1. Niniejsza rezolucja opiera się na rezolucji w sprawie strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 1 , rezolucji w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym 2 , konkluzjach w sprawie wspierania świadomości demokratycznej i demokratycznego zaangażowania młodych ludzi w Europie 3 , konkluzjach w sprawie wzmacniania zarządzania wielopoziomowego przy promowaniu uczestnictwa młodych ludzi w procesach decyzyjnych 4 oraz na wynikach poprzednich cykli unijnego dialogu młodzieżowego.
2. W rezolucji w sprawie strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 określono cele ogólne, zasady przewodnie i podstawę przyszłej współpracy na rzecz młodzieży na szczeblu UE. W rezolucji wzywa się do większego uczestnictwa młodych ludzi w dialogu z decydentami oraz do zaangażowania młodych ludzi z różnych środowisk i grup społecznych.
3. Unijny dialog młodzieżowy jest mechanizmem uczestnictwa dla młodych ludzi w UE. Służy jako forum stałej wspólnej refleksji i konsultacji w sprawie priorytetów, wdrażania i monitorowania współpracy na szczeblu UE w dziedzinie młodzieży 5 między decydentami, młodymi ludźmi i ich organizacjami przedstawicielskimi; umożliwia również stałe partnerstwo w zarządzaniu tymi procesami na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim.
4. Państwa członkowskie zachęca się do umożliwiania uczestnictwa młodzieży we wszystkich fazach realizacji unijnego dialogu młodzieżowego poprzez angażowanie sektora młodzieży oraz przyznanie, w stosownych przypadkach, odpowiedniej krajowej radzie młodzieżowej 6 wiodącej roli w krajowej grupie roboczej i w europejskiej grupie sterującej.
5. Wyniki 8. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego opierają się na zorganizowanych w ramach cyklu trzech konferencjach UE w sprawie młodzieży, informacjach zwrotnych z krajowych i europejskich jakościowych konsultacji i wydarzeń z fazy dialogu, ilościowych rezultatach centralnego badania na temat unijnego dialogu młodzieżowego oraz na wynikach z fazy oddziaływania na szczeblu krajowym i europejskim; wyniki tego 8. cyklu przyczyniają się do włączenia w główny nurt wielopoziomowej i międzysektorowej realizacji celu młodzieżowego nr 9 "Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich". Na szczeblu europejskim cykl był koordynowany przez europejską grupę sterującą.
6. Celem niniejszego dokumentu jest zadbanie o to, by wyniki 8. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego zostały uznane przez odpowiednie zainteresowane strony w dziedzinie krajowych i europejskich polityk młodzieżowych oraz by te strony podjęły w związku z tymi wynikami stosowne działania następcze, a także zapewnienie jakości i ciągłości wdrażania procesu unijnego dialogu młodzieżowego i jego wyników.
UZNAJĄC, ŻE:
7. 8. cykl unijnego dialogu młodzieżowego w trakcie prezydencji niemiecko-portugalsko-słoweńskiej w okresie od 1 lipca 2020 r. do 31 grudnia 2021 r. pod wspólnym tytułem "Europa dla młodzieży - młodzież dla Europy: przestrzeń dla demokracji i uczestnictwa" (Europe for YOUth - YOUth for Europe: Space for Democracy and Participation) opiera się na europejskich celach młodzieżowych, mianowicie celu młodzieżowym nr 9 "Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich" zapisanym w strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027.
8. Choć w rezolucji w sprawie strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 wzywa się do większego zaangażowania młodych ludzi w unijny dialog młodzieżowy, to dotarcie do wszystkich młodych ludzi na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim oraz komunikowanie się z nimi wymaga wystarczających zdolności, zwłaszcza zasobów finansowych i ludzkich.
9. Wkład krajowych grup roboczych jest istotny dla kierowania procesami unijnego dialogu młodzieżowego na szczeblu krajowym, w tym regionalnym i lokalnym, w szczególności dla docierania do różnych grup młodych ludzi oraz łączenia różnych krajowych, regionalnych i lokalnych zainteresowanych stron w ramach tego procesu.
10. Wkład międzynarodowych pozarządowych organizacji młodzieżowych jest istotny, jeśli chodzi o wnoszenie wielu różnych perspektyw z całej Europy do dialogu politycznego i zapewnianie wysokiej jakości wkładu w transnarodowy wymiar unijnego dialogu młodzieżowego.
11. Jedną ze szczególnych cech 8. cyklu był nacisk na jakość uczestnictwa i powszechne wykorzystywanie narzędzi cyfrowych w kontekście kryzysu zdrowotnego. 8. cykl unijnego dialogu młodzieżowego miał miejsce w trakcie pandemii COVID-19, gdy większość państw UE wprowadziła środki związane z ograniczeniem kontaktów personalnych, co ograniczyło możliwość organizowania spotkań fizycznych. W związku z pandemią wszystkie trzy unijne konferencje w sprawie młodzieży zorganizowano w formacie wirtualnym w ścisłej współpracy z odpowiednimi krajowymi radami młodzieżowymi.
