143.440.795 tys. zł.
14.400.000 tys. zł.
na łączną kwotę nie większą niż 38.000.000 tys. zł, z przeznaczeniem na sfinansowanie przedterminowego wykupu lub zamiany istniejących długoterminowych zobowiązań Skarbu Państwa; do kwoty kredytów oraz wartości emisji skarbowych papierów wartościowych nie stosuje się przepisów art. 4 ust. 2 i 3.
Poręczenia i gwarancje udzielane przez Skarb Państwa mogą być udzielane do łącznej kwoty 5.000.000 tys. zł, w tym gwarancje naprawienia szkód do wysokości 500.000 tys. zł.
Upoważnia się Ministra Finansów do udzielenia ze środków budżetu państwa:
Ustala się limit ubezpieczeń kontraktów eksportowych, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych (Dz. U. Nr 86, poz. 398, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 154, Nr 79, poz. 484 i Nr 121, poz. 770) - w wysokości 3.400.000 tys. zł.
Ustala się plany finansowe państwowych funduszy celowych, zgodnie z załącznikiem nr 5.
Wykaz inwestycji centralnych określa załącznik nr 6.
Ustala się kwotę dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, realizowanych jako zadania własne gmin w systemie robót publicznych w gminach zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, w wysokości 65.000 tys. zł.
Ustala się ogólną kwotę dotacji przedmiotowych do wyrobów i usług w wysokości 796.480 tys. zł, z tego na dopłaty do:
Ustala się dotacje na dofinansowanie:
Ustala się kwotę dotacji na inwestycje realizowane przez przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe", dotyczące linii kolejowych o państwowym znaczeniu, w wysokości 227.670 tys. zł.
Tworzy się ogólną rezerwę budżetową na wydatki nie przewidziane w wysokości 89.780 tys. zł.
Ustala się dla służby cywilnej:
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 780) ustala się:
Kierunki prywatyzacji majątku państwowego określa załącznik nr 12.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1996 r. o waloryzacji emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 136, poz. 636) ustala się:
Upoważnia się Ministra Finansów do dokonania Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych dopłaty kwoty odpowiadającej różnicy między składką na ubezpieczenie społeczne w wysokości powszechnie obowiązującej a składką na ubezpieczenie społeczne osób zatrudnionych bezpośrednio w produkcji rolnej w charakterze pracowników lub członków spółdzielni.
Odpis na fundusz administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego od funduszu emerytalno-rentowego wynosi 288.500 tys. zł.
Ustala się etaty Policji w liczbie 102.755.
Dochody uzyskane ze sprzedaży lub likwidacji sprzętu stanowiącego wyposażenie jednostek Służby Więziennej, Urzędu Ochrony Państwa, Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji przeznacza się w 95% na pokrycie kosztów sprzedaży, likwidacji sprzętu i jego odtworzenia, a 5% przekazuje się do budżetu państwa.
Ustala się obowiązkową składkę na Fundusz Pracy w wysokości 3% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne lub zaopatrzenie emerytalne, określonej w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776).
Narodowy Bank Polski dokonuje zaliczkowych wpłat z zysku do budżetu państwa za okresy miesięczne; ostateczne rozliczenie tych wpłat nastąpi w terminie określonym w art. 69 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 140, poz. 938).
Planowana ogólna kwota wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych, o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 16 ust. 1 - wynosi 43.779.200 tys. zł.
Łączna kwota wpłat gmin, o której mowa w art. 15a ustawy wymienionej w art. 17 ust. 3 - wynosi 105.606 tys. zł.
Tworzy się rezerwę celową w wysokości 97.697 tys. zł na dokonanie przez Ministra Finansów zwrotu gminom, wraz z odsetkami ustawowymi, wpłat dokonanych przez nie do budżetu państwa w 1996 r., przeznaczonych na zwiększenie łącznej kwoty subwencji ogólnej.
Gminy zobowiązane w 1998 r. do dokonywania wpłat, o których mowa w art. 15a ustawy wymienionej w art. 17 ust. 3, zwalnia się z tego obowiązku w przypadku, jeżeli zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 1997 r. w sprawie ustalenia wykazu gmin szczególnie dotkniętych powodzią (Dz. U. Nr 97, poz. 596, Nr 108, poz. 698, Nr 135, poz. 916 i Nr 162, poz. 1112).
W przypadku wystąpienia, w toku realizacji budżetu państwa, oszczędności w wydatkach planowanych w załączniku nr 2 część 83 - Rezerwy celowe w pozycjach: 18, 28-32, 34, 36-37 i 39 - upoważnia się Ministra Finansów do ich przeznaczenia, na wniosek Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, na zwiększenie wydatków związanych z wdrożeniem reform systemowych w ochronie zdrowia, a w pozycji 16 - na zwiększenie wydatków na inwestycje centralne w ochronie zdrowia.
W przypadku wystąpienia w toku realizacji budżetu państwa oszczędności w wydatkach planowanych na obsługę zadłużenia zagranicznego i długu krajowego - upoważnia się Ministra Finansów do przeznaczenia kwoty nie przekraczającej 140.000 tys. zł na zwiększenie wydatków na wykup gruntów pod budowę autostrad i sfinansowanie inwestycji centralnych w przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe".
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1998 r., z tym że art. 5, 7, 8, 10, 17 ust. 2 i 3, art. 21, 22, 24 ust. 2, art. 25 ust. 2, art. 37, 41-44 i 46-49 z mocą od dnia ogłoszenia.
DOCHODY BUDŻETU PAŃSTWA W 1998 R.
ZESTAWIENIE OGÓŁEM
Wyszczególnienie | Plan na 1998 r. |
w tysiącach zł | |
1 | 2 |
DOCHODY OGÓŁEM | 129.040.795 |
1. Dochody podatkowe | 116.327.000 |
- podatki pośrednie | 68.697.000 |
- podatek dochodowy od osób prawnych | 14.150.000 |
- podatek dochodowy od osób fizycznych | 33.430.000 |
- podatki zniesione | 50.000 |
2. Dochody niepodatkowe | 12.669.403 |
- dywidendy | 776.000 |
- wpłaty z zysku NBP | 500.000 |
- cła | 7.300.000 |
- dochody jednostek budżetowych | 3.167.797 |
- wpłaty gmin | 105.606 |
- pozostałe dochody niepodatkowe | 820.000 |
3. Dochody zagraniczne | 44.392 |
Część | Dział | Treść | Poz. | Plan na 1998 r. |
w tysiącach zł | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
01 | KANCELARIA PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ | 1 | 590 | |
99 | Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa | 2 | 590 | |
10 | KANCELARIA SEJMU | 1 | 2.667 | |
99 | Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa | 2 | 2.667 | |
11 | KANCELARIA SENATU | 1 | 26 | |
99 | Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa | 2 | 26 | |
02 | NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI | 1 | 236 | |
99 | Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa | 2 | 236 | |
03 | SĄD NAJWYŻSZY | 1 | 60 | |
99 | Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa | 2 | 60 | |
04 | NACZELNY SĄD ADMINISTRACYJNY | 1 | 7.500 | |
99 | Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa | 2 | 7.500 | |
05 | KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW | 1 | 3.467 | |
89 | Różna działalność | 2 | 3.304 | |
91 | Administracja państwowa | 3 | 163 | |
07 | RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH | 1 | 27 | |
99 | Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa | 2 | 27 | |
08 | MINISTERSTWO FINANSÓW | 1 | 118.215.985 | |
89 | Różna działalność | 2 | 390 | |
90 | Dochody od osób prawnych i od osób fizycznych | 3 | 118.167.000 | |
z tego: | ||||
Podatek dochodowy | 4 | 47.580.000 | ||
z tego: | ||||
Podatek dochodowy od osób prawnych | 5 | 14.150.000 | ||
Podatek dochodowy od osób fizycznych | 6 | 33.430.000 | ||
