(2007/C 197/06)
(Dz.U.UE C z dnia 24 sierpnia 2007 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Wyraża swe poparcie dla wysiłków prezydencji Unii na rzecz procesu reformowania Unii Europejskiej i uważa, iż konieczne jest zachowanie podstawowych treści traktatu konstytucyjnego podpisanego przez wszystkich szefów państw i rządów państw członkowskich UE dnia 29 października 2004 r. w Rzymie. |
- Wzywa szefów państw i rządów, by na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniach 21-22 czerwca 2007 r. zobowiązali się do szybkiego zakończenia procesu reformowania traktatów, nie rezygnując ze zdobyczy uzyskanych przez samorządy terytorialne i na ich rzecz, zwłaszcza w zakresie poszanowania zasady pomocniczości, zasady dobrego sprawowania rządów oraz zasady spójności terytorialnej Unii Europejskiej, oraz domaga się, aby wszystkie te przepisy zostały ujęte w przyszłym traktacie. |
- Domaga się, by zasięgano jego opinii w sprawie "mapy drogowej", którą ma zaproponować Rada Europejska w celu kontynuowania procesu reformowania Unii, i wyraża życzenie, by włączono go w fazę negocjacji, gdyż jego udział byłby korzystny w perspektywie podejścia lepiej uwzględniającego obywateli. |
- Uważa, że brak traktatu konstytucyjnego byłby szkodliwy dla uznawania potencjału modelu integracji europejskiej, mającego na celu przestrzeganie i wzmacnianie różnorodności w łonie samej Unii Europejskiej, oraz stwierdza, że bez traktatu konstytucyjnego ani autonomia lokalna i regionalna nie byłaby uznawana za filar systemu demokratycznego w Unii Europejskiej, ani UE nie miałaby zdolności do działania, pozwalającej zapewniać spójność terytorialną i wzmacniać solidarność wspólnotową. |
- Ponownie wyraża swe przekonanie o absolutnej konieczności promowania - za pomocą zdecentralizowanej polityki w zakresie komunikacji - refleksji na temat wspólnych wartości, dorobku integracji europejskiej i polityki wspólnotowej oraz zadań Unii Europejskiej na przyszłość, a także o konieczności stosowania podejścia dwukierunkowego, gdyż komunikacja z władzami lokalnymi i regionalnymi odbywa się obecnie w sposób zbyt jednostronny i odgórny. |
- Uważa, że polityka Unii Europejskiej w zakresie komunikacji będzie spójniejsza i skuteczniejsza, jeśli instytucje europejskie znajdą ramy lub podstawy prawne zdolne zapewnić wdrażanie rzeczywistego, wydzielonego programu wynikającego z tej polityki i wyposażonego w odpowiednie środki finansowe. |
I. Zalecenia polityczne
Dokument roboczy służb Komisji z 21 listopada 2006 r.: Koszt braku konstytucji
Plan D: rozszerzyć i pogłębić debatę w Europie - notatka informacyjna Margot Wallström dla Komisji z dnia 29 listopada 2006 r.
SEC(2006) 1553
KOMITET REGIONÓW
1. Wyraża swe poparcie dla wysiłków prezydencji Unii na rzecz procesu reformowania Unii Europejskiej i uważa, iż konieczne jest zachowanie podstawowych treści traktatu konstytucyjnego podpisanego przez wszystkich szefów państw i rządów państw członkowskich UE dnia 29 października 2004 r. w Rzymie.
2. Z zadowoleniem przyjmuje deklarację berlińską z 25 marca 2007 r., w której sformułowano, pięćdziesiąt lat po podpisaniu traktatów rzymskich, cel odnowienia wspólnego fundamentu Unii Europejskiej do czasu wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2009 r. oraz zawarte w niej potwierdzenie uznania wymiaru terytorialnego Unii, a także istotnych dla Komitetu zasad i wartości.
