1. WSTĘP
2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2021
2.1. Główne cele finansowe
2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2021 r
2.2.1. Podejście ogólne
2.2.2. Budżet 2021
2.2.3. Budżet na 2021 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE
3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2021 r
3.1. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2021 r
3.1.1. Posiedzenia
3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym
3.1.3. Modernizacja administracyjna
3.1.4. Realizacja celów w 2021 r
3.2. Dochody
3.3. Wydatki w 2021 r
3.3.1. Zmiana budżetu w 2021 r
3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2017-2021
3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2021 r
3.4. Środki przeniesione
3.4.1. Środki przeniesione automatycznie z 2020 r. na 2021 r
3.4.2. Środki przeniesione automatycznie z 2021 r. na 2022 r
3.5. Dochody przeznaczone na określony cel
3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2021 r
3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2020 r. z przeznaczeniem na płatności
3.5.3. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2021 r. przeniesione na
2022 r. z przeznaczeniem na płatności
3.5.4. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2021 r
1. WSTĘP
Zgodnie z art. 249 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (rozporządzenie finansowe - RF) 1 niniejszy dokument stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2021.
Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2021 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.
W rozdziale II niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2021. W rozdziale III przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2021 r.
Wykonanie budżetu na 2021 r. w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w załączniku.
2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2021
2.1. Główne cele finansowe
Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2021 r. były następujące:
- zapewnienie kontynuacji procesu decyzyjnego w Radzie Europejskiej i Radzie pomimo utrzymującej się wyjątkowej sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19,
- zapewnianie ciągłego wsparcia Radzie Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych,
- kontynuowanie procesu cyfrowej modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i właściwego wykorzystania zasobów.
2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2021 r.
2.2.1. Podejście ogólne
Przy uchwalaniu budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2021 r. kierowano się ogólnym celem zakładającym nieprzekroczenie o więcej niż 2 %, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2020 r. w odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami.
Zwiększenia wysokości środków związane z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub zwiększenia w dziedzinach uznanych za podstawowe dla właściwego funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do niektórych projektów, z uwzględnieniem wykonania budżetu w ostatnich latach.
Jeżeli chodzi o plan zatrudnienia, SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:
- przekształcenie 25 stanowisk AST w 25 stanowisk AD w ramach kontynuacji modernizacji administracyjnej, ze skutkiem neutralnym dla budżetu.
2.2.2. Budżet 2021
Władza budżetowa uchwaliła całkowity budżet Rady Europejskiej i Rady na 2021 r. na poziomie 594,4 mln EUR. Stanowi to zwiększenie o 3,8 mln EUR (+ 0,6 %) w porównaniu z 2020 r.
Liczbę stanowisk w planie zatrudnienia na 2021 r. ustalono w przypadku Rady Europejskiej i Rady na 3 029.
Tabela 1 przedstawia w zarysie budżet na 2021 r. według poszczególnych kategorii.
Tabela 1
Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2021 r. w porównaniu z budżetem na 2020 r. (według kategorii)
(w EUR)
Kategoria | Budżet 2020 | Budżet 2021 | Zmiana 2021/2020 |
1 | 2 | 3=2/1 | |
Plan zatrudnienia | 341 218 000 | 342 791 545 | 0,5 % |
Inne wydatki związane z personelem | 25 366 000 | 27 684 909 | 9,1 % |
Budynki (z wył. nabycia) | 56 644000 | 57 151 000 | 0,9 % |
Systemy komputerowe | 44 509000 | 47 116 000 | 5,9 % |
Meble | 1 171000 | 951 000 | - 18,8 % |
Wyposażenie techniczne | 6 026 000 | 7 192 000 | 19,3 % |
Transport | 2 284 000 | 1 368 000 | - 40,1 % |
Koszty podróży służbowych delegacji | 17 228 000 | 15 505 000 | - 10,0 % |
Koszty tłumaczenia ustnego | 81 450 000 | 80 000 000 | - 1,8 % |
Posiedzenia i konferencje | 6 285 000 | 5 757000 | - 8,4 % |
Informacja | 7 235 000 | 7 510 500 | 3,8 % |
Różne | 1 217000 | 1 360000 | 11,8 % |
Rezerwa | |||
Ogółem (z wył. nabycia) | 590 633 000 | 594 386 954 | 0,6 % |
Nabycie nieruchomości | |||
Suma całkowita | 590 633 000 | 594 386 954 | 0,6 % |
2.2.3. Budżet na 2021 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE
Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2017-2021. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 7 (poprzedni dział 5) wieloletnich ram finansowych zmniejszył się z 6,0 % w 2017 r. do 5,6 % w 2021 r.
Tabela 2
Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 7 (poprzedni dział 5) wieloletnich ram finansowych w latach 2017-2021
(Kwoty w cenach bieżących) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||||
mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | |
Dział 7 | 9 395 | 5,0 % | 9 666 | 2,9 % | 9 945 | 2,9 % | 10 222 | 2,8 % | 10 635 | 4,0 % |
(Kwoty w cenach bieżących) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||||
mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | |
RE/Rada | 562 | 3,0 % | 573 | 2,0 % | 582 | 1,6 % | 591 | 1,5 % | 594 | 0,6 % |
Udział RE/ Rady w dziale 7 | 6,0 % | 5,9 % | 5,9 % | 5,8 % | 5,6 % |
3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2021 r.
