Sposób ustalania opłat za czynności związane z akredytacją, badaniami i certyfikacją oraz weryfikacją.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 17 maja 2000 r.
w sprawie sposobu ustalania opłat za czynności związane z akredytacją, badaniami i certyfikacją oraz weryfikacją. *

Na podstawie art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji (Dz. U. Nr 55, poz. 250, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1997 r. Nr 104, poz. 661 i Nr 121, poz. 770 oraz z 1999 r. Nr 70, poz. 776) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Opłaty za akredytację, badania i certyfikację oraz weryfikację są ustalane i podawane do wiadomości w cennikach stanowiących ofertę jednostki akredytującej, akredytowanego laboratorium badawczego lub akredytowanej jednostki certyfikującej, zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kosztach uzasadnionych, należy przez to rozumieć koszty określone przez jednostkę akredytującą, akredytowaną jednostkę certyfikującą oraz akredytowane laboratorium badawcze na podstawie przepisów rozporządzenia.
§  3.
Opłata za akredytację, badania lub certyfikację nie obejmuje kosztów delegacji służbowych, które obciążają wnioskodawcę na zasadach określonych w odrębnych przepisach dotyczących zasad wypłacania diet i innych należności z tytułu podróży służbowych.
§  4.
1.
Kierownik jednostki akredytującej, akredytowanej jednostki certyfikującej lub akredytowanego laboratorium badawczego ustala cenniki, o których mowa w § 1.
2.
Wysokość opłat ujętych w cennikach, o których nowa w § 1, może podlegać okresowej aktualizacji, nie częściej niż raz na sześć miesięcy, na zasadach i w trybie przewidzianym dla ich ustalenia.
3.
W przypadku zgłaszania przez ten sam podmiot do akredytacji więcej niż jednego laboratorium, jednostki certyfikującej lub kontrolującej w osobnych procesach akredytacji, ulega zmniejszeniu o 20% opłata wstępna za każdy następny zgłaszany do akredytacji podmiot oraz proporcjonalnie do ilości zgłaszanych do akredytacji podmiotów - koszty uczestnictwa w krajowym systemie akredytacji.
4.
W przypadku przeprowadzenia oceny laboratorium, jednostki certyfikującej lub kontrolującej w języku obcym, wynagrodzenie auditorów oraz koszty administracyjno-organizacyjne mogą ulec zwiększeniu z tytułu dodatkowych kosztów związanych z koniecznością dokonania tłumaczeń i obsługi w języku obcym, nie więcej niż o 30%.
5.
W przypadku równoczesnego wykonywania badań, przeprowadzania procesu certyfikacji, weryfikacji deklaracji zgodności lub certyfikatów zgodności wyrobów o zbliżonych rozwiązaniach technicznych dostarczonych przez tego samego wnioskodawcę, opłata za badania, certyfikację lub weryfikację ulega zmniejszeniu stosownie do poniesionych kosztów.
6.
W przypadku przeprowadzenia badań, certyfikacji lub weryfikacji na podstawie dokumentów wystawionych w języku obcym albo w razie konieczności sporządzenia w języku obcym sprawozdań, opłata za badania, certyfikację lub weryfikację może być zwiększona z tytułu dodatkowych kosztów związanych z koniecznością dokonania tłumaczeń, nie więcej niż o 30%.
7.
Wysokość opłat pobieranych za weryfikację nie może przekroczyć 10% wszystkich kosztów ponoszonych przez dostawcę przeprowadzającego certyfikację danego typu wyrobów na znak bezpieczeństwa.