Podatki pośrednie | 7 | 68.697.000 | ||
Dywidenda | 8 | 520.000 | ||
Wpłaty NBP | 9 | 500.000 | ||
Podatki zniesione | 10 | 50.000 | ||
Pozostałe dochody niepodatkowe | 11 | 820.000 | ||
91 | Administracja państwowa | 12 | 45.895 | |
94 | Finanse | 13 | 2.700 | |
09 | MINISTERSTWO PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ | 1 | 1.592 | |
01 | Przemysł | 2 | 937 | |
89 | Różna działalność | 3 | 495 | |
91 | Administracja państwowa | 4 | 160 | |
12 | TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY | 1 | 15 | |
99 | Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa | 2 | 15 | |
13 | MINISTERSTWO GOSPODARKI | 1 | 1.987 | |
64 | Handel zagraniczny | 2 | 707 | |
89 | Różna działalność | 3 | 500 | |
91 | Administracja państwowa | 4 | 780 | |
15 | KOMISJA PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH | 1 | 1.400 | |
91 | Administracja państwowa | 2 | 1.400 | |
17 | MINISTERSTWO SKARBU PAŃSTWA | 1 | 256.000 | |
90 | Dochody od osób prawnych i od osób fizycznych (Dywidendy) | 2 | 256.000 | |
18 | URZĄD MIESZKALNICTWA I ROZWOJU MIAST | 1 | 80.100 | |
70 | Gospodarka komunalna | 2 | 5 | |
91 | Administracja państwowa | 3 | 25 | |
94 | Finanse | 4 | 80.070 | |
19 | MINISTERSTWO ROLNICTWA I GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ | 1 | 9.612 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 9.150 | |
79 | Oświata i wychowanie | 3 | 98 | |
91 | Administracja państwowa | 4 | 166 | |
94 | Finanse | 5 | 198 | |
20 | PAŃSTWOWY URZĄD NADZORU UBEZPIECZEŃ | 1 | 18.736 | |
91 | Administracja państwowa | 2 | 18.736 | |
21 | MINISTERSTWO TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ | 1 | 16.216 | |
50 | Transport | 2 | 14.961 | |
79 | Oświata i wychowanie | 3 | 130 | |
89 | Różna działalność | 4 | 135 | |
91 | Administracja państwowa | 5 | 990 | |
22 | MINISTERSTWO ŁĄCZNOŚCI | 1 | 355.598 | |
59 | Łączność | 2 | 24.619 | |
89 | Różna działalność | 3 | 23 | |
91 | Administracja państwowa | 4 | 330.956 | |
24 | URZĄD REGULACJI ENERGETYKI | 1 | 27.212 | |
91 | Administracja państwowa | 2 | 27.212 | |
26 | URZĄD SŁUŻBY CYWILNEJ | 1 | 140 | |
91 | Administracja państwowa | 2 | 140 | |
28 | MINISTERSTWO OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA | 1 | 13.322 | |
31 | Budownictwo | 2 | 3.017 | |
45 | Leśnictwo | 3 | 3.564 | |
66 | Różne usługi materialne | 4 | 4.100 | |
79 | Oświata i wychowanie | 5 | 2 | |
89 | Różna działalność | 6 | 70 | |
91 | Administracja państwowa | 7 | 2.569 | |
29 | URZĄD OCHRONY PAŃSTWA | 1 | 750 | |
93 | Bezpieczeństwo publiczne | 2 | 750 | |
30 | MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ | 1 | 34.844 | |
85 | Ochrona zdrowia | 2 | 715 | |
95 | Ubezpieczenia społeczne | 3 | 6.905 | |
98 | Obrona narodowa | 4 | 27.224 | |
31 | MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI | 1 | 10.612 | |
31 | Budownictwo | 2 | 140 | |
85 | Ochrona zdrowia | 3 | 96 | |
86 | Opieka społeczna | 4 | 5 | |
91 | Administracja państwowa | 5 | 30 | |
93 | Bezpieczeństwo publiczne | 6 | 5.161 | |
95 | Ubezpieczenia społeczne | 7 | 5.180 | |
32 | MINISTERSTWO SPRAW ZAGRANICZNYCH | 1 | 85.605 | |
79 | Oświata i wychowanie | 2 | 175 | |
89 | Różna działalność | 3 | 30 | |
91 | Administracja państwowa | 4 | 85.400 | |
33 | MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ | 1 | 60 | |
89 | Różna działalność | 2 | 60 | |
34 | MINISTERSTWO KULTURY I SZTUKI | 1 | 800 | |
79 | Oświata i wychowanie | 2 | 35 | |
89 | Różna działalność | 3 | 120 | |
91 | Administracja państwowa | 4 | 645 | |
35 | MINISTERSTWO ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ | 1 | 37.830 | |
85 | Ochrona zdrowia | 2 | 37.600 | |
91 | Administracja państwowa | 3 | 230 | |
36 | MINISTERSTWO SPRAWIEDLIWOŚCI | 1 | 915.800 | |
92 | Wymiar sprawiedliwości i prokuratura | 2 | 915.000 | |
95 | Ubezpieczenia społeczne | 3 | 800 | |
37 | URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW | 1 | 200 | |
91 | Administracja państwowa | 2 | 200 | |
38 | POLSKA AKADEMIA NAUK | 1 | 342 | |
86 | Opieka społeczna | 2 | 330 | |
89 | Różna działalność | 3 | 12 | |
39 | KOMENDA GŁÓWNA POLICJI | 1 | 4.629 | |
93 | Bezpieczeństwo publiczne | 2 | 4.629 | |
40 | POLSKIE CENTRUM BADAŃ I CERTYFIKACJI | 1 | 500 | |
66 | Różne usługi materialne | 2 | 500 | |
41 | OBSŁUGA ZADŁUŻENIA ZAGRANICZNEGO | 1 | 44.392 | |
94 | Finanse | 2 | 44.392 | |
42 | URZĄD DO SPRAW KOMBATANTÓW I OSÓB REPRESJONOWANYCH | 1 | 71 | |
91 | Administracja państwowa | 2 | 71 | |
43 | PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY | 1 | 700 | |
99 | Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa | 2 | 700 | |
44 | OBSŁUGA DŁUGU KRAJOWEGO | 1 | 278.427 | |
94 | Finanse | 2 | 278.427 | |
45 | URZĄD KULTURY FIZYCZNEJ I TURYSTYKI | 1 | 140 | |
88 | TURYSTYKA I WYPOCZYNEK | 2 | 130 | |
91 | Administracja państwowa | 3 | 10 | |
46 | KRAJOWY URZĄD PRACY | 1 | 180 | |
91 | Administracja państwowa | 2 | 180 | |
47 | KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI | 1 | 6.200 | |
99 | Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa | 2 | 6.200 | |
48 | KOMITET BADAŃ NAUKOWYCH | 1 | 5.700 | |
77 | Nauka | 2 | 5.500 | |
91 | Administracja państwowa | 3 | 200 | |
50 | GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY | 1 | 1.302 | |
01 | Przemysł | 2 | 753 | |
66 | Różne usługi materialne | 3 | 70 | |
89 | Różna działalność | 4 | 6 | |
91 | Administracja państwowa | 5 | 473 | |
51 | GŁÓWNY URZĄD CEŁ | 1 | 7.363.265 | |
64 | Handel zagraniczny (Cło) | 2 | 7.300.000 | |
91 | Administracja państwowa | 3 | 63.265 | |
52 | PAŃSTWOWA AGENCJA ATOMISTYKI | 1 | 100 | |
91 | Administracja państwowa | 2 | 100 | |
53 | WYŻSZY URZĄD GÓRNICZY | 1 | 687 | |
91 | Administracja państwowa | 2 | 687 | |
54 | URZĄD PATENTOWY RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ | 1 | 17.500 | |
91 | Administracja państwowa | 2 | 17.500 | |
57 | POLSKI KOMITET NORMALIZACYJNY | 1 | 950 | |
89 | Różna działalność | 2 | 950 | |
59 | GŁÓWNY URZĄD MIAR | 1 | 52.000 | |
91 | Administracja państwowa | 2 | 52.000 | |
80 | REGIONALNE IZBY OBRACHUNKOWE | 1 | 11 | |
91 | Administracja państwowa | 2 | 11 | |
82 | SUBWENCJE OGÓLNE DLA GMIN | 1 | 105.606 | |
97 | Różne rozliczenia (Wpłaty gmin) | 2 | 105.606 | |
BUDŻETY WOJEWODÓW OGÓŁEM | 1 | 1.059.104 | ||
01 | Przemysł | 2 | 25 | |
31 | Budownictwo | 3 | 8.001 | |
40 | Rolnictwo | 4 | 38.850 | |
45 | Leśnictwo | 5 | 536 | |
50 | Transport | 6 | 39 | |
61 | Handel wewnętrzny | 7 | 230 | |
66 | Różne usługi materialne | 8 | 55 | |
70 | Gospodarka komunalna | 9 | 229 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 10 | 425.150 | |
79 | Oświata i wychowanie | 11 | 347 | |
85 | Ochrona zdrowia | 12 | 2.974 | |
86 | Opieka społeczna | 13 | 229.665 | |
88 | Turystyka i wypoczynek | 14 | 5 | |
89 | Różna działalność | 15 | 4.063 | |
91 | Administracja państwowa | 16 | 348.905 | |
94 | Finanse | 17 | 30 | |
85/01 | Województwo warszawskie | 1 | 126.769 | |
31 | Budownictwo | 2 | 195 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 1.740 | |
61 | Handel wewnętrzny | 4 | 5 | |
70 | Gospodarka komunalna | 5 | 100 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 6 | 69.144 | |
79 | Oświata i wychowanie | 7 | 28 | |
85 | Ochrona zdrowia | 8 | 202 | |
86 | Opieka społeczna | 9 | 15.146 | |
89 | Różna działalność | 10 | 80 | |
91 | Administracja państwowa | 11 | 40.129 | |
85/03 | Województwo bialskopodlaskie | 1 | 5.676 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 687 | |