12. Prezydencja niemiecka skupiła się na demokratycznej świadomości i demokratycznym zaangażowaniu młodych ludzi w Europie pod hasłem "Młodzież i demokracja". Jako podstawę konsultacji i wydarzeń na szczeblu krajowym i europejskim, krajowym grupom roboczym i międzynarodowym pozarządowym organizacjom młodzieżowym zaproponowano zestaw pytań jakościowych, koncentrujących się na siedmiu celach szczegółowych w ramach celu młodzieżowego nr 9 "Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich".
13. Prezydencja portugalska skoncentrowała się na wzmocnieniu zarządzania wielopoziomowego poprzez promowanie uczestnictwa młodych ludzi w procesach decyzyjnych i położyła szczególny nacisk na uczestnictwo młodych ludzi poprzez innowacje cyfrowe. Przedmiotem uwagi były również oparte na prawach młodzieży podejścia do polityk młodzieżowych; kwestia ta była tematem debaty orientacyjnej przeprowadzonej na posiedzeniu Rady Ministrów ds.
Młodzieży 17 maja 2021 r. Ponieważ prezydencja portugalska zbiegła się z przejściem od fazy dialogu do fazy realizacji, opracowano zestaw narzędzi obejmujący konkretne działania służące realizacji celu młodzieżowego nr 9, z uwzględnieniem sprawozdań z jakościowych konsultacji i wydarzeń oraz dyskusji przeprowadzonych przez portugalskich delegatów na konferencji UE w sprawie młodzieży. Ponadto zorganizowano 48-godzinny hakaton pod hasłem "Solve the Gap", a jego rezultatem było stworzenie internetowego narzędzia promującego zaangażowanie młodych ludzi w procesy demokratyczne. Narzędzie to będzie dostępne na Europejskim Portalu Młodzieżowym.
14. Prezydencja słoweńska zbadała, jak ważne dla uczestnictwa młodzieży są przestrzenie obywatelskie oraz jak można je chronić. Przyjrzała się również ilościowym wynikom centralnego badania unijnego dialogu młodzieżowego i rezultatom zestawu pytań przewodnich wprowadzonych podczas prezydencji portugalskiej, wykorzystując je do zbadania dobrych praktyk w zakresie realizacji celu młodzieżowego nr 9 i jego celów szczegółowych oraz przekształcając te praktyki w działania na rzecz młodzieży. Wskazano przeszkody w ich realizacji i dalsze działania.
UWAŻAJĄ, ŻE:
15. Każdy cykl unijnego dialogu młodzieżowego opiera się na poprzednich cyklach, na konferencjach UE w sprawie młodzieży i na pracach podejmowanych w dziedzinie młodzieży przez prezydencje Rady UE. Podkreśla rolę i znaczenie jedności grupy trzech prezydencji w realizacji celów każdego cyklu unijnego dialogu młodzieżowego oraz w przyczynianiu się do osiągania celów szczegółowych określonych w celach młodzieżowych poprzez powiązanie kolejnych cykli.
16. Krajowe grupy robocze stosowały różnorodne metody, takie jak partycypacyjne metody wizualne i metody partycypacyjnych badań w działaniu, okrągłe stoły i wydarzenia internetowe poświęcone dialogowi młodzieżowemu. Międzynarodowe pozarządowe organizacje młodzieżowe wspomagały organizację okrągłych stołów z udziałem decydentów politycznych i młodych ludzi na szczeblu europejskim.
17. Europejska grupa sterująca zaproponowała centralne badanie unijnego dialogu młodzieżowego jako sposób na zbadanie innych segmentów uczestnictwa młodzieży w celu uwzględnienia jak najszerszego spektrum głosów oraz zachęcenia krajowych grup roboczych i międzynarodowych pozarządowych organizacji młodzieżowych do większego skupienia się na jakościowych i bardziej konkretnych formatach uczestnictwa w procesie dialogu, a tym samym do wniesienia wartości dodanej do konsultacji na szczeblu UE.
18. Wśród podstawowych zasad kierujących realizacją 8. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego znalazły się rzeczowa współpraca i współtworzenie z udziałem trzech zaangażowanych prezydencji UE oraz ich odnośnych krajowych rad młodzieżowych, Europejskiego Forum Młodzieży i Komisji Europejskiej.
19. Jednym z kluczowych aspektów powodzenia 8. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego było umieszczenie młodych ludzi i organizacji młodzieżowych w centrum projektowania, planowania, realizacji, monitorowania, oceny i działań następczych związanych z cyklem i wszystkimi jego działaniami, na przykład poprzez zapewnienie, by krajowe rady młodzieżowe w ramach prezydencji miały prawo współprzewodniczyć europejskiej grupie sterującej.