3. Potwierdza wyrażoną w swej Deklaracji dla Europy, przyjętej 23 marca 2007 r., w ramach obchodów pięćdziesięciolecia traktatów rzymskich, wolę działania na rzecz coraz bliższej unii między narodami Europy, na rzecz Unii silnej dzięki swym swobodom, wartościom i zasadom solidarności i odpowiedzialności, która prowadząc wspólną politykę i działania zachowywałaby różnorodność oraz tożsamość lokalną i regionalną, na mocy zasad pomocniczości i dobrego sprawowania rządów.
4. Wzywa szefów państw i rządów, by na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniach 21-22 czerwca 2007 r. zobowiązali się do szybkiego zakończenia procesu reformowania traktatów, nie rezygnując ze zdobyczy uzyskanych przez samorządy terytorialne i na ich rzecz, zwłaszcza w zakresie poszanowania zasady pomocniczości, zasady dobrego sprawowania rządów oraz zasady spójności terytorialnej Unii Europejskiej.
5. Opowiada się w związku z tym za jak najszybszym zwołaniem nowej konferencji międzyrządowej o ściśle określonym mandacie i harmonogramie, której celem byłoby sporządzenie dla Unii Europejskiej nowego traktatu zachowującego podstawowe treści i równowagę osiągnięte w trakcie obrad Konwentu oraz w traktacie konstytucyjnym podpisanym w 2004 r. i cieszącego się jak największym poparciem w Europie.
6. Ma świadomość, że dla wielu obywateli cel UE w XXI wieku przestał być jasny i zgodnie z duchem planu D uważa, że UE musi zdać sobie sprawę, iż nie można oczekiwać od obywateli czytania rozwlekłych, specjalistycznych traktatów i że UE musi umieć wyjaśnić dzisiejszym obywatelom oraz przyszłym pokoleniom swoją rację bytu w sposób przejrzysty i zwięzły. Dlatego też apeluje do przywódców UE, by przygotowali dla UE oficjalną, jednostronicową deklarację misji, która zachowywałaby swą aktualność w dłuższej perspektywie oraz uzupełniałaby jakikolwiek przyszły traktat i na którą instytucje UE mogłyby aktywnie zwracać uwagę obywateli zarówno teraz, jak i w przyszłości.
7. Domaga się, by zasięgano jego opinii i w pełni włączono go w kolejne etapy procesu reformowania Unii Europejskiej, przeprowadzanego na podstawie "mapy drogowej", którą ma zaproponować Rada Europejska, oraz oczekuje włączenia go w fazę negocjacji przyszłej konferencji międzyrządowej, gdyż jego udział sprzyjałby podejściu lepiej uwzględniającemu interesy obywateli.
Wkład KR-u w analizę politycznych kosztów nieprzyjęcia konstytucji
8. Popiera podejście Komisji, jeśli chodzi o symboliczne znaczenie konstytucji w zakresie wzmocnienia poczucia obywatelstwa europejskiego wśród obywateli Unii na bazie wspólnych wartości i zamierzeń.
9. Uważa, że rezygnując z traktatu konstytucyjnego, Unia Europejska pozbawiłaby się znaczących zdobyczy w zakresie demokracji przedstawicielskiej i uczestniczącej oraz nie uzyskałaby stosownych ram prawnych ani mechanizmów decyzyjnych zwiększających jej zdolność do działania - w szczególności poprzez rozszerzenie zakresu stosowania głosowania większością kwalifikowaną - i do przyjmowania nowych krajów kandydujących.
10. Podkreśla, że rezygnując z traktatu konstytucyjnego, Unia pozbawiłaby się osobowości prawnej i wspólnego fundamentu dla swych praw podstawowych zawartych w wiążącej karcie, która stanowi rzeczywistą gwarancję prawną i demokratyczną dla obywateli Unii Europejskiej.