70 | Gospodarka komunalna | 3 | 6 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 4 | 1.318 | |
79 | Oświata i wychowanie | 5 | 10 | |
85 | Ochrona zdrowia | 6 | 14 | |
86 | Opieka społeczna | 7 | 1.291 | |
89 | Różna działalność | 8 | 400 | |
91 | Administracja państwowa | 9 | 1.950 | |
85/05 | Województwo białostockie | 1 | 15.766 | |
31 | Budownictwo | 2 | 108 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 779 | |
45 | Leśnictwo | 4 | 7 | |
70 | Gospodarka komunalna | 5 | 2 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 6 | 5.194 | |
85 | Ochrona zdrowia | 7 | 64 | |
86 | Opieka społeczna | 8 | 4.122 | |
89 | Różna działalność | 9 | 40 | |
91 | Administracja państwowa | 10 | 5.450 | |
85/07 | Województwo bielskie | 1 | 23.350 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 800 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 9.468 | |
79 | Oświata i wychowanie | 4 | 3 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 15 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 3.751 | |
89 | Różna działalność | 7 | 45 | |
91 | Administracja państwowa | 8 | 9.268 | |
85/09 | Województwo bydgoskie | 1 | 28.156 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 220 | |
61 | Handel wewnętrzny | 3 | 16 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 4 | 12.090 | |
79 | Oświata i wychowanie | 5 | 10 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 7.420 | |
91 | Administracja państwowa | 7 | 8.400 | |
85/11 | Województwo chełmskie | 1 | 4.884 | |
31 | Budownictwo | 2 | 17 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 200 | |
70 | Gospodarka komunalna | 4 | 7 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 5 | 1.408 | |
79 | Oświata i wychowanie | 6 | 3 | |
85 | Ochrona zdrowia | 7 | 49 | |
86 | Opieka społeczna | 8 | 1.206 | |
89 | Różna działalność | 9 | 35 | |
91 | Administracja państwowa | 10 | 1.959 | |
85/13 | Województwo ciechanowskie | 1 | 7.734 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 598 | |
66 | Różne usługi materialne | 3 | 7 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 4 | 1.862 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 16 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 2.706 | |
91 | Administracja państwowa | 7 | 2.545 | |
85/15 | Województwo częstochowskie | 1 | 12.092 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 299 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 3.500 | |
79 | Oświata i wychowanie | 4 | 3 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 112 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 2.829 | |
89 | Różna działalność | 7 | 15 | |
91 | Administracja państwowa | 8 | 5.334 | |
85/17 | Województwo elbląskie | 1 | 11.225 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 341 | |
70 | Gospodarka komunalna | 3 | 2 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 4 | 3.965 | |
79 | Oświata i wychowanie | 5 | 52 | |
85 | Ochrona zdrowia | 6 | 15 | |
86 | Opieka społeczna | 7 | 3.134 | |
89 | Różna działalność | 8 | 16 | |
91 | Administracja państwowa | 9 | 3.700 | |
85/19 | Województwo gdańskie | 1 | 52.535 | |
31 | Budownictwo | 2 | 7.155 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 1.994 | |
61 | Handel wewnętrzny | 4 | 77 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 5 | 23.777 | |
85 | Ochrona zdrowia | 6 | 185 | |
86 | Opieka społeczna | 7 | 7.242 | |
89 | Różna działalność | 8 | 170 | |
91 | Administracja państwowa | 9 | 11.935 | |
85/21 | Województwo gorzowskie | 1 | 21.197 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 2.575 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 5.311 | |
79 | Oświata i wychowanie | 4 | 6 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 6 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 4.934 | |
89 | Różna działalność | 7 | 2.268 | |
91 | Administracja państwowa | 8 | 6.097 | |
85/23 | Województwo jeleniogórskie | 1 | 17.212 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 424 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 6.900 | |
79 | Oświata i wychowanie | 4 | 5 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 10 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 3.667 | |
89 | Różna działalność | 7 | 6 | |
91 | Administracja państwowa | 8 | 6.200 | |
85/25 | Województwo kaliskie | 1 | 17.751 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 1.498 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 4.766 | |
79 | Oświata i wychowanie | 4 | 7 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 7 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 6.063 | |
89 | Różna działalność | 7 | 10 | |
91 | Administracja państwowa | 8 | 5.400 | |
85/27 | Województwo katowickie | 1 | 98.944 | |
31 | Budownictwo | 2 | 115 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 1.374 | |
61 | Handel wewnętrzny | 4 | 3 | |
66 | Różne usługi materialne | 5 | 2 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 6 | 50.877 | |
85 | Ochrona zdrowia | 7 | 249 | |
86 | Opieka społeczna | 8 | 13.593 | |
89 | Różna działalność | 9 | 50 | |
91 | Administracja państwowa | 10 | 32.681 | |
85/29 | Województwo kieleckie | 1 | 26.002 | |
31 | Budownictwo | 2 | 61 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 1.208 | |
61 | Handel wewnętrzny | 4 | 2 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 5 | 8.000 | |
79 | Oświata i wychowanie | 6 | 10 | |
85 | Ochrona zdrowia | 7 | 27 | |
86 | Opieka społeczna | 8 | 9.079 | |
89 | Różna działalność | 9 | 15 | |
91 | Administracja państwowa | 10 | 7.600 | |
85/31 | Województwo konińskie | 1 | 9.352 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 1.216 | |
70 | Gospodarka komunalna | 3 | 5 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 4 | 2.329 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 36 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 2.801 | |
89 | Różna działalność | 7 | 10 | |
91 | Administracja państwowa | 8 | 2.955 | |
85/33 | Województwo koszalińskie | 1 | 17.312 | |
31 | Budownictwo | 2 | 30 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 372 | |
61 | Handel wewnętrzny | 4 | 6 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 5 | 7.679 | |
79 | Oświata i wychowanie | 6 | 47 | |
85 | Ochrona zdrowia | 7 | 26 | |
86 | Opieka społeczna | 8 | 4.202 | |
89 | Różna działalność | 9 | 50 | |
91 | Administracja państwowa | 10 | 4.900 | |
85/35 | Województwo krakowskie | 1 | 42.871 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 401 | |
61 | Handel wewnętrzny | 3 | 9 | |
70 | Gospodarka komunalna | 4 | 90 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 5 | 17.453 | |
79 | Oświata i wychowanie | 6 | 17 | |
85 | Ochrona zdrowia | 7 | 121 | |
86 | Opieka społeczna | 8 | 12.635 | |
89 | Różna działalność | 9 | 75 | |
91 | Administracja państwowa | 10 | 12.070 | |
85/37 | Województwo krośnieńskie | 1 | 8.552 | |
31 | Budownictwo | 2 | 22 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 387 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 4 | 3.517 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 27 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 1.826 | |
91 | Administracja państwowa | 7 | 2.773 | |
85/39 | Województwo legnickie | 1 | 20.014 | |
31 | Budownictwo | 2 | 117 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 448 | |
45 | Leśnictwo | 4 | 1 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 5 | 9.209 | |
79 | Oświata i wychowanie | 6 | 7 | |