3.1. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2021 r.
W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. W sprawozdaniu zaznaczono również główne osiągnięcia w danym roku.
3.1.1. Posiedzenia
Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2017-2021.
Oprócz 4 382 posiedzeń instytucjonalnych i posiedzeń z udziałem państw trzecich w 2021 r. SGR zorganizował 199 posiedzeń innego rodzaju (np. seminaria, sesje informacyjne i briefingi).
Tabela 3
Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2017-2021
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 | 2021 | 2021 | |||
Fizyczne | Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe | OGÓŁEM | Fizyczne | Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe | OGÓŁEM | ||||
Szczyty | 15 | 15 | 17 | 15 | 8 | 23 | 11 | 7 | 18 |
Rady | 77 | 75 | 80 | 31 | 85 | 116 | 70 | 36 | 106 |
Coreper | 105 | 117 | 124 | 152 | 2 | 154 | 123 | 123 | |
Coreper (art. 50) | 22 | 29 | 28 | 3 | 3 | ||||
Grupy robocze | 4 039 | 4 304 | 3 706 | 1 538 | 1 252 | 2 790 | 1 342 | 2 793 | 4 135 |
Grupy robocze ad hoc (art. 50) | 32 | 61 | 28 | ||||||
Ogółem | 4 290 | 4 601 | 3 983 | 1 739 | 1 347 | 3 086 | 1 546 | 2 836 | 4 382 |
Inne posiedzenia | 3 030 | 3 129 | 3 685 | 401 | 33 | 434 | 176 | 23 | 199 |
Suma całkowita | 7 320 | 7 730 | 7 668 | 2 140 | 1 380 | 3 520 | 1 722 | 2 859 | 4 581 |
Pomimo utrzymujących się wyjątkowych warunków pracy spowodowanych pandemią COVID-19 liczba posiedzeń organizowanych przez SGR wzrosła o 30 % w porównaniu z rokiem poprzednim. Liczba posiedzeń instytucjonalnych była dość zbliżona do poziomów sprzed pandemii, w szczególności dzięki organizacji posiedzeń za pośrednictwem wideokonferencji (64,7 % ogółu posiedzeń instytucjonalnych). Skutki obowiązujących restrykcji były bardziej zauważalne pod względem liczby organizowanych konferencji oraz briefingów i konferencji prasowych.
Ponadto 14 i 15 czerwca 2021 r. SGR był gospodarzem dwustronnych szczytów, odpowiednio, UE-Kanada i UE-USA.
Oprócz tego 15 grudnia 2021 r. odbył się 6. szczyt Partnerstwa Wschodniego. Uczestniczyły w nim kraje UE oraz Armenia, Azerbejdżan, Gruzja, Republika Mołdawii i Ukraina. Celem Partnerstwa Wschodniego jest wspieranie stabilności, dobrobytu i wzajemnej współpracy, zwiększenie zaangażowania na rzecz niezbędnych reform oraz sprostanie globalnym i regionalnym wyzwaniom.
3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym
Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W 2021 r. w Dz.U. opublikowano 1 340 aktów prawnych. Należy zauważyć, że publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.
Tabela 4
Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2016-2021
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
Akty prawne w Dz.U. | opublikowane | 1 259 | 1 187 | 1 210 | 1 326 | 1 328 | 1 340 |
Pomimo utrudnionych warunków pracy w 2021 r. ze względu na pandemię COVID-19 Rada zwiększyła swoje działania o charakterze ustawodawczym w porównaniu do roku poprzedzającego pandemię (2019).
3.1.3. Modernizacja administracyjna
W 2021 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej, koncentrując się w szczególności na radzeniu sobie z ograniczeniami w pracy wynikającymi z utrzymującej się pandemii COVID-19:
- przyjęto nową decyzję w sprawie polityki i procedur rekrutacji w SGR, aby zwiększyć efektywność procesu selekcji, a także uwzględnić elementy zgodne ze strategią różnorodności i inkluzywności SGR,
- przeprojektowano szereg narzędzi informatycznych specyficznych dla SGR, takich jak eConsilium, aby poprawić sposób funkcjonowania Rady w środowisku cyfrowym,
- przeprowadzono analizę wpływu pandemii na SGR, w tym ocenę reakcji organizacyjnej Sekretariatu, w celu określenia najlepszych praktyk oraz opracowania jasnych i użytecznych zaleceń dotyczących usprawnień sposobu, w jaki SGR funkcjonował w trakcie pandemii i bezpośrednio po niej.
3.1.4. Realizacja celów w 2021 r.
Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2021 można podsumować następująco:
- Plan zatrudnienia
1 stycznia 2021 r. w SGR obsadzonych było 2 885 stanowisk. W następstwie rotacji, do których doszło w ciągu roku, 31 grudnia 2021 r. obsadzonych było 2 908 stanowisk, co stanowi różnicę wynoszącą 23 dodatkowych obsadzonych stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady.
Uwaga: Obsadzone stanowiska obejmują również stanowiska zajmowane przez pracowników niepobierających wynagrodzenia zgodnie z definicją określoną w regulaminie pracowniczym.
