(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 45/02)
(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2009 r.)
I. WPROWADZENIE
(1) Zob. na przykład pkt 82.
(2) Sprawa 322/81 Nederlandsche Banden Industrie Michelin przeciwko Komisji (Michelin I) Rec. z 1983 r., s. 3461, pkt 57; sprawa T-83/91 Tetra Pak International przeciwko Komisji (Tetra Pak II) Rec. z 1993 r., s. II-755, pkt 114; sprawa T-111/96 ITT Promedia przeciwko Komisji Rec. z 1998 r., s. II-2937, pkt 139; sprawa T-228/97 Irish Sugar przeciwko Komisji Rec. z 1999 r., s. II-2969, pkt 112 i sprawa T-203/01 Michelin przeciwko Komisji Rec. z 2003 r., s. II-4071, pkt 97.
(3) Zob. sprawa 27/76 United Brands Company i United Brands Continentaal przeciwko Komisji Rec. z 1978 r., s. 207, pkt 65; sprawa 85/76 Hoffmann-La Roche & Co. przeciwko Komisji Rec. z 1979 r., s. 461, pkt 38.
(4) Zob. sprawa 27/76 United Brands Company i United Brands Continentaal przeciwko Komisji Rec. z 1978 r., s. 207, pkt 113-121; sprawa T-395/94 Atlantic Container Line i inni przeciwko Komisji Rec. z 2002 r., s. II-875, pkt 330.
(5) Zob. sprawa 27/76 United Brands Company i United Brands Continentaal przeciwko Komisji Rec. z 1978 r., s. 207, pkt 65 i 66; sprawa C-250/92 Gøttrup-Klim e.a. Grovvareforeninger przeciwko Dansk Landbrugs Grovvareselskab Rec. z 1994 r., s. I-5641, pkt 47; sprawa T-30/89 Hilti przeciwko Komisji Rec. z 1991 r., s II-1439, pkt 90.
(6) Dominacja może być wynikiem nadużycia mającego skutek wyłączający. Długość okresu będzie uzależniona od rodzaju produktu i sytuacji na danym rynku, ale zazwyczaj dwa lata wystarczą, by uznać ten okres za wystarczająco długi.
(7) Zdolność do generowania zysku w ujęciu księgowym może być słabym wyznacznikiem posiadania władzy rynkowej. W tym celu zob. sprawę 27/76 United Brands Company i United Brands Continentaal przeciwko Komisji Rec. z 1978 r., s. 207, pkt 126.
(8) Sprawa 85/76 Hoffmann-La Roche & Co. przeciwko Komisji Rec. z 1979 r.s. 461, pkt 39-41; sprawa C-62/86 AKZO przeciwko Komisji Rec. z 1991 r., s. I-3359, pkt 60; sprawa T-30/89 Hilti przeciwko Komisji Rec. z 1991 r., s. II-1439, pkt 90-92; sprawa T-340/03 France Télécom przeciwko Komisji Zb.Orz z 2007 r., s.II-107, pkt 100.
(9) Kwestia związku między stopniem dominacji a stwierdzeniem nadużycia została przedstawiona w wyroku w sprawach połączonych C-395/96 P i C-396/96 P Compagnie Maritime Belge Transports, Compagnie Maritime Belge i Dafra-Lines przeciwko Komisji Rec. z 2000 r., s. I-1365, pkt 119; w sprawie T-228/97 Irish Sugar przeciwko Komisji Rec. z 1999 r., s. II-2969, pkt 186.
(10) Sprawa T-30/89 Hilti przeciwko Komisji Rec. z 1991 r., s. II-1439 pkt 19.
(11) Sprawa 85/76 Hoffmann-La Roche przeciwko Komisji Rec. z 1979 r., s. 461, pkt 48.
(12) Sprawa 27/76 United Brands przeciwko Komisji Rec. z 1978 r., s. 207, pkt 91.
(13) Zob. sprawa T-228/97 Irish Sugar przeciwko Komisji Rec. z 1999 r., s. II-2969, pkt 97-104, w której Sąd Pierwszej Instancji rozpatrywał, czy rzekomy brak niezależności przedsiębiorstwa od jego odbiorców należy traktować jako wyjątkową okoliczność uniemożliwiającą stwierdzenie pozycji dominującej, mimo że przedsiębiorstwo było odpowiedzialne za bardzo dużą część sprzedaży odnotowanej na rynku cukru przemysłowego w Irlandii.