85 | Ochrona zdrowia | 7 | 71 | |
86 | Opieka społeczna | 8 | 4.661 | |
91 | Administracja państwowa | 9 | 5.500 | |
85/41 | Województwo leszczyńskie | 1 | 8.423 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 796 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 1.638 | |
85 | Ochrona zdrowia | 4 | 10 | |
86 | Opieka społeczna | 5 | 2.276 | |
89 | Różna działalność | 6 | 3 | |
91 | Administracja państwowa | 7 | 3.700 | |
85/43 | Województwo lubelskie | 1 | 23.958 | |
31 | Budownictwo | 2 | 55 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 908 | |
61 | Handel wewnętrzny | 4 | 5 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 5 | 11.530 | |
79 | Oświata i wychowanie | 6 | 24 | |
85 | Ochrona zdrowia | 7 | 65 | |
86 | Opieka społeczna | 8 | 4.400 | |
89 | Różna działalność | 9 | 35 | |
91 | Administracja państwowa | 10 | 6.936 | |
85/45 | Województwo łomżyńskie | 1 | 6.697 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 937 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 2.038 | |
79 | Oświata i wychowanie | 4 | 6 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 41 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 659 | |
91 | Administracja państwowa | 7 | 2.986 | |
94 | Finanse | 8 | 30 | |
85/47 | Województwo łódzkie | 1 | 42.999 | |
31 | Budownictwo | 2 | 7 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 758 | |
61 | Handel wewnętrzny | 4 | 60 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 5 | 15.490 | |
79 | Oświata i wychowanie | 6 | 7 | |
85 | Ochrona zdrowia | 7 | 492 | |
86 | Opieka społeczna | 8 | 13.395 | |
89 | Różna działalność | 9 | 120 | |
91 | Administracja państwowa | 10 | 12.670 | |
85/49 | Województwo nowosądeckie | 1 | 14.900 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 605 | |
70 | Gospodarka komunalna | 3 | 2 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 4 | 5.329 | |
79 | Oświata i wychowanie | 5 | 1 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 3.363 | |
91 | Administracja państwowa | 7 | 5.600 | |
85/51 | Województwo olsztyńskie | 1 | 19.582 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 644 | |
50 | Transport | 3 | 3 | |
61 | Handel wewnętrzny | 4 | 15 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 5 | 7.005 | |
79 | Oświata i wychowanie | 6 | 6 | |
85 | Ochrona zdrowia | 7 | 108 | |
86 | Opieka społeczna | 8 | 5.401 | |
91 | Administracja państwowa | 9 | 6.400 | |
85/53 | Województwo opolskie | 1 | 28.998 | |
31 | Budownictwo | 2 | 47 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 1.216 | |
61 | Handel wewnętrzny | 4 | 4 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 5 | 12.410 | |
79 | Oświata i wychowanie | 6 | 12 | |
86 | Opieka społeczna | 7 | 7.070 | |
89 | Różna działalność | 8 | 15 | |
91 | Administracja państwowa | 9 | 8.224 | |
85/55 | Województwo ostrołęckie | 1 | 8.037 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 85 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 2.779 | |
85 | Ochrona zdrowia | 4 | 20 | |
86 | Opieka społeczna | 5 | 2.248 | |
89 | Różna działalność | 6 | 16 | |
91 | Administracja państwowa | 7 | 2.889 | |
85/57 | Województwo pilskie | 1 | 15.124 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 263 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 4.644 | |
85 | Ochrona zdrowia | 4 | 65 | |
86 | Opieka społeczna | 5 | 4.197 | |
89 | Różna działalność | 6 | 6 | |
91 | Administracja państwowa | 7 | 5.949 | |
85/59 | Województwo piotrkowskie | 1 | 14.037 | |
31 | Budownictwo | 2 | 2 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 580 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 4 | 3.703 | |
79 | Oświata i wychowanie | 5 | 6 | |
85 | Ochrona zdrowia | 6 | 90 | |
86 | Opieka społeczna | 7 | 4.120 | |
89 | Różna działalność | 8 | 6 | |
91 | Administracja państwowa | 9 | 5.530 | |
85/61 | Województwo płockie | 1 | 14.583 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 985 | |
66 | Różne usługi materialne | 3 | 10 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 4 | 7.058 | |
79 | Oświata i wychowanie | 5 | 3 | |
85 | Ochrona zdrowia | 6 | 144 | |
86 | Opieka społeczna | 7 | 3.220 | |
89 | Różna działalność | 8 | 3 | |
91 | Administracja państwowa | 9 | 3.160 | |
85/63 | Województwo poznańskie | 1 | 34.353 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 1.274 | |
61 | Handel wewnętrzny | 3 | 3 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 4 | 17.298 | |
79 | Oświata i wychowanie | 5 | 1 | |
85 | Ochrona zdrowia | 6 | 105 | |
86 | Opieka społeczna | 7 | 3.166 | |
89 | Różna działalność | 8 | 6 | |
91 | Administracja państwowa | 9 | 12.500 | |
85/65 | Województwo przemyskie | 1 | 11.202 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 667 | |
70 | Gospodarka komunalna | 3 | 10 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 4 | 2.526 | |
86 | Opieka społeczna | 5 | 4.164 | |
88 | Turystyka i wypoczynek | 6 | 5 | |
89 | Różna działalność | 7 | 10 | |
91 | Administracja państwowa | 8 | 3.820 | |
85/67 | Województwo radomskie | 1 | 15.185 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 474 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 4.053 | |
79 | Oświata i wychowanie | 4 | 1 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 65 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 5.487 | |
89 | Różna działalność | 7 | 6 | |
91 | Administracja państwowa | 8 | 5.099 | |
85/69 | Województwo rzeszowskie | 1 | 14.248 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 846 | |
61 | Handel wewnętrzny | 3 | 9 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 4 | 4.693 | |
79 | Oświata i wychowanie | 5 | 13 | |
85 | Ochrona zdrowia | 6 | 20 | |
86 | Opieka społeczna | 7 | 3.967 | |
91 | Administracja państwowa | 8 | 4.700 | |
85/71 | Województwo siedleckie | 1 | 11.227 | |
01 | Przemysł | 2 | 25 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 2.150 | |
66 | Różne usługi materialne | 4 | 9 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 5 | 2.946 | |
79 | Oświata i wychowanie | 6 | 10 | |
85 | Ochrona zdrowia | 7 | 72 | |
86 | Opieka społeczna | 8 | 2.028 | |
89 | Różna działalność | 9 | 15 | |
91 | Administracja państwowa | 10 | 3.972 | |
85/73 | Województwo sieradzkie | 1 | 7.457 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 273 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 1.287 | |
79 | Oświata i wychowanie | 4 | 1 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 10 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 3.143 | |
89 | Różna działalność | 7 | 2 | |
91 | Administracja państwowa | 8 | 2.741 | |
85/75 | Województwo skierniewickie | 1 | 7.722 | |
31 | Budownictwo | 2 | 24 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 114 | |
66 | Różne usługi materialne | 4 | 3 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 5 | 2.184 | |
85 | Ochrona zdrowia | 6 | 10 | |
86 | Opieka społeczna | 7 | 2.038 | |
89 | Różna działalność | 8 | 4 | |
91 | Administracja państwowa | 9 | 3.345 | |
85/77 | Województwo słupskie | 1 | 10.437 | |
31 | Budownictwo | 2 | 10 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 300 | |
50 | Transport | 4 | 36 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 5 | 3.798 | |
85 | Ochrona zdrowia | 6 | 15 | |
86 | Opieka społeczna | 7 | 2.476 | |
89 | Różna działalność | 8 | 2 | |
91 | Administracja państwowa | 9 | 3.800 | |
85/79 | Województwo suwalskie | 1 | 9.797 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 283 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 2.447 | |
