(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 5 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
W dniu 18 stycznia 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program stabilności Austrii, który obejmuje okres 2004-2008. Program ten spełnia odnoszące się do danych wymogi "kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji".
Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą programu przewiduje, że realny wzrost PKB, który w 2004 r. wynosił 1,9 %, zwiększy się, osiągając 2,5 % w latach 2005 i 2006 i utrzymywać się będzie na poziomie około 2½ % przez pozostały okres realizacji programu. Opierając się na aktualnie dostępnych informacjach można stwierdzić, że scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać wiarygodne założenia odnośnie do wzrostu w pierwszych latach, jeśli chodzi zaś o ostatnie lata jest on raczej optymistyczny, gdyż prognoza przewiduje zawyżony poziom potencjalnej wydajności w czterech kolejnych latach. Przewidywania programu odnośnie do inflacji są realistyczne.
Celem Austrii jest osiągnięcie równowagi budżetowej do 2008 r. Spodziewany jest wzrost deficytu ze wskaźnika stanowiącego 1,3 % PKB w 2004 r. do 1,9 % PKB w 2005 r., po czym z początku deficyt ten powinien nieznacznie spaść do 1,7 % w 2006 r., a następnie aż do zera w 2008 r. w dwóch równie dużych fazach redukcji. Ta trajektoria odzwierciedla strategię budżetową, która łączy stałe zmniejszanie obciążeń podatkowych z przywróceniem równowagi budżetowej w perspektywie średnioterminowej. Zgodnie z normami ESA 95 planuje się, że obciążenie podatkowe spadnie z 43,1 % w 2003 r. do 40 % w 2008 r., podczas gdy ogół wydatków ma spaść o 4,8 punktu procentowego. Ścieżka konsolidacji została zapisana w Narodowym Pakcie na rzecz Stabilności zawartym między władzami regionalnymi, który będzie wdrażany na wszystkich szczeblach rządu poprzez system sankcji.
Wyniki budżetowe mogą być gorsze niż przewidywane w programie. W szczególności ścieżka budżetowa przenosi ciężar na zwolnienia podatkowe, pozostawiając w tyle odpowiadające im ograniczenia w wydatkach. Ryzyko jest zrównoważone w latach 2005 i 2006, kiedy to znaczne obniżki podatków wchodzące w życie 1 stycznia 2005 r. zdominują trendy w zakresie deficytu, jak również ze względu na realistyczny bazowy scenariusz makroekonomiczny. Jednakże, w końcowych latach 2007/08 ryzyko najprawdopodobniej wykaże tendencję spadkową jako że, po pierwsze, zakłada się, że wzrost PKB będzie się utrzymywać powyżej potencjalnego, a po wtóre, w programie w dużej mierze nie został dookreślony przewidywany znaczący spadek wskaźnika wydatków do PKB. W świetle oceny ryzyka stanowisko budżetowe przedstawione w programie może być niewystarczające do osiągnięcia średnioterminowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest zbliżenie pozycji budżetu, wyrażonej z uwzględnieniem dostosowań cyklicznych, do stanu bliskiego równowadze nie później niż do 2008 r. Jednak wydaje się, że przewiduje ono wystarczający margines bezpieczeństwa zabezpieczający przed naruszeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy zwykłych wahaniach makroekonomicznych w ciągu okresu realizacji programu.
Szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia osiągnął wartość 64,2 % PKB, czyli powyżej wartości referencyjnej określonej Traktatem, która wynosi 60 % PKB. Program przewiduje spadek wskaźnika zadłużenia w okresie realizacji programu o 5 punktów procentowych. Ewolucja wskaźnika zadłużenia może być mniej korzystna niż przewidywana, zważywszy na ryzyko dotyczące osiągnięcia powyższych celów budżetowych. Z drugiej strony, Austria mogłaby potencjalnie zrekompensować to ryzyko prywatyzacjami przeprowadzanymi na szeroką skalę.