- Zarządzanie finansami
W 2021 r. SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej usprawnić jego zarządzanie finansami i wyniki finansowe. Wdrożono szereg usprawnień w zakresie zarządzania finansami instytucji, np.:
- uruchomiono inicjatywę na rzecz zintegrowanego planowania biznesowego, której celem jest rozszerzenie ram zarządzania o ulepszony proces łączący krótko-, średnio- i długoterminowe planowanie zasobów finansowych i ludzkich w związku z planowaniem ukierunkowanym na działania i planowaniem strategicznym,
- opracowano tablicę wskaźników finansowych w celu zwiększenia świadomości na temat wyników finansowych we wszystkich służbach SGR,
- zezwolono na podpisywanie umów podpisem hybrydowym jako pierwszy krok w kierunku przyszłego pełnego podpisu elektronicznego.
W kontekście poprawiania pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych średni termin płatności faktur w SGR wyniósł w 2021 r. 19 dni, przy maksymalnym terminie wynoszącym 30 dni kalendarzowych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 ).
- Polityka w zakresie budynków
Polityka Rady w zakresie nieruchomości nie uległa zmianie. Od 2004 r. ostatecznym celem Rady jest skupienie wszystkich rodzajów jej działalności i działalności Rady Europejskiej w Brukseli w budynkach będących jej własnością, dostosowanych do jej potrzeb i zlokalizowanych blisko siebie. Reorganizacja ta została zakończona 30 czerwca 2016 r., wraz z oddaniem do użytku budynku Europa.
3.2. Dochody
Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2021 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2020 r." odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2020 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2021 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2021 r." dotyczy procedur odzyskiwania środków przeprowadzonych w 2021 r.
Tabela 5
Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2021 r.
(w EUR)
Rozdział | Ustalone prawa za 2020 r. | Odzyskane dochody z 2020 r. | Ustalone prawa za 2021 r. | Odzyskane dochody z 2021 r. | Ustalone prawa ogółem 2020+2021 | Kwoty odzyskane ogółem 2020+2021 | Kwoty do odzyskania w 2022 r. | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5=1 + 3 | 6=2+4 | 7=5-6 | |||
3 | 0 | Dochody związane z personelem | 60 354 818 | 60 354 818 | 60 354 818 | 60 354 818 | |||
3 | 1 | Dochody związane z własnością | 384267 | 384267 | 91 400 | 88 136 | 475 667 | 472403 | 3 264 |
3 | 2 | Dochody z tytułu dostaw towarów, świadczenia usług i wykonywania prac | 35 879 | 35 545 | 932 375 | 906 302 | 968 254 | 941 847 | 26 407 |
3 | 2 | Dochody od osób trzecich z tytułu towarów, usług i prac (ESDZ) | 426 782 | 426 782 | 426 782 | 426 782 | |||
3 | 3 | Inne dochody administracyjne | 470202 | 158255 | 41 491 166 | 39 913 451 | 41 961 368 | 40 071 706 | 1 889 663 |
4 0 | Dochody z inwestycji i rachunków | 613 | 613 | 613 | 613 | ||||
Ogółem | 890 348 | 578067 | 103 297 154 | 101 690 102 | 104 187 502 | 102 268 169 | 1 919 333 |
Łączna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2021 r. 104,2 mln EUR. Z tej kwoty 102,3 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, a 1,9 mln EUR zostanie pobrane w 2022 r.
Większość odzyskanych dochodów ogółem (59 %, czyli 60,4 mln EUR z kwoty 102,3 mln EUR) w 2021 r. dotyczy podatków, obciążeń i opłat wspólnotowych, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 33,1 mln EUR pochodzi z potrąceń od wynagrodzeń personelu, a kwota 27,3 mln EUR odpowiada składkom i uprawnieniom do świadczeń emerytalnych przenoszonym do systemu emerytalnego.
Pozostała część, czyli 41 % (41,9 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych, głównie z następujących źródeł:
- odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu kosztów podróży służbowych delegatów wynikających z przedstawionych przez nich oświadczeń za lata 2020 i 2021 (37,9 mln EUR, rozdział 3 3),
- kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,3 mln EUR, rozdział 3 3),
- kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (0,9 mln EUR, rozdział 3 3),
- płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego z Radą (0,7 mln EUR, rozdział 3 2),
- wpływów z wynajmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych (0,5 mln EUR, rozdział 3 1),
- przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu zaliczek za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (0,4 mln EUR, rozdział 3 2).
3.3. Wydatki w 2021 r.
3.3.1. Zmiana budżetu w 2021 r.
W trakcie roku budżetowego 2021 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2017-2021.