79 | Oświata i wychowanie | 4 | 21 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 30 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 3.351 | |
89 | Różna działalność | 7 | 15 | |
91 | Administracja państwowa | 8 | 3.650 | |
85/81 | Województwo szczecińskie | 1 | 39.771 | |
31 | Budownictwo | 2 | 28 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 2.452 | |
61 | Handel wewnętrzny | 4 | 3 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 5 | 19.297 | |
79 | Oświata i wychowanie | 6 | 2 | |
85 | Ochrona zdrowia | 7 | 91 | |
86 | Opieka społeczna | 8 | 6.558 | |
89 | Różna działalność | 9 | 40 | |
91 | Administracja państwowa | 10 | 11.300 | |
85/83 | Województwo tarnobrzeskie | 1 | 9.356 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 383 | |
45 | Leśnictwo | 3 | 3 | |
66 | Różne usługi materialne | 4 | 4 | |
70 | Gospodarka komunalna | 5 | 4 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 6 | 3.200 | |
85 | Ochrona zdrowia | 7 | 15 | |
86 | Opieka społeczna | 8 | 2.047 | |
91 | Administracja państwowa | 9 | 3.700 | |
85/85 | Województwo tarnowskie | 1 | 12.469 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 832 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 3.703 | |
79 | Oświata i wychowanie | 4 | 5 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 51 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 3.801 | |
89 | Różna działalność | 7 | 10 | |
91 | Administracja państwowa | 8 | 4.067 | |
85/87 | Województwo toruńskie | 1 | 13.777 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 170 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 5.064 | |
79 | Oświata i wychowanie | 4 | 12 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 64 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 4.162 | |
89 | Różna działalność | 7 | 5 | |
91 | Administracja państwowa | 8 | 4.300 | |
85/89 | Województwo wałbrzyskie | 1 | 19.699 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 389 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 4.479 | |
79 | Oświata i wychowanie | 4 | 8 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 15 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 4.122 | |
89 | Różna działalność | 7 | 110 | |
91 | Administracja państwowa | 8 | 10.576 | |
85/91 | Województwo włocławskie | 1 | 9.749 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 631 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 3.694 | |
86 | Opieka społeczna | 4 | 2.529 | |
89 | Różna działalność | 5 | 4 | |
91 | Administracja państwowa | 6 | 2.891 | |
85/93 | Województwo wrocławskie | 1 | 40.549 | |
31 | Budownictwo | 2 | 8 | |
40 | Rolnictwo | 3 | 1.206 | |
45 | Leśnictwo | 4 | 525 | |
61 | Handel wewnętrzny | 5 | 5 | |
66 | Różne usługi materialne | 6 | 20 | |
70 | Gospodarka komunalna | 7 | 1 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 8 | 16.296 | |
85 | Ochrona zdrowia | 9 | 66 | |
86 | Opieka społeczna | 10 | 6.422 | |
91 | Administracja państwowa | 11 | 16.000 | |
85/95 | Województwo zamojskie | 1 | 8.644 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 642 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 3 | 2.258 | |
85 | Ochrona zdrowia | 4 | 15 | |
86 | Opieka społeczna | 5 | 2.374 | |
89 | Różna działalność | 6 | 35 | |
91 | Administracja państwowa | 7 | 3.320 | |
85/97 | Województwo zielonogórskie | 1 | 18.730 | |
40 | Rolnictwo | 2 | 426 | |
61 | Handel wewnętrzny | 3 | 8 | |
74 | Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 4 | 4.536 | |
85 | Ochrona zdrowia | 5 | 43 | |
86 | Opieka społeczna | 6 | 5.173 | |
89 | Różna działalność | 7 | 310 | |
91 | Administracja państwowa | 8 | 8.234 |
(pominięte)
Kierunki prywatyzacji w 1998 r.
Uwagi wstępne
Realizacja procesów prywatyzacyjnych w ciągu 6 lat doprowadziła do znacznego wzbogacenia form, metod i technik prywatyzacji, w szczególności w zakresie prywatyzacji pośredniej. Zdecydowanie większe znaczenie zyskały prace nad programami umacniania instytucji rynku kapitałowego, tworzenia funduszy inwestycyjnych oraz reformy ubezpieczeń społecznych. Zmiany te wymagały opracowania i wprowadzenia nowych rozwiązań systemowych w celu powiązania prywatyzacji z realizacją ważnych celów społecznych, w tym przede wszystkim z reformą systemu ubezpieczeń społecznych.
Jednocześnie jednak w ostatnich latach wystąpiło spowolnienie procesów restrukturyzacji i demonopolizacji największych przedsiębiorstw przemysłu ciężkiego i infrastruktury, co w efekcie doprowadziło do obniżenia dynamiki procesów prywatyzacji, zwłaszcza mierzonej liczbą prywatyzowanych kapitałowo przedsiębiorstw państwowych.
Powoduje to, że udział sektora publicznego w gospodarce Polski jest nadal relatywnie wysoki i nie odpowiada standardom gospodarki rynkowej. Zmiana tej sytuacji wymaga zintensyfikowania procesów prywatyzacji, zwłaszcza w kontekście rozpoczęcia na początku przyszłego roku rozmów dotyczących integracji naszego kraju ze strukturami Unii Europejskiej.
Przewidywane przyjęcie Polski do Unii Europejskiej na początku zbliżającego się tysiąclecia narzuca konieczność szybkiego dostosowania struktury gospodarki polskiej do warunków gospodarki rynkowej i zakończenie procesów prywatyzacji do 2001 roku.
Cele prywatyzacji
- stworzenie warunków dla szybkiego i trwałego wzrostu gospodarczego, dającego podstawy dla poprawy poziomu życia obywateli,
- przeprowadzenie i dokończenie reform zarówno w sferze gospodarczej, jak i społecznej zgodnie z zasadami sprawiedliwości społecznej, umożliwiających stworzenie nowoczesnego, demokratycznego państwa.
Podstawowe zadania w zakresie kierunków prywatyzacji stojące przed rządem to:
- przyspieszenie procesów prywatyzacji poprzez ich skuteczniejsze powiązanie z demonopolizacją i restrukturyzacją gospodarki,
- reprywatyzacja i zwrot zagarniętego w latach 1944-1962 mienia, zgodnie z zasadami sprawiedliwości społecznej,
- powszechne uwłaszczenie w powiązaniu z reformą ubezpieczeń społecznych.
Realizacja tych celów wyznaczać będzie kierunek polityki prywatyzacyjnej na okres najbliższych lat. Istotną sprawą jest tworzenie przy realizacji tych celów warunków dla poprawy efektywności gospodarowania majątkiem Skarbu Państwa oraz ochrony interesów Skarbu Państwa w dziedzinach strategicznych dla kraju, a także dla rozwoju krajowego rynku kapitałowego.
warunki realizacji celów prywatyzacji
Z wstępnego szacunku dokonanego w Ministerstwie Skarbu Państwa na dzień 31 grudnia 1995 r. wynikało, że wartość księgowa netto majątku przedsiębiorstw państwowych, jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz spółek z udziałem Skarbu Państwa w sferze produkcji, handlu, usług i sektorze finansowym wynosiła 144,2 mld PLN. Biorąc pod uwagę z jednej strony, że w wyniku aktualizacji wartości majątku trwałego kwota ta uległa pewnemu wzrostowi, z drugiej zaś strony, że w wyniku prowadzonych procesów prywatyzacji zasób ten uległ zmniejszeniu, można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że na koniec 1996 r. wartość zasobów prywatyzacyjnych wahała się w granicach 130-140 mld PLN.
Należy zdawać sobie sprawę z faktu ograniczoności tych zasobów, jak również z konieczności rozdysponowania części tego majątku związanej z realizacją zobowiązań wynikających z orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, a także realizacją postanowień związanych z reformą systemu ubezpieczeń i wykonaniem programu reprywatyzacji.