11. Stwierdza, że bez traktatu konstytucyjnego autonomia lokalna i regionalna nie byłaby uznawana za filar systemu demokratycznego w Unii Europejskiej.
12. Uważa, że brak traktatu konstytucyjnego miałby szkodliwy wpływ na uznanie znaczenia potencjału modelu integracji europejskiej dla przestrzegania i wzmacniania różnorodności w łonie samej Unii Europejskiej.
13. Przypomina, że rezygnując z traktatu konstytucyjnego, Unia pozbawiłaby się jaśniejszej klasyfikacji kompetencji i polityczno- prawnego narzędzia ułatwiającego stosowanie i przestrzeganie zasad pomocniczości i proporcjonalności, szczególnie jeśli chodzi o wyraźne uznanie wymiaru regionalnego i lokalnego, a w ten sposób zrezygnowałaby z lepszego uwzględnienia kompetencji władz regionalnych i lokalnych, z ich większego udziału w procesie decyzyjnym dzięki regularnemu włączaniu ich w fazę konsultacji przedlegislacyjnych oraz z prawnej gwarancji dla tego udziału, wyrażonej przede wszystkim przyznaniem Komitetowi Regionów prawa do wnoszenia skarg do Trybunału Sprawiedliwości, co wzmocniłoby przejrzystość i demokrację w Unii.
14. Stwierdza, ze przyjmując traktat konstytucyjny Unia Europejska uzyskałaby stosowną zdolność do działania, pozwalającą zapewniać spójność terytorialną i wzmacniać solidarność wspólnotową.
15. Podkreśla, że bez traktatu konstytucyjnego Europa pozbawiłaby się wspólnej polityki azylowej i konkretnych narzędzi zwalczania nielegalnej imigracji, co jest szczególnie istotne dla władz lokalnych i regionalnych, które muszą przyjmować na swoim terenie imigrantów.
16. Przypomina, że w razie braku traktatu konstytucyjnego Unia nie byłaby w stanie prowadzić polityki energetycznej na dużą skalę, co odbiłoby się niekorzystnie na zaangażowaniu samorządów terytorialnych na rzecz odnawialnych źródeł energii i wydajności energetycznej, a tym samym ograniczania skutków zmian klimatycznych.
Uwzględnienie wymiaru regionalnego i lokalnego w porozumieniu instytucjonalnym
17. Domaga się, by w nowym traktacie uwzględnione zostały w każdym przypadku następujące kwestie:
– znaczenie nadane celom UE, wartościom i prawom podstawowym, w szczególności poszanowaniu autonomii lokalnej i regionalnej oraz uznaniu różnorodności kulturowej i językowej (art. I-3, I-5 i preambuła Karty praw podstawowych UE);
– nowa definicja zasady pomocniczości (art. I-11, ust. 3);
– uwzględnienie wpływu ustawodawstwa wspólnotowego na władze lokalne i regionalne (Protokół w sprawie stosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności);
– uznanie zasady konsultacji, a co za tym idzie, ściślejsze włączenie władz lokalnych i regionalnych w opracowywanie, realizację i ocenę polityki wspólnotowej (Protokół dotyczący stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności);
– umożliwienie parlamentom regionalnym posiadającym uprawnienia legislacyjne włączenia się w procedurę wczesnego ostrzegania, ustanowioną w mechanizmie kontroli ex ante w ramach stosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności (art. 6 Protokołu dotyczącego stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności);
– przyznanie KR-owi prawa do wnoszenia skarg w obronie własnych uprawnień (art. III-365) i w przypadku nieprzestrzegania zasady pomocniczości (art. 8 Protokołu dotyczącego stosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności);
– zharmonizowanie kadencji członków Komitetu Regionów z kadencją deputowanych do Parlamentu Europejskiego i członków Komisji (art. III-386 ust. 2);
– nowe zasady określające liczbę i sposób mianowania członków i zastępców członków KR-u, zastępujące obecny system i wprowadzające system oparty na kryteriach politycznych i terytorialnych (art. III-386);
– uznanie znaczenia demokracji bliskiej obywatelom w UE (art. I-46);
– nowe postanowienia dotyczące demokracji uczestniczącej, które zachęcają instytucje unijne do stwarzania przedstawicielskim organizacjom stowarzyszeniowym - wśród których należy uwzględnić organizacje o charakterze lokalnym i regionalnym - możliwości publicznego przedstawiania i wymiany własnych opinii we wszystkich dziedzinach działalności Unii oraz prowadzenia z nimi otwartego, przejrzystego i regularnego dialogu (art. I-47);
– włączenie spójności terytorialnej do celów Unii (art. I-3) oraz zobowiązań podjętych przez państwa członkowskie wobec promowania spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej (Protokół dotyczący spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej);
– uznanie szczególnego statusu regionów najbardziej oddalonych (art. III-424);
– uwzględnienie wymiaru regionalnego i lokalnego w dziedzinie ochrony ludności (art. III-284).
