Ponadto Komisja oraz państwa członkowskie podjęły decyzję o opublikowaniu również dodatkowych informacji dotyczących środków wprowadzonych przez państwa członkowskie na podstawie art. 4 w celu zapewnienia, by eksporterzy posiadali dostęp do wyczerpujących informacji na temat kontroli mających zastosowanie w całej UE.
Państwo członkowskie, stosując art. 4 ust. 3, może rozszerzyć stosowanie art. 4 ust. 1 na niewymienione produkty podwójnego zastosowania, jeżeli eksporter ma podstawy, by podejrzewać, że produkty te są lub mogą być przeznaczone do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
W art. 4 ust. 4 rozporządzenia wymaga się, by państwa członkowskie, które - stosując art. 4 ust. 3 - nakładają wymóg uzyskania zezwolenia na wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I, informowały o tym w stosownych przypadkach pozostałe państwa członkowskie i Komisję. W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Następnie podane są szczegółowe informacje o środkach zgłoszonych Komisji.
Państwo członkowskie | Czy państwo członkowskie, stosując art. 4 ust. 3, przyjęło krajowe ustawodawstwo nakładające wymóg uzyskania zezwolenia? |
BELGIA | Częściowo TAK |
BUŁGARIA | NIE |
REPUBLIKA CZESKA | NIE |
DANIA | NIE |
NIEMCY | NIE |
ESTONIA | NIE |
IRLANDIA | NIE |
GRECJA | NIE |
HISZPANIA | NIE |
FRANCJA | NIE |
CHORWACJA | TAK |
WŁOCHY | NIE |
CYPR | NIE |
ŁOTWA | TAK |
LITWA | NIE |
LUKSEMBURG | TAK |
WĘGRY | TAK |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | TAK |
AUSTRIA | TAK |
POLSKA | NIE |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | NIE |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | NIE |
FINLANDIA | TAK |
SZWECJA | NIE |
W Regionie Flamandzkim i Regionie Walońskim wymagane jest zezwolenie na wywóz niewymienionych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli eksporter ma podstawy do podejrzeń, że produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1
(art. 5 dekretu rządu Flandrii z dnia 14 marca 2014 r. regulującego wywóz, tranzyt i transfer produktów podwójnego zastosowania oraz zapewnianie pomocy technicznej (belgijski Dziennik Ustaw z dnia 2 maja 2014 r.); (art. 4 dekretu rządu Walonii z dnia 6 lutego 2014 r. regulującego wywóz, tranzyt i transfer produktów oraz technologii podwójnego zastosowania (belgijski Dziennik Ustaw z dnia 19 lutego 2014 r.)).
Wymagane jest zezwolenie na wywóz niewymienionych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli eksporter ma podstawy do podejrzeń, że produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1
(ustawa o kontroli produktów podwójnego zastosowania (Dziennik Ustaw 80/11 i 68/2013)).
Wymagane jest zezwolenie na wywóz niewymienionych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli eksporter ma podstawy do podejrzeń, że produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 (art. 5 ust. 7 i art. 17 ust. 1 ustawy o obrocie towarami strategicznymi z dnia 21 czerwca 2007 r.; pkt 31 rozporządzenia 657 (20 października 2010) Procedury wydawania lub odmowy wydania pozwolenia na towary o znaczeniu strategicznym i innych dokumentów związanych z obrotem towarami o znaczeniu strategicznym).
Wymagane jest zezwolenie na wywóz niewymienionych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli eksporter ma podstawy do podejrzeń, że produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1
(ustawa z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie kontroli wywozu, art. 45 ust. 1).
Wymagane jest zezwolenie na wywóz niewymienionych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli eksporter ma podstawy do podejrzeń, że produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1
(§ 7 ust. 1 dekretu rządowego nr 13 z 2011 r. w sprawie zezwolenia na handel zagraniczny produktami podwójnego zastosowania).
Wymagane jest zezwolenie na wywóz niewymienionych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli eksporter ma podstawy do podejrzeń, że produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1
(Art. 2 ustawy o usługach strategicznych (Wet Strategische diensten) oraz art. 2 i 3 dekretu w sprawie towarów strategicznych (Besluit Strategische goederen)).
