodna ze wzorem 3b lub 4b, wskazanym w załączniku 7. W miejscu, gdzie kończy się zakaz, może być umieszczony jeszcze jeden znak zakazu z dodatkową tabliczką, zgodną ze wzorem 3c lub 4c, wskazanym w załączniku 7. Tabliczki według wzoru 3 powinny być umieszczone równolegle do osi drogi, a tabliczki według wzoru 4 - prostopadle do niej. Jeżeli na tabliczkach wzoru 3 są ewentualnie podane długości odcinków drogi, to są to długości obowiązywania zakazu w kierunku wskazanym przez strzałkę.
e) Jeżeli zakaz kończy się przed najbliższym wylotem drogi, należy umieścić znak z dodatkową tabliczką opisaną powyżej pod literą d), oznajmiającą koniec zakazu. Jeżeli jednak zakaz obowiązuje tylko na krótkim odcinku, to w takim przypadku można umieścić tylko jeden znak zawierający:
- w czerwonym obrzeżu wskazanie długości odcinka, na którym obowiązuje zakaz, albo
- dodatkową tabliczkę według wzoru 3.
f) W miejscach wyposażonych w parkomierze, ich obecność oznacza, że postój jest płatny i że okres trwania postoju jest ograniczony do okresu, w którym licznik mierzy czas.
g) W strefach, w których czas trwania postoju jest ograniczony, lecz postój nie jest płatny, ograniczenie to może być oznajmione pasem o barwie niebieskiej, umieszczonym na wysokości około 2 m na stojących przy drodze słupach oświetleniowych, drzewach itp., lub liniami na poboczach jezdni, zamiast oznajmiania ograniczenia za pomocą znaków C, 18 uzupełnionych dodatkową tabliczką.
4. W celu wskazania na obszarach zabudowanych wjazdu do strefy, na której każdy postój - bez względu na to, czy jest płatny, czy też nie - jest ograniczony w czasie, może być umieszczony znak C, 21 "Strefa ograniczonego postoju". Tło tego znaku, na którym mieści się znak C, 18, powinno być jasnej barwy. Znak C, 18 może być zastąpiony znakiem E, 23; w tym przypadku tło może być niebieskie.
W dolnej części tablicy może być dodatkowo uwidoczniona okrągła tarcza postojowa lub parkomierz, w celu wskazania sposobów ograniczenia postoju w strefie.
W razie potrzeby mogą być na samym znaku lub na dodatkowej tabliczce umieszczonej poniżej znaku C, 21 wskazane dni i godziny doby, podczas których obowiązuje to ograniczenie.
Część B. Znaki dające pożyteczne wskazówki dotyczące postoju
1. Znak "Postój"
Znak E, 23 "Postój", który może być umieszczony równolegle do osi drogi, wskazuje miejsce dozwolone na postój pojazdów. Tablica jest kwadratowa. Na tablicy należy umieścić literę lub ideogram, używane w danym Państwie w celu wskazania postoju. Tło znaku powinno być niebieskie.
Na dodatkowej tablicy umieszczonej pod znakiem albo na samym znaku symbole lub napisy mogą wskazywać kierunek, w którym znajduje się miejsce postoju, lub kategorie pojazdów, dla których postój jest przeznaczony; napisy takie mogą również ograniczać dozwolony czas postoju.
2. Znak wskazujący wyjazd ze strefy, w której postój jest ograniczony
Do wskazania na obszarach zabudowanych wyjazdów ze strefy, w której każdy postój jest ograniczony w czasie i do której wjazd jest oznaczony znakiem C, 21 zawierającym znak C, 18, należy używać znaku E, 24. Znak ten stanowi kwadrat jasnej barwy, na którym jest wpisany znak C, 18 o barwie jasnoszarej i ukośny pas czarny lub ciemnoszary albo równoległe linie czarne lub szare tworzące taki pas. Jeżeli wjazdy do strefy są oznaczone znakami C, 21 zawierającymi znak E, 23, wyjazdy mogą być oznaczone tablicą z ukośnym czarnym lub ciemnoszarym pasem albo czarnymi lub szarymi liniami tworzącymi taki pas oraz okrągłą tarczą postoju na jasnym tle.
