(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2017 r.)
Decyzją nr 085/17/COL z dnia 3 maja 2017 r. zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy części I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze Islandii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:
EFTA Surveillance Authority
Registry
35, Rue Belliard/Belliardstraat 35
1040 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Uwagi zostaną przekazane władzom islandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Streszczenie
Procedura
W piśmie przesłanym pocztą elektroniczną dnia 24 marca 2015 r. władze Islandii zwróciły się do Urzędu Nadzoru EFTA z zapytaniem, czy zobowiązania finansowe przedsiębiorstwa Landsvirkjun wynikające z kontraktów na instrumenty pochodne mogą być gwarantowane w ramach istniejącego systemu gwarancji państwowych Islandii. System ten stanowił przedmiot decyzji Urzędu nr 159/13/COL 1 .
Urząd wystąpił o informacje dotyczące tego środka i otrzymał je od władz islandzkich w pismach z dnia 11 lutego 2016 r. i 22 marca 2016 r. Sprawa ta została również omówiona na spotkaniu władz islandzkich oraz Urzędu w Reykjaviku dnia 31 maja 2016 r. W następstwie spotkania Urząd wysłał do władz Islandii pismo, w którym zapisano przebieg spotkania oraz poproszono o dalsze wyjaśnienia. W piśmie nadesłanym pocztą elektroniczną dnia 31 października 2016 r. władze Islandii odpowiedziały na pismo Urzędu oraz przedstawiły pewne dodatkowe dokumenty.
Okoliczności faktyczne
Landsvirkjun jest spółką partnerstwa publicznego, podlegającą ustawie nr 42/1983 w sprawie Landsvirkjun, z późniejszymi zmianami; Landsvirkjun stanowi wspólną własność Skarbu Państwa (99,9 %) oraz Eignarhlutir ehf (0,1 %) - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością należącej w całości do Skarbu Państwa. Landsvirkjun jest obecnie największym wytwórcą energii elektrycznej w Islandii, posiadającym ponad 75 % udziału w krajowej produkcji energii elektrycznej, oraz jednym z 10 największych przedsiębiorstw w Europie prowadzących działalność w sektorze energii odnawialnej.
Dział Zarządzania Długiem Publicznym to dział Banku Centralnego Islandii. Bank Centralny Islandii jest niezależną instytucją publiczną, której właścicielem jest państwo islandzkie.
Przedsiębiorstwo Landsvirkjun jest narażone na ryzyko wynikające z wymiany walut (FX) oraz ryzyko stopy procentowej w odniesieniu do jego portfela dłużnego. Landsvirkjun korzysta z różnych rodzajów kontraktów na instrumenty pochodne, aby kontrolować swoje ryzyko rynkowe oraz nim zarządzać.
Zgodnie z obecnym stanem wiedzy Urzędu na temat okoliczności faktycznych, Dział Zarządzania Długiem Publicznym udziela przedsiębiorstwu Landsvirkjun gwarancji na pewne instrumenty pochodne przynajmniej od 2013 r. Decyzja dotyczy gwarancji udzielonych przez Dział Zarządzania Długiem Publicznym na następujące kontrakty na instrumenty pochodne: swapy walutowe, opcje walutowe oraz swapy stóp procentowych.
Zgodnie z pkt 3.2 wytycznych w sprawie gwarancji państwowych ("Wytyczne w sprawie gwarancji") 2 łączne spełnienie następujących warunków wystarczy, aby wykluczyć występowanie elementów pomocy państwa w indywidualnej gwarancji:
Urząd uznaje wstępnie, że gwarancje udzielone przedsiębiorstwu Landsvirkjun przez Dział Zarządzania Długiem Publicznym na transakcje na instrumentach pochodnych, o których mowa powyżej, nie spełniają warunków b), c) oraz d). Na tym etapie obecność elementów pomocy państwa nie może zostać wykluczona na podstawie pkt 3.2 wytycznych w sprawie gwarancji.
Po pierwsze, dotychczas władze Islandii nie były w stanie wyjaśnić, czy wspomniane gwarancje są powiązane z konkretnymi zobowiązaniami, jaka jest maksymalna kwota gwarancji oraz czy gwarancje są ograniczone w czasie. Urząd jest zatem obecnie zdania, że warunek b) pkt 3.2 wytycznych w sprawie gwarancji nie został spełniony.
Po drugie, gwarancje zdają się pokrywać wszystkie zobowiązania finansowe przedsiębiorstwa Landsvirkjun w ramach odnośnych kontraktów na instrumenty pochodne. Władze Islandii nie przedstawiły dotychczas żadnych informacji, które pozwoliłby na ocenienie, czy gwarancja jest ograniczona do 80 % niespłaconych zobowiązań finansowych. Co więcej, nie ma informacji pozwalających na oszacowanie zobowiązań finansowych przedsiębiorstwa Landsvirkjun w ramach kontraktów na instrumenty pochodne, które są gwarantowane przez Dział Zarządzania Długiem Publicznym. Urząd jest zatem obecnie zdania, że warunek c) pkt 3.2 wytycznych w sprawie gwarancji nie został spełniony.
Po trzecie, zgodnie z wytycznymi w sprawie gwarancji, ponoszone ryzyko powinno być normalnie wynagradzane odpowiednią stawką prowizji za kwotę będącą przedmiotem gwarancji lub regwarancji. Jeżeli chodzi o gwarancje udzielone przez Dział Zarządzania Długiem Publicznym na swapy walutowe i opcje walutowe, wydaje się, że Landsvirkjun nie płaci żadnej prowizji. Jeżeli chodzi o gwarancje udzielone przez Dział Zarządzania Długiem Publicznym na swapy stóp procentowych, władze Islandii twierdzą, że Landsvirkjun płaci odpowiednią stawkę prowizji gwarancyjnej za zobowiązania netto wynikające z kontraktów na instrumenty pochodne, które wykazują stratę netto dla przedsiębiorstwa Landsvirkjun. Urząd nie otrzymał jednak wystarczających informacji dotyczącej metodologii, jaka została użyta do obliczenia stawki prowizji, oraz tego, czy stawka prowizji może być uznana za rynkową.
Ocena
Urząd jest obecnie zdania, że gwarancje, o których mowa w niniejszej decyzji, stanowią korzyść w rozumieniu zasad pomocy państwa. Wydaje się też, że przedmiotowy środek ma selektywny charakter, może naruszać konkurencję i wpływać na wymianę handlową na terenie EOG. W związku z tym Urząd nie może wykluczyć, że środek ten stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Władze islandzkie nie przedstawiły na obecnym etapie żadnych argumentów na uzasadnienie zgodności potencjalnej pomocy państwa, o której mowa, z art. 59 ust. 2 lub art. 61 ust. 3 Porozumienia EOG.
Wniosek
W świetle powyższych zastrzeżeń Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Zainteresowane strony wzywa się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2017.242.6 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących potencjalnej pomocy państwa udzielonej przedsiębiorstwu Landsvirkjun w postaci gwarancji państwowych na kontrakty na instrumenty pochodne. |
Data aktu: | 27/07/2017 |
Data ogłoszenia: | 27/07/2017 |