Wymagane jest zezwolenie na wywóz niewymienionych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli eksporter ma podstawy do podejrzeń, że produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1
(art. 5 pierwszego rozporządzenia w sprawie handlu zagranicznego z 2011 r. (Erste AuRcnwirtschaftsvcrordnung 2011), BGBl. II nr 343/2011, opublikowanego w dniu 28 października 2011 r.).
Wymagane jest zezwolenie na wywóz niewymienionych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli eksporter ma podstawy do podejrzeń, że produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1
(§ 4 ust. 4 ustawy nr 562/1996).
W art. 6 ust. 3 w związku z art. 6 ust. 5 rozporządzenia wymaga się, aby Komisja publikowała wprowadzone przez państwa członkowskie środki w celu rozszerzenia stosowania art. 6 ust. 1 na niewymienione w wykazie produkty podwójnego zastosowania, o których mowa w art. 4 ust. 1, oraz na produkty podwójnego zastosowania przeznaczone do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Następnie podane są szczegółowe informacje o środkach zgłoszonych Komisji.
Państwo członkowskie | Czy stosowanie kontroli pośrednictwa określone w art. 6 ust. 1 zostało rozszerzone w związku z art. 6 ust. 3? |
BELGIA | NIE |
BUŁGARIA | TAK |
REPUBLIKA CZESKA | TAK |
DANIA | NIE |
NIEMCY | NIE |
ESTONIA | TAK |
IRLANDIA | NIE |
GRECJA | TAK |
HISZPANIA | TAK |
FRANCJA | NIE |
CHORWACJA | TAK |
WŁOCHY | TAK |
CYPR | NIE |
ŁOTWA | TAK |
LITWA | NIE |
LUKSEMBURG | TAK |
WĘGRY | TAK |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | TAK |
AUSTRIA | TAK |
POLSKA | NIE |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | TAK |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | NIE |
FINLANDIA | TAK |
SZWECJA | NIE |
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania wymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 2 rozporządzenia, oraz do produktów niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia
(art. 34 § 4 ustawy o kontroli wywozu towarów i produktów oraz technologii podwójnego zastosowania związanych z obronnością, Dziennik Ustaw nr 26/29 marca 2011, obowiązuje od dnia 30 czerwca 2012 r.).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, jeżeli właściwy organ poinformuje pośrednika, że produkty podwójnego zastosowania niewymienione w załączniku I do rozporządzenia są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia lub że produkty podwójnego zastosowania są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do końcowych zastosowań wojskowych określonych w art. 4 ust. 2 rozporządzenia
(§ 3 ustawy nr 594/2004 wdrażającej system Wspólnoty Europejskiej dotyczący wywozu, transferu, pośrednictwa i tranzytu w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania (ze zmianami)).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, które mają cechy towarów strategicznych ze względu na swoje zastosowanie końcowe lub użytkownika końcowego, lub ze względów związanych z bezpieczeństwem publicznym lub prawami człowieka, chociaż nie są wymienione w wykazie towarów strategicznych
(§ 6(7) ustawy o towarach strategicznych).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia
(§ 3.2.3 decyzji ministerialnej nr 121837/e3/21837/28-9-2009).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania niewymienio- nych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do któregokolwiek z zastosowań i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia
(art. 2 ust. 3 lit. b) dekretu królewskiego nr 679/2014 z dnia 1 sierpnia 2014 r. w sprawie kontroli handlu zagranicznego materiałami obronnymi, innymi materiałami oraz produktami i technologiami podwójnego zastosowania).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania niewymienio- nych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli właściwy organ poinformuje pośrednika, że produkty podwójnego zastosowania są lub mogą być wykorzystane, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia
(ustawa o kontroli produktów podwójnego zastosowania (Dziennik Ustaw 80/11 i 68/2013)).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 lub 2 rozporządzenia
(art. 9 dekretu ustawodawczego nr 221/2017 z dnia 15 grudnia 2017 r. obowiązującego od dnia 1 lutego 2018 r.).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 lub 2 rozporządzenia
(art. 5 ust. 7 ustawy o obrocie towarami strategicznymi z dnia 21 czerwca 2007 r.; pkt 31 rozporządzenia 657 (20 października 2010) Procedury wydawania lub odmowy wydania pozwolenia na towary o znaczeniu strategicznym i innych dokumentów związanych z obrotem towarami o znaczeniu strategicznym).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia, oraz do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia
(ustawa z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie kontroli wywozu, art. 42 ust. 1).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania wymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia, oraz w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia
(§ 17 ust. 1 dekretu rządowego nr 13 z 2011 r. w sprawie zezwolenia na handel zagraniczny produktami podwójnego zastosowania).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia, oraz w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia
(art. 4 ustawy w sprawie usług strategicznych - Wet strategische diensten).