18. Domaga się w związku z tym, by protokół dotyczący stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności został włączony do nowego traktatu lub utrzymany jako protokół nr 2, tuż po protokole nr 1, poświęconym roli parlamentów krajowych.
19. Uznaje konieczność uwzględnienia takich kwestii jak: zmiany klimatyczne, energia, europejski model społeczny w kontekście zmian demograficznych i globalizacji(1), polityka migracyjna, zwłaszcza w zakresie zwalczania nielegalnej imigracji, oraz polityka gospodarcza w strefie euro. Podkreśla, że działalność UE w tych dziedzinach będzie skuteczna tylko wtedy, gdy będzie oparta na władzach lokalnych i regionalnych. Postuluje w związku z tym, by w nowym traktacie przewidziano zasięganie opinii Komitetu w odniesieniu do tych nowych dziedzin polityki wspólnotowej.
20. Zwraca uwagę, że niezależnie od powracających wciąż problemów w zakresie komunikacji obywatele UE oczekują od instytucji unijnych i państw członkowskich polityki bardziej ukierunkowanej na ich interesy. Pytanie obywateli: "Co mi daje Unia Europejska?", jest uzasadnione, a polityka europejska musi na nie udzielić przekonującej odpowiedzi.
21. Domaga się - w wypadku, gdyby mandat konferencji międzyrządowej przewidywał ponowną analizę podstawy prawnej III części traktatu konstytucyjnego - by zasięganie jego opinii zostało przewidziane w przepisach odnoszących się do ochrony ludności (art. III-284), turystyki (art. III-281) i współpracy administracyjnej (art. III-285).
Dalsze zaangażowanie KR-u na rzecz planu "D jak decentralizacja"
22. Stwierdza, że od początku okresu refleksji dała się zauważyć zgoda co do konieczności prowadzenia debaty na temat Europy na poziomie jak najbliższym ludności, dostosowanie treści informacji do szczebla regionalnego i lokalnego oraz precyzyjnego określenia jej zakresu.
23. Ponownie wyraża swe przekonanie o absolutnej konieczności promowania - za pomocą zdecentralizowanej polityki w zakresie komunikacji - refleksji na temat wspólnych wartości, dorobku integracji europejskiej i polityki wspólnotowej oraz zadań Unii Europejskiej na przyszłość.
24. Podkreśla, że dodając do zaproponowanego przez Komisję Europejską Planu D: demokracja, dialog i debata, czwarte hasło: decentralizacja, dążył do wykazania znaczenia debaty politycznej i publicznej prowadzonej blisko obywateli oraz konieczności promowania zdecentralizowanej polityki w zakresie komunikacji na całym obszarze europejskim.
