Sprawozdawca: Szwecja
(2007/C 72/19)
(Dz.U.UE C z dnia 29 marca 2007 r.)
1. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszone działanie stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Komisji (WE) nr 132/2004(1).
2. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że dla celów dokonania oceny omawianego działania właściwymi rynkami produktowymi, jeśli chodzi o sektor gazowy w Belgii, są:
a) rynki produktów gazowych podzielone na dwa odrębne rynki produktów dla gazu L i H;
b) dostawy gazu dla pośredników;
c) dostawy gazu dla producentów energii elektrycznej/elektrowni gazowych;
d) dostawy gazu dla dużych odbiorców przemysłowych;
e) dostawy gazu dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych;
f) dostawy gazu dla gospodarstw domowych;
g) centra handlu gazem ziemnym.
3. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że dla celów dokonania oceny omawianego działania właściwymi rynkami geograficznymi, jeśli chodzi o sektor gazowy w Belgii, są:
a) dostawy gazu dla pośredników - krajowy rynek geograficzny;
b) dostawy gazu dla producentów energii elektrycznej - krajowy rynek geograficzny;
c) dostawy gazu dla dużych odbiorców przemysłowych - krajowy rynek geograficzny;
d) dostawy gazu dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych - krajowy rynek geograficzny;
e) dostawy gazu dla gospodarstw domowych - krajowy rynek geograficzny.
Jeżeli rynki te miałyby być uznane za regionalne, wówczas właściwe rynki produktowe obejmowałyby wyłącznie sektor gazowy L w regionie Bruxelles-Capitale.
f) centra handlu gazem ziemnym - punkty dostaw w Belgii i Zjednoczonym Królestwie.
Większość państw członkowskich zgadza się z opinią Komisji, mniejszość nie zgadza co do pkt f).
4. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że dla celów dokonania oceny omawianego działania właściwymi rynkami produktowymi, jeśli chodzi o sektor gazowy we Francji, są:
a) rynki produktów gazowych, jeśli chodzi o dostawy gazu w strefie północnej, są podzielone na dwa odrębne rynki produktów dla gazu L i H;
b) dostawy gazu dla pośredników;
c) dostawy gazu dla producentów energii elektrycznej/elektrowni gazowych;
d) dostawy gazu dla dużych odbiorców handlowych i przemysłowych (którzy uzyskali prawo wyboru dostawcy);
e) dostawy gazu dla małych odbiorców przemysłowych (którzy uzyskali prawo wyboru dostawcy);
f) dostawy gazu dla gospodarstw domowych (od dnia 1 lipca 2007 r.).
5. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że dla celów dokonania oceny omawianego działania, jeśli chodzi o sektor gazowy we Francji, właściwe rynki geograficzne są oparte na regionalnych strefach bilansowania i każda z tych stref stanowi właściwy rynek geograficzny dla wszystkich kategorii rynków produktowych wyszczególnionych w punkcie 4.
6. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że dla celów dokonania oceny omawianego działania właściwymi rynkami produktowymi, jeśli chodzi o sektor energii elektrycznej w Belgii, są:
a) wytwarzanie i hurtowa dostawa energii elektrycznej;
b) rynek handlu energią elektryczną;
c) bilansowania mocy i usług pomocniczych;
d) dostawy energii elektrycznej dla dużych odbiorców handlowych i przemysłowych (> 70 kV);
e) dostawy energii elektrycznej dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych (< 70 kV);
f) dostawy energii elektrycznej dla gospodarstw domowych.
7. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że dla celów dokonania oceny omawianego działania właściwymi rynkami geograficznymi, jeśli chodzi o sektor energii elektrycznej w Belgii, są:
a) wytwarzanie i hurtowa dostawa energii elektrycznej - krajowy rynek geograficzny;
b) rynek handlu energią elektryczną - krajowy rynek geograficzny;
c) bilansowania mocy i usług pomocniczych - krajowy rynek geograficzny;
d) dostawy energii elektrycznej dla dużych odbiorców handlowych i przemysłowych - krajowy rynek geograficzny;
e) dostawy energii elektrycznej dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych - krajowy rynek geograficzny;
f) dostawy energii elektrycznej dla gospodarstw domowych - krajowy rynek geograficzny lub rynek krajowy (kwestia zdefiniowania pozostaje otwarta).
8. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że dla celów dokonania oceny omawianego działania właściwym rynkiem produktowym, jeśli chodzi o ciepłownictwo komunalne we Francji, jest:
– rynek delegowanego zarządzania sieciami ciepłowniczymi
9. a) Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że dla celów dokonania oceny omawianego działania właściwym rynkiem geograficznym, jeśli chodzi o ciepłownictwo komunalne we Francji, jest:
– rynek delegowanego zarządzania sieciami ciepłowniczymi - krajowy rynek geograficzny
b) Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że dla celów dokonania oceny omawianego działania, nie jest konieczne określenie właściwego rynku produktowego i geograficznego w związku z horyzontalnym zazębianiem się lub wertykalnymi relacjami między stronami w Luksemburgu, Zjednoczonym Królestwie, Niderlandach i na Węgrzech.
10. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że proponowana koncentracja prawdopodobnie przeszkodzi znacząco efektywnej konkurencji na wspólnym rynku lub znacznej jego części, a także w Europejskim Obszarze Gospodarczym, na następujących rynkach:
Belgia:
a) dostawy gazu dla pośredników;
b) dostawy gazu dla producentów energii elektrycznej;
c) dostawy gazu dla dużych odbiorców przemysłowych;
d) dostawy gazu dla małych odbiorców przemysłowych;
e) dostawy gazu dla gospodarstw domowych;
f) wytwarzania i hurtowych dostaw energii elektrycznej;
g) bilansowania mocy i usług pomocniczych;
h) dostawy energii elektrycznej dla dużych odbiorców przemysłowych;
i) dostawy energii elektrycznej dla małych odbiorców przemysłowych;
j) dostawy energii elektrycznej dla mieszkańców.
Francja:
a) dostawy gazu H dla pośredników w strefach północnej i wschodniej oraz dostawy gazu L dla pośredników w strefie północnej;
b) dostawy (i) gazu H dla producentów energii elektrycznej w strefach północnej i wschodniej oraz (ii) gazu L dla producentów energii elektrycznej w strefie północnej;
c) dostawy gazu H dla dużych odbiorców przemysłowych, którzy uzyskali prawo wyboru dostawcy w strefach: północnej, wschodniej, zachodniej i południowej;
d) dostawy gazu H dla małych odbiorców przemysłowych, którzy uzyskali prawo wyboru dostawcy w strefach: północnej, wschodniej, zachodniej, południowej i południowo-zachodniej;
e) dostawy gazu L dla (i) dużych odbiorców przemysłowych, którzy uzyskali prawo wyboru dostawcy oraz (ii) małych odbiorców przemysłowych, którzy uzyskali prawo wyboru dostawcy w strefie północnej;
f) dostawy (i) gazu H dla gospodarstw domowych od dnia 1 lipca 2007 r. w strefach: północnej, wschodniej, zachodniej, południowej i południowo-zachodniej oraz (ii) gazu L dla gospodarstw domowych od dnia 1 lipca 2007 r. w strefie północnej.
g) rynki delegowanego zarządzania sieciami ciepłowniczymi.
11. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że złożone zobowiązania są wystarczające do wyeliminowania znaczących przeszkód dla swobody konkurencji na rynkach wyszczególnionych w punkcie 10. Większość państw członkowskich zgadza się z opinią Komisji, mniejszość nie zgadza się.
12. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, iż - pod warunkiem dotrzymania zobowiązań zaproponowanych przez strony i uwzględniając wszystkie zobowiązania - planowana koncentracja nie utrudnia znacząco efektywnej konkurencji na obszarze wspólnego rynku lub znacznej jego części, w szczególności poprzez stworzenie pozycji dominującej, w rozumieniu art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG. Większość państw członkowskich zgadza się z opinią Komisji, mniejszość nie zgadza się.
13. Komitet doradczy zwraca się do Komisji o uwzględnienie wszystkich pozostałych kwestii poruszonych podczas dyskusji.
______
(1) Dz.U. L 21 z 28.1.2004, str. 5.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.72.42 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na 144. posiedzeniu Komitetu dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.4180 - Gaz de France/Suez - Sprawozdawca: Szwecja. |
Data aktu: | 25/10/2006 |
Data ogłoszenia: | 29/03/2007 |