Statut Centrum Łukasiewicz.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie statutu Centrum Łukasiewicz

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz. U. poz. 534) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Centrum Łukasiewicz nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2019 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT CENTRUM ŁUKASIEWICZ

§  1. 
Centrum Łukasiewicz, zwane dalej "Centrum", działa na podstawie ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz. U. poz. 534), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2. 
Prezes Centrum, zwany dalej "Prezesem", działa przy pomocy:
1)
Wiceprezesów;
2)
głównego księgowego Centrum;
3)
kierowników komórek organizacyjnych określonych w regulaminie organizacyjnym Centrum.
§  3. 
1. 
Prezes określa zakresy czynności Wiceprezesów.
2. 
Prezes wyznacza Wiceprezesa zastępującego go w czasie nieobecności.
3. 
Prezes może upoważniać Wiceprezesów i innych pracowników Centrum do działania w jego imieniu.
§  4. 
Prezes może tworzyć zespoły o charakterze stałym lub doraźnym, określając nazwę zespołu, skład osobowy, zakres zadań i tryb jego pracy.
§  5. 
1. 
Rada Centrum, zwana dalej "Radą", działa na posiedzeniach.
2. 
Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na pół roku.
3. 
Posiedzenie Rady zwołuje Przewodniczący Rady.
4. 
Porządek obrad Rady ustala Przewodniczący Rady, biorąc pod uwagę wnioski członków Rady.
5. 
W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego członek Rady.
6. 
Zawiadomienie o posiedzeniu Rady wraz z informacją o jego miejscu, terminie i proponowanym porządku obrad, a także materiałami przeznaczonymi do rozpatrzenia są wysyłane członkom Rady pocztą elektroniczną na wskazane przez nich adresy co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia.
7. 
Posiedzenie Rady może odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, jeżeli zapewniają one komunikację w czasie rzeczywistym umożliwiającą wszystkim uczestnikom posiedzenia, przebywającym w miejscu innym niż miejsce posiedzenia, wypowiadanie się w toku obrad i głosowanie. Przyjmuje się, że posiedzenie Rady odbywa się w miejscu, w którym przebywa Przewodniczący Rady albo członek Rady, o którym mowa w ust. 5.
8. 
Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy liczby członków. Przewodniczący Rady może z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady zarządzić tajność głosowania.
9. 
W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady albo członka Rady, o którym mowa w ust. 5.
10. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 7, głosowanie odbywa się drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. W celu zapewnienia zachowania tajności głosowanie jest weryfikowane przy użyciu indywidualnego kodu dostępu ważnego w czasie jednego posiedzenia.
11. 
Na zaproszenie Przewodniczącego Rady w posiedzeniu Rady mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, Prezes, Wiceprezesi oraz inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot posiedzenia.
12. 
W uzasadnionym przypadku, związanym w szczególności z koniecznością pilnego zajęcia stanowiska, Przewodniczący Rady może zdecydować o rozpatrzeniu sprawy i podjęciu uchwały w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
§  6. 
1. 
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności listę uczestników posiedzenia, przyjęty porządek obrad i treść rozstrzygnięć.
2. 
Projekt protokołu jest udostępniany członkom Rady z możliwością wnoszenia uwag do jego treści.
3. 
Protokół podpisuje Przewodniczący Rady i przekazuje go Prezesowi, a jego kopie - ministrowi właściwemu do spraw gospodarki oraz ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki. Termin przekazania protokołu i jego kopii wynosi 14 dni od dnia podpisania protokołu.
4. 
W przypadku, o którym mowa w § 5 ust. 12, sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności treść uchwały oraz stanowiska zajęte przez członków Rady.
§  7. 
1. 
Kontrole wewnętrzne w Centrum są prowadzone zgodnie z rocznym planem kontroli.
2. 
Roczny plan kontroli jest sporządzany w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku. Plan zatwierdza Prezes.
3. 
Kontrola wewnętrzna może być także przeprowadzona poza rocznym planem kontroli, w trybie doraźnym. Przeprowadzenie kontroli w trybie doraźnym zarządza Prezes.
