CHARAKTERYSTYKI DRUGIEGO STOPNIA POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI TYPOWE DLA KWALIFIKACJI UZYSKIWANYCH W RAMACH SZKOLNICTWA WYŻSZEGO PO UZYSKANIU KWALIFIKACJI PEŁNEJ NA POZIOMIE 4 - POZIOMY 6-8
Charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji - poziomy 6-8
Kategorie charakterystyki kwalifikacji | Kategorie opisowe / aspekty o podstawowym znaczeniu |
Kod składnika opisu |
Poziom 6 |
Kod składnika opisu |
Poziom 7 |
Kod składnika opisu |
Poziom 8 |
Wiedza: absolwent zna i rozumie | Zakres i głębia / kompletność perspektywy poznawczej i zależności | P6S_WG | w zaawansowanym stopniu - wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej - właściwe dla programu kształcenia | P7S_WG | w pogłębionym stopniu - wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej - właściwe dla programu kształcenia | P8S_WG | w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla dyscypliny naukowej lub artystycznej |
główne trendy rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych istotnych dla programu kształcenia | główne trendy rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych istotnych dla programu kształcenia | ||||||
metodologię badań naukowych | |||||||
Kontekst / uwarunkowania, skutki | P6S_WK |
fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z nadaną kwalifikacją, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego |
P7S_WK |
fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z nadaną kwalifikacją, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego |
P8S_WK |
fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji ekonomiczne, prawne i inne istotne uwarunkowania działalności badawczej |
|
Umiejętności: absolwent potrafi |
Wykorzystanie wiedzy / rozwiązywane problemy i wykonywane zadania | P6S_UW |
wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: - właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, - dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno- -komunikacyjnych (ICT) |
P7S_UW |
wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy i innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: - właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, - dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT) |
P8S_UW |
wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą, - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, - wnioskować na podstawie wyników badań transferować wyniki prac badawczych do sfery gospodarczej i społecznej |
Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym | P6S_UK |
komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii brać udział w debacie - przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
P7S_UK |
komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców prowadzić debatę posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w zakresie specjalistycznej terminologii |
P8S_UK |
upowszechniać wyniki badań, także w formach popularnych inicjować debatę uczestniczyć w dyskursie naukowym posługiwać się językiem obcym w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym |
|
Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa | P6S_UO | planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole | P7S_UO | kierować pracą zespołu | P8S_UO | planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcie badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym | |
Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób | P6S_UU | samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie | P7S_UU | samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie | P8S_UU |
samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób opracować programy kształcenia lub szkolenia i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi |
|
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do | Oceny / krytyczne podejście | P6S_KK |
krytycznej oceny posiadanej wiedzy uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
P7S_KK |
krytycznej oceny odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
P8S_KK |
krytycznej oceny dorobku reprezentowanej dyscypliny naukowej lub artystycznej krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój tej dyscypliny uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego | P6S_KO |
wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego inicjowania działania na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
P7S_KO |
wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego inicjowania działania na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
P8S_KO |
wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców inicjowania działania na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
|
Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu | P6S_KR |
odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: - przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, |
P7S_KR |
odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: - rozwijania dorobku zawodu, |
P8S_KR |
podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: - prowadzenia badań w sposób niezależny, |
|
- dbałości o dorobek i tradycje zawodu |
- podtrzymywania etosu zawodu, - przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad |
- respektowania zasady publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej |
Charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji dla poszczególnych obszarów kształcenia w ramach szkolnictwa wyższego - poziomy 6 i 7 (rozwinięcie opisów zawartych w części I)
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 | ||
profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | |||||
P6S_WG | miejsce i znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju | zastosowania praktyczne wiedzy właściwej dla kierunku studiów w działalności kulturalnej i medialnej | P7S_WG | w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych, ich najnowsze osiągnięcia oraz kierunki rozwoju | w pogłębionym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy właściwej dla kierunku studiów w działalności kulturalnej i medialnej |