Tabela 6
Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2017-2021
Zmiana | Rok | |||||
Rodzaj | Podstawa prawna | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Budżet korygujacy | art. 44 RF | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Przesunięcie B | art. 29 RF | 45 | 52 | 39 | 44 | 41 |
Przesunięcie C | art. 29 RF | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Przesunięcie D | art. 31 RF | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ogółem | 46 | 54 | 41 | 46 | 43 |
W 2021 r. dokonano dwóch przesunięć typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 29 rozporządzenia finansowego):
- przesunięcie typu C1 w kwocie 6 612 000 EUR dokonane 22 lipca 2021 r. w celu:
- pokrycia kosztów projektów pierwotnie przewidzianych w budżecie na kolejny rok, ale w odniesieniu do których możliwe było przyspieszenie cyklu projektowego dzięki niskiemu stopniowi wykorzystania powierzchni biurowych w budynkach SGR ze względu na pandemię COVID-19 (1 000 000 EUR),
- sfinansowania pomocy technicznej na rozszerzenie działań informatycznych w związku z utrzymującą się sytuacją zdrowotną (1 897 000 EUR),
- pokrycia kosztów zakupu dodatkowego sprzętu i oprogramowania informatycznego, w tym utrzymania i konserwacji (2 930 000 EUR),
- sfinansowania wyższych rocznych opłat telekomunikacyjnych w wyniku zawarcia nowej umowy ramowej (140 000 EUR),
- przeniesienia obowiązków związanych z kosztami podróży w związku z wydarzeniami organizowanymi przez rotacyjne prezydencje (20 000 EUR),
- sfinansowania potrzeb w zakresie dodatkowych kosztów podróży służbowych przewodniczącego Rady Europejskiej i jego zespołu ochrony bezpośredniej (625 000 EUR),
- przesunięcie typu C2 w kwocie 5 360 000 EUR dokonane 18 listopada 2021 r. w celu:
- pokrycia kosztów zakupu dodatkowego sprzętu i oprogramowania informatycznego, w tym utrzymania i konserwacji (2 450 000 EUR),
- przeniesienia obowiązków w zakresie zarządzania projektami dotyczących opracowania systemu zarządzania utrzymaniem budynków na podstawie istniejących narzędzi informatycznych w SGR (655 000 EUR),
- sfinansowania dodatkowej pomocy w kilku obszarach działalności Rady w dziedzinie informatyki, takich jak Portal Delegatów, system zarządzania tłumaczeniami (TMS) lub narzędzie do zarządzania wnioskami o poradę prawną (1 855 000 EUR),
- sfinansowania potrzeb w zakresie dodatkowych kosztów podróży służbowych przewodniczącego Rady Europejskiej i jego zespołu ochrony bezpośredniej (400 000 EUR).
W 2021 r. dokonano ponadto 41 przesunięć typu B na podstawie art. 29 ust. 4 rozporządzenia finansowego w celu wprowadzenia wewnętrznych modyfikacji w budżecie Rady Europejskiej i Rady.
Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 3 zmienione w 2021 r. w drodze różnych przesunięć.
Tabela 7
Linie budżetowe, w ramach których dokonano znacznych przesunięć w 2021 r.
(w EUR)
Pozycja | Treść |
Początkowy budżet 2020 |
Przesunięcia | Ostateczne środki | Różnica |
1 0 0 4 | Inne wydatki na zarządzanie | 1 075 000 | 1 025 000 | 2 100 000 | 95 % |
1 1 0 0 | Wynagrodzenie podstawowe | 256 457 636 | 3 885 364 | 260 343 000 | 2 % |
2 0 0 0 | Czynsze | 457000 | 865 000 | 1 322000 | 189 % |
2 0 1 3 | Ubezpieczenie | 285000 | 330 500 | 615 500 | 116 % |
2 1 0 0 | Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego | 13 850 500 | 3483454 | 17 333 954 | 25 % |
2 1 0 1 | Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych | 24 019 500 | 7205 878 | 31 225 378 | 30 % |
2 1 0 3 | Telekomunikacja | 1 750000 | 533 930 | 2283 930 | 31 % |
2 1 2 0 | Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych | 3958000 | 908 585 | 4866 585 | 23 % |
2 2 0 5 | Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń | 315000 | 360000 | 675000 | 114 % |
3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2017-2021
W ciągu ostatnich pięciu lat (wykres 1) ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wynosił średnio 91,5 %. Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przyjętego budżetu.
Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2017-2021 wyniósł średnio 81,4 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności. Wydatki na wynagrodzenia i dodatki dla członków i pracowników instytucji Unii nie mogą zostać przeniesione (art. 12 ust. 8 rozporządzenia finansowego).
Wykres 1
Ogólne wykonanie budżetu w latach 2017-2021
W odniesieniu do 2021 r. środki przeniesione dotyczą zobowiązań należycie zaciągniętych przed końcem roku budżetowego, ale w przypadku których towary nie zostały jeszcze dostarczone, a usługi wyświadczone, lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.
3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2021 r.
Analiza wydatków w 2021 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.
W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2021 r., a co za tym idzie - anulowanym.