Pomimo znaczących przewidywanych kosztów budżetowych związanych ze starzeniem się społeczeństwa, Austria wydaje się być w stosunkowo korzystnej sytuacji pod względem długoterminowej stabilności finansów publicznych. Reformy systemu emerytalnego przeprowadzone w latach 2003 i 2004 mają w perspektywie długoterminowej znacznie odciążyć budżet. Po reformie systemu emerytalnego z roku 2003 Austria przeprowadziła w 2004 r. kolejną reformę systemu emerytalnego (Pensionsharmonisierung) mającą na celu zebranie w ramach zharmonizowanego systemu emerytalnego wszystkich grup pracowników sektora prywatnego i publicznego. Znaczący wpływ ustawodawstwa z roku 2004 na osiągnięcie długoterminowej stabilności będzie widoczny dopiero po 2030 r., podczas gdy oszczędności średnioterminowe wynikające z ustawodawstwa z roku 2003 zostaną częściowo zredukowane.
Polityki gospodarcze nakreślone w programie są częściowo spójne z obowiązującymi dla Austrii ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych. Mimo że Austria obniży swoje wysokie obciążenia podatkowe, nie towarzyszy temu ograniczenie wydatków, a zatem wyrażona z uwzględnieniem dostosowań cyklicznych pozycja budżetu poważnie się pogorszy w 2005 r. i przewiduje się, że pozycja bliska stanowi równowagi zostanie osiągnięta dopiero w ostatnim roku realizacji programu.
W świetle powyższej oceny, zaleca się Austrii położenie większego nacisku na ścieżkę konsolidacji budżetowej postrzeganą jako całość. Ponadto, Austria powinna bardziej szczegółowo określić konkretne środki służące osiągnięciu znacznej konsolidacji budżetowej w ostatnich dwóch latach realizacji programu.
Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | ||
Realny PKB | PS grudzień 2004 | 1,9 | 2,5 | 2,5 | 2,2 | 2,4 |
(zmiana w %) | KOM jesień 2004 | 1,9 | 2,4 | 2,4 | n.d. | n.d. |
PS listopad 2003 | 1,9 | 2,5 | 2,5 | 2,4 | n.d. | |
Inflacja HICP | PS grudzień 2004 | 2,1 | 1,8 | 1,4 | 1,5 | 1,6 |
(%) | KOM jesień 2004 | 2,1 | 1,8 | 1,4 | n.d. | n.d. |
PS listopad 2003 | 1,2 | 1,5 | 1,7 | 1,8 | n.d. | |
Saldo sektora general | PS grudzień 2004 | - 1,3 | - 1,9 | - 1,7 | - 0,8 | 0,0 |
government | KOM jesień 2004 | - 1,3 | - 2,0 | - 1,7 | n.d. | n.d. |
(% PKB) | PS listopad 2003 | - 0,7 | - 1,5 | - 1,1 | - 0,4 | n.d. |
Saldo pierwotne | PS grudzień 2004 | 1,9 | 1,2 | 1,3 | 2,2 | 2,9 |
(% PKB) | KOM jesień 2004 | 1,7 | 0,9 | 1,2 | n.d. | n.d. |
PS listopad 2003 | 2,8 | 1,9 | 2,2 | 2,8 | n.d. | |
Saldo | PS grudzień 2004(1) | - 0,9 | - 1,7 | - 1,6 | - 0,8 | - 0,1 |
strukturalne | KOM jesień 2004 | - 1,0 | - 1,9 | - 1,7 | n.d. | n.d. |
(% PKB) | PS listopad 2003(1) | - 0,4 | - 1,4 | - 1,1 | - 0,5 | n.d. |
Dług sektora general | PS grudzień 2004 | 64,2 | 63,6 | 63,1 | 61,6 | 59,1 |
government | KOM jesień 2004 | 64,0 | 63,9 | 63,4 | n.d. | n.d. |
brutto (% PKB) | PS listopad 2003 | 65,8 | 64,1 | 62,3 | 59,9 | n.d. |
(1) Obliczenia służb Komisji na podstawie informacji zawartych w programie. | ||||||
Źródła: | ||||||
Program stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM); Obliczenia służb Komisji. |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.79.5 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Austrii na lata 2004-2008. |
Data aktu: | 18/01/2005 |
Data ogłoszenia: | 01/04/2005 |