P6S_WG | teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_WG | w pogłębionym stopniu teorie oraz zaawansowaną metodologię i terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | ||
P6S_WG | metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_WG | zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | ||
P6S_WK | zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości | P7S_WK | zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości | ||
P6S_WG/K | zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów | budowę oraz funkcje systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów, a także cechy i potrzeby ich odbiorców | P7S_WG/K | w pogłębionym stopniu zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów | w pogłębionym stopniu budowę oraz funkcje systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów, a także cechy i potrzeby ich odbiorców |
Umiejętności: absolwent potrafi | |||||
P6S_UW | formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla kierunku studiów | P7S_UW | formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla kierunku studiów | ||
P6S_UW |
rozpoznać wytwory kultury właściwe dla kierunku studiów oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno- -kulturowym |
prowadzić podstawowe badania społeczne niezbędne dla opracowania diagnoz potrzeb odbiorców kultury i mediów | P7S_UW | przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury właściwych dla studiowanych nauk z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym | prowadzić pogłębione badania społeczne niezbędne dla opracowania diagnoz potrzeb odbiorców kultury i mediów |
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do | |||||
P6S_KR | uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form | P7S_KR | uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form |
Obszar kształcenia w zakresie nauk społecznych
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 | ||
profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | |||||
P6S_WG | teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_WG | w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań | ||
P6S_WG | charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk | P7S_WG | w pogłębionym stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk | ||
P6S_WG | cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania | P7S_WG | w pogłębionym stopniu cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania | ||
P6S_WK | zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości | P7S_WK | zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości | ||
Umiejętności: absolwent potrafi | |||||
P6S_UW | identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_UW | identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | ||
P6S_UW | analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów i zjawisk społecznych z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_UW | analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów |
P6S_UW | prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązania zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązania zadania z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_UW | prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów, w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm | prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów |
Obszar kształcenia w zakresie nauk ścisłych
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 | ||
profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | |||||
P6S_WG | metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_WG | w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów - potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa oraz ich dowody, a także znaczenie tych teorii dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych, poznania świata i rozwoju ludzkości | w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych i ich zastosowań właściwych dla kierunku studiów, a także znaczenie tych teorii dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych, poznania świata i rozwoju ludzkości | |
P6S_WG | praktyczne przykłady implementacji metod stosowanych do rozwiązywania typowych problemów właściwych dla danego kierunku studiów | P7S_WG | aktualne kierunki rozwoju i najnowsze odkrycia w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | najnowsze techniki doświadczalne, obserwacyjne i numeryczne oraz metody budowy modeli matematycznych przydatnych w zastosowaniach w zakresie kierunku studiów | |
P6S_WK | podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową | P7S_WK | uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową | uwarunkowania etyczne i prawne, związane z praktycznymi zastosowaniami zdobytej wiedzy oraz wdrożeniami | |
Umiejętności: absolwent potrafi | |||||
P6S_UW | analizować problemy oraz znajdować ich rozwiązania z wykorzystaniem poznanych twierdzeń i metod, w tym symulacji komputerowych i metod numerycznych | analizować problemy specyficzne dla przyszłej aktywności zawodowej oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody, w tym symulacje komputerowe i metody numeryczne | P7S_UW | planować i wykonywać podstawowe badania, doświadczenia lub obserwacje dotyczące zagadnień poznawczych właściwych dla danego kierunku studiów | analizować problemy, w tym specyficzne dla przyszłej aktywności zawodowej, oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody, w tym symulacje komputerowe i metody numeryczne |
P6S_UW | planować i przeprowadzać podstawowe eksperymenty, interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski | P7S_UW | w sposób krytyczny ocenić wyniki eksperymentów, obserwacji i obliczeń teoretycznych, a także przedyskutować błędy pomiarowe i możliwości optymalizacji stosowanych procedur | ||
P7S_UW | zastosować zdobytą wiedzę w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów do pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych | odnieść zdobytą wiedzę do zastosowań praktycznych |
Obszar kształcenia w zakresie nauk przyrodniczych
