przyjęte przez Radę w dniu 16 lutego 2009 r.
w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr .../2009 z dnia ... r. w sprawie statystyk Wspólnoty dotyczących handlu zagranicznego z państwami trzecimi, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1172/95
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 75 E/04)
(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2009 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego(1),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Informacje statystyczne dotyczące obrotów handlowych państw członkowskich z państwami trzecimi mają kluczowe znaczenie dla wspólnotowej polityki gospodarczej i handlowej oraz dla analiz zmian sytuacji rynkowej w zakresie poszczególnych towarów. Należy poprawić przejrzystość systemu statystycznego, tak by był w stanie reagować na zmieniające się środowisko administracyjne i spełniać nowe wymagania użytkowników. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1172/95 z dnia 22 maja 1995 r. w sprawie statystyk odnoszących się do handlu towarami między Wspólnotą i jej państwami członkowskimi a państwami trzecimi(3) należy więc zastąpić nowym rozporządzeniem zgodnie z wymogami określonymi w art. 285 ust. 2 Traktatu.
(2) Statystyki dotyczące handlu zagranicznego opierają się na danych uzyskanych ze zgłoszeń celnych, jak przewidziano w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Celny(4) (zwany dalej "kodeksem celnym"). Postęp integracji europejskiej i wynikające z niego zmiany w odprawie celnej - w tym pojedyncze pozwolenia na stosowanie zgłoszeń uproszczonych lub odprawy uproszczonej w miejscu, a także odprawa scentralizowana -które będą wynikiem obecnej modernizacji kodeksu celnego, określonego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Celny(5) (zwanego dalej "zmodernizowanym kodeksem celnym") dają podstawy dla licznych zmian. W szczególności konieczne jest dostosowanie sposobu sporządzania statystyk dotyczących handlu zewnętrznego, ponowne rozważenie koncepcji państwa członkowskiego przywozu i wywozu oraz precyzyjniejsze zdefiniowanie źródła danych służących do sporządzania statystyk wspólnotowych.
(3) Uproszczenie formalności i kontroli celnych dzięki zmodernizowanemu kodeksowi celnemu może spowodować, że nie będzie się dysponować zgłoszeniami celnymi. Aby uniknąć luk w zestawieniach statystycznych dotyczących handlu zagranicznego, należy przedsięwziąć kroki, które sprawią, że podmioty gospodarcze korzystające z uproszczenia dostarczać będą danych statystycznych.
(4) Dzięki decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/WE z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie eliminowania papierowej formy dokumentów w sektorach ceł i handlu(6) powstanie elektroniczny system celny do wymiany danych ze zgłoszeń celnych. Aby możliwa była rejestracja fizycznego handlowego obrotu towarami między państwami członkowskimi a państwami trzecimi oraz aby dane dotyczące przywozu i wywozu były dostępne w odnośnych państwach członkowskich, konieczne jest określenie i dokonanie ustaleń między organami celnymi a urzędami statystycznymi. Dotyczy to m.in. zasad wymiany danych między organami administracji państw członkowskich. Taki system wymiany danych powinien w maksymalnym stopniu opierać się na infrastrukturze stworzonej przez organy celne.
(5) Aby przypisać wspólnotowy wywóz i przywóz do danego państwa członkowskiego, konieczne jest zebranie danych o "państwie członkowskim przeznaczenia" w przypadku przywozu i o "państwie członkowskim rzeczywistego wywozu" w przypadku wywozu. W perspektywie średnioterminowej do celów statystyk dotyczących handlu zagranicznego te państwa członkowskie powinny stać się odpowiednio państwem członkowskim przywozu i wywozu.
(6) Dla celów niniejszego rozporządzenia towary będące przedmiotem handlu zagranicznego powinny być klasyfikowane zgodnie z nomenklaturą scaloną wprowadzoną rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej(7), zwaną dalej "nomenklaturą scaloną".
(7) Aby sprostać potrzebom Europejskiego Banku Centralnego i Komisji w zakresie informacji dotyczących udziału euro w międzynarodowym obrocie towarowym, waluta fakturowania wywozu i przywozu powinna być zgłaszana na poziomie zagregowanym.