Obecne rozwiązania legislacyjne wymagają również zabezpieczenia pewnych środków z prywatyzacji na utworzenie rezerw z tytułu poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa oraz spłat z tytułu zadłużenia publicznego, co również wymaga przeznaczenia pewnych zasobów majątku państwowego na realizację tych celów.
metody realizacji - główne programy prywatyzacyjne
PROGRAMY PRZEWIDZIANE DO REALIZACJI
Reprywatyzacja
Projekt ustawy o reprywatyzacji i rekompensatach ma na celu:
- uporządkowanie stosunków własnościowych w odniesieniu do mienia przejętego przez państwo,
- zrekompensowanie strat poniesionych przez właścicieli mienia znacjonalizowanego z naruszeniem prawa,
- ochronę budżetu państwa przed skutkami finansowymi dotychczasowego trybu dochodzenia roszczeń reprywatyzacyjnych oraz
- wzmocnienie ochrony praw do znacjonalizowanego mienia, nabytych przez osoby trzecie.
W 1998 r. przewiduje się uchwalenie ustawy, oszacowanie rozmiarów rekompensat oraz sposobów ich realizacji, a także przystąpienie do emisji bonów reprywatyzacyjnych, zwrotu mienia w naturze bądź przyznania mienia zamiennego.
Po uchwaleniu przez Sejm ustawy o reprywatyzacji i rekompensatach niezbędne będzie przystąpienie do programu jej wdrożenia obejmującego:
- przeprowadzenie przez Ministerstwo Skarbu Państwa, we współdziałaniu ze środkami masowego przekazu, akcji informacyjnej na temat zasad i trybu przyznawania rekompensat,
- przeprowadzenie szkoleń pracowników administracji wojewódzkiej, którzy będą wykonywali zadania wynikające z ustawy o reprywatyzacji i rekompensatach,
- zabezpieczenie mienia Skarbu Państwa na realizację programu rekompensat z tytułu naruszeń prawa w latach 1944-1962.
Zgodnie z uchwałą Nr 86 Rady Ministrów z dnia 4 października 1993 r. w sprawie utworzenia rezerw mienia Skarbu Państwa na cele reprywatyzacji (M.P. Nr 52, poz. 482 oraz z 1994 r. Nr 33, poz. 269) tworzona jest rezerwa mienia Skarbu Państwa na cele reprywatyzacji, przede wszystkim w postaci 5% wartości akcji i udziałów w jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa przeznaczonych do prywatyzacji.
Wsparcie reformy systemu ubezpieczeń społecznych
Przygotowywany projekt reformy systemu ubezpieczeń społecznych zakłada tworzenie specjalnych funduszy emerytalnych opartych na obowiązkowej składce. W okresie przejściowym (a szczególnie w pierwszych pięciu latach) wystąpi deficyt Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, który musi być finansowany przychodami ze sprzedaży części majątku państwowego.
W 1998 r. po zakończeniu prac nad określeniem zasad tworzenia i działania funduszy emerytalnych prowadzone będą działania organizacyjne zmierzające do ich uruchomienia oraz finansowego wsparcia reformy systemu ubezpieczeń społecznych dochodami z prywatyzacji części majątku narodowego. Rząd w drodze rozporządzenia Rady Ministrów określi w tym celu listę przedsiębiorstw prywatyzowanych metodą pośrednią. Dochody z ich prywatyzacji zasilą reformę ubezpieczeń społecznych. Przewiduje się rozpoczęcie realizacji programu z początkiem 1999 r.
Rekompensaty dla emerytów i państwowej sfery budżetowej
W związku z tym w przypadku niektórych prywatyzowanych spółek zaistnieje konieczność wyodrębnienia pakietu ok. 5-6% akcji, które będą mogły być nabywane za świadectwa rekompensacyjne. Należy przy tym zaznaczyć, że dotyczy to przede wszystkim tych firm i instytucji finansowych, których najbardziej prawdopodobną formą prywatyzacji będzie udostępnianie akcji w drodze oferty publicznej. Ze względów technicznych ta forma wydaje się pożądana w procesie zakupu akcji za świadectwa rekompensacyjne. Ponieważ oszacowana wartość należnych rekompensat sięga kwoty ok. 9 mld zł, program należy zasilić także: akcjami Skarbu Państwa w spółkach notowanych na giełdzie, udziałami w spółkach sprywatyzowanych pośrednio w latach 1991-1997 oraz 30% akcji przedsiębiorstw państwowych przekształconych w spółki. Rada Ministrów określi ich listę w drodze rozporządzenia.
Powszechne uwłaszczenie
Uwłaszczenie obywateli nastąpi, na etapie przekazania środków z prywatyzacji majątku państwowego, bądź przez wniesienie uzyskanych środków na indywidualne konta w funduszach emerytalnych, bądź przez przyznanie bonów uwłaszczeniowych, z tym że realizacja tego programu odbywać się będzie w latach następnych.
PROGRAMY KONTYNUOWANE
Prywatyzacja pośrednia
Przedmiotem prywatyzacji pośredniej będą jednoosobowe spółki Skarbu Państwa o relatywnie dużej wartości oraz dobrej sytuacji ekonomicznej. Prywatyzacja pośrednia będzie prowadzona w następujących branżach: farmaceutycznej, chemicznej, wytwarzania energii cieplnej, produkcji artykułów spożywczych, produkcji maszyn i urządzeń, materiałów budowlanych, środków transportu i transportu. Rozpoczęty zostanie proces prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej S.A. Procesy prywatyzacyjne obejmą również spółki holdingów: Nafta Polska i przemysłu cukrowniczego. Prywatyzacją zostaną objęte też przedsiębiorstwa branży spirytusowej po uprzedniej ich komercjalizacji. W roku 1999 przewiduje się udostępnienie inwestorom kolejnego pakietu akcji Telekomunikacji Polskiej S.A. oraz kontynuowanie prywatyzacji elektroenergetyki, przemysłu i dystrybucji paliw płynnych oraz przedsiębiorstw "Wielkiej Syntezy Chemicznej", holdingów cukrowych oraz rozpoczęcie prywatyzacji Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A.
Kontynuowana będzie również prywatyzacja w sektorze bankowym i ubezpieczeniowym. Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów w 1996 r. "Programem prywatyzacji banków z udziałem kapitałowym Skarbu Państwa - do roku 2000" przewiduje się w 1998 r. rozpoczęcie prywatyzacji utworzonej w 1996 r. Grupy Bankowej PeKaO S.A. w drodze sprzedaży w ofercie publicznej od 5 do 15% akcji oraz przekazanie pracownikom 15% akcji banku. W 1998 r. przewiduje się również rozpoczęcie prywatyzacji Banku Zachodniego S.A., kontynuowanie prywatyzacji Banku Przemysłowo-Handlowego S.A. i Polskiego Banku Rozwoju S.A., przekształcenie Banku PKO BP w spółkę akcyjną oraz rozpoczęcie przygotowań do prywatyzacji PKO BP oraz Banku Gospodarki Żywnościowej S.A.
W zakresie Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń S.A. rozważane jest wzmocnienie kapitałowe w celu przygotowania do rozpoczęcia prywatyzacji. Procesy prywatyzacji w sektorze bankowym i ubezpieczeniowym będą kontynuowane w 1999 r.
Przystąpienie do prywatyzacji spółki przewidujące sprzedaż akcji inwestorowi strategicznemu musi być poprzedzone opracowaniem koncepcji prywatyzacji całej branży.
Podstawowymi kryteriami wyboru inwestora będą:
- sytuacja danej spółki w branży z punktu widzenia możliwości prywatyzacji całej branży,
- oferowana cena za akcje i warunki płatności,
- pakiet inwestycyjny, czyli program rozwoju spółki w ujęciu rzeczowym i finansowym,
- pakiet socjalny, czyli zobowiązania inwestorów wobec pracowników (negocjowany przez przedstawicieli załóg), a także zobowiązania wobec producentów rolnych, dostawców surowców dla produkcji przetwórczej,
- pakiet środowiskowy, czyli zobowiązania inwestora na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
Planuje się także sprzedaż akcji (udziałów) powstałych w wyniku komercjalizacji spółek, w których Skarb Państwa posiada częściowe pakiety.