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 | ||
profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | |||||
P6S_WG | metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów, a także pojęcia mające bezpośrednie odniesienie do praktycznych zastosowań wiedzy przyrodniczej | P7S_WG | w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów - stosuje i upowszechnia zasadę interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych opartego na danych empirycznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych | w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku studiów - stosuje i upowszechnia zasadę interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych opartego na danych empirycznych, w tym stosowanych w działalności społeczno-gospodarczej |
P6S_WG | związki między osiągnięciami wybranej dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym, z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej | P7S_WG | aktualnie dyskutowane w literaturze naukowej problemy z dyscypliny naukowej właściwej dla kierunku studiów | aktualnie dyskutowane w literaturze naukowej problemy z dyscypliny naukowej właściwej dla kierunku studiów i potencjalne kierunki praktycznego wykorzystania osiągnięć badawczych | |
P6S_WG | podstawowe technologie wykorzystujące osiągnięcia naukowe w dyscyplinach właściwych dla kierunku studiów | P7S_WG | zasady planowania badań oraz procesów technologicznych opartych na osiągnięciach dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | ||
P6S_WK | podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową | P7S_WK | podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową | ||
Umiejętności: absolwent potrafi | |||||
P6S_UW | zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | zastosować podstawowe techniki, narzędzia badawcze i technologie oraz wykorzystać literaturę naukową w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów i dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych | P7S_UW | zastosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze oraz biegle wykorzystać literaturę naukową w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | zastosować zaawansowane techniki, narzędzia badawcze i procesy technologiczne oraz biegle wykorzystać literaturę naukową w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów i opartej na tych dziedzinach działalności społeczno-gospodarczej |
P6S_UW | przeprowadzać proste eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
przeprowadzać proste eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z danych typowych dla dziedzin działalności społeczno- gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych |
P7S_UW | planować i przeprowadzać eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
planować i przeprowadzać eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z danych typowych dla dziedzin działalności społeczno- gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych |
P6S_UW | analizować problemy oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane prawa i metody, w tym symulacje komputerowe i metody statystyczne | analizować zjawiska i dane typowe dla dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych | P7S_UW | analizować problemy oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane prawa i metody, w tym symulacje komputerowe i metody statystyczne | analizować zjawiska i dane typowe dla działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych i proponować rozwiązania o charakterze praktycznym |
Obszar kształcenia w zakresie nauk technicznych
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 | |
profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | profil ogólnoakademicki i profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | ||||
P6S_WG | podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych | P7S_WG | podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych | |
P6S_WK | ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości | P7S_WK | ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości | |
Umiejętności: absolwent potrafi | ||||
P6S_UW | planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | P7S_UW | planować i przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi | |
P6S_UW |
przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: - wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, - dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich |
P7S_UW |
przy formułowaniu i rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych, a także prostych problemów badawczych: - wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów, - ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii), - zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne, - dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich |
|
P6S_UW | dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić te rozwiązania | P7S_UW | dokonać krytycznej analizy istniejących rozwiązań technicznych oraz zaproponować ich ulepszenia (usprawnienia) | |
P6S_UW | zaprojektować - zgodnie z zadaną specyfikacją - oraz wykonać typowe dla kierunku studiów proste urządzenie, obiekt, system lub zrealizować proces, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów | P7S_UW | zaprojektować - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związany z kierunkiem studiów, oraz zrealizować ten projekt, co najmniej w części, używając właściwych metod, technik i narzędzi, przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe metody, techniki i narzędzia | |
P6S_UW | rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla kierunku studiów, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską | |||
P6S_UW | wykorzystać zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów technicznych typowych dla kierunku studiów |
Obszar kształcenia w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 |
profil ogólnoakademicki i profil praktyczny | profil ogólnoakademicki i profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | |||
