Rezolucja ustawodawcza w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie przyjęcia przez Łotwę euro w dniu 1 stycznia 2014 r. (COM(2013)0345 - C7-0183/2013 - 2013/0190(NLE)).

Przyjęcie euro przez Łotwę w dniu 1 stycznia 2014 r. *

P7_TA(2013)0313

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 3 lipca 2013 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie przyjęcia przez Łotwę euro w dniu 1 stycznia 2014 r. (COM(2013)0345 - C7-0183/2013 - 2013/0190(NLE))

(Konsultacja)

(2016/C 075/46)

(Dz.U.UE C z dnia 26 lutego 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2013)0345),
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji z konwergencji za rok 2013 (COM(2013)0341) oraz sprawozdanie Europejskiego Banku Centralnego z konwergencji z czerwca 2013 r. dotyczące Łotwy,
-
uwzględniając dokument roboczy służb Komisji uzupełniający sprawozdanie Komisji z konwergencji za rok 2013 dotyczące Łotwy (SWD(2013)0196),
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 1 czerwca 2006 r. w sprawie rozszerzenia strefy euro 1 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie ulepszenia metody konsultacji z Parlamentem w procedurach dotyczących rozszerzenia strefy euro 2 ,
-
uwzględniając art. 140 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na mocy którego Rada skonsultowała się z Parlamentem (C7-0183/2013),
-
uwzględniając art. 83 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0237/2013),
A.
mając na uwadze, że art. 140 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) określa, czy osiągnięty został wysoki poziom trwałej konwergencji, analizując, w jakim stopniu każde państwo członkowskie spełniło następujące kryteria: osiągnięcie wysokiego stopnia stabilności cen; stabilna sytuacja finansów publicznych; poszanowanie zwykłych marginesów wahań kursów przewidzianych mechanizmem wymiany walut; trwały charakter konwergencji osiągniętej przez państwo członkowskie i jego udziału w mechanizmie wymiany walut europejskiego systemu walutowego, co odzwierciedla się w poziomach długoterminowych stóp procentowych (kryteria z Maastricht);
B.
mając na uwadze, że Łotwa spełniła kryteria z Maastricht zgodnie z art. 140 TFUE i dołączonym do niego i do Traktatu o Unii Europejskiej Protokołem nr 13 w sprawie kryteriów konwergencji;
C.
mając na uwadze, że sprawozdawca złożył wizytę na Łotwie w celu dokonania oceny przygotowania tego kraju do wejścia do strefy euro;
D.
mając na uwadze, że mieszkańcy Łotwy dokonali nadzwyczajnych wysiłków w celu przezwyciężenia kryzysu finansowego i powrócili na ścieżkę konkurencyjności i wzrostu;
1.
zatwierdza wniosek Komisji;
2.
popiera wstąpienie przez Łotwę do strefy euro z dniem 1 stycznia 2014 r.;
3.
zauważa, że ocena przeprowadzona przez Komisję Europejską i Europejski Bank Centralny odbyła się w kontekście ogólnoświatowego kryzysu finansowego, który wpłynął na perspektywy konwergencji nominalnej wielu innych państw członkowskich i w szczególności spowodował znaczne przesunięcie w dół stóp inflacji;
4.
zauważa w szczególności, że globalny kryzys finansowy ciężko dotknął Łotwę pod względem ubóstwa, bezrobocia i zmian demograficznych; wzywa Łotwę i jej partnerów w Unii do wdrożenia rygorystycznych norm w zakresie nadzoru ostrożnościowego w skali makro mających na celu uniknięcie niestabilnych przepływów kapitału i tendencji wzrostu kredytów doświadczonych przed kryzysem;
5.
zauważa, że dzięki zdecydowanym, wiarygodnym i trwałym staraniom rządu i obywateli Łotwa spełnia kryteria; podkreśla, że ogólna stabilność sytuacji makroekonomicznej i finansowej będzie zależeć od wdrożenia zrównoważonych i daleko idących reform mających na celu połączenie dyscypliny z solidarnością, a także długoterminowych inwestycji nie tylko na Łotwie, lecz również w całej unii gospodarczej i monetarnej;
6.
zauważa, że w swoim sprawozdaniu z konwergencji za rok 2013 Europejski Bank Centralny wyraził pewne obawy dotyczące długoterminowej trwałości konwergencji gospodarczej Łotwy; w szczególności podkreśla następujące stwierdzenia i zalecenia zawarte w tym sprawozdaniu:
-
przystąpienie do unii walutowej oznacza rezygnację z instrumentów monetarnych i kursów walutowych i pociąga za sobą wzrost znaczenia wewnętrznej elastyczności i odporności; władze powinny zatem rozważyć sposoby dalszego wzmocnienia będących do ich dyspozycji alternatywnych instrumentów polityki antycyklicznej, w uzupełnieniu do tego, co zostało zrobione od 2009 r.;
-