§  8. 
Czynności w ramach kontroli wewnętrznej wykonują:
1)
Prezes;
2)
Wiceprezesi;
3)
inni pracownicy Centrum.
§  9. 
Podstawą podjęcia czynności w ramach kontroli wewnętrznej przez pracownika Centrum jest imienne upoważnienie udzielone na piśmie przez Prezesa.
§  10. 
1. 
Kontrolujący podlega wyłączeniu z udziału w kontroli wewnętrznej, jeżeli zaistnieją uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności, w szczególności jeżeli kontrola mogłaby dotyczyć praw lub obowiązków jego lub osoby mu bliskiej lub jeżeli przedmiot kontroli stanowią zadania należące wcześniej do jego obowiązków jako pracownika, przez rok od zakończenia ich wykonywania.
2. 
Za osobę bliską kontrolującego uważa się małżonka, osobę pozostającą z nim faktycznie we wspólnym pożyciu lub prowadzącą wspólne gospodarstwo domowe, krewnego i powinowatego do drugiego stopnia albo osobę związaną z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Wyłączenie trwa mimo ustania jego przyczyny w trakcie kontroli.
3. 
W sprawie wyłączenia kontrolującego z udziału w kontroli wewnętrznej rozstrzyga Prezes.
4. 
Czynności w ramach kontroli wewnętrznej nie mogą być podjęte przed rozstrzygnięciem w sprawie wyłączenia kontrolującego z udziału w kontroli, z wyjątkiem czynności niecierpiących zwłoki.
§  11. 
Czynności w ramach kontroli wewnętrznej przeprowadza się w sposób sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowania Centrum.
§  12. 
Kontrolujący może żądać:
1)
niezwłocznego przedstawiania dokumentów, materiałów i informacji niezbędnych do przeprowadzenia kontroli wewnętrznej;
2)
udzielenia, w wyznaczonym przez niego terminie, ustnych lub pisemnych wyjaśnień.
§  13. 
1. 
Kontrolujący ustala stan faktyczny na podstawie dowodów zebranych podczas kontroli wewnętrznej.
2. 
Dowodami są w szczególności dokumenty, rzeczy, oględziny, opinie biegłych, ustne lub pisemne wyjaśnienia lub oświadczenia.
§  14. 
1. 
Z kontroli wewnętrznej sporządza się protokół.
2. 
Protokół zawiera:
1)
nazwę komórki organizacyjnej Centrum, której dotyczyła kontrola;
2)
imię, nazwisko i stanowisko kontrolującego;
3)
datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
4)
zakres kontroli;
5)
przedstawienie dowodów zebranych podczas kontroli;
6)
ocenę skontrolowanej działalności ze wskazaniem ustaleń, na których została oparta;
7)
zakres, przyczyny i skutki stwierdzonych nieprawidłowości;
8)
pouczenie o prawie zgłoszenia zastrzeżeń.
3. 
Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden przekazuje się kontrolowanemu.
4. 
Protokół podpisują kontrolujący i kontrolowany. Kontrolowany może odmówić podpisania protokołu; w takim przypadku kontrolowany ma prawo zgłoszenia zastrzeżeń, w terminie 7 dni od dnia przedstawienia mu protokołu.
5. 
Kontrolujący rozpatruje zastrzeżenia w terminie 7 dni od dnia ich zgłoszenia i w przypadku:
1)
uwzględnienia zastrzeżeń - poprawia protokół i przedstawia go kontrolowanemu do podpisu;
2)
nieuwzględnienia zastrzeżeń - załącza zastrzeżenia do protokołu.
6. 
Kontrolujący przekazuje protokół Prezesowi w terminie 7 dni od dnia podpisania, a w przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń - od dnia ich rozpatrzenia.
§  15. 
1. 
Kontrolujący niezwłocznie zawiadamia Prezesa o:
1)
ujawnieniu w toku kontroli wewnętrznej okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego oraz zabezpiecza dokumenty i przedmioty mogące stanowić dowód przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;
2)
stwierdzeniu w toku kontroli wewnętrznej bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego lub możliwości powstania niepowetowanej szkody w mieniu.
2. 
Prezes niezwłocznie podejmuje działania zapobiegające zagrożeniom, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
§  16. 
Prezes nie rzadziej niż raz w roku informuje ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki o przeprowadzonych kontrolach wewnętrznych i ich wynikach.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 2317 oraz z 2018 r. poz. 1998).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.592

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Statut Centrum Łukasiewicz.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 29/03/2019
Data wejścia w życie: 01/04/2019