Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu Współpracy Celnej UE-Chiny, dotyczącego wzajemnego uznawania programu upoważnionych przedsiębiorców w Unii Europejskiej i programu "Measures on Classified Management of Enterprises" w Chińskiej Republice Ludowej.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu Współpracy Celnej UE-Chiny, dotyczącego wzajemnego uznawania programu upoważnionych przedsiębiorców w Unii Europejskiej i programu "Measures on Classified Management of Enterprises" w Chińskiej Republice Ludowej

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu)

(2014/C 227/05)

(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2014 r.)

I.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD i cel niniejszej opinii
1.
W dniu 26 lutego 2014 r. Komisja opublikowała swój wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu Współpracy Celnej UE-Chiny, dotyczącego wzajemnego uznawania programu upoważnionych przedsiębiorców (dalej "programy") w Unii Europejskiej i programu "Measures on Classified Management of Enterprises" w Chińskiej Republice Ludowej (dalej "wniosek"). Do wniosku załączono projekt decyzji Wspólnego Komitetu Współpracy Celnej ("JCCC") powołanego na podstawie umowy między UE a Chinami w sprawie współpracy celnej i wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach celnych (dalej "projekt decyzji").
2.
Wcześniej przeprowadzono nieformalne konsultacje z EIOD, a EIOD miał możliwość przedstawienia uwag Komisji. Niniejsza opinia ma na celu uzupełnienie wspomnianych uwag w świetle rozpatrywanego wniosku i upublicznienie stanowiska EIOD.
3.
W niniejszej opinii EIOD przeanalizuje aspekty projektu decyzji dotyczące ochrony danych, głównie w oparciu o właściwe przepisy rozporządzenia (WE) nr 45/2001, z uwzględnieniem wykładni najważniejszych przepisów o przekazywaniu danych osobowych przedstawionej w dokumencie roboczym w sprawie wspólnej wykładni art. 26 ust. 1 dyrektywy 95/46/WE 1 z 25 listopada 2005 r. wydanym przez grupę roboczą ds. ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych powołaną na mocy art. 29 oraz w jej dokumencie roboczym z 24 lipca 1998 r. w sprawie przekazywania danych osobowych do państw trzecich 2 .
1.2.
Kontekst wniosku
4.
Prawodawstwo UE dotyczące upoważnionych przedsiębiorców zostało wprowadzone w drodze zmiany Wspólnotowego Kodeksu Celnego (rozporządzenie nr 648/2005 przyjęte w kwietniu 2005 r.). Zmiana ta weszła w życie w styczniu 2008 r.
5.
Podstawą stosunków celnych między UE a Chinami jest umowa między UE a Chinami w sprawie współpracy celnej i wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach celnych (dalej "CCMAAA") z dnia 8 grudnia 2004 r. Według CCMAAA organy celne stron zobowiązują się do nawiązania współpracy celnej w zakresie wszystkich kwestii związanych ze stosowaniem przepisów celnych.
6.
Zgodnie z wnioskiem wzajemne uznawanie powinno umożliwić UE i Chinom zapewnienie ułatwień przedsiębiorcom, którzy zainwestowali w zapewnienie zgodności i bezpieczeństwa łańcucha dostaw i uzyskali certyfikację w ramach swoich programów partnerstwa handlowego.
7.
W czerwcu 2012 r. JCCC uzgodnił rozpoczęcie formalnych negocjacji w sprawie wzajemnego uznawania programów. Odtąd odbyły się trzy rundy negocjacji mających na celu sfinalizowanie projektu decyzji JCCC w sprawie wzajemnego uznawania upoważnionych przedsiębiorców. Pierwsza runda miała miejsce w styczniu 2013 r., druga w marcu 2013 r., a trzecia w październiku 2013 r.
8.
We wniosku zaapelowano do Rady o przyjęcie stanowiska Unii Europejskiej w sprawie projektu decyzji JCCC na podstawie art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). Podstawą prawną projektu decyzji JCCC jest art. 21 CCMAAA.
IV.
Wnioski
43.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt uwzględnienia w projekcie decyzji gwarancji ochrony danych. Gwarancje te nie zapewniają jednak spełnienia wszystkich niezbędnych wymogów składających się na "wystarczający poziom ochrony", o którym mowa w art. 9 ust. 7.
44.
