Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie działań następczych w związku z konkluzjami Konferencji w sprawie przyszłości Europy (2022/2648(RSP))

P9_TA(2022)0141
Działania następcze po Konferencji w sprawie przyszłości Europy Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie działań następczych w związku z konkluzjami Konferencji w sprawie przyszłości Europy (2022/2648(RSP))
(2022/C 465/07)

Parlament Europejski,

- uwzględniając regulamin Konferencji w sprawie przyszłości Europy (zwanej dalej "Konferencją"), zatwierdzony przez zarząd i opublikowany na wielojęzycznej platformie cyfrowej Konferencji,

- uwzględniając konkluzje dziewięciu tematycznych grup roboczych Konferencji zatwierdzone 30 kwietnia 2022 r. na sesji plenarnej Konferencji,

- uwzględniając sprawozdanie z działalności wielojęzycznej platformy cyfrowej Konferencji w sprawie przyszłości Europy opublikowane w lutym 2022 r.,

- uwzględniając wpisy poszczególnych państw członkowskich na wielojęzycznej platformie cyfrowej Konferencji w sprawie przyszłości Europy opublikowane w lutym 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdania krajowych paneli obywatelskich i wydarzenia krajowe opublikowane na wielojęzycznej platformie cyfrowej Konferencji,

- uwzględniając sprawozdanie zawierające pomysły młodzieży na Konferencję w sprawie przyszłości Europy opublikowane w następstwie Europejskiego Spotkania Młodzieży, które odbyło się 8 i 9 października 2021 r.,

- uwzględniając zalecenia pierwszego europejskiego panelu obywatelskiego "Silniejsza gospodarka, sprawiedliwość społeczna i zatrudnienie / Edukacja, kultura, młodzież i sport / Transformacja cyfrowa",

- uwzględniając zalecenia drugiego europejskiego panelu obywatelskiego "Demokracja europejska / Wartości i prawa, praworządność, bezpieczeństwo",

- uwzględniając zalecenia trzeciego europejskiego panelu obywatelskiego "Zmiana klimatu, środowisko / Zdrowie",

- uwzględniając zalecenia czwartego europejskiego panelu obywatelskiego "UE w świecie / Migracja",

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 stycznia 2020 r. w sprawie stanowiska Parlamentu Europejskiego dotyczącego Konferencji w sprawie przyszłości Europy 1 ,

- uwzględniając swoje rezolucje: z 16 lutego 2017 r. w sprawie poprawy funkcjonowania Unii Europejskiej dzięki wykorzystaniu potencjału Traktatu z Lizbony 2 , z 16 lutego 2017 r. w sprawie ewentualnych zmian i dostosowań w obecnej strukturze instytucjonalnej Unii Europejskiej 3 , z 13 lutego 2019 r. w sprawie stanu debaty nad przyszłością Europy 4  oraz z 26 listopada 2020 r. w sprawie oceny wyborów europejskich 5 ,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że w porównaniu z warunkami, w których rozpoczęła się Konferencja, w Unii Europejskiej panuje obecnie bezprecedensowa sytuacja, dlatego konieczny jest nowy impuls dla integracji europejskiej i jeszcze bardziej zdecydowane wspólne działania i solidarność, ponieważ na kontynent europejski powraca wojna;

B. mając na uwadze, że UE będzie oceniana według jej zdolności do wyjścia z obecnego kryzysu i w związku z tym powinna dążyć do tego, by stać się silniejszą;

C. mając na uwadze, że Parlament Europejski w pełni zaangażował się w Konferencję i jest głęboko przekonany, że UE trzeba zreformować, aby mogła stawić czoła nie tylko obecnym, ale również przyszłym wyzwaniom;

D. mając na uwadze, że w konkluzjach Konferencji trzeba będzie uwzględnić również wszystkie skutki inwazji Rosji na Ukrainę w już i tak bardzo trudnej sytuacji po pandemii;

E. mając na uwadze, że z wniosków będących efektem uczestnictwa obywatelskiego, przełożonych na końcowe konkluzje Konferencji, wynika, że Unia Europejska musi stać się bardziej demokratyczna, bezpieczna, skuteczna, zamożna, sprawiedliwsza, bardziej zrównoważona, bardziej zdolna do działania i bardziej wpływowa na świecie;

F. mając na uwadze, że UE powinna mieć wystarczające i odpowiednie środki do osiągnięcia wyżej wymienionych celów, co ponownie uwypukla potrzebę poprawy funkcjonowania instytucji;

G. mając na uwadze, że w związku z tym UE powinna uzyskać narzędzia, które pozwoliłyby jej reagować na ważne wyzwania transnarodowe w dziedzinie bezpieczeństwa, zdrowia, zmiany klimatu i środowiska, migracji, cyfryzacji, obronności, opodatkowania, zwalczania nierówności, polityki gospodarczej i społecznej oraz geopolityki;

H. mając na uwadze, że do wdrożenia zaleceń i spełnienia oczekiwań wynikających z uczestnictwa obywatelskiego konieczne jest oprócz wniosków ustawodawczych rozpoczęcie procesu reform instytucjonalnych;

I. mając na uwadze, że nowe strategie polityczne, a w niektórych przypadkach zmiany traktatu, są konieczne nie jako środki same w sobie, lecz w interesie wszystkich Europejczyków, w dążeniu do przekształcenia UE w sposób gwarantujący jej otwartą strategiczną autonomię, bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój i konkurencyjność, poprawę warunków życia i pracy oraz poszanowanie praworządności i praw podstawowych;

J. mając na uwadze, że Konferencja po raz kolejny pokazuje, że każda reforma Unii wymaga pełnego zaangażowania Parlamentu, Komisji, Rady i odpowiednich zainteresowanych stron, a także bezpośredniego zaangażowania obywateli;