Tabela 8
Przegląd wykonania budżetu na 2021 r. (według kategorii)
(w EUR)
Kategoria | Budżet 2021 (początkowy) | Budżet 2021 (ostateczny (*)) | Zobowiązania | Wskaźnik wykonania | Środki anulowane |
1 | 2 | 3 | 4=3/2 | 5=2-3 | |
Plan zatrudnienia | 342 791 545 | 342 791 545 | 337 934 778 | 98,6 % | 4856 767 |
Inne wydatki związane z personelem | 27 684 909 | 27 684 909 | 23 585 787 | 85,2 % | 4 099 122 |
Budynki (z wył. nabycia) | 57 151 000 | 56 221 000 | 54 238 245 | 96,5 % | 1 982 755 |
Systemy komputerowe | 47 116000 | 57 043 000 | 57 030 431 | 100,0 % | 12 569 |
Meble | 951 000 | 951 000 | 926 209 | 97,4 % | 24 791 |
Wyposażenie techniczne | 7 192 000 | 6 986 000 | 6 159 402 | 88,2 % | 826 598 |
Transport | 1 368 000 | 1 368 000 | 1 367 115 | 99,9 % | 885 |
Koszty podróży służbowych delegacji | 15 505 000 | 10 150 204 | 10 150 204 | 100,0 % | |
Koszty tłumaczenia ustnego | 80 000 000 | 77 303 796 | 19 784 532 | 25,6 % | 57 519 264 |
(w EUR)
Kategoria | Budżet 2021 (początkowy) | Budżet 2021 (ostateczny (*)) | Zobowiązania | Wskaźnik wykonania | Środki anulowane |
1 | 2 | 3 | 4=3/2 | 5=2-3 | |
Posiedzenia i konferencje | 5 757000 | 4997000 | 3477460 | 69,6 % | 1 519 540 |
Informacja | 7 510 500 | 7 530 500 | 7 529 721 | 100,0 % | 779 |
Różne | 1 360000 | 1 360000 | 806 981 | 59,3 % | 553 019 |
Rezerwa | |||||
Ogółem (z wył. nabycia) | 594 386 954 | 594 386 954 | 522 990 866 | 88,0 % | 71 396 088 |
Nabycie nieruchomości | |||||
Suma całkowita | 594 386 954 | 594 386 954 | 522 990 866 | 88,0 % | 71 396 088 |
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.
Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2021 r. wynosi 88 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:
- Niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi ogółem 4,9 mln EUR. To niepełne wykorzystanie wynika głównie z niższego zapotrzebowania na wynagrodzenia podstawowe (3,5 mln EUR). Innymi elementami uzasadniającymi niepełne wykorzystanie są: niższe zapotrzebowanie na różne należności z tytułu regulaminu (0,6 mln EUR) i na godziny nadliczbowe (0,4 mln EUR) oraz niższy poziom wydatków na zabezpieczenie społeczne (0,2 mln EUR).
- W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 58,5 % niepełnego wykorzystania (2,4 mln EUR z kwoty 4,1 mln EUR) wiąże się z kosztami podróży służbowych personelu. Oszczędności w zakresie innych wydatków związanych z personelem (szkolenia, koszty leczenia, usługi socjalne itp.) wynoszą ogółem 0,4 mln EUR. Kolejne 1,3 mln EUR oszczędności wynika z mniejszych płatności na rzecz pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i z tytułu innych usług zewnętrznych.
- Ogólne wykonanie wydatków związanych z budynkami przyniosło oszczędności w wysokości 2,0 mln EUR. Z kwoty tej 1,2 mln EUR wiąże się z niższymi kosztami utrzymania i sprzątania, a 0,4 mln z oszczędnościami w zakresie niektórych prac związanych z zagospodarowaniem. Kolejne 0,2 mln EUR pochodzi z oszczędności w zakresie ochrony i nadzoru nad budynkami. Pozostała kwota 0,2 mln EUR wynika z prac zapewniających bezpieczeństwo budynków i innych kosztów związanych z budynkami (tj. usuwanie odpadów, oznakowanie i analizy prowadzone przez wyspecjalizowane organy).
- W dziedzinie informatyki wykonanie budżetu wyniosło 100 %.
- Jeśli chodzi o meble, niepełne wykorzystanie środków wynoszące 0,02 mln EUR wynika głównie z niższych potrzeb w zakresie wynajmu i konserwacji mebli ze względu na przełożenie wielostronnego szczytu UE-Unia Afrykańska na początek 2022 r.
- Oszczędności w wysokości 0,8 mln EUR w zakresie wyposażenia technicznego wynikają głównie z niższego poziomu zakupów i wymiany wyposażenia technicznego, szczególnie w dziedzinie bezpieczeństwa.
- Wykonanie budżetu w dziedzinie transportu jest bliskie 100 %.
- Jeśli chodzi o koszty podróży służbowych delegacji, wykonanie budżetu wyniosło 100 %. Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 10,2 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 15,5 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 25 mln EUR z oszczędności związanych z niektórymi pulami środków na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony 30,4 mln EUR przesunięto do pul środków na tłumaczenia ustne w ramach technicznej puli środków 4 . Z technicznej puli środków na tłumaczenia ustne finansowane są częściowo języki używane obecnie jako języki pośrednie, stanowiące rozwiązanie techniczne stosowane jako element łączący w pewnych kombinacjach językowych, niezbędne dla zapewnienia komunikacji wielojęzycznej.
- Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 57,5 mln EUR. Te niewykorzystane środki wynikają ostatecznie z przesunięcia kwoty 25 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegacji 5 . Ostateczny wynik uwzględnia także przesunięcie 30,4 mln EUR z pul środków na podróże służbowe delegacji w ramach wykonania technicznej puli środków.
- Kwota 0,9 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 1,5 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla mniejsze niż zabudżetowane potrzeby związane z cateringiem. Mniejsze zapotrzebowanie na wynajem zewnętrznych sal konferencyjnych i akredytację pozwoliło dodatkowo zaoszczędzić 0,2 mln EUR. Można to wyjaśnić wpływem pandemii na organizację regularnych spotkań w połączeniu z przesunięciem wielostronnego szczytu UE-Unia Afrykańska.
- Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 100 %.