(8) Aby móc prowadzić negocjacje handlowe i zarządzać rynkiem wewnętrznym, Komisja powinna otrzymywać szczegółowe informacje o preferencyjnym traktowaniu towarów przywożonych do Wspólnoty.
(9) Statystyki dotyczące handlu zagranicznego dostarczają danych do sporządzania bilansu płatniczego i rachunków narodowych. Cechy umożliwiające przystosowanie ich do celów bilansu płatniczego powinny stać się częścią zestawu danych obowiązkowych i standardowych.
(10) Zharmonizowane przepisy nie dotyczą statystyk państw członkowskich dotyczących składów celnych i wolnych obszarów celnych. Sporządzanie tych statystyk do celów krajowych pozostaje jednak fakultatywne.
(11) Państwa członkowskie powinny przekazywać Eurostatowi roczne zagregowane dane dotyczące handlu w podziale według cech prowadzonej działalności, m.in. z myślą o ułatwieniu analizy funkcjonowania przedsiębiorstw europejskich w kontekście globalizacji. Powiązanie pomiędzy statystykami dotyczącymi przedsiębiorstw i statystykami handlowymi tworzy się poprzez łączenie zawartych w zgłoszeniu celnym danych dotyczących importera i eksportera z danymi wymaganymi na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 177/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. ustanawiającego wspólne ramy dla rejestrów przedsiębiorstw do celów statystycznych(8).
(12) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty(9) stanowi ramy referencyjne dla przepisów zawartych w niniejszym rozporządzeniu. Jeżeli jednak statystyki te mają być rzetelne, to bardzo szczegółowy poziom informacji na temat handlu towarami będzie wymagał specjalnych przepisów w zakresie poufności.
(13) Przekazywanie danych będących przedmiotem poufności informacji statystycznych regulują przepisy rozporządzenia (WE) nr 322/97 oraz rozporządzenia Rady (Euratom, EWG) nr 1588/90 z dnia 11 czerwca 1990 r. w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych będących przedmiotem poufności informacji statystycznych(10). Środki przyjęte zgodnie z tymi rozporządzeniami zapewniają fizyczną i logiczną ochronę poufnych danych i gwarantują, że podczas tworzenia i rozpowszechniania statystyk wspólnotowych nie dochodzi do bezprawnego ujawniania danych i wykorzystywania ich do celów innych niż statystyczne.
(14) Podczas tworzenia i rozpowszechniania statystyk Wspólnoty na mocy niniejszego rozporządzenia krajowe i wspólnotowe urzędy statystyczne powinny uwzględniać zasady określone w Europejskim kodeksie praktyk statystycznych, który został przyjęty dnia 24 lutego 2005 r. przez Komitet ds. Programu Statystycznego i dołączony do zalecenia Komisji z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie niezależności, wiarygodności i odpowiedzialności krajowych i wspólnotowych organów statystycznych.
(15) Należy opracować specjalne przepisy obowiązujące do czasu, gdy zmiany w przepisach celnych pozwolą na uzyskanie dodatkowych danych ze zgłoszenia celnego i do czasu, gdy prawodawstwo wspólnotowe będzie wymagać elektronicznej wymiany danych celnych.
(16) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, to jest ustanowienie wspólnych ram dla systematycznego tworzenia wspólnotowych statystyk dotyczących obrotu towarowego z państwami trzecimi nie może być osiągnięty w wystarczającym stopniu przez państwa członkowskie, a ze względu na rozmiary i skutki rozporządzenia może być on lepiej zrealizowany na poziomie wspólnotowym, Wspólnota może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(17) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(11).