(14) Wyjaśnienie wyrażenia "podwyższone ceny" podano w pkt 11.
(15) Pojęcie "konsumenci" obejmuje wszystkich bezpośrednich lub pośrednich użytkowników produktów, odczuwających skutki, również producentów półproduktów, którzy wykorzystują produkty jako czynniki produkcji, oraz dystrybutorów i końcowych konsumentów zarówno półproduktu, jak i produktów dostarczanych przez producentów półproduktów. Jeżeli użytkownicy pośredni są aktualnymi lub potencjalnymi konkurentami przedsiębiorstwa dominującego, ocena koncentruje się na skutkach działania, wynikających dla użytkowników na dalszych poziomach rynku niższego szczebla.
(16) Sprawa T-228/97 Irish Sugar przeciwko Komisji Rec. z 1999 r. s. II-2969, pkt 188.
(17) Sprawa 62/86 AKZO Chemie przeciwko Komisji Rec. z 1991 r., s. I-3359, pkt 72: w związku z ustalaniem cen na poziomie niższym od średnich kosztów łącznych (ATC) Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że: "Takie ceny mogą stosować przedsiębiorstwa rynkowe, które są prawdopodobnie równie efektywne jak przedsiębiorstwo dominujące, lecz ze względu na mniejsze zasoby finansowe, nie mogą przeciwstawić się konkurencji skierowanej przeciwko nim". Zob. także wyrok z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie T-271/03 Deutsche Telekom przeciwko Komisji dotychczas nieopublikowany, pkt 194.
(18) Średni koszt możliwy do uniknięcia to średnia kosztów, których można byłoby uniknąć, gdyby przedsiębiorstwo nie wytwarzało odrębnej (dodatkowej) ilości produktów, w tym przypadku ilości przypuszczalnie będącej przedmiotem nadużycia. Na ogół średni koszt możliwy do uniknięcia i średni koszt zmienny (AVC) będą tymi samymi kosztami, ponieważ często uniknąć można tylko kosztów zmiennych. Długookresowy średni koszt przyrostowy to średnia wszystkich kosztów (zmiennych i stałych), które przedsiębiorstwo ponosi w celu wytworzenia danego produktu. Długookresowy średni koszt przyrostowy i średnie koszty łączne można traktować jako wzajemnie zamienne i są one takie same w przedsiębiorstwie, które wytwarza jeden produkt. Gdyby przedsiębiorstwo wieloproduktowe osiągało korzyści zakresu, długookresowy średni koszt przyrostowy byłby niższy od średnich kosztów łącznych dla każdego produktu, ponieważ faktycznych kosztów, wspólnych dla wszystkich produktów nie bierze się pod uwagę przy wyliczaniu długookresowego średniego kosztu przyrostowego. W przypadku wielu rodzajów produktów, każde koszty, których można byłoby uniknąć poprzez niewytwarzanie konkretnego produktu lub asortymentu produktów nie są traktowane jako koszty wspólne. W sytuacjach, w których wspólne koszty są znaczące, można je uwzględnić w ocenie zdolności przedsiębiorstwa (jako efektywnego konkurenta) do zamknięcie dostępu do rynku.
(19) Może się okazać, że w celu zastosowania takiego porównania kosztów trzeba będzie w szerszym kontekście przeanalizować przychody i koszty przedsiębiorstwa dominującego i jego konkurentów. Samo stwierdzenie, czy cena lub przychody pokrywają koszty danego produktu, może nie być wystarczające i być może trzeba będzie prze śledzić przychody przyrostowe, jeżeli dane działanie przedsiębiorstwa dominującego ma negatywny wpływ na jego przychody osiągane na innych rynkach lub z tytułu innych produktów. Również w przypadku rynków dwustronnych może zaistnieć potrzeba przeanalizowania równocześnie przychodów i kosztów po obu stronach.
(20) Zob. sprawa 27/76 United Brands przeciwko Komisji Rec. z 1978 r., s. 207, pkt 184; sprawa 311/84 Centre Belge d'études de marché - Télémarketing (CBEM) przeciwko Compagnie luxembourgeoise de télédiffusion (CLT) i Information publicité Benelux(IPB) Rec. z 1985 r., s. 3261, pit 27; sprawa T-30/89 Hilti przeciwko Komisji Rec. z 1991 r., s. II-1439, pkt 102-119; sprawa T-83/91 Tetra Pak International przeciwko Komisji (Tetra Pak II) Rec. z 1994 r., s. II-755, pkt 136 i 207; sprawa C-95/04P British Airways przeciwko Komisji Zb.Orz. z 2007 r., s. I-2331, pkt 69 i 86.