20. Dalsze uznanie zaangażowania i wkładu międzynarodowych pozarządowych organizacji młodzieżowych w proces unijnego dialogu młodzieżowego ma istotne znaczenie dla zapewnienia silnego europejskiego wymiaru tego dialogu; należy zapewnić zrównoważone, strukturalne i wystarczające finansowanie oraz wsparcie polityczne na szczeblu europejskim i krajowym tak, aby zarówno krajowe grupy robocze, jak i międzynarodowe pozarządowe organizacje młodzieżowe mogły wykonywać swoje działania w ramach oficjalnego procesu unijnego dialogu młodzieżowego.
21. Konferencje UE w sprawie młodzieży stanowią istotny element procesu dialogu młodzieżowego, tworząc bezpieczne przestrzenie, w których uczestnicy dysponują wiedzą i możliwościami niezbędnymi do wniesienia wkładu; konferencje te powinny skupiać decydentów w celu konstruktywnego udziału w dialogu, wymiany poglądów z młodymi ludźmi na równych warunkach, współtworzenia z nimi wyników konferencji oraz, w miarę możliwości, uwzględnienia tych wyników w procesie podejmowania decyzji politycznych, aby zapewnić konstruktywny proces uczestnictwa młodzieży.
22. Istotnym elementem zwiększenia znaczenia całego procesu dla młodych ludzi i decydentów jest organizacja wszystkich wydarzeń związanych z unijnym dialogiem młodzieżowym w sposób jak najbardziej zrównoważony oraz uwzględnianie środowiskowych, społecznych i gospodarczych wymiarów zrównoważoności.
23. Skoncentrowanie się na realizacji celu młodzieżowego nr 9, aby przekształcić jego cele szczegółowe w działania na rzecz młodzieży, nadało procesowi unijnego dialogu młodzieżowego istotny nowy wymiar, wprowadzając zmiany, które są niezbędne do poprawy życia młodych ludzi w Europie; i mogłoby to zostać przyjęte w ramach przyszłych cykli tego dialogu jako dobra i inspirująca praktyka.
UZNAJĄ, ŻE:
24. Młodzi ludzie są teraźniejszością i przyszłością zrównoważonej, społecznej, neutralnej dla klimatu, dobrze prosperującej i demokratycznej Europy na miarę ery cyfrowej. Ich uczestnictwo ma fundamentalne znaczenie dla kształtowania teraźniejszości i przyszłości Europy, zapewniając wszystkim jej obywatelom samorealizację i dobrobyt oraz umożliwiając im zaangażowanie się w aktywne i odpowiedzialne obywatelstwo.
25. Pandemia COVID-19 i nadzwyczajne środki podjęte w celu jej przeciwdziałania wywarły poważny wpływ na uczestnictwo młodych ludzi i przestrzenie obywatelskie dla młodych ludzi, które kurczą się coraz bardziej i które mogłyby być proaktywnie chronione. Pandemia COVID-19 uwypukliła również znaczenie dalszego badania i rozwijania nowych form uczestnictwa i zaangażowania obywatelskiego, zwłaszcza w kontekście cyfrowego uczestnictwa młodych ludzi, przy jednoczesnym uznaniu istniejących przepaści cyfrowych i ograniczeń cyfrowego uczestnictwa oraz zajęciu się tymi kwestiami 7 .
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ:
26. Aktywny udział młodych ludzi w krajowych i europejskich konsultacjach jakościowych, prowadzonych przez krajowe grupy robocze i międzynarodowe pozarządowe organizacje młodzieżowe, oraz ich aktywne zaangażowanie w centralne badanie unijnego dialogu młodzieżowego zainicjowane przez europejską grupę sterującą, a także ich aktywne uczestnictwo w fazie realizacji. Konsultacje i faza realizacji obejmowały różnorodne i innowacyjne wykorzystanie badań na mniejszą skalę, grup dyskusyjnych, szeroko zakrojonych spotkań poświęconych dialogowi młodzieżowemu, warsztatów, partycypacyjnych badań w działaniu, partycypacyjnych metod wizualnych, okrągłych stołów i wydarzeń internetowych poświęconych dialogowi młodzieżowemu.
27. Działania i środki proponowane i realizowane przez krajowe grupy robocze i międzynarodowe pozarządowe organizacje młodzieżowe w warunkach utrudnionych przez pandemię, w ramach procesu przekształcania celu młodzieżowego nr 9 w działania na rzecz młodzieży.