(18) W szczególności Komisja powinna być uprawniona do dostosowywania wykazów procedur celnych lub przeznaczeń celnych, które definiują wywóz lub przywóz do celów statystyk dotyczących handlu zagranicznego, do przyjmowania różnych lub szczególnych przepisów dotyczących towarów lub przepływów, które z powodów metodologicznych wymagają szczególnych przepisów, do dostosowywania wykazów towarów i przepływów wyłączonych z zakresu statystyk dotyczących handlu zagranicznego, do określania źródeł danych innych niż zgłoszenia celne, służących do rejestrowania przywozów lub wywozów szczególnych towarów lub przepływów, do określania danych statystycznych wraz z kodami, które należy stosować, do ustalania wymogów w zakresie danych dotyczących szczególnych towarów lub przepływów, do ustalania wymogów w zakresie sporządzania statystyk, do określania charakterystyki prób, do ustalenia okresu sprawozdawczego oraz poziomu agregacji w odniesieniu do państw partnerskich, towarów i walut oraz do dostosowywania terminu przekazywania statystyk, treści, zakresu i warunków korygowania statystyk, które już przekazano, a także do ustalenia terminu przekazywania statystyk dotyczących handlu w podziale według charakterystyki działalności i statystyk handlowych w podziale według waluty fakturowania. Ponieważ środki te mają charakter ogólny i służą zmianie innych niż istotne elementów niniejszego rozporządzenia, między innymi poprzez uzupełnienie go o nowe elementy inne niż istotne, muszą one zostać przyjęte zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 5a decyzji 1999/468/WE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w ...,
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
Przewodniczący | Przewodniczący |
... | ... |
______
(1) Dz.U. C 70 z 15.3.2008, s. 1.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 23 września 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i wspólne stanowisko Rady z dnia 16 lutego 2008 r.
(3) Dz.U. L 118 z 25.5.1995, s. 10.
(4) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, s. 1.
(5) Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 1.
(6) Dz.U.L 23 z 26.1.2008, s. 21.
(7) Dz.U.L 256 z 7.9.1987, s. 1.
(8) Dz.U. L 61 z 5.3.2008, s. 6.
(9) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, s. 1.
(10) Dz.U. L 151 z 15.6.1990, s. 1.
(11) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s .23.
UZASADNIENIE RADY
I. WPROWADZENIE
Komisja przedłożyła Radzie powyższy wniosek w dniu 30 października 2007 r.(1).
Parlament Europejski wydał opinię w pierwszym czytaniu w dniu 23 września 2008 r. i przyjął 35 poprawek(2)do wniosku.
W ramach procedury współdecyzji (art. 251 TWE) Rada, uwzględniając pierwsze czytanie w Parlamencie Europejskim, przyjęła w dniu 16 lutego 2009 r. wspólne stanowisko w sprawie projektu rozporządzenia.
II. CEL
Celem przedmiotowego wniosku jest wprowadzenie zmian do obecnego systemu statystycznego związanego z handlem towarami z państwami trzecimi (Extrastat), tak aby:
– uczynić prawodawstwo jaśniejszym, prostszym i bardziej przejrzystym;
– dostosować system statystyk związanych z handlem pozawspólnotowym do zmian, które mają nastąpić w procedurach dotyczących zgłoszenia celnego, przez wprowadzenie jednolitych zezwoleń na stosowanie zgłoszenia uproszczonego lub odprawę uproszczoną na miejscu, a także przez scentralizowaną odprawę celną w ramach zmodernizowanego wspólnotowego kodeksu celnego;
– zniwelować "efekt rotterdamskf powodujący:
a) nadmierną reprezentację w statystykach handlu zewnętrznego państw członkowskich, które mają wysoki poziom odpraw celnych lub eksportu, ale odgrywających jedynie rolę państw tranzytowych, ze szkodą dla państw członkowskich, które są faktycznymi państwami przeznaczenia lub wysyłki towarów, oraz
b) podwójne umieszczanie w sprawozdaniach tych samych towarów w Extrastat jako towarów poza-wspólnotowych, a później w Intrastat jako towarów wspólnotowych pochodzących z innego państwa członkowskiego, z porównywalną sytuacją w eksporcie;
– zwiększyć trafność, dokładność, terminowość i porównywalność statystyk handlu zewnętrznego oraz utworzyć system oceny jakości;
– wspierać połączenie statystyk handlowych ze statystykami gospodarczymi;
– reagować na potrzeby użytkowników przez opracowywanie dodatkowych statystyk handlowych z wykorzystaniem informacji dostępnych w zgłoszeniach celnych;
– kontrolować, zgodnie z europejskim kodeksem praktyk statystycznych, uprzywilejowany dostęp do szczególnie chronionych danych o handlu zewnętrznym.