25. Przypomina, że prowadzi w Brukseli program istotnych wydarzeń (Open Days - europejski tydzień regionów i miast, fora, tygodnie tematyczne), pozwalający instytucjom europejskim zaangażowanym w ich organizację wziąć udział w autentycznych platformach komunikacji z przedstawicielami władz regionalnych i lokalnych, z mediami regionalnymi i lokalnymi, z wydawcami publikacji redagowanych przez europejskie i krajowe stowarzyszenia samorządów terytorialnych.
26. Wyraża ponadto zadowolenie z wszelkich inicjatyw podejmowanych przez swoje grupy polityczne oraz przez władze lokalne i regionalne w zakresie informowania o Europie, które wyszczególnił w swym pierwszym i drugim sprawozdaniu okresowym z wdrażania planu "D jak decentralizacja"(2), przyczyniając się w ten sposób do utworzenia publicznej przestrzeni dialogu i debaty, do której włączyła się prasa lokalna i regionalna.
27. Przypomina w związku z tym o konieczności stosowania podejścia dwukierunkowego, tak jak zaleca to Komisja Europejska w swej białej księdze poświęconej europejskiej polityce informacyjnej, gdyż komunikacja z władzami lokalnymi i regionalnymi odbywa się obecnie w sposób zbyt jednostronny i odgórny.
28. Zobowiązuje się, w perspektywie obecnych działań Komisji, do dalszego stosowania podejścia terytorialnego zapoczątkowanego planem "D jak decentralizacja" i zaleca, w celu wzmocnienia działań w zakresie komunikacji zdecentralizowanej, co następuje:
– utworzenie sieci biur prasowych samorządów lokalnych i regionalnych, która przekazywałaby wiadomości europejskie na tematy interesujące dla społeczności lokalnych, ułatwiając mediom lokalnym i regionalnym skuteczne wykorzystywanie informacji o Europie;
– zorganizowanie w poszczególnych państwach członkowskich, we współpracy z krajowymi stowarzyszeniami władz lokalnych i regionalnych, seminariów dla przedstawicieli władz regionalnych i gminnych w celu omówienia najtrudniejszych tematów w kontekście krajowym;
– organizacja, np. w Dniu Europy (9 maja), w radach regionalnych i gminnych specjalnej sesji poświęconej osiągnięciom procesu integracji europejskiej oraz procesowi reform instytucjonalnych w UE, otwartej dla deputowanych do Parlamentu Europejskiego oraz dla członków Komitetu Regionów pochodzących z danego okręgu wyborczego;
– organizacja konferencji połączonych z debatą w ramach Planu D przy okazji posiedzeń zamiejscowych komisji KR-u w celu nawiązywania ukierunkowanego dialogu między członkami KR-u a obywatelami;
– opublikowanie standardowego tekstu na temat planu "D jak decentralizacja" na stronach internetowych poszczególnych władz lokalnych i regionalnych na obszarze UE, który określałby priorytety związane z informowaniem o Europie oraz udostępnienie adresów tych stron na uruchomionej przez Komitet stronie internetowej Going local i na stronie Komisji Europejskiej, co przyczyniłoby się do rozpowszechniania wzorcowych rozwiązań w dziedzinie komunikacji i informowania o UE na szczeblu lokalnym i regionalnym.
29. Z zadowoleniem przyjmuje podejście Komisji Europejskiej wyrażone zorganizowaniem w Berlinie w dniach 18-19 stycznia 2007 r. konferencji mającej na celu rozwijanie partnerstwa w zakresie komunikacji pomiędzy instytucjami europejskimi a władzami lokalnymi i regionalnymi.
30. Zwraca szczególnie uwagę na propozycje zawarte we wnioskach z tej konferencji, czyli na to, by:
– zapewnić władzom lokalnym i regionalnym większe środki budżetowe, tak aby pozwolić im na udział w odnowionej polityce w zakresie informacji i komunikacji;
– włączyć do programów szkolnych zajęcia z europejskiego wychowania obywatelskiego;
– promować, w ramach kampanii wyborczych na szczeblu regionalnym i lokalnym, poruszanie tematyki europejskiej w programach kandydatów, poprzez odpowiednie informowanie;
– rozpowszechniać wzorcowe rozwiązania w zakresie informowania w państwach członkowskich na szczeblu lokalnym i regionalnym.
