POWIADOMIENIE O ZMIANIE STANDARDOWEJ W JEDNOLITYM DOKUMENCIE
"Achterhoek - Winterswijk"
PDO-NL-02402-AM01
Data przekazania informacji: 22.2.2022
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Do wykazu odmian dodano dwie odmiany: Chardonnay (B) i Cabaret Noir (N)
Producenci wykorzystują w produkcji również odmiany Chardonnay (B) (Vitis vinifera) i Cabaret Noir (N) (krzyżówka Vitis vinifera i innych gatunków z rodzaju Vitis), co jest możliwe w ramach niedawno odnowionej wspólnej organizacji rynku. Te dwie odmiany zostały obecnie dodane do wykazu odmian winorośli.
Odmiany Chardonnay (B) i Cabaret Noir (N) zostały dodane do wykazu odmian winorośli w celu odzwierciedlenia praktyki i oraz ze względu na fakt, że niedawno odnowiona wspólna organizacja rynku umożliwia wykorzystanie odmian winorośli pochodzących z krzyżowania Vitis vinifera i innych gatunków rodzaju Vitis.
Odmiany Cabaret Noir (N) i Chardonnay (B) dodano również do opisu w ramach różnych mających zastosowanie kategorii/typów wina:
Odmianę Cabaret Noir (N) dodaje się do następujących win:
Kategoria wina 1: WINO: wino czerwone, wytrawne owocowe lub słodkie
Kategoria wina 1: WINO: wino czerwone, starzone w beczkach
Kategoria wina 1: WINO: wino różowe z pełnym smakiem owoców
Kategoria wina 3: WINO LIKIEROWE, czerwone
Kategoria wina 9: gazowane WINO PÓŁMUSUJĄCE, różowe
Odmianę Chardonnay (B) dodaje się do następujących win:
Kategoria wina 1: WINO: wino białe, wytrawne owocowe lub słodkie
Kategoria wina 1: WINO: wino białe, starzone w beczkach
Kategoria wina 1: WINO: wino różowe z pełnym smakiem owoców
Kategoria wina 5: GATUNKOWE WINO MUSUJĄCE, białe
Kategoria wina 9: gazowane WINO PÓŁMUSUJĄCE, różowe
Kategoria wina 15: WINO z suszonych winogron, białe
Kategoria wina 16: WINO z przejrzałych winogron, białe
2. Zmiana wynikająca z obecnej praktyki
Opis:
W odniesieniu do kategorii wina 5: gatunkowe wino musujące, białe, z pełnym smakiem owoców, do opisu praktyk enologicznych dodaje się zdanie w brzmieniu:
Wytwarzanie blanc de noir z czerwonych winogron
Uzasadnienie:
W świetle obecnej praktyki produkcji gatunkowego wina musującego, białego, z pełnym smakiem owoców, do procesu dodano stosowanie Pinotin (N) w produkcji blanc de noir z czerwonych winogron.
Wcześniejszy tekst:
Kategoria wina 5: gatunkowe wino musujące, białe, z pełnym smakiem owoców
Fermentacja na zimno w temperaturze poniżej 18 °C (wyjątek: temperaturę podnosi się na początku fermentacji w przypadku win, których fermentacja jest trudna).
Druga fermentacja w butelce, metodą tradycyjną.
Nowy tekst:
Kategoria wina 5: gatunkowe wino musujące, białe, z pełnym smakiem owoców
Wytwarzanie blanc de noir z czerwonych winogron
Fermentacja na zimno w temperaturze poniżej 18 °C (wyjątek: temperaturę podnosi się na początku fermentacji w przypadku win, których fermentacja jest trudna)
Druga fermentacja w butelce, metodą tradycyjną
3. Zmiana wynikająca z obecnej praktyki
Opis:
W pkt 3.1. "Szczegóły weryfikacji" specyfikacji produktu szczegóły weryfikacji dostosowano do obecnej praktyki.
W odniesieniu do badań organoleptycznych uzgodniono z niemieckim urzędem ds. winorośli przeprowadzenie badania w ramach określonego badania wina gatunkowego.
Uzasadnienie
Każde wino objęte ChNP musi osiągnąć minimalny wynik określony dla niego w badaniu organoleptycznym. Początkowo jedynie niderlandzki Urząd ds. Żywności i Produktów Konsumenckich (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, NVWA) był wyznaczony jako organ kontrolny odpowiedzialny za weryfikację takich badań, obecnie ustalono natomiast, że zajmuje się tym niemiecki urząd ds. winorośli, który posiada wszystkie procedury kontrolowanego badania win gatunkowych Odpowiedzialność za kontrole win objętych ChNP spoczywa na NVWA, tak jak dotychczas.