Zezwolenie jest wymagane również na pośrednictwo w odniesieniu do 37 substancji chemicznych, w przypadku których miejscem przeznaczenia jest Irak, niezależnie od odbiorcy lub użytkownika końcowego
(dekret w sprawie produktów podwójnego zastosowania - Irak; Regeling goederen voor tweeerlei gebruik Irak).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, jeżeli właściwy organ poinformuje pośrednika, że wskazane produkty są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia
(art. 15 ust. 1 ustawy o handlu zagranicznym (AuEenwirtschaftsgesetz 2011, BGBl. I nr 26/2011)).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań wymienionych w art. 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia
(art. 14 ust. 2 nadzwyczajnego rozporządzenia nr 119 z dnia 23 grudnia 2010 r. (GEO nr 119/2010) w sprawie systemu kontroli operacji dotyczących produktów podwójnego zastosowania).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania wymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli pośrednik został poinformowany przez właściwy organ, że dane produkty są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 2 rozporządzenia, oraz na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania nie- wymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli pośrednik został poinformowany przez właściwy organ, że dane produkty są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia
(§ 3 ust. 2 i § 4 ust. 1 ustawy nr 562/1996).
W art. 6 ust. 4 w związku z art. 6 ust. 5 rozporządzenia wymaga się, aby Komisja publikowała środki wprowadzone przez państwa członkowskie nakładające na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania wymóg uzyskania zezwolenia, jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty te są lub mogą być przeznaczone do któregokolwiek z zastosowań, o których mowa w art. 4 ust. 1.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Następnie podane są szczegółowe informacje o środkach zgłoszonych Komisji.
Państwo członkowskie | Czy kontrole pośrednictwa zostały rozszerzone w związku z art. 6 ust. 4? |
BELGIA | NIE |
BUŁGARIA | TAK |
REPUBLIKA CZESKA | TAK |
DANIA | NIE |
NIEMCY | NIE |
ESTONIA | TAK |
IRLANDIA | NIE |
GRECJA | TAK |
HISZPANIA | TAK |
FRANCJA | NIE |
CHORWACJA | TAK |
WŁOCHY | TAK |
CYPR | NIE |
ŁOTWA | TAK |
LITWA | NIE |
LUKSEMBURG | TAK |
WĘGRY | TAK |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | TAK |
AUSTRIA | TAK |
POLSKA | NIE |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | TAK |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | NIE |
FINLANDIA | TAK |
SZWECJA | NIE |
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty te są lub mogą być przeznaczone do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia
(art. 47 ustawy o kontroli wywozu towarów i produktów oraz technologii podwójnego zastosowania związanych z obronnością, opublikowanej w Dzienniku Ustaw nr 26/29 marca 2011).
Jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty podwójnego zastosowania są lub mogą być przeznaczone do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia, powinien on powiadomić właściwy organ, który może podjąć decyzję o nałożeniu wymogu uzyskania zezwolenia
(§ 3 ust. 4 ustawy nr 594/2004 wdrażającej system Wspólnoty Europejskiej dotyczący kontroli wywozu, transferu, pośrednictwa i tranzytu w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania).
Jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty podwójnego zastosowania są lub mogą być przeznaczone do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia, powinien on niezwłocznie powiadomić o tym Komisję ds. Towarów Strategicznych (SGC), organy policji lub organy bezpieczeństwa. Po takim zgłoszeniu Komisja ds. Towarów Strategicznych może zdecydować o nałożeniu wymogu uzyskania zezwolenia.
(§ 77 ustawy o towarach strategicznych).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty te są lub mogą być przeznaczone do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia
(§ 3.2.2 decyzji ministerialnej nr 121837/e3/21837/28-9-2009).
Jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty podwójnego zastosowania niewymienione w załączniku I do rozporządzenia, co do których oferuje on usługi pośrednictwa, są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia, musi on powiadomić o tym właściwy organ, który podejmie decyzję, czy takie usługi pośrednictwa podlegają zezwoleniu
(art. 2 ust. 3 lit. c) dekretu królewskiego nr 679/2014 z dnia 1 sierpnia 2014 r. w sprawie kontroli handlu zagranicznego materiałami obronnymi, innymi materiałami oraz produktami i technologiami podwójnego zastosowania).
Jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty podwójnego zastosowania niewymienione w załączniku I do rozporządzenia są lub mogą być przeznaczone do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia, powinien on powiadomić właściwy organ, który może podjąć decyzję o nałożeniu wymogu uzyskania zezwolenia
(§ 3 ustawy o kontroli produktów podwójnego zastosowania (Dziennik Ustaw 80/11 i 68/2013)).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty te są lub mogą być przeznaczone do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia
(art. 9 dekretu ustawodawczego nr 221/2017 z dnia 15 grudnia 2017 r. obowiązującego od dnia 1 lutego 2018 r.).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty te są lub mogą być przeznaczone do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia
(art. 5 ust. 7 i art. 17 ust. 1 ustawy o obrocie towarami strategicznymi z dnia 21 czerwca 2007 r.; pkt 31 rozporządzenia 657 (20 października 2010) Procedury wydawania lub odmowy wydania pozwolenia na towary o znaczeniu strategicznym i innych dokumentów związanych z obrotem towarami o znaczeniu strategicznym).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty te są lub mogą być przeznaczone do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia
(ustawa z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie kontroli wywozu, art. 42 ust. 2).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty te są lub mogą być przeznaczone do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia
(§ 17 ust. 2 dekretu rządowego nr 13 z 2011 r. w sprawie zezwolenia na handel zagraniczny produktami podwójnego zastosowania).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do wymienionych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia
(art. 4 ust. 5 ustawy w sprawie usług strategicznych - Wet strategische diensten).
Jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty podwójnego zastosowania są lub mogą być przeznaczone do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia, powinien on powiadomić właściwy organ, który może podjąć decyzję o nałożeniu wymogu uzyskania zezwolenia
(art. 5 pierwszego rozporządzenia w sprawie handlu zagranicznego z 2011 r. (Erste Au£enwirtschaftsverordnung 2011), BGBl. II nr 343/2011, opublikowanego w dniu 28 października 2011 r.).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty te są lub mogą być przeznaczone do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia
(art. 14 ust. 3 nadzwyczajnego rozporządzenia nr 119 z dnia 23 grudnia 2010 r. (GEO nr 119/2010) w sprawie systemu kontroli operacji dotyczących produktów podwójnego zastosowania).
Jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty podwójnego zastosowania są lub mogą być przeznaczone do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia, powinien on powiadomić właściwy organ, który może podjąć decyzję o nałożeniu wymogu uzyskania zezwolenia
(§ 3 ust. 2 i § 4 ust. 4 ustawy nr 562/1996).
W art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 rozporządzenia wymaga się, aby Komisja publikowała wprowadzone przez państwa członkowskie środki rozszerzające stosowanie art. 7 ust. 1 na niewymienione produkty podwójnego zastosowania, o których mowa w art. 4 ust. 1, oraz na produkty podwójnego zastosowania przeznaczone do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Szczegółowe informacje o środkach są przedstawione poniżej.