31. Podziela stanowisko Komisji, zgodnie z którym należy w przyszłości adresować informacje do ściśle określonych grup ludności, np. do kobiet i do młodzieży.
32. Uważa, że polityka Unii Europejskiej w zakresie komunikacji będzie spójniejsza i skuteczniejsza, jeśli instytucje europejskie znajdą ramy lub podstawy prawne zdolne zapewnić wdrażanie rzeczywistego, wydzielonego programu wynikającego z tej polityki i wyposażonego w odpowiednie środki finansowe. Władze regionalne i lokalne oraz ich sieci powinny kwalifikować się do uczestnictwa w tego typu programach finansowanych ze środków wspólnotowych. W związku z tym z zadowoleniem przyjmuje wytyczne Parlamentu Europejskiego wydane w ramach procedury budżetowej na rok 2008 w celu większego zaangażowania i opracowania nowych planów działania w zakresie komunikacji na rzecz lokalnych i regionalnych środków masowego przekazu.
33. Przyjmuje do wiadomości, że zarówno Komisja(3), jak i Parlament Europejski(4), uznają konieczność współpracy między instytucjami europejskimi w celu kierowania do obywateli jednolitego przekazu na temat Europy i wyraża zadowolenie z ożywienia współpracy z instytucjami regionalnymi i lokalnymi zmierzającej do wykazania stosowności i wpływu decyzji unijnych na życie obywateli.
34. Popiera propozycję Parlamentu Europejskiego dotyczącą umowy międzyinstytucjonalnej określającej wspólne zasady co do współpracy między instytucjami w zakresie komunikacji i domaga się włączenia Komitetu do jej opracowania i wdrażania(5).
35. Przyłącza się do propozycji Parlamentu Europejskiego dotyczącej oceny działań grupy międzyinstytucjonalnej ds. informacji (IGI) w celu określenia ewentualnych ulepszeń. Gdyby miał powstać zespół ds. koordynacji działań wdrażających wytyczne wskazane przez IGI, Komitet gotów jest w nim uczestniczyć(6).
36. Wyraża ponadto zadowolenie z załączenia uzupełnienia do umowy o współpracy z Komisją Europejską, podpisanej w listopadzie 2005 r., dotyczącego polityki informacyjnej i komunikacyjnej oraz wzmacnia ten wymiar współpracy międzyinstytucjonalnej na rzecz autentycznie zdecentralizowanej polityki komunikacyjnej.
37. Popiera działania w zakresie komunikacji prowadzone przez parlamenty regionalne i wnosi o udział członków Komitetu, a także członków parlamentów regionalnych i ich reprezentatywnych stowarzyszeń, w forach międzyparlamentarnych poświęconych przyszłości Unii.
38. Z uznaniem przyjmuje inicjatywę Parlamentu Europejskiego, który proponuje utworzenie europejskiego funduszu dziennikarstwa w celu działania na rzecz przenoszenia tematyki europejskiej do różnorodnych kontekstów regionalnych i lokalnych(7).
39. Zobowiązuje swego przewodniczącego do przekazania niniejszej opinii członkom Rady Europejskiej, Radzie, Parlamentowi Europejskiemu, Komisji oraz Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu.
Bruksela, 6 czerwca 2007 r.