Prywatyzacja pośrednia będzie realizowana według dotychczas stosowanych metod udostępniania (zbywania) akcji, tzn. w drodze oferty publicznej, przetargu publicznego oraz zaproszenia do rokowań. Przewiduje się objęcie procesem prywatyzacji około 50 spółek, w tym 7 w drodze oferty publicznej.
Rząd będzie dążył do dalszego doskonalenia metod i technik prywatyzacji pośredniej. Procedury wyceny sprzedaży oraz dystrybucji papierów wartościowych poddawane będą wnikliwej kontroli i nadzorowi, m.in. z punktu widzenia rozwoju konkurencji i przeciwdziałania podejmowaniu kontroli kapitałowej branż przez jednego inwestora. Ze względu na prywatyzację dużych podmiotów gospodarczych i jednoczesną ograniczoność polskiego rynku kapitałowego, rząd będzie podejmował działania mające na celu pozyskanie kapitału zagranicznego przy jednoczesnym zabezpieczeniu interesów Skarbu Państwa.
Rząd przywiązuje dużą wagę do prawidłowego i efektywnego przebiegu prywatyzacji pośredniej, gdyż jej pomyślna realizacja daje gwarancję podjęcia przedsięwzięć o doniosłym znaczeniu społecznym (reforma ubezpieczeń społecznych, rekompensaty dla sfery budżetowej, emerytów i rencistów).
Prywatyzacja bezpośrednia
Efekty tej prywatyzacji zależeć będą przede wszystkim od aktywności organów założycielskich - wojewodów nadzorujących obecnie jeszcze ok. 3.300 przedsiębiorstw państwowych. Ta forma prywatyzacji stosowana będzie wobec przedsiębiorstw spełniających trzy przesłanki ustawowe, tj. takich, w których na koniec roku poprzedzającego prywatyzację zatrudnienie nie przekracza 500 osób, wartość towarów i usług nie jest wyższa od równowartości w złotych polskich kwoty 6 mln ECU, a wysokość funduszy własnych nie jest wyższa od równowartości w złotych polskich kwoty 2 mln ECU, obliczonych według kursu kupna NBP na ostatni dzień roku poprzedzającego prywatyzację.
Sprzedaż przedsiębiorstw nastąpi w trybie przetargu publicznego oraz na podstawie publicznego zaproszenia do rokowań i będzie ukierunkowana zarówno na inwestorów krajowych, jak i zagranicznych, z tym że w przypadku inwestorów krajowych zapłata za przedsiębiorstwo będzie mogła być dokonywana w ratach, a przeniesienie własności nastąpi niezwłocznie po podpisaniu umowy. Rada Ministrów w drodze rozporządzenia określi szczegółowy tryb sprzedaży przedsiębiorstw.
Wnoszenie przedsiębiorstwa do spółki, jako kolejna procedura prywatyzacji bezpośredniej, dotyczyć będzie przedsiębiorstw wymagających zainwestowania znacznego kapitału.
Do odpłatnego korzystania kierowane będą tylko przedsiębiorstwa państwowe w dobrym stanie finansowym, aby zapewnić spłacanie rat kapitałowych i opłat dodatkowych do Skarbu Państwa, oraz przedsiębiorstwa nie wymagające znacznych nakładów na modernizację i rozwój. Przeniesienie na spółkę osób fizycznych praw własności majątku będzie mogło być realizowane przed upływem okresu obowiązywania umowy, jeśli spółka spłaci co najmniej jedną trzecią wartości przedmiotu umowy i będzie terminowo regulować swoje zobowiązania wobec Skarbu Państwa z tytułu zawartej umowy.
Prywatyzacja bezpośrednia według wszystkich wariantów będzie realizowana z wszechstronnym uwzględnieniem zobowiązań wobec pracowników oraz problemów ochrony środowiska.
Zgodnie z zasadami ustawowymi i reformy centrum administracyjno-gospodarczego rządu, Minister Skarbu Państwa wykonuje również prawa i obowiązki Skarbu Państwa w 1061 umowach dotyczących odpłatnego korzystania z przedsiębiorstw oraz 285 umowach sprzedaży przedsiębiorstw, jak również prawa i obowiązki z akcji (udziałów) w 107 spółkach powstałych w wyniku wniesienia przedsiębiorstw.
Kontynuowane będą też procesy przekształceń własnościowych prowadzone w oparciu o art. 19 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. Nr 18, poz. 80 z późn. zm.). Realizowane będą również procesy przekształceń własnościowych i prywatyzacja przedsiębiorstw komunalnych.
Narodowe Fundusze Inwestycyjne
- dematerializacji oraz wymianie powszechnych świadectw udziałowych na akcje NFI. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 kwietnia 1997 r. w sprawie określenia terminu utraty ważności powszechnych świadectw udziałowych (Dz. U. Nr 36, poz. 218) termin utraty ważności powszechnych świadectw udziałowych mija z dniem 31 grudnia 1998 r. Tym samym wymaga to nadzoru i współdziałania z instytucjami zaangażowanymi w realizację końcowej fazy Programu NFI,
- monitoringu NFI i spółek wchodzących do Programu NFI. Wykonywanie funkcji właścicielskich Skarbu Państwa wymaga stałego dopływu informacji ze wszystkich nadzorowanych podmiotów. Opracowana koncepcja wykonywania przez Skarb Państwa uprawnień wynikających z posiadania przezeń 25% akcji w spółkach wchodzących do Programu zapewnić ma skuteczny nadzór właścicielski w stosunku do spółek, w których Skarb Państwa reprezentowany jest przez Ministra Skarbu Państwa. Dane otrzymane w systemie monitorowania będą wykorzystywane do celów nadzoru nad Programem NFI,
- działalności informacyjno-edukacyjnej mającej na celu informowanie społeczeństwa o założeniach i przebiegu realizacji Programu NFI oraz upowszechnianie uczestnictwa obywateli w Programie. Kontynuowana będzie akcja informacyjna dla posiadaczy świadectw udziałowych w postaci materialnej o terminie zakończenia wymiany i utracie ważności świadectw udziałowych. Istotnym elementem będzie również poszerzenie wiedzy i edukacji społeczeństwa na temat rynku kapitałowego, jego instrumentów i instytucji związanych z realizacją Programu NFI,
- rozwoju oraz rozbudowie rynku pozagiełdowego we współdziałaniu z Komisją Papierów Wartościowych i Giełd oraz innymi instytucjami finansowymi polskiego rynku kapitałowego. Rozpoczęte zostaną prace związane z realizacją projektu pomocy spółkom uczestniczącym w Programie NFI w tworzeniu memorandów informacyjnych i wprowadzeniu ich akcji do publicznego wtórnego regulowanego obrotu pozagiełdowego.
Zmiana wierzytelności na akcje (udziały) w spółkach
Ze względu na to, że bankowe postępowanie ugodowe nie przyniosło spodziewanych efektów i nie stało się szerszą ścieżką prywatyzacji, nadal pozostaje problem wypracowania bardziej efektywnych metod prywatyzacji spółek słabych ekonomicznie. Prace nad rozwiązaniem tego problemu będą prowadzone sukcesywnie w Ministerstwie Skarbu Państwa.
Ponadto w związku z wejściem w życie z dniem 8 kwietnia 1997 r. ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw zakłada się, że:
- na podstawie przepisów działu III tej ustawy - komercjalizacja z konwersją wierzytelności - w oparciu o złożone w Ministerstwie Skarbu Państwa wnioski, sprywatyzowanych będzie około 35 przedsiębiorstw państwowych,
- w oparciu o art. 17 ustawy kontynuowany będzie program kontraktów menedżerskich, w ramach którego przewiduje się zawarcie około 10 umów o zarządzanie jednoosobowymi spółkami Skarbu Państwa, co w efekcie pozwoli na restrukturyzację i przygotowanie prywatyzacji tychże spółek.
