Rezolucja w sprawie wzmocnionej strategii na rzecz współpracy celnej.

REZOLUCJA RADY

z dnia 23 października 2009 r.

w sprawie wzmocnionej strategii na rzecz współpracy celnej

(2009/C 260/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 października 2009 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC:

1) artykuły 29 i 30 Traktatu o Unii Europejskiej;

2) program haski(1), przyjęty przez Radę Europejską w listopadzie 2004 roku, ustalający cele do zrealizowania w obszarze wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w latach 2005-2009;

3) komunikat Komisji z dnia 10 czerwca 2009 r. do Parlamentu Europejskiego i Rady pt. "Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w służbie obywateli"(2);

4) fakt, że Rada pracuje nad nowym wieloletnim programem na rzecz przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości na lata 2010-2014;

5) rezolucję Rady z dnia 2 października 2003 r. w sprawie strategii na rzecz współpracy celnej(3) oraz fakt, że strategia ta jest realizowana za pomocą kolejnych planów działania;

6) konkluzje Rady z dnia 14 maja 2008 r. w sprawie strategii dotyczącej rozwoju unii celnej;

7) rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 z dnia 26 października 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej(4);

8) decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością(5);

9) decyzję Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiającą Europejski Urząd Policji (Europol)(6);

10) konkluzje Rady z dnia 12 października 2005 r. w sprawie strategii działania policji w oparciu o informacje wywiadowcze oraz przygotowania oceny zagrożenia przestępczością zorganizowaną (Organised Crime Threat Assessment - OCTA);

11) strategię antynarkotykową UE na lata 2005-2012 oraz plan działania UE w zakresie narkotyków na lata 2009-2012(7);

12) fakt, że Unia Europejska zawarła stosowne umowy i przyjęła wspólne strategie z krajami trzecimi, a zwłaszcza z krajami z nią graniczącymi,

UZNAJĄC:

1) że organy celne państw członkowskich odgrywają zasadniczą rolę w walce z transgranicznym nielegalnym handlem towarami, ponieważ są pierwszą barierą chroniącą obywateli Unii przed taką działalnością, oraz że ścisłe współdziałanie organów celnych ze sobą nawzajem i z innymi właściwymi organami jest im niezbędne do wypełnienia zadań;

2) że nadal potrzebne są strategiczne ramy wskazujące cele wielonarodowego i wielopodmiotowego podejścia do współpracy celnej;

3) że od czasu gdy przyjęto obecnie obowiązującą strategię na rzecz współpracy celnej, ramy prawne Unii Europejskiej uległy zmianom, m.in. wprowadzono nowe, ulepszone prawodawstwo - zwłaszcza w zakresie wymiany informacji i współpracy transgranicznej - w celu wzmożenia walki z przestępczością transgraniczną i terroryzmem, oraz że w związku z tymi zmianami należy poddać strategię przeglądowi;

4) że od 2003 roku transgraniczna przestępczość zorganizowana i terroryzm, ewoluując, stały się bardziej wyrafinowane i nabrały wymiaru globalnego oraz że aktywną rolę w zwalczaniu tego rodzaju zagrożeń dla Unii Europejskiej i jej obywateli dzięki nowym formom współpracy odgrywają organy celne;

5) że istnieje potrzeba dalszego zacieśniania współpracy ze stosownymi agencjami i organami Unii Europejskiej i Wspólnoty, takimi jak Europol, Eurojust, OLAF i Frontex;

6) że potrzeba ściślejszej i sprawniejszej współpracy między organami celnymi państw członkowskich a właściwymi organami krajów trzecich, zwłaszcza krajów graniczących z Unią Europejską, oraz ściślejszej i sprawniejszej współpracy ze stosownymi organizacjami międzynarodowymi,

Z ZADOWOLENIEM ODNOTOWUJE:

1) postępy, jakie poczyniono dzięki wdrożeniu strategii współpracy celnej z 2003 roku, oraz dalsze prace, które w ramach Rady prowadziła Grupa Robocza ds. Współpracy Celnej;

2) że współpraca celna stale się rozwija w związku ze stosowaniem konwencji neapolitańskiej II i systemu informacji celnej, w tym bazy danych rejestru celnego do celów identyfikacyjnych;