- W kategorii "Wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 0,5 mln EUR wynika głównie z mniejszych potrzeb w zakresie usług prawnych (0,4 mln) w połączeniu ze zmniejszonym zapotrzebowaniem na przeprowadzki biurowe, analizy, odzież służbową i inne wydatki operacyjne.
3.4. Środki przeniesione
3.4.1. Środki przeniesione automatycznie z 2020 r. na 2021 r.
Jak przedstawiono w tabeli 9, kwotę 69,6 mln EUR przeniesiono z 2020 r. na 2021 r.
Tabela 9
Wykonanie środków przeniesionych z 2020 r. na 2021 r. (według kategorii)
(w EUR)
Kategoria | Środki przeniesione z 2020 r. | Płatności 2021 | Wskaźnik wykonania | Środki anulowane |
1 | 2 | 3=2/1 | 4=1-2 | |
Plan zatrudnienia | 326 349 | 302 459 | 92,7 % | 23 890 |
Inne wydatki związane z personelem | 1 380 868 | 1 074900 | 77,8 % | 305 968 |
Budynki | 21 973 039 | 16 351 777 | 74,4 % | 5 621 262 |
Systemy komputerowe | 24 016219 | 23 682 349 | 98,6 % | 333 869 |
Meble | 852 821 | 841 321 | 98,7 % | 11 500 |
Wyposażenie techniczne | 2997152 | 2 737242 | 91,3 % | 259 910 |
Transport | 518695 | 229 981 | 44,3 % | 288 714 |
Koszty podróży służbowych delegacji | ||||
Koszty tłumaczenia ustnego | 13 482 401 | 10 960 190 | 81,3 % | 2 522 211 |
Posiedzenia i konferencje | 567139 | 301 760 | 53,2 % | 265 379 |
Informacja Różne Rezerwa |
3 256 451 213 767 |
2 864 529 172 532 |
88,0 % 80,7 % |
391 922 41 235 |
Ogółem | 69 584 901 | 59 519 041 | 85,5 % | 10 065 860 |
Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2020 r. wyniósł 85,5 %. Główne przyczyny takiego wskaźnika wykonania są następujące:
- częściowe lub całkowite niedostarczenie robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku,
- nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2022 r.
3.4.2. Środki przeniesione automatycznie z 2021 r. na 2022 r.
Środki przeniesione z 2021 r. na 2022 r. wyniosły ogółem 62 mln EUR.
Tabela 10
Środki przeniesione z 2021 r. na 2022 r. (według kategorii)
(w EUR)
Kategoria | Budżet 2021 (początkowy) | Budżet 2021 (ostateczny (*)) | Zobowiązania | Płatności 2021 | Środki przeniesione na 2022 r. | Wskaźnik przeniesienia |
1 | 2 | 3 | 4 | 5=3-4 | 6=5/3 | |
Plan zatrudnienia | 342 791 545 | 342 791 545 | 337934 778 | 337 480 703 | 454075 | 0,1 % |
Inne wydatki związane z personelem | 27 684 909 | 27684909 | 23 585 787 | 21 892 889 | 1 692 898 | 7,2 % |
Budynki | 57 151 000 | 56 221 000 | 54 238 245 | 35 709 119 | 18 529 126 | 34,2 % |
Systemy komputerowe | 47 116000 | 57 043 000 | 57 030 431 | 33 327 229 | 23 703 202 | 41,6 % |
Meble | 951 000 | 951 000 | 926 209 | 198 986 | 727224 | 78,5 % |
Wyposażenie techniczne | 7 192 000 | 6986000 | 6 159 402 | 2620136 | 3 539 267 | 57,5 % |
Transport | 1 368 000 | 1 368000 | 1 367 115 | 585006 | 782 109 | 57,2 % |
Koszty podróży służbowych delegacji | 15505000 | 10 150 204 | 10 150 204 | 10 150204 | 0,0 % | |
Koszty tłumaczenia ustnego | 80 000 000 | 77 303 796 | 19 784 532 | 10 994 825 | 8 789 706 | 44,4 % |
Posiedzenia i konferencje | 5 757 000 | 4997000 | 3 477 460 | 2 614 496 | 862 964 | 24,8 % |
Informacja | 7510500 | 7 530 500 | 7 529 721 | 4887926 | 2 641 795 | 35,1 % |
Różne | 1 360 000 | 1 360000 | 806 981 | 518269 | 288 712 | 35,8 % |
Rezerwa | ||||||
Ogółem (z wył. nabycia) | 594 386 954 | 594 386 954 | 522 990 866 | 460 979 787 | 62 011078 | 11,9 % |
Nabycie nieruchomości | ||||||
Suma całkowita | 594 386 954 | 594 386 954 | 522 990 866 | 460 979 787 | 62 011078 | 11,9 % |
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.
