Streszczenie decyzji Komisji z dnia 19 marca 2014 r. (Sprawa AT.39922 - Łożyska)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 19 marca 2014 r.
(Sprawa AT.39922 - Łożyska)

(notyfikowana jako dokument nr C(2014)1788 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2014/C 238/09)

(Dz.U.UE C z dnia 23 lipca 2014 r.)

W dniu 19 marca 2014 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie postępowania dotyczącego art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednocześnie uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1.

 WPROWADZENIE

(1)
Decyzja dotyczy pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG w sektorze produkcji łożysk do zastosowań motoryzacyjnych ("łożyska dla motoryzacji"). Łożyska dla motoryzacji to łożyska dostarczane producentom oryginalnego sprzętu samochodowego ("producenci OEM"), tj. producentom samochodów osobowych, samochodów ciężarowych i części samochodowych (wspólnie zwanym dalej "odbiorcami z sektora motoryzacyjnego"). Decyzja jest skierowana do dziewiętnastu jednostek wchodzących w skład sześciu następujących przedsiębiorstw:
(i)
JTEKT 2 ;
(ii)
NSK 3 ;
(iii)
NFC 4 ;
(iv)
SKF 5 ;
(v)
Schaeffler 6 ; i
(vi)
NTN 7 .

2.

 OPIS SPRAWY

2.1. Procedura
(2)
Po otrzymaniu wniosków o złagodzenie kar złożonych przez JTEKT, NSK i NFC, w listopadzie 2011 r. Komisja przeprowadziła ukierunkowane inspekcje na terenie producentów łożysk w kilku państwach członkowskich.
(3)
W trakcie inspekcji i bezpośrednio po inspekcjach Komisja otrzymała następnie dwa kolejne wnioski o złagodzenie kar od SKF i Schaeffler.
(4)
W dniu 22 stycznia 2013 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przeciwko adresatom decyzji w celu podjęcia z nimi rozmów ugodowych. Rozmowy ugodowe odbyły się między marcem a grudniem 2013 r. Następnie strony przedłożyły Komisji formalny wniosek ugodowy zgodnie z art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 8 .
(5)
W dniu 21 stycznia 2014 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, a wszystkie strony jednoznacznie potwierdziły, że treść zgłoszenia odpowiada przedłożonym przez nie propozycjom ugodowym i że w związku z tym strony nadal zobowiązują się do dalszego udziału w postępowaniu ugodowym.
(6)
Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał przychylną opinię w dniu 17 marca 2014 r.
(7)
Komisja przyjęła decyzję w dniu 19 marca 2014 r.

2.2. Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia przepisów

(8)
Wymienione poniżej przedsiębiorstwa naruszyły art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG przez swoje uczestnictwo w działaniach antykonkurencyjnych w odniesieniu do dostaw łożysk dla motoryzacji we wskazanych poniżej okresach.
(9)
Przedsiębiorstwo Okres uczestnictwa w naruszeniu
JTEKT 8 kwietnia 2004 r. - 25 lipca 2011 r.
NSK 8 kwietnia 2004 r. - 25 lipca 2011 r.
NFC 6 maja 2004 r. - 25 lipca 2011 r.
SKF 8 kwietnia 2004 r. - 25 lipca 2011 r.
Schaeffler 8 kwietnia 2004 r. - 25 lipca 2011 r.
NTN w okresie do 6 kwietnia 2008 r.:
- bez NTN-SNR Roulements SA 8 kwietnia 2004 r. - 6 kwietnia 2008 r.
- wyłącznie NTN-SNR Roulements SA 8 kwietnia 2004 r. - 6 kwietnia 2008 r.
NTN w okresie od 7 kwietnia 2008 r. 7 kwietnia 2008 r. - 25 lipca 2011 r.
2.3. Krótki opis naruszenia
(10)
Ogólnym celem kartelu było skoordynowanie strategii ustalania cen dla odbiorców z sektora motoryzacyjnego. Aby zrealizować ten cel, strony koordynowały przerzucanie podwyżki cen stali na swoich odbiorców z sektora motoryzacyjnego, uczestniczyły w zmowie obejmującej wnioski o oferty cenowe i wnioski o rabat roczny składane przez odbiorców z sektora motoryzacyjnego i wymieniały poufne informacje handlowe. Strony uczestniczyły w zachowaniach antykonkurencyjnych obejmujących wielostronne, trój-i dwustronne kontakty, co stanowiło pojedyncze i ciągłe naruszenie przepisów na całym obszarze EOG.