Rozdział  2

Sposób ustalania opłat za akredytację

§  5.
1.
Podstawę do określenia wysokości opłat za akredytację jednostek certyfikujących stanowią w szczególności:
1)
niezbędna liczba auditorów,
2)
uzasadniony koszt pracy jednego auditora w jednym dniu lub godzinie,
3)
uzasadniony koszt pracy jednostki akredytującej,
4)
rodzaj i model certyfikacji oraz zakres akredytacji.
2.
Podstawę do określenia wysokości opłat za akredytację laboratoriów badawczych stanowią w szczególności:
1)
niezbędna liczba auditorów,
2)
uzasadniony koszt pracy jednego auditora w jednym dniu lub godzinie,
3)
uzasadniony koszt pracy jednostki akredytującej,
4)
liczba metod badawczych zgłoszonych do akredytacji,
5)
liczba dziedzin bądź technik badawczych zgłoszonych do akredytacji,
6)
liczba metod badawczych, na które laboratorium uzyskało akredytację.
3.
Podstawę do określenia wysokości opłat za akredytację jednostek kontrolujących stanowią w szczególności:
1)
niezbędna liczba auditorów,
2)
uzasadniony koszt pracy jednego auditora w jednym dniu lub godzinie,
3)
uzasadniony koszt pracy jednostki akredytującej,
4)
liczba obszarów lub dziedzin ujętych we wniosku o akredytację.
§  6.
1.
Przy ustalaniu opłaty za akredytację laboratoriów, jednostek certyfikujących i kontrolujących uwzględnia się uzasadnione koszty:
1)
poszczególnych etapów procesu akredytacji, zwane dalej "kosztami jednostkowymi procesu akredytacji",
2)
sprawowania nadzoru nad akredytowanymi podmiotami,
3)
uczestnictwa w krajowym systemie akredytacji.
2.
Na sumę kosztów jednostkowych procesu akredytacji składają się koszty:
1)
wstępnego formalnego rozpatrzenia wniosku, przeprowadzenia analizy kompletności dokumentacji, rejestracji wniosku oraz przygotowania i wysłania potwierdzenia (opłata wstępna),
2)
wykonywania prac organizacyjno-administracyjnych,
3)
przeprowadzenia procesu akredytacji zgodnie z procedurą jednostki akredytującej i wystawienia certyfikatu akredytacji,
4)
wydania opinii przez komitet techniczny jednostki akredytującej.

Rozdział  3

Sposób ustalania opłat za certyfikację wyrobów

§  7.
Podstawę do określenia wysokości opłat za certyfikację wyrobów stanowią w szczególności:
1)
rodzaj wykonanej czynności lub usługi,
2)
rodzaj wyrobu,
3)
stopień skomplikowania wyrobu lub programu oceny,
4)
uzasadniony koszt pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie, pomnożony przez liczbę osób i dni lub godzin,
5)
uzasadniony koszt pracy jednostki certyfikującej.
§  8.
1.
Przy ustalaniu opłaty za certyfikację obowiązkową i dobrowolną wyrobów uwzględnia się uzasadnione koszty:
1)
poszczególnych etapów procesu certyfikacji, zwane dalej "kosztami jednostkowymi procesu certyfikacji",
2)
sprawowania nadzoru nad sposobem wykorzystania przez dostawców wydanych certyfikatów.
2.
Na sumę kosztów jednostkowych procesu certyfikacji składają się koszty:
1)
wstępnego formalnego rozpatrzenia wniosku, przeprowadzenia analizy kompletności dokumentacji, dokonania identyfikacji próbek i dostawcy, rejestracji wniosku oraz przygotowania i wysłania potwierdzenia (opłata wstępna),
2)
przeprowadzenia kontroli warunków techniczno-organizacyjnych,
3)
przeprowadzenia szczegółowej analizy dokumentacji oraz przygotowania decyzji certyfikacyjnej i wystawienia certyfikatu,
4)
wydania opinii przez komitet techniczny jednostki certyfikującej.

Rozdział  4

Sposób ustalania opłat za weryfikację

§  9.
Podstawę do określenia wysokości opłat za weryfikację stanowią w szczególności:
1)
rodzaj wykonywanej czynności,
2)
uzasadniony koszt pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie, pomnożony przez liczbę osób i dni lub godzin,
3)
uzasadniony koszt pracy jednostki certyfikującej.
§  10.
1.
Przy ustalaniu opłaty za weryfikację uwzględnia się uzasadnione koszty poszczególnych etapów procesu weryfikacji, zwane dalej "kosztami jednostkowymi procesu weryfikacji".
2.
Na sumę kosztów jednostkowych procesu weryfikacji składają się koszty:
1)
wstępnego formalnego rozpatrzenia wniosku, przeprowadzenia analizy kompletności dokumentacji, rejestracji wniosku oraz przygotowania i wysłania potwierdzenia (opłata wstępna),
2)
przeprowadzenia analizy dokumentacji i wystawienia świadectwa weryfikacji,
3)
wydania opinii przez komitet techniczny jednostki certyfikującej.