We wniosku uwzględniono także poprawki przewidziane w rozporządzeniu Rady i Parlamentu Europejskiego z 13 kwietnia 2005 r.(3) mającym zwiększyć bezpieczeństwo towarów przekraczających granice Wspólnoty.
III. ANALIZA WSPÓLNEGO STANOWISKA
1. Część ogólna
Rada uwzględniła we wspólnym stanowisku zdecydowaną większość poprawek Parlamentu, przyjmując tekst bardzo podobny do stanowiska Parlamentu Europejskiego z pierwszego czytania. Rada w pełni podziela cele przewidziane we wniosku, tzn. uproszczenie prawodawstwa, dostosowanie systemu statystyk związanych z handlem pozawspólnotowym do zmian, które mają nastąpić w prawie celnym i w procedurach celnych, a także zniwelowanie "efektu rotterdamskiego". Po dokładnym przeanalizowaniu wniosku w trakcie prezydencji słoweńskiej i francuskiej i po uwzględnieniu praktycznych skutków wdrożenia zmodernizowanego kodeksu celnego dla krajowej administracji, Komisji i handlu, Rada wprowadziła do tekstu kilka poprawek - głównie technicznych -które przedstawiono w pkt 3.
2. Poprawki Parlamentu
2.1. Poprawki uwzględnione przez Radę
Parlament Europejski przyjął 27 poprawek(4) do wniosku; 24 z nich zostały całkowicie lub częściowo uwzględnione we wspólnym stanowisku Rady. Numery tych poprawek to: 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12 (uwzględniona częściowo), 13, 14 (uwzględniona częściowo), 15 (uwzględniona częściowo), 20, 21 (uwzględniona częściowo), 22, 23, 24, 25, 28, 29, 30, 31, 32 (uwzględniona częściowo) 33, 34 i 35.
2.2. Poprawki nieuwzględnione przez Radę lub uwzględnione tylko częściowo
Poprawka 12
Poprawka ta została częściowo uwzględniona, jednak w dokładniejszym brzmieniu, które Rada uważa za właściwsze, jeżeli chodzi o opis wyłączeń towarów zgłaszanych ustnie.
Poprawka 14
Poprawka ta została uwzględniona tylko częściowo. Jeżeli chodzi o przepis dotyczący środków wykonawczych (nowy ust. 5 w tekście Rady), Rada sądzi, że uprawnienia wykonawcze powinny dotyczyć gromadzenia danych w sposób, o którym mowa w (nowych) ustępach i w ust. 4: określenia innych źródeł danych niż zgłoszenia celne oraz statystyk dostarczanych przez przedsiębiorstwa korzystające z uproszczenia formalności i kontroli celnych. Ponadto Rada zwróciła uwagę na konieczność stworzenia sprawnego systemu, który maksymalnie ograniczy obciążenia administracyjne.
Poprawka 15
Rada może uwzględnić tę poprawkę tylko częściowo. Państwa członkowskie mogą do sporządzania statystyk krajowych nadal wykorzystywać inne źródła danych, dopóki nie zostanie wdrożony mechanizm wzajemnej wymiany danych. Odniesienie do art. 7 ust. 3 zmieniono na odniesienie do art. 7 ust. 2.
Poprawka 18
Rada sądzi, że właściwiej byłoby doprecyzować to sformułowanie (zob. pkt 3).
Poprawka 21
Rada sądzi, że także w przypadku danych dostarczanych zgodnie z art. 4 ust. 2 (w tekście wspólnego stanowiska) można wymagać ograniczonych danych.
Poprawka 26
Rada sądzi, że od dnia wdrożenia mechanizmu wzajemnej wymiany danych drogą elektroniczną rejestry przywozów i wywozów powinny być przekazywane krajowemu urzędowi statystycznemu państwa członkowskiego wskazanego w rejestrze jako: państwo członkowskie przeznaczenia - w przypadku przywozu; państwo członkowskie rzeczywistego wywozu - w przypadku wywozu.
Poprawka 27
Rada nie uwzględniła tej poprawki, ale zaproponowała alternatywne rozwiązanie w art. 4 ust. 2 (w tekście wspólnego stanowiska - zob. pkt 3).