Przewodniczący | |
Komitetu Regionów | |
Michel DELEBARRE |
II.A. Procedura
Tytuł | Dokument roboczy służb Komisji z 21 listopada 2006 r.: Koszt braku konstytucji |
Sygnatura | - |
Podstawa prawna | Opinia z inicjatywy własnej (art. 265 ust. 5) |
Tryb postępowania | - |
Data decyzji Prezydium | 12.2.2007 |
Komisja odpowiedzialna | Komisja Spraw Konstytucyjnych, Sprawowania Rządów w Europie oraz Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (CONST) |
Sprawozdawca | António PAIVA, burmistrz miasta Tomar (PT/EPP) |
Notatka analityczna | CdR 12/2007 |
Posiedzenie komisji | 27.2.2007 |
Data przyjęcia przez komisję | 3.5.2007 |
Wynik głosowania komisji | Opinia przyjęta większością głosów |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 6.6.2007 |
Wcześniejsza opinia Komitetu | Opinia CdR 250/2005 z 13 października 2005 r. w sprawie "Czas do namysłu: struktura, zagadnienia i ramy oceny debaty nad Unią Europejską", sprawozdawcy: Franz SCHAUSBERGER (AT/PPE) i lord Graham TOPE (UK/ ALDE)(1) |
(1) Dz.U. C 81 z 4.4.2006, s. 32. |
II.B. Procedura
Tytuł | Plan D: rozszerzyć i pogłębić debatę w Europie |
Sygnatura | SEC(2006) 1553 |
Podstawa prawna | Opinia z inicjatywy własnej (art. 265 ust. 5) |
Tryb postępowania | - |
Data decyzji Prezydium | 12.2.2007 |
Komisja odpowiedzialna | Komisja Spraw Konstytucyjnych, Sprawowania Rządów w Europie oraz Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (CONST) |
Sprawozdawca | António PAIVA, burmistrz miasta Tomar (PT/EPP) |
Notatka analityczna | CdR 12/2007 |
Posiedzenie komisji | 27.2.2007 |
Data przyjęcia przez komisję | 3.5.2007 |
Wynik głosowania komisji | Opinia przyjęta większością głosów |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 6.6.2007 |
Wcześniejsza opinia Komitetu | Opinia CdR 52/2006 z 15 czerwca 2006 r. w sprawie komunikatu Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów "Wkład Komisji w okres refleksji i plany na przyszłość: Plan D dla demokracji, dialogu i debaty" (COM(2005) 494 końcowy) oraz "Białej księgi w sprawie europejskiej polityki komunikacyjnej" (COM(2006) 35 końcowy), sprawozdawca: Mercedes BRESSO (IT/PES)(1) |
(1) Dz.U. C 229 z 22.9.2006, s. 67. |
______
(1)Draft report on the roadmap for the Union's Constitutional Process (Projekt sprawozdania w sprawie mapy drogowej dla unijnego procesu konstytucyjnego) (2007/000(INI)), Komisja Spraw Konstytucyjnych Parlamentu Europejskiego; sprawozdawcy: Enrique Barón Crespo, Elmar Brok, pkt 8.
(2)Communiquer sur l'Europe dans les Régions et les villes, Mise en śuvre du Plan D "Décentralisation", Premier rapport d'étape (Informowanie o Europie w regionach i miastach, Wprowadzanie w życie planu D jak "decentralizacja", pierwsze sprawozdanie okresowe) (październik 2005- październik 2006).
(3) SEC(2006) 1553 Plan D: rozszerzyć i pogłębić debatę w Europie, notatka informacyjna MargotWallström dla Komisji z dnia 29 listopada 2006 r.
(4) Rezolucja Parlamentu Europejskiego dotycząca białej księgi w sprawie europejskiej polityki komunikacyjnej (2006/2087(INI)), przyjęta 16 listopada 2006 r.
(5) 2006/2087(INI), pkt 9.
(6) 2006/2087(INI), pkt 44 i 48.
(7) 2006/2087(INI), pkt 33.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.197.30 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia z inicjatywy własnej Komitetu Regionów w sprawie "Ożywienie procesu reformowania Unii Europejskiej w perspektywie posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 21-22 czerwca 2007 r.". |
Data aktu: | 06/06/2007 |
Data ogłoszenia: | 24/08/2007 |