2.4. Środki zaradcze

(11)
W przypadku niniejszej decyzji mają zastosowanie wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 9 . W decyzji nakłada się grzywny na wszystkie odnośne jednostki wchodzące w skład przedsiębiorstw wymienionych w pkt 1 powyżej, z wyjątkiem przedsiębiorstwa JTEKT.

2.4.1. Podstawowa kwota grzywny

(12)
Wartość sprzedaży przypadająca na dane przedsiębiorstwo oblicza się na podstawie średniej rocznej sprzedaży łożysk dla sektora motoryzacyjnego w EOG w ciągu sześciu pełnych lat trwania naruszenia przepisów, tzn. od 2005 r. do 2010 r. Przy określaniu wartości sprzedaży pod uwagę brane są ograniczony zakres kontaktów w podsegmencie sprzedaży łożysk producentom części samochodowych i okres ograniczonej działalności kartelowej od stycznia 2008 r. do lipca 2010 r.
(13)
Podstawową kwotę grzywny ustaloną na 16 % wartości sprzedaży określonej w pkt 12 powyżej mnoży się przez liczbę lat uczestnictwa w porozumieniu naruszającym przepisy, aby w pełni uwzględnić czas uczestnictwa każdego przedsiębiorstwa w naruszeniu. W odniesieniu do dodatkowej kwoty procentowy udział ustalono na poziomie 16 %.

2.4.2. Dostosowania kwoty podstawowej

(14)
Komisja nie stosuje w tej sprawie okoliczności obciążających. Przedsiębiorstwo NFC uzyskało zmniejszenie grzywny o 15 % z tytułu okoliczności łagodzących ze względu na jego ograniczone uczestnictwo w naruszeniu.

2.4.3. Szczególne ograniczenie grzywny

(15)
Ponadto zgodnie z pkt 37 wytycznych w sprawie grzywien Komisja korzysta z marginesu uznania do obniżenia poziomu tej części grzywny, za którą jest wyłącznie odpowiedzialna spółka NTN-SNR Roule-ments, do 10 % jej własnych obrotów.

2.4.4. Zastosowanie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r.

(16)
Komisja udziela pełnego zwolnienia z grzywny przedsiębiorstwu JTEKT i zmniejsza grzywnę o 40 % w odniesieniu do NSK, o 30 % w odniesieniu do NFC i o 20 % w odniesieniu do SKF i w odniesieniu do Schaeffler.

2.4.5. Zastosowanie obwieszczenia o postępowaniach ugodowych

(17)
W wyniku zastosowania obwieszczenia o postępowaniach ugodowych zmniejsza się grzywny w odniesieniu do przedsiębiorstw JTEKT, NSK, NFC, SKF, Schaeffler i NTN o 10 %.

3.

 PODSUMOWANIE

(18)
Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nałożono następujące grzywny:
a)
na JTEKT Corporation, JTEKT Europe Bearings B.V., Koyo France SA i Koyo Deutschland GmbH solidarnie: 0 EUR;
b)
na NSK Ltd., NSK Europe Ltd. NSK Deutschland GmbH solidarnie: 62.406.000 EUR;
c)
na Nachi-Fujikoshi Corporation i Nachi Europe GmbH solidarnie: 3.956.000 EUR;
d)
na AB SKF i SKF GmbH solidarnie: 315.109.000 EUR;
e)
na INA-Holding Schaeffler GmbH & Co. KG, Schaeffler Holding GmbH & Co. KG, Schaeffler AG, Schaeffler Technologies GmbH & Co. KG i FAG Kugelfischer GmbH solidarnie: 370.481.000 EUR;
f)
na NTN Corporation, NTN Wälzlager (Europa) GmbH i NTN-SN-RRoulements SA solidarnie: 52.451.000 EUR;
g)
na NTN Corporation i NTN Wälzlager (Europa) GmbH solidarnie: 80.962.000 EUR;
h)
na NTN-SNR Roulements SA wyłącznie: 67.941.000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 JTEKT Corporation, JTEKT Europe Bearings B.V., Koyo France SA i Koyo Deutschland GmbH.
3 NSK Ltd, NSK Europe Ltd. i NSK Deutschland GmbH.
4 Nachi-Fujikoshi Corporation i Nachi Europe GmbH.
5 AB SKF i SKF GmbH.
6 INA-Holding Schaeffler GmbH & Co. KG, Schaeffler Holding GmbH & Co. KG, Schaeffler AG, Schaeffler Technologies GmbH & Co. KG i FAG Kugelfischer GmbH.
7 NTN Corporation, NTN Waelzlager (Europa) GmbH i NTN-SNR Roulements SA.
8 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
9 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.238.10

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 19 marca 2014 r. (Sprawa AT.39922 - Łożyska)
Data aktu: 23/07/2014
Data ogłoszenia: 23/07/2014