Rozdział  5

Sposób ustalania opłat za certyfikację systemów jakości

§  11.
Podstawę do określenia wysokości opłat za certyfikację systemów jakości stanowią w szczególności:
1)
model systemu jakości objętego wnioskiem o udzielenie certyfikatu,
2)
wielkość i struktura organizacyjna wnioskodawcy,
3)
rodzaj wykonanej czynności lub usługi,
4)
uzasadniony koszt pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie, pomnożony przez liczbę osób i dni lub godzin,
5)
uzasadniony koszt pracy jednostki certyfikującej.
§  12.
1.
Przy ustalaniu opłaty za certyfikację systemów jakości uwzględnia się uzasadnione koszty:
1)
poszczególnych etapów systemu certyfikacji, zwane dalej "kosztami jednostkowymi procesu certyfikacji systemów jakości",
2)
sprawowania nadzoru nad sposobem wykorzystania certyfikatów przez audity nadzoru planowane i dodatkowe.
2.
Na sumę kosztów jednostkowych procesu certyfikacji systemów jakości składają się koszty:
1)
wstępnego formalnego rozpatrzenia wniosku, przeprowadzenia analizy kompletności dokumentacji, identyfikacji dostawcy, rejestracji wniosku oraz przygotowywania i wystawienia potwierdzenia (opłata wstępna),
2)
wykonywania prac organizacyjno-administracyjnych,
3)
przeprowadzenia procesu certyfikacji zgodnie z procedurą jednostki certyfikującej i wystawienia certyfikatu,
4)
wydania opinii przez komitet techniczny jednostki certyfikującej.

Rozdział  6

Sposób ustalania opłat za certyfikację auditorów

§  13.
Podstawę do określenia wysokości opłat za certyfikację auditorów stanowią w szczególności:
1)
rodzaj wykonanej czynności lub usługi,
2)
uzasadniony koszt pracy jednostki certyfikującej.
§  14.
1.
Przy ustalaniu opłaty za certyfikację auditorów uwzględnia się uzasadnione koszty:
1)
poszczególnych etapów procesu certyfikacji auditorów, zwane dalej "kosztami jednostkowymi procesu certyfikacji auditorów",
2)
sprawowania nadzoru nad działalnością auditorów przez przeglądy zwyczajne i nadzwyczajne.
2.
Na sumę kosztów jednostkowych procesu certyfikacji auditorów składają się koszty:
1)
wstępnego formalnego rozpatrzenia wniosku, przeprowadzenia analizy kompletności dokumentacji, rejestracji wniosku oraz przygotowania i wysłania potwierdzenia (opłata wstępna),
2)
wykonywania prac organizacyjno-administracyjnych,
3)
przeprowadzenia procesu certyfikacji zgodnie z procedurą jednostki certyfikującej i wystawienia certyfikatu auditora,
4)
wydania opinii przez komitet techniczny.

Rozdział  7

Sposób ustalania opłat za badania

§  15.
1.
Opłaty za badania laboratoryjne dla potrzeb certyfikacji lub weryfikacji różnicuje się odpowiednio do rodzaju i zakresu wykonywanych badań.
2.
Podstawę do określenia wysokości opłat za badania wyrobów stanowią w szczególności:
1)
rodzaj wykonanej czynności lub usługi,
2)
rodzaj wyrobu,
3)
stopień skomplikowania wyrobu lub programu badania,
4)
uzasadniony koszt pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie, pomnożony przez liczbę osób i dni lub godzin,
5)
uzasadniony koszt pracy laboratorium badawczego.

Rozdział  8

Przepis końcowy

§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 1 stycznia 2001 r. rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną na skutek zmiany art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji (Dz.U.93.55.250), przez art. 43 pkt 5 lit. b) ustawy z dnia 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw (Dz.U.00.43.489).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.43.499

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób ustalania opłat za czynności związane z akredytacją, badaniami i certyfikacją oraz weryfikacją.
Data aktu: 17/05/2000
Data ogłoszenia: 25/05/2000
Data wejścia w życie: 25/05/2000