Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Eurojustu.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Eurojustu

(2008/C 311/21)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)

WSTĘP

1. Eurojust został ustanowiony na mocy decyzji Rady 2002/187/WSiSW(1) w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością zorganizowaną. Jego celem jest poprawa koordynacji dochodzenia i ścigania w sprawach obejmujących terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, jak również państw trzecich.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Eurojustu. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Eurojust sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie skierowane jest do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 36 decyzji Rady 2002/187/WSiSW.

4. Sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.(2) zostało sporządzone przez jego dyrektora administracyjnego zgodnie z art. 36 decyzji Rady 2002/187/WSiSW i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(3) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia:

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Eurojustu są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Całkowity budżet Eurojustu na 2007 r. wyniósł 18,9 mln euro w porównaniu z 14,7 mln euro w budżecie na rok poprzedni. 18,0 mln euro przyznano na zobowiązania, z czego 5,2 mln euro przeniesiono. Większość przeniesień (4,1 mln euro) dotyczyła wydatków na działania administracyjne (Tytuł II) i operacyjne (Tytuł III). Tak wysoki poziom przeniesień środków stanowi naruszenie zasady jednoroczności i wskazuje na uchybienia w zakresie programowania i monitorowania działalności Eurojustu.

8. Zgodnie z zaleceniami Trybunału z lat poprzednich(4) Eurojust scentralizował zarządzanie procedurami udzielania zamówień w wyspecjalizowanej jednostce, aby poprawić jakość prowadzenia tych procedur. Jednak ze względu na trudności związane z wdrożeniem tego nowego systemu Eurojust przedłużył dotychczasowe umowy w sposób niezgodny z przepisami. Większość z tych umów to umowy ramowe, których data końcowa była znana od dłuższego czasu, w jednym przypadku od 2002 r. Urzędnik zatwierdzający powinien wprowadzić skuteczny plan zarządzania procedurami zamówień.

9. Liczba etatów zatwierdzonych w planie zatrudnienia na 2007 r. wynosiła 147 w porównaniu ze 112 w planie na 2006 r. Na koniec 2006 r. obsadzonych było jedynie 87 etatów, co oznaczałoby konieczność zatrudnienia w 2007 r. co najmniej 60 pracowników(5). Na koniec 2007 r. obsadzonych było jedynie 95 etatów. Powyższa sytuacja wskazuje na uchybienia w planowaniu rekrutacji. Ponieważ wyliczenia przewidywanych wydatków budżetowych na pracowników zatrudnionych na czas określony opierają się na zawyżonej liczbie pracowników, odpowiadający im artykuł budżetowy wykorzystywany jest jako rezerwa na pokrycie zwiększonych wydatków na pracowników tymczasowych. W 2007 r. budżet na pracowników tymczasowych wzrósł z początkowych 662.000 euro o 595.000 euro (o 90 %).

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 224 i 25 września 2008 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Decyzja z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiająca Eurojust (Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1).

(2) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 30 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2008 r.

(3) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(4) Np. zob. pkt 8 sprawozdania rocznego za 2006 r. (Dz.U. C 309 z 19.12.2007, s. 112) oraz pkt 11 sprawozdania rocznego za 2005 r. (Dz.U. C 312 z 19.12.2006, s. 69).

(5) Bez uwzględnienia odejścia z różnych przyczyn pracowników już zatrudnionych (14 pracowników opuściło Eurojust w 2007 r.).

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Eurojust (Haga) - 2007

grafika

Tabela 2

Eurojust - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007

grafika

Tabela 3

Eurojust - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006

grafika

Tabela 4

Eurojust - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.

grafika

ODPOWIEDZI EUROJUSTU

7. W celu jak najlepszego wykorzystania budżetu i z uwagi na brak odpowiedniego personelu zarządzającego środkami, środki przeniesiono do Tytułu II i III. W wyniku powyższego zobowiązania zostały przygotowane późno. Znaczenie miały również trudności związane z wdrażaniem nowego systemu zamówień publicznych (zob. pkt 2). Eurojust podejmuje działania korygujące, aby uzupełnić niedobory kadrowe. Wprowadził także na rok 2008 strategię ograniczania przesunięć budżetowych.

8. Eurojust ma pełną świadomość tej potrzeby. Dlatego zdefiniowano już ogólny Plan zamówień publicznych na rok 2008. Ponadto w obliczu napotkanych trudności wydano nową decyzję w sprawie organizacji zamówień publicznych i podobnych zadań w celu zapewnienia sprawniejszego planowania i zarządzania procedurami przetargowymi. Ponownie przeprowadzono przetargi zgodnie z przepisami dotyczące wszystkich umów, do których odniósł się Sąd.

9. Eurojust ma świadomość, że konieczne jest jak najszybsze wykonanie planu zatrudnienia i zwiększył w tym celu wydajność jednostki odpowiedzialnej za rekrutację. W 2007 r. dokonano weryfikacji zasad naboru nowych pracowników Eurojustu, co spowodowało nieprzewidziane opóźnienia w procesie rekrutacji oraz potrzebę naboru większej liczby pracowników za pośrednictwem agencji zatrudnienia. W 2008 r. Eurojust zamierza ograniczyć korzystanie z tego personelu i zrealizować plan zatrudnienia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.311.142

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Eurojustu.
Data aktu: 25/09/2008
Data ogłoszenia: 05/12/2008