(21) Zob. na przykład sprawa T-30/89 Hilti przeciwko Komisji Rec. z 1991 r., s. II-1439, pkt 118-119; sprawa T-83/91 Tetra Pak International przeciwko Komisji (Tetra Pak II) Rec. z 1994 r., s. II-755, pkt 83-84 i 138.
(22) Zob. w innym kontekście art. 81 komunikat Komisji - obwieszczenie - Wytyczne w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu (Dz.U. C 101 z 27.4.2004,s.97).
(23) Pojęcie "systemy wyłączności" również obejmuje zobowiązanie do dostawy wyłącznej lub środki zachęty wywołujące taki sam skutek, za pomocą których przedsiębiorstwo dominujące próbuje zamknąć swoim konkurentom dostęp do rynku, utrudniając im dokonywanie zakupów od dostawców. Komisja uważa, że takie zamknięcie dostępu do czynników produkcji może zasadniczo doprowadzić do antykonkurencyjnego zamknięcia dostępu do rynku, jeżeli zobowiązanie do dostawy wyłącznej lub środki zachęty wiążą większość efektywnych dostawców czynników produkcji i odbiorcy konkurujący z przedsiębiorstwem dominującym nie mogą znaleźć alternatywnych efektywnych źródeł dostaw czynników produkcji.
(24) Sprawa T-65 98 Van den Bergh Foods przeciwko Komisji Rec. z 2003 r., s. II-4653. W tej sprawie zobowiązanie do przechowywania w chłodziarkach wyłącznie produktów przedsiębiorstwa dominującego zostało uznane za prowadzące do sytuacji wyłączności w punkcie sprzedaży.
(25) Sprawa T-65/98 Van den Bergh Foods przeciwko Komisji Rec. z 2003 r., s. II-4653, pkt 104 i 156.
(26) W tym względzie ocena rabatów warunkowych różni się od oceny drapieżnych praktyk cenowych, które zawsze wiążą się z poświęceniem zysków.
(27) Zob. sprawa T-203/01 Michelin przeciwko Komisji (Michelin II) Rec. z 2003 r., s. II-4071, pkt 162-163. Zob. także sprawa T-219/99 British Airways przeciwko Komisji Rec. z 2003 r., s. II-5917, pkt 277 i 278.
(28) Sprawa 322/81 Nederlandsche Banden Industrie Michelin przeciwko Komisji (Michelin I) Rec. z 1983 r., s. 3461, pkt 70-73.
(29) Odpowiedni wolumen zostanie określony szacunkowo na podstawie danych, które mogą się różnić stopniem dokładności. Komisja weźmie ten aspekt pod uwagę przy wyciąganiu wszelkich wniosków dotyczących zdolności przedsiębiorstwa dominującego do wykluczenia z rynku równie efektywnych konkurentów. Użyteczne może być również wyliczenie, jak duży udział w zaopatrzeniowych potrzebach odbiorców powinno jako minimum średnio zdobyć przedsiębiorstwo wchodzące na rynek, by cena rzeczywista była przynajmniej na poziomie długookresowego średniego kosztu przyrostowego przedsiębiorstwa dominującego. W wielu wypadkach wielkość tego udziału, w porównaniu z rzeczywistymi udziałami w rynku posiadanymi przez konkurentów i ich udziałami w potrzebach zaopatrzeniowych odbiorców, może być wyraźnym wskaźnikiem, czy system rabatowy może wywołać skutek w formie antykonkurencyjnego wykluczenia.
(30) Zob. sprawa 85/76 Hoffmann-La Roche & Co. przeciwko Komisji Rec. z 1979 r., s. 461, pkt 89-90; sprawa T-288/97 Irish Sugar przeciwko Komisji Rec. z 1999 r., s. II-2969, pkt 213; sprawa T- 219/99 British Airways przeciwko Komisji Rec. z 2003 r., s. II-5917, pkt 7-11 i 270-273.
(31) Na przykład kwestia rabatów została poruszona w sprawie C-95/04 P British Airways przeciwko Komisji Zb.Orz. z 2007 r., s. I-2331, pkt 86.