W roku 1998 kontynuowane będą jednocześnie prace nad programami restrukturyzacji co najmniej dwóch spółek z sektora hutnictwa żelaza i stali polegającymi na przekształceniu tych spółek w struktury holdingowe z udziałem inwestorów zewnętrznych oraz planuje się wdrożenie czterech indywidualnych programów restrukturyzacji majątkowej, organizacyjnej i technologicznej dla spółek z innych sektorów. Prowadzony będzie jednocześnie nadzór nad pracami przygotowawczymi do prywatyzacji czterech spółek cukrowych na podstawie ustawy z 26 sierpnia 1994 r. o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym (Dz. U. Nr 98, poz. 473, z 1996 r. Nr 152, poz. 724, z 1997 r. Nr 121, poz. 770).
Program Stabilizacja - Restrukturyzacja - Prywatyzacja
- monitorowaniu działalności spółek inwestycyjnych,
- analizie przedsiębiorstw - spółek przewidzianych do wniesienia akcji (udziałów) do spółek inwestycyjnych (aktualnie na listach znajduje się około 40 podmiotów) pod względem spełniania kryteriów Programu oraz zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa,
- nadzorze i zabezpieczeniu wykonania umów operacyjnych Programu Stabilizacja - Restrukturyzacja - Prywatyzacja,
- monitorowaniu środków pomocowych z Funduszy PHARE przeznaczonych na pomoc techniczną przy realizacji Programu.
Przewiduje się, że wnioski inwestycyjne dotyczące wniesienia spółek parterowych do spółek inwestycyjnych zostaną złożone w Ministerstwie Skarbu Państwa w I kwartale 1998 r., w wyniku czego Rada Ministrów będzie mogła podjąć decyzję o wniesieniu przez Skarb Państwa akcji (udziałów) do spółek inwestycyjnych.
Prywatyzacja mienia rolnego Skarbu Państwa
- restrukturyzację i prywatyzację Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w formie: sprzedaży, dzierżawy, administrowania, wniesienia do spółek, powiększenia istniejących gospodarstw oraz tworzenia nowych, a także nieodpłatnego przekazywania gruntów Lasom Państwowym w celu zalesienia oraz Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad pod pasy drogowe autostrad,
- rozwiązywanie problemów zadłużenia przede wszystkim poprzez realizację zawartych ugód bankowych oraz innych umów, na podstawie których dokonano restrukturyzacji zadłużenia,
- wspieranie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu wśród byłych pracowników państwowych gospodarstw rolnych, zwłaszcza ukierunkowanych na ich aktywizację zawodową i rozwój przedsiębiorczości.
Na zadania w zakresie restrukturyzacji i prywatyzacji Zasobu, jak również sposób ich realizacji mogą wpłynąć niektóre z projektowanych zmian w ustawie z 19 października 1991 roku o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r. Nr 57, poz. 299). Dotyczy to w szczególności:
- wprowadzenia możliwości zawarcia w trybie bezprzetargowym umowy dzierżawy ze spółką utworzoną przez więcej niż połowę pracowników rentownych gospodarstw będących w administrowaniu Skarbu Państwa,
- uruchomienia nowej ścieżki przekształceń własnościowych polegającej na nieodpłatnym udostępnieniu pracownikom gospodarstw rolnych Skarbu Państwa akcji spółek zarządzających udziałami jednoosobowych spółek Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.
* * *
W 1997 r. utworzona została Agencja Prywatyzacji, której zadania, zgodnie ze statutem, polegają na:
- działalności podstawowej, obejmującej: prywatyzację pośrednią spółek prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa - na podstawie upoważnienia Ministra Skarbu Państwa, prywatyzację bezpośrednią przedsiębiorstw państwowych oraz czynności dotyczące prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych lub jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki - na podstawie upoważnień Rady Ministrów, udzielonych na wniosek Ministra Skarbu Państwa,
- działalności wyodrębnionej, realizowanej na podstawie umów dotyczących usług: przy prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstw państwowych, zlecanych przez organy założycielskie, przy prywatyzacji przedsiębiorstw komunalnych, zlecanych przez gminy lub związki gmin, w zakresie działalności wydawniczej, szkoleniowej i informacyjnej, w dziedzinie prywatyzacji, oraz usług związanych z zarządzanym mieniem Skarbu Państwa na podstawie zleceń.
Zakres działalności Agencji Prywatyzacji będzie zmniejszał się wraz z realizacją programu Narodowych Funduszy Uwłaszczeniowych i związanym z tym ograniczeniem zadań statutowych.
Regulacje systemowe - przedsięwzięcia legislacyjne
Przekształcenia przedsiębiorstw państwowych w spółki Skarbu Państwa oraz procesy prywatyzacyjne wymagają dostosowania regulacji prawnych w zakresie dysponowania i zarządzania mieniem Skarbu Państwa do zdywersyfikowania struktury własności podmiotów gospodarczych oraz zrównania w tym zakresie ich praw i obowiązków.
Konieczne jest kontynuowanie prac nad całościową nowelizacją ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, w szczególności niezbędne wydaje się dokonanie zmian przepisów działu III - komercjalizacja z konwersją wierzytelności. Dotychczasowe nowelizacje ustawy nie usunęły wszystkich istotnych wątpliwości interpretacyjnych, jakie powstają przy jej stosowaniu. Za koniecznością taką przemawiają liczne wystąpienia środowisk prawniczych, pracowniczych, związkowych.
Prowadzone w 1997 r. prace nad reformą ubezpieczeń społecznych oraz systemu emerytalnego wymagają pilnego wydania aktów wykonawczych do tych ustaw.
Prowadzone będą również prace legislacyjne związane z koncepcją powszechnego uwłaszczenia. Oznaczać to będzie potrzebę zmiany uchwalonej niedawno ustawy o funduszach przemysłowych, w wyniku czego powstanie nowa ustawa określająca sposób uwłaszczenia.
Realizacja programu dostosowawczego do prawa Unii Europejskiej wymaga podjęcia prac nad zmianą ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. z 1997 r. Nr 26, poz. 143). Przeprowadzona w 1996 r. nowelizacja tej ustawy nie usunęła wszystkich barier po stronie inwestowania przez osoby zagraniczne. Stąd też nowelizacja stanowiłaby kolejny krok w zakresie harmonizacji prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej.
Biorąc pod uwagę powyższe, rząd widzi potrzebę wydania w 1998 r. następujących aktów legislacyjnych:
1) nowelizacja ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych,
2) ustawa o reprywatyzacji i rekompensatach z tytułu utraty mienia przejętego z naruszeniem prawa na podstawie przepisów wydanych w latach 1944-1962,
3) nowelizacja ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym,
4) systemowe dostosowanie ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43) do ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz innych ustaw regulujących funkcjonowanie sektora komunalnego,
5) ustawa zapewniająca realizację programu uwłaszczenia.
przewidywane dochody i koszty prywatyzacji
- prywatyzacji pośredniej - w wysokości ok. 5,9 mld PLN; przewiduje się sprzedaż akcji (udziałów) w trybie oferty ogłoszonej publicznie, przetargu publicznego oraz rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia,
- prywatyzacji bezpośredniej - w wysokości 0,8 mld PLN poprzez sprzedaż przedsiębiorstwa, wniesienie przedsiębiorstwa do spółki oraz oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.
Niezależnie od ww. dochodów z prywatyzacji, możliwe jest uzyskanie dochodów z dywidendy od akcji będących własnością Skarbu Państwa. Zakłada się, że dochody z tego tytułu wyniosą ok. 256 mln PLN, w tym od spółek uczestniczących w programie NFI w wysokości 6 mln zł.
Realizacja programów prywatyzacyjnych wiąże się jednocześnie z koniecznością ponoszenia określonych kosztów. Szczegółowe informacje dotyczące kosztów związanych z prywatyzacją zawarte są w części 17 projektu budżetu państwa dotyczącej Ministerstwa Skarbu Państwa.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1998.28.156 |
Rodzaj: | Ustawa |
Tytuł: | Ustawa budżetowa na rok 1998. |
Data aktu: | 19/02/1998 |
Data ogłoszenia: | 06/03/1998 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1998, 06/03/1998 |