Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w odniesieniu do przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w odniesieniu do przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych
(2022/C 440/06)

[Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu]

22 czerwca 2022 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 w odniesieniu do przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych 1 .

Wniosek ma na celu uregulowanie przetwarzania danych osobowych w kontekście gromadzenia danych gospodarczych, środowiskowych i społecznych zebranych na poziomie gospodarstw rolnych, a także dalszego zarządzania takimi danymi i ich wykorzystywania w ramach sieci danych dotyczących zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych ("FSDN"). W tym względzie EIOD z zadowoleniem przyjmuje wyraźne odniesienia do potrzeby przestrzegania zarówno RODO, jak i EUDPR. EIOD z zadowoleniem przyjmuje również fakt, że wniosek zawiera odniesienia do RODO 2  i EUDPR 3  przy określaniu definicji odpowiednich terminów, takich jak "dane osobowe" i "przetwarzanie". Mając na uwadze pewność prawa, EIOD zdecydowanie zaleca jednak ponowne przeanalizowanie proponowanych definicji, aby zapewnić systematyczne i spójne odniesienia zarówno do GDPR, jak i EUDPR, oraz aby uniknąć wprowadzania definicji pojęć, które są już objęte tymi instrumentami.

EIOD z zadowoleniem odnotowuje, że w przypadku, gdy poszczególne dane będą udostępniane przez Komisję lub agencje łącznikowe, dane rolników i wszystkie inne szczegółowe informacje uzyskane na podstawie wniosku zostaną zanonimizo- wane lub opatrzone pseudonimem. Zarówno anonimizacja, jak i pseudonimizacja są technikami ograniczania zagrożeń dla ochrony danych o dużym znaczeniu. W związku z tym EIOD uważa, że istotne jest zachowanie wyraźnego rozróżnienia między tymi pojęciami, ponieważ dane pseudonimiczne nadal mogą być powiązane z możliwą do zidentyfikowania osobą i w związku z tym kwalifikują się jako dane osobowe.

Jeżeli chodzi o publikację danych FSDN, EIOD przypomina, że każdy wymóg publikowania danych osobowych powinien, oprócz tego, że jest przewidziany prawem, spełniać również inne wymogi wynikające z art. 52 ust. 1 Karty i art. 6 ust. 3 RODO. EIOD uważa, że wniosek w obecnej formie nie zawiera szczególnego względu interesu publicznego uzasadniającego publikację danych osobowych w możliwej do zidentyfikowania formie, nawet jeżeli dane te miały być opatrzone pseudonimem przed publikacją. EIOD zaleca zatem sprecyzowanie, że jedynie należycie zanonimizowane dane FSDN mogą być udostępniane publicznie.

EIOD uważa, że niektóre specyfikacje dotyczące przetwarzania danych osobowych powinny zostać ujęte w samym wniosku, a nie w aktach delegowanych. W szczególności EIOD uważa, że bezpośrednio we wniosku powinny zostać określone kategorie danych osobowych, a także konkretne cele, w jakich mogą być one przetwarzane. Ponadto EIOD zaleca określenie (kryteria służące określeniu) okresu zatrzymywania odpowiednich kategorii danych osobowych oraz wyjaśnienie roli zaangażowanych podmiotów. Co więcej, w zakresie, w jakim wniosek ma na celu ustanowienie systemu informatycznego służącego łączeniu baz danych, EIOD zaleca włączenie do wniosku opisu narzędzia informatycznego o wysokim poziomie szczegółowości, w tym ról i obowiązków w zakresie ochrony danych oraz odpowiednich mających zastosowanie zabezpieczeń.

1. WPROWADZENIE

1. 22 czerwca 2022 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 w odniesieniu do przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych ("wniosek").

2. Głównym celem wniosku jest zmiana rozporządzenia Rady (WE) nr 1217/2009 4 , aby dokonać przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych ("FADN") w sieć danych dotyczących zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych ("FSDN") z zamiarem gromadzenia danych na temat zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych. Przekształcenie przyczyniłoby się również do poprawy usług doradczych dla rolników i analizy porównawczej wyników gospodarstw.