P6S_WG | fizykochemiczne i biologiczne podstawy nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej w zakresie właściwym dla programu kształcenia | P7S_WG | aktualny kierunek rozwoju teoretycznych podstaw nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P6S_WG | budowę i funkcje organizmu człowieka, a także metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych w zakresie właściwym dla programu kształcenia | P7S_WG | szczegółową budowę i funkcje organizmu człowieka, przyczyny zaburzeń, zmian chorobowych i dysfunkcji społecznych oraz metody ich oceny w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P6S_WK | w stopniu zaawansowanym wybrane pojęcia i mechanizmy psychospołeczne związane ze zdrowiem i jego ochroną, w zakresie właściwym dla programu kształcenia | P7S_WK | zasady analizy procesów psychospołecznych ważnych dla zdrowia i jego ochrony lub kultury fizycznej oraz stylu życia i wybranych modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka, w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P6S_WK | teoretyczne podstawy działań interwencyjnych wobec jednostek oraz grup społecznych, a także zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia | P7S_WK | zasady praktyki opartej na argumentach naukowych |
P6S_WK | mechanizm działania i skutki uboczne zabiegów fizycznych i aktywności ruchowej związanych z zawodem właściwym dla kierunku studiów | P7S_WK | uwarunkowania kulturowe potrzeb i problemów jednostek i grup społecznych oraz prawne i ekonomiczno-gospodarcze możliwości realizacji tych potrzeb w wybranym obszarze działalności zawodowej |
P6S_WK | prawne, organizacyjne i etyczne uwarunkowania wykonywania działalności zawodowej związanej z programem kształcenia | P7S_WK | zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla programu kształcenia |
P6S_WK | miejsce zawodu związanego z kierunkiem studiów w systemie organizacji ochrony zdrowia na poziomie krajowym | ||
P6S_WK | ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w obszarze właściwym dla programu kształcenia | ||
Umiejętności: absolwent potrafi | |||
P6S_UW | posługiwać się sprzętem i aparaturą stosowanymi w zakresie właściwym dla programu kształcenia | P7S_UW | posługiwać się zaawansowanym technicznie sprzętem i aparaturą stosowanymi w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P6S_UK | komunikować się z jednostką oraz grupą społeczną w zakresie związanym z programem kształcenia | P7S_UK | stosować zaawansowane techniki efektywnego komunikowania się i negocjacji z jednostkami lub grupami społecznymi oraz wykorzystania wychowawczych aspektów promocji zdrowia i aktywności fizycznej w profilaktyce wykluczenia i patologii społecznych |
P6S_UW | identyfikować problemy pacjenta, klienta oraz grupy społecznej i podjąć odpowiednie działania diagnostyczne, profilaktyczne, pielęgnacyjne, terapeutyczne oraz edukacyjne w zakresie właściwym dla programu kształcenia | P7S_UW | w zaawansowanym stopniu realizować zajęcia rekreacyjne, zdrowotne, sportowe lub z zakresu estetyki zachowań ruchowych w pracy z różnymi grupami społecznymi i kierować takimi zajęciami |
P6S_UW | korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskania i przechowywania danych, a także pozyskiwać i interpretować dane liczbowe związane z zawodem właściwym dla programu kształcenia | P7S_UW | posługiwać się wyspecjalizowanymi narzędziami i technikami informatycznymi w celu pozyskiwania danych, a także analizować i krytycznie oceniać te dane |
P6S_UW | identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce | P7S_UW | identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce |
P6S_UO | planować, realizować oraz dokumentować działania związane z zawodem właściwym dla programu kształcenia, z uwzględnieniem obowiązujących norm oraz dostępnych warunków | P7S_UO | wykorzystać wychowawcze aspekty promocji zdrowia i aktywności fizycznej w profilaktyce wykluczenia społecznego i patologii społecznych |
P6S_UW | wykazać się specjalistycznymi umiejętnościami ruchowymi z zakresu wybranych form aktywności fizycznej (rekreacyjnych, zdrowotnych, sportowych i estetycznych) właściwych dla programu kształcenia | P7S_UW | wykazać się specjalistycznymi umiejętnościami ruchowymi z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, a także tworzyć różne formy takiej aktywności lub je modyfikować w zależności od warunków środowiskowych, w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P7S_UK | pełnić rolę przywódczą w zespole realizującym zadania zawodowe, jak również współdziałać w planowaniu i realizacji zadań badawczych | ||
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do | |||
P6S_KK | zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu | P7S_KK | zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu |
P6S_KR | okazywania szacunku wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troski o ich dobro | P7S_KR | okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu i właściwie pojętą solidarność zawodową |
P6S_UO | współpracy w zespole wielodyscyplinarnym, w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników zespołu | P7S_UO | troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników |
P6S_KK | rozwiązywania problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu oraz określania priorytetów służących realizacji określonych zadań | P7S_KK | rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu oraz określania priorytetów służących realizacji określonych zadań |
P6S_UK | formułowania opinii dotyczących pacjentów, klientów, grup społecznych w kontekście związanym z wykonywaniem zawodu | P7S_UK | formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej |
P6S_KR | dbania o poziom sprawności fizycznej niezbędnej dla wykonywania zadań właściwych dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów | P7S_KR | demonstrowania postawy promującej zdrowie i aktywność fizyczną |
Obszar kształcenia w zakresie nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 | ||
profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | |||||