Wcześniejszy tekst:
Co najmniej 1 kontrola (1 przedsiębiorstwo) rocznie w odniesieniu do ChNP Achterhoek - Winterswijk, którą należy w miarę możliwości połączyć z regularnymi wizytami kontrolnymi dotyczącymi wina (lub innymi regularnymi kontrolami NVWA).
Administracyjna kontrola zgodności z postanowieniami specyfikacji produktu (i innymi wymogami prawnymi).
W przypadku ChNP Achterhoek - Winterswijk wymagana jest analiza; przedsiębiorstwa muszą poddać próbki każdego wina badaniu przez certyfikowane laboratorium (w Niderlandach lub poza nimi - do NVWA należy dostarczyć wykaz ograniczonej liczby laboratoriów celu zatwierdzenia). NVWA monitoruje ten proces (w drodze kontroli administracyjnych) i pobiera losowo kontrpróbki do analizy w laboratorium NVWA.
Każde wino objęte ChNP musi również zostać poddane kontroli organoleptycznej. Przedsiębiorstwa objęte ChNP same organizują badania organoleptyczne w różnych terminach, które zostaną przez nie określone, korzystając z zatwierdzonego przez NVWA wykazu (20-30) wykwalifikowanych osób (dostarczonego przez przedsiębiorstwa) oraz metod pracy, również zatwierdzonych przez NVWA. Przedsiębiorstwa powiadamiają NVWA o terminach badań organoleptycznych. NVWA będzie obecna podczas wybranych losowo badań i będzie monitorować ich przebieg.
Nowy tekst:
Aby zapewnić jakość win z obszaru pochodzenia Achterhoek - Winterswijk, wszystkie wina oznaczone jako ChNP Achterhoek - Winterswijk muszą być zgodne ze specyfikacją produktu, a zatem muszą być zgodne z:
1. cechami analitycznymi (pkt 2.4.2.1)
Każda winnica jest zobowiązana do pobrania próbki każdego wina i poddania go analizie w laboratorium certyfikowanym przez UE (w Niderlandach lub poza nimi);
2. badaniem organoleptycznym
Wszystkie wina muszą zostać poddane badaniom organoleptycznym, w ramach których muszą spełniać minimalne wymogi, aby można je było oznakować jako wina objęte ChNP.
Posiadacz specyfikacji dotyczącej ChNP stosuje do badań organoleptycznych metodę mającą zastosowanie do niderlandzkich win objętych chronioną nazwą pochodzenia (ChNP) (zob. strona internetowa agencji ds. przedsiębiorstw - RVO), określa minimalny wynik dla wina objętego ChNP i informuje NVWA (eus@nvwa.nl);
3. innymi warunkami określonymi w specyfikacji, takimi jak praktyki enologiczne, maksymalne zbiory itp.
Weryfikacja NVWA
Aby zapewnić i zweryfikować tę jakość, NVWA będzie działać jako organ kontrolny. Oznacza to, że stosuje się następujące procedury:
1. Winnice objęte ChNP prowadzą dokumentację zawierającą wyniki analitycznych i organoleptycznych badań win objętych chronioną nazwą pochodzenia (objętych wnioskiem o przyznanie ChNP), w tym cechy charakterystyczne przedmiotowych win (odmiany winorośli, winnica itp.). NVWA może wykorzystać dokumentację do weryfikacji win.
2. Kontrole dotyczące chronionej nazwy pochodzenia Achterhoek Winterswijk przeprowadza NVWA. Kontrole NVWA będą w miarę możliwości połączone z regularnymi wizytami kontrolnymi dotyczącymi wina (lub innymi regularnymi kontrolami NVWA). Podczas takich wizyt zostaną przeprowadzone kontrole w celu ustalenia, czy wina są zgodne z:
a. cechami analitycznymi. Wartości analityczne win muszą być zgodne ze specyfikacją produktu. NVWA pobiera losowo kontrpróbki do analizy w laboratorium NVWA;
b. innymi postanowieniami specyfikacji produktu, takimi jak odpowiednie praktyki enologiczne (pkt 2.4.2.2) i innymi warunkami;
c. minimalnym wymaganym wynikiem badania organoleptycznego.
4. Zmiana wynikająca z praktyki
Opis:
W pkt 1.5.2 jednolitego dokumentu skreśla się maksymalne zbiory odmiany Johanniter (B) w hektolitrach z hektara w przypadku suszonych winogron (20 hektolitrów z hektara) i przejrzałych winogron (40 hektolitrów z hektara).
Uzasadnienie
Winogrona z odmiany Johanniter (B) nie są wykorzystywane do produkcji wina z suszonych winogron i/lub wina z przejrzałych winogron.
W związku z tym w pkt 1.5.2 jednolitego dokumentu skreślono tekst dotyczący maksymalnych zbiorów odmiany Johanniter (B) w odniesieniu do suszonych winogron i przejrzałych winogron.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.203.30 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
Data aktu: | 20/05/2022 |
Data ogłoszenia: | 20/05/2022 |