3. Obecnie dane gromadzone są głównie w celu oceny ekonomicznych aspektów gospodarstw rolnych, przy czym istnieje potrzeba oceny ogólnego zrównoważonego charakteru gospodarstwa, w tym danych środowiskowych związanych z glebą, powietrzem, wodą i różnorodnością biologiczną, a także danych obejmujących społeczny wymiar rolnictwa. Przekształcenie w FSDN umożliwiłoby porównanie wyników gospodarstw rolnych ze średnimi regionalnymi, krajowymi i sektorowymi. Jeśli chodzi o dane rachunkowe, rachunki gospodarstw rolnych stanowią podstawowe źródło informacji do przeprowadzenia wszelkich ocen dochodów w gospodarstwach rolnych lub badania ich działalności gospodarczej. Zgromadzone informacje mogłyby być również wykorzystywane do świadczenia rolnikom zindywidualizowanych usług doradczych i udzielania im informacji zwrotnych w celu poprawy zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych 5 .

4. Wniosek zmieniłby również sposób gromadzenia danych, zapewniając m.in. interoperacyjność z innymi systemami zawierającymi dane z gospodarstw rolnych, umożliwiając łączenie danych pierwotnie zgromadzonych do różnych celów. Dlatego też wprowadzony zostanie niepowtarzalny numer identyfikacyjny gospodarstwa. Ponadto we wniosku przewidziano również obowiązek publikacji danych FSDN.

5. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 22 czerwca 2022 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. W tym względzie EIOD zachęca współprawodawców do umieszczenia wyraźnego odniesienia do tych konsultacji w jednym z motywów wniosku.

4. WNIOSKI

32. W związku z powyższym EIOD zaleca:

a) ponowne przeanalizowanie proponowanych definicji, aby zapewnić systematyczne i spójne odniesienia zarówno do GDPR, jak i EUDPR oraz aby uniknąć wprowadzania definicji pojęć, które są już objęte tymi instrumentami;

b) zmianę art. 16 ust. 2 i motywu 8 wniosku w celu usunięcia wszelkich sugestii, że pseudonimizacja pozwoli uniknąć możliwości identyfikacji;

c) sprecyzowanie w art. 16 wniosku, że jedynie należycie zanonimizowane dane FSDN mogą być udostępniane publicznie;

d) określenie kategorii danych osobowych, aby zapewnić, że przetwarzanie danych osobowych ogranicza się do tego, co jest bezpośrednio istotne i konieczne do osiągnięcia określonych celów wniosku;

e) określenie w części normatywnej wniosku wszystkich celów, dla których dane osobowe mogą być przetwarzane;

f) ustanowienie okresu zatrzymywania odpowiednich kategorii danych osobowych lub co najmniej określenie kryteriów określania takich okresów, z uwzględnieniem celów przetwarzania;

g) wyraźne przypisanie ról poszczególnym podmiotom zaangażowanym jako administratora, współadministratora lub podmiotu przetwarzającego;

h) w zakresie, w jakim wniosek ma na celu ustanowienie systemu informatycznego służącego łączeniu baz danych, włączenie do wniosku opisu narzędzia informatycznego o wysokim poziomie szczegółowości, w tym ról i obowiązków w zakresie ochrony danych oraz odpowiednich mających zastosowanie zabezpieczeń.

Bruksela, 11 sierpnia 2022 r.

1 COM(2022) 296 final.
2 Uredba (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter o razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba o varstvu podatkov) (UL L 119, 4 maja 2016, str. 1).
3 Uredba (EU) 2018/1725 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 23. oktobra 2018 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podat- kov v institucijah, organih, uradih in agencijah Unije in o prostem pretoku takih podatkov ter o razveljavitvi Uredbe (ES) št. 45/2001 in Sklepa št. 1247/2002/ES (UL L 295, 21 listopada 2018, str. 39).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych we Wspólnocie Europejskiej (UL L 328, 15 grudnia 2009, str. 27).
5 Motyw 4 wniosku.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.440.17

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w odniesieniu do przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych
Data aktu: 21/11/2022
Data ogłoszenia: 21/11/2022