P6S_WG | metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_WG | w pogłębionym stopniu metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | ||
P6S_WG | rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia | P7S_WG | w pogłębionym stopniu rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia | ||
P6S_WG | stan i czynniki determinujące funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich | P7S_WG | w pogłębionym stopniu stan i kompleksowe działanie czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich | ||
P6S_WG | zasady utrzymania urządzeń, obiektów, systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego, w zakresie danego kierunku studiów | P7S_WG | w pogłębionym stopniu zasady utrzymania urządzeń, obiektów, systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego, w zakresie danego kierunku studiów | ||
P6S_WK | podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową | P7S_WK | uwarunkowania etyczne i prawne związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową | ||
Umiejętności: absolwent potrafi | |||||
P6S_UW | stosować standardowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_UW | stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | stosować zaawansowane techniki, narzędzia badawcze i technologie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | |
P6S_UW | pod kierunkiem opiekuna przeprowadzać proste eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | pod kierunkiem opiekuna przeprowadzać proste zadanie inżynierskie lub projektowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | P7S_UW | samodzielnie planować i przeprowadzać eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | |
P6S_UW | dokonywać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk oraz podejmować standardowe działania (w tym stosować techniki i technologie) zgodne z kierunkiem studiów, służące rozwiązaniu problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykonywać techniczne zadania inżynierskie | dokonywać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk, wykonywać techniczne zadania inżynierskie oraz stosować typowe techniki i je optymalizować, a także podejmować standardowe działania zgodne z kierunkiem studiów, służące rozwiązaniu problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych | P7S_UW | dokonywać samodzielnej, wszechstronnej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz dokonywać wyboru i modyfikacji działań (w tym technik i technologii) zgodnych z kierunkiem studiów, dostosowanych do zasobów przyrody, w celu poprawy jakości życia człowieka | samodzielnie i wszechstronnie analizować problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych, a także stosować specjalistyczne techniki zgodne z kierunkiem studiów i je optymalizować, dostosowując je do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
Obszar kształcenia w zakresie sztuki
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 |
profil ogólnoakademicki i profil praktyczny | profil ogólnoakademicki i profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | |||
1) wiedza o realizacji prac artystycznych | |||
P6S_WG | podstawowe zasady dotyczące realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem studiów i specjalnością oraz zasady dotyczące środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych | P7S_WG | szczegółowe zasady dotyczące obszaru sztuki niezbędne do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych właściwych dla kierunku studiów |
2) rozumienie kontekstu dziedzin sztuki | |||
P6S_WG | podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych, reprezentacyjne dzieła z ich spuścizny oraz publikacje związane z tymi zagadnieniami | P7S_WG | kontekst historyczny i kulturowy odnośnych dziedzin sztuki i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający kierunkowi studiów i specjalności |
P6S_WG | style w sztuce oraz tradycje twórcze i odtwórcze z nimi związane | P7S_WG | wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej |
P7S_WG | zasady tworzenia prac artystycznych i kreowania działań artystycznych o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy o stylach w sztuce i związanych z nimi tradycjach twórczych i odtwórczych | ||
P6S_WG | trendy rozwojowe z zakresu odnośnych dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych właściwe dla kierunku studiów | P7S_WK | trendy rozwojowe z zakresu odnośnych dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych właściwych dla kierunku studiów |
P6S_WG | problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym ze specjalnością | P7S_WG | problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym ze specjalnością |
P6S_WG | powiązania i zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami programu kształcenia | P7S_WG | wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami kierunku studiów oraz wykorzystuje tę wiedzę dla dalszego artystycznego rozwoju |
P6S_WG | fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, a także posiada podstawową wiedzę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności | P7S_WG | fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, a także posiada szeroką wiedzę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności |
Umiejętności: absolwent potrafi | |||
1) umiejętności ekspresji artystycznej | |||
P6S_UW | tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia | P7S_UW | wykorzystywać wysoce rozwiniętą osobowość artystyczną do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych oryginalnych koncepcji artystycznych |
2) umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki muzyczne) | |||
P6S_UW |
biegle słuchowo rozpoznawać materiał muzyczny, zapamiętywać go i operować nim wykonywać reprezentatywny repertuar związany z kierunkiem studiów i specjalnością oraz w podstawowym zakresie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne, a także przekazać dzieło muzyczne w pełni - jego materiał dźwiękowy, formę i zawarte w nim idee |
