Wymagania, jakim powinien odpowiadać raport bezpieczeństwa, oraz szczegółowe zasady jego weryfikacji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 16 sierpnia 2001 r.
w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać raport bezpieczeństwa, oraz szczegółowych zasad jego weryfikacji. *

Na podstawie art. 105b ust. 5 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 62, poz. 718 i Nr 109, poz. 1157 oraz z 2001 r. Nr 38, poz. 452, Nr 45, poz. 497, Nr 63, poz. 634, Nr 73, poz. 764, Nr 76, poz. 811 i Nr 84, poz. 907) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się wymagania raportu bezpieczeństwa, stanowiące załącznik do rozporządzenia.
§  2.
1.
Weryfikacja raportu bezpieczeństwa polega na porównaniu zgodności jego wymagań ze stanem faktycznym oraz niniejszym rozporządzeniem.
2.
W razie wprowadzenia zmian technicznych lub organizacyjnych, które mogą mieć wpływ na poziom ryzyka związanego z instalacją mogącą spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska, należy niezwłocznie dokonać weryfikacji raportu bezpieczeństwa.
3.
W przypadku braku zmian, o których mowa w ust. 2, raport bezpieczeństwa powinien być poddawany weryfikacji nie rzadziej niż co trzy lata lub częściej, w zależności od potrzeb użytkownika instalacji mogącej spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska, wynikających z uwzględnienia postępu technologicznego w zakresie zagadnień bezpieczeństwa oraz rozwoju wiedzy dotyczącej analiz ryzyka wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia środowiska.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYMAGANIA RAPORTU BEZPIECZEŃSTWA

1. Część opisowa raportu bezpieczeństwa.

1.1. Opis użytkownika instalacji mogącej spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska i przyjętych przez niego zasad zarządzania bezpieczeństwem, w tym:

- opis działalności,

- opis struktury organizacyjnej,

- opis rozwiązań proceduralno-organizacyjnych zastosowanych dla zapewnienia bezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem zasad doboru pracowników, środków motywacyjnych i szkolenia w aspekcie zapewnienia bezpieczeństwa instalacji w czasie rozruchu, normalnej eksploatacji, wyłączenia oraz w stanach awaryjnych,

- potwierdzenie istnienia i określenie dokumentów dotyczących bezpiecznego użytkowania instalacji w czasie rozruchu, normalnej eksploatacji, wyłączenia oraz w stanach awaryjnych,

- potwierdzenie istnienia i określenie zasad wprowadzania zmian w profilu produkcji, konstrukcji, obsłudze i organizacji,

- potwierdzenie istnienia i określenie środków przedsięwziętych dla kontroli zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa oraz przepisami bezpieczeństwa pracy, takich jak regularne przeglądy instalacji pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa, włączając w to:

- testy systemów ostrzegawczych, generowania alarmów i urządzeń bezpieczeństwa,

- awaryjne zaopatrzenie w media istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa,

- kontrolę ważnych dla bezpieczeństwa parametrów procesowych,

- środki techniczne dla zapobiegania błędom operatorskim,

- potwierdzenie prowadzenia auditów i przeglądów dla oceny przyjętych zasad zarządzania bezpieczeństwem oraz kontroli organów nadzoru nad warunkami pracy.

1.2. Opis instalacji, procesów i niebezpiecznych substancji chemicznych, w tym:

- opis instalacji (wraz z mapami), włączając w to:

- schemat usytuowania przestrzennego,

- odległości od innych instalacji, budynków, szlaków komunikacyjnych,

- schemat stref zagrożeń, np. obszary zagrożone wybuchem i bezpieczne odległości,

- schemat dróg dojazdu i dróg pożarowych i ewakuacyjnych,

- opis procesów technologicznych, włączając w to:

- podstawowe informacje o procesach technologicznych (operacje i procesy fizykochemiczne, ilość magazynowanych substancji w zakładzie i wykorzystywanych lub uzyskiwanych w procesie produkcji, gospodarka odpadami),

- opis warunków prowadzenia procesów: projektowane zakresy temperatury i ciśnienia istotne dla bezpieczeństwa, wymagania dotyczące transportu, przygotowania i magazynowania niebezpiecznych substancji chemicznych, schematy ciągów technologicznych z uwzględnieniem aparatury kontrolno-pomiarowej zapewniającej bezpieczeństwo procesowe,

- potwierdzenie lub opis awaryjnego systemu zasilania w energię i media robocze istotne dla bezpieczeństwa instalacji,

- opis niebezpiecznych substancji chemicznych stosowanych i powstających przy założonym w projekcie przebiegu procesu, a także w stanach awaryjnych instalacji, włączając w to:

- parametry opisujące ich stan fizyczny oraz maksymalną ilość,

- dane w zakresie dotyczącym kart charakterystyki niebezpiecznych substancji chemicznych określonym w odrębnych przepisach.

2. Część analityczna raportu bezpieczeństwa.

2.1. Ocena ryzyka wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia środowiska, w tym:

- identyfikacja źródeł zagrożeń,

- opis scenariuszy zdarzeń awaryjnych, związanych z tymi źródłami, ich prawdopodobieństwa lub warunków, w których mogą wystąpić, wraz ze wskazaniem zdarzeń (wewnętrznych bądź zewnętrznych względem instalacji) spełniających główną rolę w zapoczątkowaniu tych scenariuszy,

- ocena potencjalnych skutków zidentyfikowanych scenariuszy zdarzeń awaryjnych, włączając w to:

- ocenę ilości uwolnionych niebezpiecznych substancji chemicznych,

- oszacowanie sposobu rozprzestrzeniania się uwolnionych substancji i ocenę rozkładu stężeń tych substancji w otoczeniu,

- ustalenie obszarów zagrożonych,

- ocenę ilości osób narażonych z uwzględnieniem pracowników obsługi, ekip utrzymania ruchu, nadzoru instalacji oraz pracowników sąsiadujących wydziałów i całego zakładu oraz osób postronnych, przebywających na terenie zakładu,

- zdefiniowanie krytycznych/dopuszczalnych wielkości stężeń i dawek (w przypadku substancji toksycznych),

- ocenę oddziaływania ognia lub wybuchu dla ludzi i środowiska oraz strat materialnych (w przypadku substancji palnych i wybuchowych).

2.2. Zastosowane rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, w tym:

- opis technicznych, organizacyjnych i proceduralnych środków zapobiegania nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska,

- opis technicznych i organizacyjnych środków zapobiegania i minimalizacji skutków nadzwyczajnych zagrożeń środowiska wraz z oceną ich skuteczności.

2.3. Plan operacyjno-ratowniczy podejmowanych na własnym terenie działań na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń.

* Z dniem 1 października 2001 r. rozporządzenie utraciło moc w części sprzecznej z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U.01.62.627), zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.01.100.1085).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.97.1058

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, jakim powinien odpowiadać raport bezpieczeństwa, oraz szczegółowe zasady jego weryfikacji.
Data aktu: 16/08/2001
Data ogłoszenia: 11/09/2001
Data wejścia w życie: 26/09/2001