K. mając na uwadze, że doświadczenia Konferencji potwierdzają, jak ważne jest wzmocnienie wszystkich możliwych kanałów dialogu i współpracy między Parlamentem Europejskim a parlamentami narodowymi;

1. z zadowoleniem przyjmuje konkluzje Konferencji zatwierdzone na sesji plenarnej 30 kwietnia 2022 r.;

2. wyraża zadowolenie z ambitnych i konstruktywnych wniosków sformułowanych przez Konferencję w oparciu o zalecenia i pomysły europejskich i krajowych paneli obywatelskich, Europejskiego Spotkania Młodzieży i platformy internetowej; przyjmuje z zadowoleniem, że konkluzje Konferencji opracowano przy pełnym zaangażowaniu obywatelskim, i podkreśla znaczenie udziału obywateli w demokracji europejskiej;

3. uważa, że Konferencja zaowocowała innowacyjnym i udanym uczestnictwem obywateli europejskich oraz stworzyła dodatkową okazję dla instytucji europejskich do kompleksowego dialogu z obywatelami, parlamentami krajowymi, władzami regionalnymi i lokalnymi, partnerami społecznymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego na temat przyszłości Unii;

4. podkreśla znaczenie parlamentarnego wymiaru Konferencji i wyraża chęć wspierania i wzmacniania dialogu i współpracy między parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim;

5. uważa, że większa rola w procesie decyzyjnym UE idzie w parze z bardziej demokratycznymi, przejrzystymi i odpowiedzialnymi instytucjami UE; popiera ponadto stałe zaangażowanie obywatelskie i konsultacje z obywatelami w tym procesie;

6. wskazuje, że ostatnie kryzysy wymagają wspólnych europejskich rozwiązań; uważa, że Konferencja stanowiła wyjątkową okazję do przedstawienia UE perspektywicznych propozycji w tym zakresie;

7. uważa, że rosyjska agresja na Ukrainę dowodzi, że potrzebna jest silniejsza geopolityczna UE, przemawiająca jednym głosem na świecie i prowadząca wspólną politykę w dziedzinie bezpieczeństwa, obrony, energii i migracji, opartą na wspólnych działaniach i pełnej solidarności;

8. przypomina, że w odpowiedzi na pandemię COVID-19 UE wykazała się zdolnością do działania i promowania innowacyjnych i wspólnych rozwiązań w zakresie zdrowia, wzrostu gospodarczego i spójności społecznej; jest zdania, że te pozytywne działania trzeba przekształcić w nowe stałe ramy instytucjonalne i polityczne;

9. podkreśla, że konkluzje Konferencji wskazują, że UE musi pilnie zacząć odgrywać przywódczą rolę w przeciwdziałaniu zmianie klimatu, ochronie różnorodności biologicznej i promowaniu zrównoważonego rozwoju;

10. podkreśla, że konkluzje Konferencji i oczekiwania obywateli trzeba realizować przez podjęcie prac nad ambitnymi zmianami w niektórych z naszych najważniejszych strategii politycznych;

11. uważa, że pogłębioną integrację polityczną i prawdziwą demokrację, jak podkreślono w konkluzjach Konferencji, można osiągnąć dzięki prawu inicjatywy ustawodawczej Parlamentu Europejskiego i zniesieniu jednomyślności w Radzie;

12. przyznaje, że konkluzje Konferencji wymagają zmiany traktatu, m.in. jeśli chodzi o uproszczenie struktury instytucjonalnej UE, większej przejrzystości i rozliczalności w procesie decyzyjnym oraz zastanowienia się na nowo nad kompetencjami UE;

13. popiera - zgodnie z tym, co podkreślono we wnioskach grup roboczych Konferencji - przejście na model zrównoważonego i odpornego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu, wzmocnienie konkurencyjności i odporności gospodarki UE, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP jako podstawy naszej gospodarki, oraz sprawdzian konkurencyjności, pełne wdrożenie Europejskiego filaru praw socjalnych, w tym jego ważnych głównych celów na 2030 r., protokół w sprawie postępu społecznego oraz promowanie ukierunkowanych na przyszłość inwestycji z naciskiem na sprawiedliwą, zieloną i cyfrową transformację, o silnym wymiarze społecznym, obejmującym równouprawnienie płci, z uwzględnieniem również przykładów NextGenerationEU i europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE);

14. uważa, że dla realizacji postulatów obywateli zasadnicze znaczenie ma skupienie się na działaniach następczych w związku z konkluzjami Konferencji; oczekuje, że wszystkie instytucje europejskie zobowiążą się do przyjęcia konstruktywnego i ambitnego podejścia, zgodnie z ich odpowiednimi funkcjami i kompetencjami, na każdym etapie działań następczych, w tym poprzez składanie wniosków ustawodawczych;

15. jest gotów odegrać swoją rolę i zapewnić odpowiednie działania następcze w związku z wynikami Konferencji; postuluje w związku z tym zwołanie konwentu w drodze uruchomienia procedury zmiany traktatów przewidzianej w art. 48 Traktatu o Unii Europejskiej i wzywa Komisję Spraw Konstytucyjnych do odpowiedniego wszczęcia niezbędnej procedury;

16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. C 270 z 7.7.2021, s. 71.
2 Dz.U. C 252 z 18.7.2018, s. 215.
3 Dz.U. C 252 z 18.7.2018, s. 201.
4 Dz.U. C 449 z 23.12.2020, s. 90.
5 Dz.U. C 425 z 20.10.2021, s. 98.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.465.109

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie działań następczych w związku z konkluzjami Konferencji w sprawie przyszłości Europy (2022/2648(RSP))
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 06/12/2022