(32) Zob. w tym względzie sprawa T-203/01 Michelin przeciwko Komisji (Michelin II) Rec. z 2003 r., s. II-4071, pkt 56-60 i 74-75.
(33) Sprzedaż wiązana opierająca się na aspektach technicznych ma miejsce wówczas, gdy produkt podstawowy został zaprojektowany w taki sposób, że funkcjonuje właściwie jedynie wraz z produktem powiązanym (i nie funkcjonuje w połączeniu z jego substytutami oferowanymi przez konkurentów). Sprzedaż wiązana opierająca się na warunkach umownych ma miejsce wtedy, gdy klient, który nabywa produkt podstawowy, zobowiązuje się również do zakupu produktu powiązanego (a nie jego substytutów oferowanych przez konkurentów).
(34) Przedsiębiorstwo powinno zajmować pozycję dominującą na rynku produktu podstawowego, chociaż zajmowanie takiej pozycji na rynku produktu powiązanego nie jest konieczne. W przypadku sprzedaży pakietowej, przedsiębiorstwo musi zajmować pozycję dominującą na jednym z rynków produktów wchodzących w skład pakietu. W szczególnych przypadkach sprzedaży wiązanej na rynkach części zamiennych i usług posprzedażnych, musi być spełniony warunek dominacji przedsiębiorstwa na rynku produktu podstawowego lub na rynku powiązanych części zamiennych i usług posprzedażnych.
(35) Sprawa T-201/04 Microsoft przeciwko Komisji Zb.Orz. z 2007 r., s. II-3601, w szczególności pkt 842, 859-862, 867 i 869.
(36) Sprawa T-201/04 Microsoft przeciwko Komisji Zb.Orz. z 2007 r., s. II-3601 w szczególności, pkt 917, 921 i 922.
(37) Sprawa T-30/89 Hilti przeciwko Komisji Rec. z 1991 r., s. II-1439, pkt 67.
(38) Zasadniczo przyjęcie długookresowego średniego kosztu przyrostowego za punkt odniesienia jest tu odpowiednie, dopóki konkurenci nie są jeszcze zdolni do sprzedaży pakietów (zob. pkt 23 do 27 i pkt 61).
(39) Komisja może także podejmować interwencje w stosunku do drapieżnych praktyk stosowanych przez przedsiębiorstwa dominujące na rynkach wtórnych, na których nie zajmują one jeszcze pozycji dominującej. W szczególności Komisja będzie z dużym prawdopodobieństwem mogła stwierdzić takie nadużycia w sektorach, w których działania są chronione monopolem prawnym. Jakkolwiek przedsiębiorstwo dominujące nie ma potrzeby bronić własnej pozycji dominującej na rynku chronionym monopolem prawnym, może ono jednak wykorzystywać zyski osiągnięte na zmonopolizowanym rynku na krzyżowe subsydiowanie swojej działalności na innym rynku i w ten sposób stwarzać zagrożenie eliminacji konkurencji na tym innym rynku.
(40) W większości przypadków średnie koszty zmienne i średnie koszty możliwe do uniknięcia będą takie same, ponieważ często tylko kosztów zmiennych można uniknąć. Jednakże jeżeli średnie koszty zmienne i średnie koszty możliwe do uniknięcia są różne, te ostatnie lepiej odzwierciedlają ewentualną praktykę poświęcania zysku: na przykład, jeżeli przedsiębiorstwo dominujące musiało zwiększyć moce, by móc podejmować działania drapieżne, wówczas koszty utopione tych dodatkowych mocy należy wziąć pod uwagę przy analizie strat przedsiębiorstwa. Te koszty znajdą odzwierciedlenie w średnich kosztach możliwych do uniknięcia, ale nie będą wykazane w średnich kosztach zmiennych.
(41) W sprawie 62/86 AKZO Chemie przeciwko Komisji Rec. z 1991 r., s. I-3359, pkt 71, ETS stwierdził w odniesieniu do praktyki ustalania cen na poziomie poniżej średnich kosztów zmiennych" że: "Przedsiębiorstwo dominujące generalnie nie jest zainteresowane stosowaniem takich cen, a takie działanie może podejmować jedynie po to, by wyeliminować konkurentów, a następnie móc podnieść swoje ceny, korzystając z pozycji monopolistycznej, ponieważ każda sprzedaż generuje stratę ...".