28. Pomyślna współpraca i równe partnerstwo w ramach europejskiej grupy sterującej w całym cyklu, w oparciu o zalecenia poprzednich cykli unijnego dialogu młodzieżowego dotyczących wielopoziomowej i międzysektorowej realizacji tego dialogu.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI I W RAMACH SWOICH ODNOŚNYCH DZIEDZIN KOMPETENCJI, O:
29. Uwzględnianie wyników 8. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego, w tym zamieszczonych w załączniku I zaleceń młodych ludzi, przy kształtowaniu i realizacji przyszłych polityk młodzieżowych, w synergii z wszystkimi politykami mającymi wpływ na młodych ludzi, oraz zbadanie dalszych sposobów realizacji europejskich celów młodzieżowych i wyznaczonych w nich celów szczegółowych.
30. Wzmacnianie i udoskonalanie procesu unijnego dialogu młodzieżowego poprzez uwzględnianie i, w miarę możliwości, stosowanie najlepszych praktyk z 8. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego oraz zasad, które przyświecały jego pomyślnej realizacji, w szczególności poprzez umieszczenie młodych ludzi i organizacji młodzieżowych w centrum tego procesu oraz zadbanie o to, by unijny dialog młodzieżowy był procesem kierowanym przez młodzież, w którym młodzi ludzie i decydenci prowadzą konstruktywny dialog zorientowany na poszukiwanie rozwiązań i wywołujący rzeczywiste skutki. W stosownych przypadkach, krajowe rady młodzieżowe powinny zatem nadal pełnić rolę wiodących zainteresowanych stron w ramach krajowych grup roboczych i otrzymywać niezbędne wsparcie polityczne i finansowe, aby tę role sprawować.
31. Uznanie i priorytetowe traktowanie roli krajowych grup roboczych, ich niezbędnego zaangażowania w przedmiotowy proces oraz ich znaczenia dla działań informacyjnych i różnorodności perspektyw.
32. Priorytetowe traktowanie i eksponowanie unijnego dialogu młodzieżowego podczas wydarzeń na szczeblu krajowym i unijnym oraz promowanie uczestnictwa młodzieży w procesach decyzyjnych na wszystkich szczeblach, a także wspieranie i zacieśnianie współpracy między różnymi zainteresowanymi stronami, mianowicie europejską grupą sterującą, krajowymi grupami roboczymi, Europejskim Forum Młodzieży, krajowymi radami młodzieżowymi, międzynarodowymi pozarządowymi organizacjami młodzieżowymi i innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami.
33. Zapewnianie niezbędnego wsparcia, w tym odpowiednich zasobów finansowych, oraz przyjaznych dla młodzieży narzędzi uczestnictwa potrzebnych, by dotrzeć do szerszej grupy młodych ludzi pochodzących z wielu różnych środowisk oraz do grup społecznych na wszystkich szczeblach oraz by komunikować się z nimi, z myślą o osiągnięciu ambitnych celów określonych w procesie unijnego dialogu młodzieżowego w strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027.
34. Zapewnienie bardziej zrównoważonego i strategicznego podejścia do komunikacji i działań informacyjnych w ramach unijnego dialogu młodzieżowego, z realizacją nadrzędnej wewnętrznej i zewnętrznej strategii komunikacyjnej na szczeblu europejskim oraz zapewnienie krajowym grupom roboczym dodatkowego wsparcia, w stosownych przypadkach, aby poprawić ich własną komunikację na temat przedmiotowego dialogu, współtworzoną przez organizacje młodzieżowe, zgodnie z europejską strategią komunikacji, tworzoną pod wspólnym przewodnictwem organizacji młodzieżowych, łącznie ze wspólnym logo unijnego dialogu młodzieżowego, którym opatrywane są wszystkie działania w ramach tego dialogu, na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym.
35. Komisja Europejska i państwa członkowskie powinny zapewnić wzmocnienie długoterminowej pamięci instytucjonalnej i ciągłości prac między cyklami unijnego dialogu młodzieżowego. Organizowane będą regularne wymiany i koordynacja prowadzona przez młodzież i odpowiednio wspierana przez grupę trzech prezydencji, ostatnią prezydencję z poprzedniej grupy, pierwszą prezydencję z kolejnej grupy, Komisję i Europejskie Forum Młodzieży. Dokumentacja europejskiej grupy sterującej powinna zostać upubliczniona na Europejskim Portalu Młodzieżowym.
36. Stałe przekazywanie informacji zwrotnych młodym ludziom i organizacjom młodzieżowym zaangażowanym na wszystkich etapach procesu unijnego dialogu młodzieżowego w celu zapewnienia konstruktywnego dialogu i uczestnictwa młodzieży na wszystkich szczeblach.
A PONADTO ODNOTOWUJĄ, ŻE:
Tematem przewodnim następnych trzech prezydencji (Francja, Republika Czeska i Szwecja) będą "Wspólne działania na rzecz zrównoważonej i włączającej Europy".
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.504.1 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 8. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego |
Data aktu: | 29/11/2021 |
Data ogłoszenia: | 14/12/2021 |