Poprawka 32
Rada uwzględniła tę poprawkę tylko częściowo, lekko ją przeredagowując ("według podpozycji Taric ani preferencji").
3. Nowe elementy wprowadzone przez Radę
W niniejszej części przedstawiono nowe elementy - poza poprawkami Parlamentu - wprowadzone przez Radę we wspólnym stanowisku. Celowo pominięto nowe elementy o charakterze czysto technicznym lub redakcyjnym.
Należy mieć na uwadze, że zmiany wprowadzone przez Radę spowodowały modyfikację struktury wniosku i wynikającą z niej zmianę numeracji motywów i ustępów w niektórych artykułach.
3.1. Motyw 3
W myśl tego motywu uproszczenie formalności i kontroli celnych dzięki zmodernizowanemu kodeksowi celnemu może spowodować, że nie będzie się dysponować zgłoszeniami celnymi; jeżeli takie zgłoszenia są źródłem danych statystycznych o handlu zewnętrznym, w przedmiotowym rozporządzeniu należy przedsięwziąć kroki, które sprawią, że przedsiębiorstwa korzystające z uproszczenia będą dostarczać danych.
3.2. Motyw 4
W motywie tym wspomniano o decyzji w sprawie elektronizacji procedur celnych, na podstawie której to decyzji tworzony jest elektroniczny system celny do wymiany danych ze zgłoszeń celnych. W zamierzeniu taki system wymiany danych będzie w maksymalnym stopniu opierać się na infrastrukturze stworzonej przez organy celne.
3.3. Artykuł 4 ust. 2
W tym nowo wprowadzonym ustępie ustanowiono zasadę mówiącą, że przedsiębiorstwa korzystające z uproszczeń, które powodują brak zgłoszeń celnych i odnośnych danych statystycznych, powinny tych danych dostarczać.
3.4. Artykuł 4 ust. 5
Rada dodała jedno zdanie, chcąc ograniczyć do minimum obciążenia administracyjne dla sektora handlu i dla administracji wynikające z gromadzenia danych.
3.5. Artykuł 5 ust. 4
Rada dodała wzmiankę o danych dostarczanych na mocy art. 4 ust. 2.
3.6. Artykuł 7 ust. 2
Rada we wspólnym stanowisku nie uwzględniła poprawki Parlamentu nr 26 (jak wyjaśniono w pkt 2), ponieważ uważa, że od dnia wdrożenia mechanizmu wzajemnej wymiany danych drogą elektroniczną organy celne powinny przekazywać dane krajowemu urzędowi statystycznemu państwa członkowskiego (przeznaczenia lub rzeczywistego wywozu). Ponadto Rada sądzi, że powyższy mechanizm powinien zostać wdrożony najpóźniej wtedy, gdy zaczyna się stosować przepisy odpowiedniej sekcji zmodernizowanego kodeksu celnego.
IV. WNIOSKI
Rada sądzi, że jej wspólne stanowisko wynikające z dokładnej analizy wniosku prowadzonej podczas dwóch prezydencji i w pełni popierane przez Komisję jest całkowicie zgodne z celami wniosku.
Ponadto wspólne stanowisko uwzględnia zdecydowaną większość poprawek Parlamentu.
Nowe elementy wprowadzone przez Radę wynikają z konieczności dostosowania tekstu do rzeczywistych warunków praktycznych i technicznych oraz zapewnienia lepszej równowagi między wymogami krajowej administracji a ułatwieniami dla sektora handlu.
______
(1) Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 1.
(2) 8 poprawek (1-4, 8, 16, 17 i 19) dotyczyło tylko niektórych wersji językowych, i dlatego nie poddano ich glosowaniu.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 648/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 kwietnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny Dz.U. L 117 z 4.5.2005, s. 13.
(4) Por. przypis 2.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.75E.58 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | Wspólne stanowisko przyjęte przez Radę w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr …/2009 z dnia … r. w sprawie statystyk Wspólnoty dotyczących handlu zagranicznego z państwami trzecimi, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1172/95. |
Data aktu: | 16/02/2009 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2009 |