(42) Jeżeli koszt szacunkowy opiera się na kosztach bezpośrednich produkcji (ujętych w księgach rachunkowych przedsiębiorstwa), może on nie wskazywać w sposób właściwy, czy nastąpiło poświęcenie zysków czy też nie.
(43) Jednakże przedsiębiorstwa nie powinny ponosić kary za straty ex post, jeżeli decyzja ex ante dotycząca danego działania została podjęta w dobrej wierze to jest jeżeli przekażą przekonujące dowody na to, że miały uzasadnione podstawy do tego, by oczekiwać, że ich działanie będzie opłacalne.
(44) Zob. sprawa T-83/91 Tetra Pak International przeciwko Komisji (Tetra Pak II) Rec z 1994 r., s. II-755, pkt 151 i 171 oraz sprawa T-340/03 France Télécom przeciwko Komisji Zb.Orz. z 2007 r., s. II-107, pkt 198 do 215.
(45) W sprawie 62/86 AKZO Chemie przeciwko Komisji Rec. z 1991 r., s. I-3359 Trybunał uznał, że są ewidentne dowody na to, że na dwóch spotkaniach AKZO groziło ECS ustaleniem cen na poziomie poniżej kosztów, jeżeli ECS nie wycofa się z rynku nadtlenków organicznych. Ponadto został opracowany szczegółowy plan z danymi liczbowymi, zawierający opis środków, które AKZO zastosuje, jeżeli ECS nie wycofa się z rynku (zob. pkt 76-82, 115 i 131-140).
(46) Zostało to potwierdzone orzeczeniem w sprawie T-83/91 Tetra Pak International przeciwko Komisji (Tetra Pak II) Rec. z 1994 r., s. II-755, podtrzymanym w odwołaniu w sprawie C-333/94 P Tetra Pak International przeciwko Komisji Rec. z 1996 r., s. I-5951, w której Sąd Pierwszej Instancji stwierdził, że dowód rzeczywistego odzyskania przez przedsiębiorstwo stosujące ceny ustalone poniżej kosztów strat poniesionych z tego tytułu (recoupment) nie był wymagany (pkt 150 w części dotyczącej grzywny). Ujmując tę kwestię bardziej ogólnie, należy stwierdzić, że ponieważ stosowanie drapieżnej praktyki cenowej może się okazać trudniejsze niż się wydawało na początku działania, łączne koszty przedsiębiorstwa dominującego, związane z drapieżną praktyką, mogą przekraczać późniejsze zyski, a wobec tego odzyskanie kosztów strat poniesionych wskutek takiego działania może nie być możliwe, podczas gdy wciąż racjonalnym rozwiązaniem może być decyzja o kontynuacji strategii drapieżnej, którą przedsiębiorstwo zaczęło stosować jakiś czas temu. Zob. również COMP/38.233 Wanadoo Interactive, decyzja Komisji z dnia 16 lipca 2003 r., pkt 332-367.
(47) Sprawy połączone C-241/91 P i C-242/91 Radio Telefis Eireann (RTE) i Independent Television Publications (ITP) przeciwko Komisji (Magill) Rec. z 1995 r., s. I-743, pkt 50; sprawa C-418/01 IMS Health przeciwko NDC Health Zb.Orz. z 2004 r., s. I-5039, pkt 35; sprawa T-201/04 Microsoft przeciwko Komisji Zb.Orz. z 2007 r., s. II-3601 dotychczas nieopublikowany, pkt 319, 330-332 i 336.
(48) Zob. wyrok z dnia 16 września 2008 r. w sprawach połączonych C 468/06 i C 478/06 Sot. Lélos kai Sia i inni przeciwko GlaxoSmithKline, dotychczas nieopublikowany.
(49) Sprawy połączone 6/73 i 7/73 Istituto Chemioterapico Italiano i Commercial Solvents przeciwko Komisji Rec. z 1974 r., s. 223.
(50) Sprawy połączone C-241/91 P i C-242/91 P Radio Telefis Eireann (RTE) i Independent Television Publications Ltd (ITP) przeciwko Komisji (Magill) Rec z 1995 r., s. 743; sprawa C-418/01 IMS Health przeciwko NDC Health Zb.Orz. z 2004 r., s. I-5039. Wyroki te pokazują, że w wyjątkowych okolicznościach odmowa udzielenia licencji na prawa własności intelektualnej stanowi nadużycie.
(51) Sprawa T-201/04 Microsoft przeciwko Komisji Zb.Orz. z 2007 r., s. II-3601.