P7S_UW | budować obszerny repertuar, pogłębiając go w obszarze związanym z kierunkiem studiów i specjalnością, oraz swobodnie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne i jednocześnie doskonalić się w jednym wybranym stylu |
3) umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki plastyczne) | |||
P6S_UW |
świadomie posługiwać się narzędziami warsztatu artystycznego w wybranych obszarach działalności plastycznej świadomie posługiwać się właściwą techniką i technologią w trakcie realizacji prac artystycznych podejmować samodzielne decyzje dotyczące realizacji i projektowania własnych prac artystycznych |
P7S_UW |
podejmować samodzielnie decyzje dotyczące projektowania i realizacji prac artystycznych wykorzystywać wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej oraz projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym |
4) umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki teatralne i filmowe) | |||
P6S_UW |
zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla teatru i filmu zrozumieć technologie realizacji widowisk teatralnych, telewizyjnych i filmowych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralny |
P7S_UW |
zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla teatru i filmu zrozumieć technologie realizacji widowisk teatralnych, telewizyjnych i filmowych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralny |
5) umiejętności kreacji artystycznej | |||
P6S_UW | realizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności | ||
6) umiejętności improwizacyjne (sztuki muzyczne, sztuki teatralne i filmowe) | |||
P7S_UW | kształtować i tworzyć prezentacje w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu dramatu / scenariusza / tekstu muzycznego | ||
7) umiejętności pracy w zespole | |||
P6S_UO | współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym) | P7S_UO | współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podjąć wiodącą rolę w takich zespołach |
8) umiejętności warsztatowe | |||
P6S_UW P6S_UU |
korzystać z umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę |
P7S_UW P7S_UU |
korzystać z umiejętności warsztatowych w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę |
9) umiejętności werbalne | |||
P6S_UK | przygotowywać typowe prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł wykorzystywać umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego | P7S_UK | przygotować rozbudowane prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł wykorzystywać umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
10) umiejętności w zakresie publicznych prezentacji | |||
P6S_UK | stosować formy zachowań związane z publicznymi prezentacjami własnych dokonań | P7S_UK | w sposób odpowiedzialny podchodzić do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi, wykazując się umiejętnością nawiązania kontaktu z publicznością |
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do | |||
1) niezależność | |||
P6S_UU P6S_KR |
uczenia się przez całe życie samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy |
P7S_UU P7S_KR |
uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji |
2) uwarunkowania psychologiczne | |||
P6S_KK | efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz kontrolowania swoich zachowań w warunkach związanych z publicznymi prezentacjami | P7S_KK | wykorzystywania w różnych sytuacjach mechanizmów psychologicznych wspomagających podejmowane działania |
3) krytycyzm | |||
P6S_KK | samooceny i konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób | P7S_KK | krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób |
4) komunikacja społeczna | |||
P6S_KO P6S_KR |
wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i jej etosem efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych |
P7S_KO P7S_KR |
wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i jej etosem efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania skomplikowanych zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych |
Charakterystyka drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji obejmujących kompetencje inżynierskie - poziomy 6 i 7
Kod składnika opisu | Profil ogólnoakademicki | Profil praktyczny |
Wiedza: absolwent zna i rozumie | ||
P6S_WG P7S_WG |
podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych | podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
P6S_WK P7S_WK |
ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości | ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości |
Umiejętności: absolwent potrafi | ||
P6S_UW P7S_UW |
planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
P6S_UW P7S_UW |
przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: - wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, - dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich |
przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: - wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, - dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich |
P6S_UW P7S_UW |
dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić te rozwiązania | dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić te rozwiązania |
P6S_UW P7S_UW |
zaprojektować - zgodnie z zadaną specyfikacją - oraz wykonać typowe dla kierunku studiów proste urządzenie, obiekt, system lub zrealizować proces, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów | zaprojektować - zgodnie z zadaną specyfikacją - oraz wykonać typowe dla kierunku studiów proste urządzenie, obiekt, system lub zrealizować proces, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów |
P6S_UW P7S_UW |
rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla kierunku studiów, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską | |
P6S_UW P7S_UW |
wykorzystać zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów technicznych typowych dla kierunku studiów |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2016.1594 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Charakterystyka drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6–8. |
Data aktu: | 26/09/2016 |
Data ogłoszenia: | 30/09/2016 |
Data wejścia w życie: | 01/10/2016 |