Kwoty przeniesione z 2021 r. na 2022 r. pochodzą głównie z poniższych kategorii:
- systemy komputerowe: 23,7 mln EUR, z czego 14 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 8,0 mln - sprzętu i oprogramowania komputerowego, 1,1 mln EUR - usług informatycznych i konserwacji informatycznej, a 0,6 mln EUR - telekomunikacji,
- budynki: 18,5 mln EUR, z czego 7,0 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 3,8 mln EUR - sprzątania i utrzymania obiektów, 3,8 mln EUR - ochrony i prewencji, 1,7 mln EUR - energii elektrycznej, wody, gazu i ogrzewania, 1,3 mln EUR - prac zapewniających bezpieczeństwo budynków, a 0,9 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz budynków,
- 8,8 mln EUR w celu pokrycia części kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w 2021 r., jednak w odniesieniu do którego faktury nie zostały w pełni uzgodnione ze służbami Komisji Europejskiej (szczególnie w odniesieniu do kosztów zmian w programowaniu),
- wyposażenie techniczne: 3,5 mln EUR, co odpowiada zakupowi i utrzymaniu sprzętu konferencyjnego,
- wydatki na informacje: 2,6 mln EUR, z czego 1,9 mln EUR dotyczy informacji i akcji o charakterze publicznym, 0,6 mln EUR - wydatków na dokumentację i bibliotekę, a 0,1 mln EUR - publikacji Rady,
- inne wydatki związane z personelem: 1,7 mln EUR, głównie w odniesieniu do wydatków na szkolenia i rekrutację (0,7 mln EUR), służby medycznej i świetlic (0,4 mln EUR), kosztów delegacji (w tym podróży) (0,3 mln EUR) i środków wsparcia dla personelu (0,2 mln EUR),
- posiedzenia i konferencje: 0,9 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady w 2021 r.,
- transport: 0,8 mln EUR na pokrycie kosztów wynajmu i naprawy parku samochodowego (0,5 mln EUR) oraz planu w zakresie mobilności pracowników Rady (0,3 mln EUR), oraz
- meble: 0,7 mln EUR, dotyczy zakupu mebli do sal przeznaczonych do posiedzeń hybrydowych, sali prasowej, projektu pilotażowego dotyczącego nowych metod pracy (NWOW) oraz budynku żłobka,
- wydatki różne: 0,3 mln EUR obejmujące głównie koszty postępowań sądowych (0,1 mln EUR), materiały biurowe (0,1 mln EUR) oraz opłaty pocztowe (0,04 mln EUR).
3.5. Dochody przeznaczone na określony cel
3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2021 r.
Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2021 r. wyniosły 43,1 mln EUR.
Tabela 11
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2021 r. (według kategorii)
(w EUR)
Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel przed 2021 (ostateczne (*)) | Zobowiązania 2021 | Płatności2021 | Wskaźnik wykonania | Anulowane dochody przeznaczone na określony cel | |
1 | 2 | 3 | 4=2/1 | 4=1-2 | ||
Plan zatrudnienia | 1 456 544 | 1 443 178 | 1 443 178 | 99,1 % | 13 366 | |
Inne wydatki związane z personelem | 1 662 956 | 1 633 352 | 1 615 668 | 98,2 % | 29 604 | |
Budynki | 527 758 | 512 601 | 439 491 | 97,1 % | 15 158 | |
Systemy komputerowe | 892 372 | 877927 | 657 026 | 98,4 % | 14 446 | |
Meble | - | - | - | - | ||
Wyposażenie techniczne | 16 619 | 15 011 | 12 098 | 90,3 % | 1 607 | |
Transport | 6 113 | 6 113 | 1 332 | 100,0 % | ||
Koszty podróży służbowych delegacji | 30 385 449 | 30 385 449 | 30 385 449 | 100,0 % | ||
Koszty tłumaczenia ustnego | 7909056 | 7 909 056 | 7909056 | 100,0 % | ||
Posiedzenia i konferencje | 84 097 | 84 097 | 64 285 | 100,0 % | ||
Informacja | 12 544 | 10 013 | 10 013 | 2 530 | ||
Różne | 82 540 | 80 541 | 80 531 | 97,6 % | 1 999 | |
Ogółem RE/Rada | 43 036 048 | 42 957337 | 42 618 125 | 99,8 % | 78 711 | |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ | 80 000 | 59 871 | 54 571 | 74,8 % | 20 129 | |
Suma całkowita | 43 116 048 | 43 017207 | 42 672 696 | 99,8 % | 98 840 |
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.
Dochody przeznaczone na określony cel związane z działalnością SGR wyniosły ogółem 43,1 mln EUR, z czego w odniesieniu do 43 mln EUR należycie zaciągnięto zobowiązania w 2021 r. Pozostała kwota 0,1 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 12 ust. 1 RF.
Kolejna część dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2021 r. (0,08 mln EUR) dotyczy kwot przesuniętych w 2020 r. przez ESDZ do Rady na pokrycie kosztów usług określonych w różnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami i świadczonych przez SGR. Z całej kwoty zobowiązania wynoszącej 0,06 mln EUR, w 2020 r. dokonano płatności na kwotę 0,05 mln EUR.
3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2020 r. z przeznaczeniem na płatności
Łączna kwota dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z 2020 r. z przeznaczeniem na płatności wynosiła 0,5 mln EUR.