(52) Zob. decyzje Komisji 94/19/WE z 21 grudnia 1993 r. w sprawie IV/34.689 Sea Containers przeciwko Stena Sealink - Interim Measures (Dz.U. L 15 z 18.1.1994, s. 8) oraz decyzja Komisji 92/213/EWG z 26 lutego 1992 r. w sprawie IV 33.544 British Midland przeciwko Aer Lingus (Dz.U. L 96 z 104.1992, s. 34).
(53) Sprawa C-418/01 IMS Health przeciwko NDC Health Zb.Orz. z 2004 r., s. I-5039, pkt 44.
(54) (skreślony)
(55) (skreślony)
(56) Sprawa T-201/04 Microsoft przeciwko Komisji, Zb.Orz. z 2007 r., s. II-3601, pkt 428 i 560-563
(57) Sprawy połączone C-241/91 P i C-242/91 Radio Telefis Eireann (RTE) i Independent Television Publications LTD (ITP) przeciwko Komisji (Magill) Rec z 1995 r., s. 743, pkt 52 i 53; sprawa 7/97 Oscar Bronner przeciwko Mediaprint Zeitungs- und Zeitschriftenverlag, Mediaprint Zeitungsvertriebsgesellschaft and Mediaprint Anzeigengese ag haft Rec. z 1998 r., s. I-7791, pkt 44-45; Sprawa T-201/04 Microsoft przeciwko Komisji, Zb.Orz. z 2007 r., s. II-3601, pkt 421.
(58) Generalnie nie ma raczej możliwości odwzorowania czynników produkcji w przypadku naturalnego monopolu, z uwagi na korzyści skali i zakresu, gdy istnieją silne efekty sieciowe lub w grę wchodzą tak zwane informacje "jednego źródła". Jednakże we wszystkich przypadkach należy wziąć pod uwagę dynamiczny charakter przemysłu i w szczególności to, czy władza rynkowa może szybko ulec rozproszeniu, czynie.
(59) Sprawa 7/97 Oscar Bronner przeciwko Mediaprint Zeitungs- und Zeitschriftenverlag, Mediaprint Zeitungsvertriebsgesellschaft i Mediaprint Anzeigengesellschaft Rec. z 1998 r., s. I-7791, pkt 46; sprawa C-418/01 IMS Health przeciwko NDC Health Zb.Orz. z 2004 r., s I-5039, pkt 29.
(60) Sprawa T-201/04 Microsoft przeciwko Komisji, Zb.Orz. z 2007 r., s. II-3601, pkt 643, 647-649, 652-653 i 656.
(61) Sprawa C-418/01 IMS Health przeciwko NDC Health Rec. z 2004 r., s. I-5039, pkt 49; Sprawa T-201/04 Microsoft przeciwko Komisji, Zb. Orz. z 2007 r., s. II-3601, pkt 658.
(62) Sprawa T-201/04 Microsoft przeciwko Komisji, Zb.Orz. z 2007 r., s. II-3601, pkt 659.
(63) Dotyczy to także sytuacji, w której zintegrowane przedsiębiorstwo sprzedające "zestaw" komplementarnych produktów sprzedaje jeden z takich produktów poza pakietem konkurentowi wytwarzającemu pozostałe produkty komplementarne.
(64) Zachowanie to stanowi niezależną formę nadużycia, odrębną od odmowy dostawy, wyrok z dnia 17 lutego 2011 r., TeliaSonera Sverige, sprawa C-52/09, EU:C:2011:83, pkt 56.
(65) W niektórych przypadkach jednak długookresowy średni koszt przyrostowy konkurenta niezintegrowanego na rynku niższego szczebla mógłby być wykorzystany do porównania, na przykład wtedy, gdy nie ma możliwości wyraźnego przyporządkowania kosztów przedsiębiorstwa dominującego do operacji prowadzonych na rynku niższego i wyższego szczebla.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.45.7 |
Rodzaj: | Komunikat |
Tytuł: | Wytyczne w sprawie priorytetów, którymi Komisja będzie się kierować przy stosowaniu art. 82 Traktatu WE w odniesieniu do szkodliwych działań o charakterze praktyki wyłączającej, podejmowanych przez przedsiębiorstwa dominujące. |
Data aktu: | 24/02/2009 |
Data ogłoszenia: | 24/02/2009 |
Data wejścia w życie: | 24/02/2009 |