3) że wyniki wspólnych operacji celnych i operacji regionalnych prowadzonych przez organy celne i inne organy ochrony porządku publicznego dają dobrą podstawę do doskonalenia metod pracy oraz sposobów wymiany informacji i danych wywiadowczych, również z udziałem krajów trzecich, oraz aktywnie przyczyniają się do tworzenia przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości;

4) ściślejszą współpracę i koordynację działań w sprawach operacyjnych między Grupą Roboczą ds. Współpracy Celnej (Rada), Fronteksem i Grupą Zadaniową Szefów Policji;

5) starania o wypracowanie strategii UE w zakresie zarządzania informacjami z dziedziny wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, która pozwoli agencjom i organom ochrony porządku publicznego jeszcze skuteczniej i bezpieczniej wymieniać informacje,

NINIEJSZYM POSTANAWIA:

1) dalej zacieśniać i rozwijać współpracę między organami celnymi a innymi właściwymi organami oraz współpracę z agencjami i organami Unii Europejskiej i Wspólnoty, by za pomocą nowej, uaktualnionej strategii zapewnić obywatelom Unii, społeczeństwu i gospodarce lepszą ochronę przed zagrożeniami wynikającymi z przestępczości transgranicznej. Współpraca ta powinna się opierać przede wszystkim, choć nie tylko, na następujących założeniach:

a) na rozważeniu nowych form współpracy i nowych technik dochodzeniowych w celu zapewnienia ochrony obywatelom Unii Europejskiej i gospodarce;

b) na podejmowaniu praktycznych działań w celu wdrożenia nowych form współpracy i na dalszym rozwijaniu form dotychczasowych, np. usprawnianiu współpracy operacyjnej, maksymalizacji skuteczności służb celnych na zewnętrznych granicach Unii Europejskiej, przyjmowaniu - w celu uzyskania synergii - podejścia instytucjonalnego opartego na współpracy między służbami celnymi, policją i innymi właściwymi organami, a także na dalszym rozwijaniu stosownych systemów informatycznych; oraz

c) na usprawnianiu i uelastycznianiu dotychczasowego procesu współpracy, po to by wypracować skuteczne podejście do zwalczania transgranicznej przestępczości zorganizowanej i do konfiskowania nielegalnych towarów w całej Unii Europejskiej;

2) dalej tworzyć i wdrażać szczegółowy plan działania służący realizacji ogólnych celów i założeń przedmiotowej strategii - z należytym uwzględnieniem priorytetów nowego wieloletniego programu na rzecz przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości na lata 2010-2014,

ZWRACA SIĘ DO:

1) organów celnych, innych właściwych organów państw członkowskich oraz właściwych agencji i organów Unii Europejskiej i Wspólnoty odpowiadających za wdrażanie przepisów celnych - by dalej wdrażały przedmiotową strategię;

2) organów celnych i innych organów ochrony porządku publicznego państw członkowskich oraz właściwych agencji i organów Unii Europejskiej i Wspólnoty - by nadal dokładały wszelkich starań w celu zacieśniania i rozwijania współpracy między sobą oraz współpracy z krajami trzecimi w dziedzinie zapobiegania transgranicznej działalności przestępczej, jej wykrywania, prowadzenia dochodzeń w jej sprawie oraz jej ścigania;

3) Komisji - by udostępniła państwom członkowskim wiedzę fachową, pomoc techniczną i logistyczną, szkolenia, informacje oraz wszelkie inne wsparcie operacyjne potrzebne im do wykonywania obowiązków w ramach współpracy celnej, o której mowa w art. 29 i 30 Traktatu o Unii Europejskiej, oraz by nadal w jak największym stopniu wspierała finansowo wdrażanie przedmiotowej strategii.

Niniejsza rezolucja zastępuje rezolucję z dnia 2 października 2003 r. w sprawie strategii na rzecz współpracy celnej.

______

(1) Dz.U. C 53 z 3.3.2005, s. 1.

(2) COM(2009) 262 wersja ostateczna.

(3) Dz.U. C 247 z 15.10.2003, s. 1.

(4) Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 1.

(5) Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.

(6) Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.

(7) Dz.U. C 326 z 20.12.2008, s. 7.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.260.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja w sprawie wzmocnionej strategii na rzecz współpracy celnej.
Data aktu: 23/10/2009
Data ogłoszenia: 30/10/2009