TABLICZKI DODATKOWE
2. a) Dodatkowe tabliczki "Wzór 1" wskazują odległość między znakiem a początkiem niebezpiecznego odcinka drogi lub strefy, w której obrębie stosuje się przepis.
b) Dodatkowe tabliczki "Wzór 2" wskazują długość niebezpiecznego odcinka drogi lub strefy, w której obrębie stosuje się przepis.
c) Dodatkowe tabliczki umieszczane są pod znakami. Jednakże w odniesieniu do znaków ostrzegawczych wzoru Ab wskazania przewidziane do podawania na dodatkowych tabliczkach mogą być umieszczane w dolnej części znaku.
3. Dodatkowymi tabliczkami "Wzoru 3" i "Wzoru 4" dotyczącymi zakazów lub ograniczeń postoju są odpowiednie tabliczki wzoru 3a, 3b i 3c oraz 4b, 4b i 4c (patrz Załącznik 6 część A ustęp 3).
OZNACZENIA DROGI
Przepisy ogólne
Oznaczenia podłużne
Jednakże na niektórych wielkich arteriach miejskich szybkiego ruchu cechy charakterystyczne oznaczeń drogi mogą być takie same jak poza obszarami zabudowanymi.
B - Oznaczenia pasów ruchu
i) Poza obszarami zabudowanymi
ii) Na obszarach zabudowanych
C - Oznaczenia stosowane w szczególnych sytuacjach
i) Używanie linii ciągłych
ii) Warunki stosowania linii ciągłej
Szybkość zbliżania się |
Tabela wartości M |
100 km/h (60 mil/h) | od 160 m (480 stóp) do 320 m (960 stóp) |
80 km/h (50 mil/h) | od 130 m (380 stóp) do 260 m (760 stóp) |
65 km/h (40 mil/h) | od 90 m (270 stóp) do 180 m (540 stóp) |
50 km/h (30 mil/h) | od 60 m (180 stóp) do 120 m (360 stóp) |
D - Linie krawędziowe wskazujące granice jezdni
E - Oznaczenia przeszkód
F - Linie prowadzące dla pojazdów skręcających
______
1) Określeniem zasięgu widoczności, o której mowa w niniejszym ustępie, jest odległość, z której przedmiot umieszczony na jezdni na wysokości 1 m (3 stopy i 4 cale) ponad powierzchnię jezdni może być spostrzeżony przez obserwatora znajdującego się na drodze, jeżeli jego oko znajduje się również na wysokości 1 m (3 stopy i 4 cale) ponad jezdnią.
2) Oznaczenie przedstawione na rysunkach 7a i 7b może być zastąpione pomiędzy A i D przez jedną ciągłą linię na osi jezdni, bez przylegającej do niej linii przerywanej, i poprzedzone na osi jezdni linią przerywaną co najmniej o trzech odcinkach. Takie uproszczone oznakowanie powinno być jednak używane z zachowaniem ostrożności i tylko w wyjątkowych przypadkach, ponieważ na pewnej odległości powstrzymuje to kierującego od wykonywania manewru wyprzedzania nawet wtedy, gdy zasięg widoczności jest odpowiedni. W miarę możliwości, w celu zapobiegania nieporozumieniom, pożądane jest unikanie używania obydwu metod na jednej trasie drogowej lub na tym samym rodzaju trasy drogowej w tej samej okolicy.
3) Szybkość zbliżania się występująca w tym rachunku jest szybkością, której nie przekracza 85% pojazdów, albo szybkością podstawową, jeżeli jest ona wyższa.
Oznaczenia poprzeczne
B. Linie zatrzymania
C. Linie wskazujące miejsca, w których kierujący powinni ustąpić pierwszeństwa przejazdu
D. Przejścia dla pieszych
E. Przejazdy dla rowerzystów
Inne oznaczenia
B. Równoległe linie ukośne
C. Napisy
D. Ograniczenia zatrzymania i postoju
E. Oznaczenia na jezdni i na obiektach przyległych do drogi
i) Oznaczenia wskazujące ograniczenia postoju
ii) Oznaczenia na przeszkodach
Rysunki do załącznika 8
(pominięto)
BARWNE REPRODUKCJE ZNAKÓW, SYMBOLI I TABLICZEK, O KTÓRYCH MOWA W ZAŁĄCZNIKACH 1-7
WZORY TABLICZEK DODATKOWYCH
(grafikę pominięto)
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1988.5.42 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Konwencja o znakach i sygnałach drogowych. Wiedeń.1968.11.08. |
Data aktu: | 08/11/1968 |
Data ogłoszenia: | 24/02/1988 |
Data wejścia w życie: | 23/08/1985 |