Tabela 12
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2021 r. przeniesionych na 2021 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii)
(w EUR)
Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2020 r. z przeznaczeniem na płatności | Płatności 2021 | Wskaźnik wykonania | Anulowane dochody przeznaczone na określony cel |
1 | 2 | 4=2/1 | 4=1-2 | |
Plan zatrudnienia | - | |||
Inne wydatki związane z personelem | 9 648 | 9 644 | 100,0 % | 4 |
Budynki | 412 792 | 259 685 | 62,9 % | 153107 |
Systemy komputerowe | 10 890 | 10 890 | 100,0 % | |
Mable | - | |||
Wyposażenie techniczne | - | |||
Transport | 2 616 | 0,0 % | 2 616 | |
Koszty podróży służbowych delegacji | - | |||
Koszty tłumaczenia ustnego | - | |||
Posiedzenia i konferencje | 81 | - | 81 | |
Informacja Różne |
- - | |||
Ogółem RE/Rada | 436 026 | 280 219 | 64,3 % | 155 807 |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ | 97 196 | 97 196 | - | |
Suma całkowita | 533 222 | 377 415 | 70,8 % | 155 807 |
3.5.3. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2021 r. przeniesione na 2022 r. z przeznaczeniem na płatności
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2021 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2021 r., zostały przeniesione z 2021 r. na 2022 r. i wyniosły łącznie 0,3 mln EUR.
Tabela 13
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2021 r. przeniesione na 2022 r. (według kategorii)
(w EUR) | |||||
Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel przed 2021 (ostateczne (*)) |
Zobowiązania 2021 |
Płatności 2021 | Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione na 2021 r. | Wskaźnik przeniesienia |
1 | 2 | 3 | 4=2-3 | 5=4/2 | |
Plan zatrudnienia | 1 456 544 | 1 443 178 | 1 443 178 | - | |
Inne wydatki związane z personelem | 1 662 956 | 1 633 352 | 1 615 668 | 17 684 | 1,1 % |
Budynki | 527 758 | 512 601 | 439 491 | 73 110 | 14,3 % |
Systemy komputerowe Meble | 892 372 | 877 927 | 657026 | 220901 | 25,2 % |
Wyposażenie techniczne | 16 619 | 15 011 | 12 098 | 2 914 | 19,4 % |
Transport | 6 113 | 6 113 | 1 332 | 4 781 | 78,2 % |
Koszty podróży służbowych delegacji | 30 385 449 | 30 385 449 | 30 385 449 | 0,0 % | |
Koszty tłumaczenia ustnego | 7909056 | 7 909 056 | 7 909 056 | 0,0 % | |
Posiedzenia i konferencje | 84 097 | 84 097 | 64 285 | 19 812 | 23,6 % |
Informacja | 12 544 | 10 013 | 10 013 | - | |
Różne | 82 540 | 80 541 | 80 531 | 10 | 0,0 % |
Ogółem RE/Rada | 43 036 048 | 42 957337 | 42 618 125 | 339 211 | 0,8 % |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ | 80 000 | 59 871 | 54 571 | 5 300 | 8,9 % |
Suma całkowita | 43 116 048 | 43 017207 | 42 672 696 | 344 511 | 0,8 % |
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.
Kwoty przeniesione dotyczą głównie prac związanych z zewnętrznym wsparciem informatycznym (0,2 mln EUR).
3.5.4. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2021 r.
Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2021 r. wyniosły 41,8 mln EUR. Z tego kwota 0,4 mln EUR odpowiada kwotom przesuniętym przez ESDZ do Rady.
Tabela 14
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2021 r. (według kategorii)
(w EUR) | |||||
Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel 2021 (ostateczne (*)) |
Zobowiązania 2021 |
Płatności2021 | Środki, na które nie zaciągnięto zobowiązań | Środki dostępne na płatności |
1 | 2 | 3 | 4=1-2 | 5=2-3 | |
Plan zatrudnienia | 1 776 701 | 1 776 701 | |||
Inne wydatki związane z personelem | 1 302 739 | 162 368 | 136 843 | 1 140 371 | 25 524 |
Budynki | 804 964 | 91 500 | 713 464 | 91 500 | |
Systemy komputerowe | 825 652 | 51 203 | 9 805 | 774 448 | 41 399 |
Meble | |||||
Wyposażenie techniczne | 2 750 | 2 750 | |||
Transport Koszty podróży służbowych delegacji Koszty tłumaczenia ustnego |
36 363 724 | 36 363 724 | |||
Posiedzenia i konferencje | 24 076 | 24 076 | |||
Informacja | 161270 | 14 877 | 146 393 | 14 877 | |
Różne | 126 974 | 126 974 | |||
Ogółem RE/Rada | 41 388 848 | 319 949 | 146 648 | 41 068 900 | 173 300 |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ | 406 362 | 159951 | 86 868 | 246 411 | 73 084 |
Suma całkowita | 41 795 211 | 479 900 | 233516 | 41 315311 | 246 384 |
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.
Dochody przeznaczone na określony cel w 2021 r. związane z działalnością SGR wyniosły 41,8 mln EUR. W trakcie roku budżetowego zaciągnięto zobowiązania na kwotę 0,5 mln EUR, zaś kwota 41,3 mln EUR została przeniesiona na 2022 r. zgodnie z art. 12 ust. 4 RF.
Około 87 % dochodów przeznaczonych na określony cel (36,4 mln EUR) pochodzi z salda kosztów podróży służbowych delegacji wynikającego z przedstawionych przez nie oświadczeń dotyczących podróży służbowych oraz z wcześniejszego zwrotu środków z pul na podróże służbowe na 2021 r. przez kilka państw członkowskich.
Pozostałe środki pochodzą głównie ze zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.354.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2021 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada |
Data aktu: | 15/09/2022 |
Data ogłoszenia: | 15/09/2022 |