Łotwa musi kontynuować drogę szeroko zakrojonej konsolidacji fiskalnej zgodnie z wymogami paktu stabilności i wzrostu, a także wdrożyć ramy fiskalne, które pomogą uniknąć powrotu do procyklicznych polityk w przyszłości, i stosować się do nich;
-
zarówno potrzeba silniejszego środowiska instytucjonalnego, jak i fakt, że szara strefa gospodarki, choć zmniejszająca się, wciąż jest relatywnie duża, pociągają za sobą nie tylko straty w dochodach publicznych, lecz również zakłócają konkurencję, szkodzą konkurencyjności Łotwy i zmniejszają atrakcyjność kraju jako miejsca dla bezpośrednich inwestycji zagranicznych, tym samym hamując inwestycje długoterminowe i wydajność; uważa, że obawy te należy traktować poważnie, zwłaszcza jeśli obecne tendencje dotyczące inflacji i przepływów finansowych ulegną odwróceniu; uważa jednak, że obawy te nie zmieniają ogólnej pozytywnej oceny przyjęcia euro przez Łotwę;
7.
wzywa rząd Łotwy - przewidując potencjalną nierównowagę makroekonomiczną i zagrożenia stabilności cen w przyszłości - do utrzymywania ostrożnej polityki fiskalnej wraz ze strategiami ukierunkowanymi na ogólną stabilność kraju, a także korygowania zakłóceń równowagi zidentyfikowanych przez Komisję w ramach sprawozdania dotyczącego mechanizmu ostrzegania; zauważa, że stabilność cen na Łotwie w dużej mierze zależna jest od dynamiki cen towarów ze względu na niską wydajność energetyczną i wysoki poziom importu energii z jednego źródła w strukturze koszyka konsumenckiego; wzywa rząd Łotwy do dokonania usprawnień w tym zakresie i zwiększenia ogólnych wysiłków na rzecz realizacji wszystkich celów krajowych strategii UE 2020;
8.
jest zaniepokojony utrzymującym się obecnie niskim poparciem obywateli Łotwy dla przyjęcia euro; wzywa rząd i władze Łotwy do prowadzenia bardziej aktywnego dialogu z obywatelami Łotwy w celu zapewnienia większego poparcia publicznego dla przyjęcia euro; wzywa rząd i władze Łotwy do kontynuowania kampanii informowania i komunikowania celem dotarcia do wszystkich obywateli Łotwy;
9.
wzywa rząd Łotwy, aby poprzez odpowiednie reformy strukturalne i oświaty wyeliminował braki strukturalne na rynku pracy; apeluje do rządu Łotwy w szczególności o zajęcie się poziomem ubóstwa i powiększającymi się nierównościami dochodów;
10.
potwierdza stabilność sektora bankowego Łotwy w okresie trzech ostatnich lat; zwraca jednak uwagę, że model działalności bankowej został poddany poważnemu sprawdzianowi w pierwszej fazie globalnego kryzysu finansowego; podkreśla, że krachu łotewskiego systemu finansowego udało się wtedy uniknąć jedynie dzięki pakietowi pomocowemu UE-MFW; z zadowoleniem przyjmuje obecne reformy mające na celu wzmocnienie przepisów dotyczących łotewskich banków zajmujących się depozytami nierezydentów (NRD); wzywa władze Łotwy, aby zagwarantowały ścisły nadzór nad takimi bankami i wdrożyły odpowiednie dodatkowe działania w zakresie zarządzania ryzykiem; ponadto wzywa władze Łotwy, by pozostały ostrożne w odniesieniu do rozbieżności pomiędzy zapadalnością aktywów i wymagalnością pasywów banków, które mogą być postrzegane jako zagrożenie dla stabilności finansowej;
11.
wzywa władze Łotwy do utrzymania obecnego kierunku praktycznych przygotowań zapewniających sprawne wprowadzenie euro; wzywa także rząd Łotwy do ustanowienia odpowiednich mechanizmów kontroli i dołożenia wszelkich starań, aby wprowadzenie euro nie zostało wykorzystane do ukrytego podnoszenia cen;
12.
zwraca się do Rady o poinformowanie go w przypadku uznania za stosowne odejścia od tekstu przyjętego przez Parlament;
13.
wyraża ubolewanie z powodu bardzo krótkiego terminu, w jakim zwrócono się do Parlamentu o przedłożenie opinii zgodnie z art. 140 TFUE; wzywa Komisję oraz państwa członkowskie planujące przyjąć euro do zapewnienia odpowiedniego czasu w celu umożliwienia Parlamentowi przedłożenia opinii w oparciu o bardziej obszerną i kompleksową debatę;
14.
zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem w przypadku uznania za stosowne wprowadzenia znaczących zmian do wniosku Komisji;
15.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszego stanowiska Radzie, Komisji, Europejskiemu Bankowi Centralnemu, Eurogrupie i rządom państw członkowskich.
1 Dz.U. C 298 E z 8.12.2006, s. 249.
2 Dz.U. C 146 E z 12.6.2008, s. 251.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.75.322

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie przyjęcia przez Łotwę euro w dniu 1 stycznia 2014 r. (COM(2013)0345 - C7-0183/2013 - 2013/0190(NLE)).
Data aktu: 03/07/2013
Data ogłoszenia: 26/02/2016