Dodatkowo EIOD wyraża swoje zaniepokojenie w związku z rzeczywistą możliwością egzekwowania tych gwarancji i brakiem niezależnego organu nadzoru ochrony danych w Chińskiej Republice Ludowej.
45.
EIOD zaleca zwłaszcza:
-
dodanie zapisu potwierdzającego, że projekt decyzji jest wiążący dla obu stron i ma pierwszeństwo przed chińskimi przepisami krajowymi;
-
określenie w projekcie decyzji kategorii danych, które mają być przedmiotem wymiany;
-
określenie administratora danych po stronie UE;
-
dodanie wymogu powiadamiania przez Komisję EIOD i inspektora ochrony danych zgodnie z art. 25 i 27 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 (uprzednie sprawdzenie);
-
przekazywanie wyżej wspomnianych wystarczających gwarancji EIOD do zatwierdzenia zgodnie z art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 45/2001;
-
wprowadzenie zapisu, zgodnie z którym art. 17 ust. 4 CMAAA powinien być interpretowany w świetle art. 20 rozporządzenia (WE) nr 45/2001;
-
doprecyzowanie, że dane powinny być adekwatne, istotne i nienadmierne w stosunku do celów, dla których są przekazywane i poddawane dalszemu przetwarzaniu.
-
określenie maksymalnego okresu zatrzymywania danych;
-
dodanie zapisu stanowiącego, że dane mogą być przekazywane dalej, jeżeli ich odbiorca zagwarantuje poziom ochrony odpowiadający poziomowi ochrony określonemu w projekcie decyzji;
-
zastrzeżenie, że osoby, których dotyczą dane, przed przekazaniem powinny zostać poinformowane o celu przetwarzania, administratorze danych w państwie trzecim, możliwości dalszego przekazania, przysługujących im prawach dostępu do danych, poprawiania danych i sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także przysługujących środkach zaskarżenia i dochodzenia odszkodowania;
-
uwzględnienie dodatkowych gwarancji, takich jak prawo osoby fizycznej do zapoznania się z trybem decyzji, gdy jest on automatyczny;
-
uwzględnienie odstraszających kar za niedopełnienie obowiązków określonych w projekcie decyzji;
-
zawarcie w projekcie decyzji lub przynajmniej w pismach wymienianych między stronami bądź dokumentach towarzyszących projektowi decyzji praktycznych informacji o dostępnych środkach prawnych;
-
określenie możliwości dochodzenia naprawienia ewentualnych szkód wynikłych z działań lub zaniechań władz chińskich;
-
wprowadzenie zapisu mówiącego, że Strony projektu decyzji powinny prowadzić wspólną kontrolę wdrażania projektu decyzji pod kątem aspektów związanych z ochroną danych, albo w ramach JCCC, albo oddzielnego procesu, i przy zapewnieniu, tam gdzie to stosowne, udziału krajowych organów ds. ochrony danych UE;
-
określenie w szczególności, że nadzór i kontrola prowadzone przez odpowiednie właściwe organy stron zgodnie z art. 6 ust. 9 obejmują wszystkie rodzaje przetwarzania danych osobowych przewidziane w projekcie decyzji;
-
określenie możliwości dochodzenia naprawienia szkód wynikłych z działań lub zaniechań władz chińskich;
-
wprowadzenie zapisu, zgodnie z którym właściwe chińskie organy odpowiedzialne za wdrażanie projektu decyzji będą zobowiązane przedstawić na żądanie dostateczne dowody zapewnienia zgodności i umożliwić zespołowi UE ds. kontroli dostęp do istotnej dokumentacji, systemów i pracowników;
-
zawarcie zapisu stwierdzającego, że po jednym roku od wejścia projektu decyzji w życie Komisja powinna przedstawić sprawozdanie z wdrażania zasad ochrony danych.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2014 r.

Peter HUSTINX
Europejski Inspektor Ochrony Danych
2 "Stosowanie art. 25 i 26 dyrektywy UE w sprawie ochrony danych" (dokument roboczy 12), dostępny na: http://ec.europa.eu/justice/policies/privacy/docs/wpdocs/1998/wp12_en.pdf

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.227.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu Współpracy Celnej UE-Chiny, dotyczącego wzajemnego uznawania programu upoważnionych przedsiębiorców w Unii Europejskiej i programu "Measures on Classified Management of Enterprises" w Chińskiej Republice Ludowej.
Data aktu: 17/07/2014
Data ogłoszenia: 17/07/2014