Państwo członkowskie | Czy przepisy dotyczące kontroli nad tranzytem zawarte w art. 7 ust. 1 zostały rozszerzone w związku z art. 7 ust. 3? |
BELGIA | Częściowo TAK |
BUŁGARIA | NIE |
REPUBLIKA CZESKA | TAK |
DANIA | NIE |
NIEMCY | NIE |
ESTONIA | TAK |
IRLANDIA | NIE |
GRECJA | TAK |
HISZPANIA | TAK |
FRANCJA | TAK |
CHORWACJA | TAK |
WŁOCHY | TAK |
CYPR | NIE |
ŁOTWA | TAK |
LITWA | NIE |
LUKSEMBURG | TAK |
WĘGRY | TAK |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | TAK |
AUSTRIA | TAK |
POLSKA | NIE |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | TAK |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | NIE |
FINLANDIA | TAK |
SZWECJA | NIE |
Właściwe organy w Regionie Flamandzkim i Regionie Walońskim mogą zakazać tranzytu niewymienionych nie- unijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
Właściwe organy w Regionie Flamandzkim i Regionie Walońskim mogą zakazać tranzytu nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2
(art. 6 i 7 dekretu rządu Flandrii z dnia 14 marca 2014 r. regulującego wywóz, tranzyt i transfer produktów podwójnego zastosowania oraz zapewnianie pomocy technicznej (belgijski Dziennik Ustaw z dnia 2 maja 2014 r.); art. 5 i 6 dekretu rządu Walonii z dnia 6 lutego 2014 r. regulującego wywóz, tranzyt i transfer produktów oraz technologii podwójnego zastosowania (belgijski Dziennik Ustaw z dnia 19 lutego 2014 r.)).
Właściwy organ może zakazać tranzytu niewymienionych nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
Właściwy organ może zakazać tranzytu nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2
(§ 13b ustawy nr 594/2004 wdrażającej system Wspólnoty Europejskiej dotyczący kontroli wywozu, transferu, pośrednictwa i tranzytu w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania (1)).
Właściwy organ może zakazać tranzytu niewymienionych nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
Właściwy organ może zakazać tranzytu nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2
(§ 3, 6 i 7 ustawy o towarach strategicznych).
Właściwy organ może zakazać tranzytu niewymienionych nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
Właściwy organ może zakazać tranzytu nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2
(§ 3.3.3 decyzji ministerialnej nr 121837/e3/21837/28-9-2009).
Właściwy organ może zakazać tranzytu niewymienionych nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
Właściwy organ może zakazać tranzytu nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2
(art. 11 ustawy 53/2007 z dnia 28 grudnia o kontroli handlu zagranicznego materiałami obronnymi i podwójnego zastosowania).
Właściwy organ może zakazać tranzytu niewymienionych nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
Właściwy organ może zakazać tranzytu nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2
(art. 3 ust. I dekretu nr 2020-74 z dnia 31 stycznia 2020 r. zmienionego dekretem nr 2020-1481 z dnia 30 listopada 2020 r.).
Właściwy organ może zakazać tranzytu niewymienionych nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
Właściwy organ może zakazać tranzytu nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2
(ustawa o kontroli produktów podwójnego zastosowania (Dziennik Ustaw 80/11 i 68/2013)).
Właściwy organ może zakazać tranzytu niewymienionych nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
Właściwy organ może zakazać tranzytu nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2
(art. 7 dekretu ustawodawczego nr 221/2017 z dnia 15 grudnia 2017 r. obowiązującego od dnia 1 lutego 2018 r.).
Właściwy organ może zakazać tranzytu niewymienionych nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
Właściwy organ może zakazać tranzytu nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2
(art. 5 ust. 7 ustawy o obrocie towarami strategicznymi z dnia 21 czerwca 2007 r.; pkt 31 rozporządzenia 657 (20 października 2010) Procedury wydawania lub odmowy wydania pozwolenia na towary o znaczeniu strategicznym i innych dokumentów związanych z obrotem towarami o znaczeniu strategicznym).
Właściwy organ może zakazać tranzytu niewymienionych nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
Właściwy organ może zakazać tranzytu nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2
(ustawa z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie kontroli wywozu, art. 43 ust. 2).
Przepisy te nie mają zastosowania do tranzytu produktów podwójnego zastosowania wysyłanych bez przeładunku lub zmiany środka transportu (żadnego przeładunku lub zmiany metody przewozu nie należy uznać za rozładowanie, w celu zabezpieczenia ładunku, towarów na statku lub statku powietrznym, o ile takie towary są ponownie załadowane na ten sam statek lub statek powietrzny) oraz względem tranzytu produktów podwójnego zastosowania, w odniesieniu do których Unia Europejska wydała już generalne zezwolenie na wywóz
(ustawa z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie kontroli wywozu, art. 43 ust. 3).
Właściwy organ może zakazać tranzytu niewymienionych nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
Właściwy organ może zakazać tranzytu nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2
(§ 18 dekretu rządowego nr 13 z 2011 r. w sprawie zezwolenia na handel zagraniczny produktami podwójnego zastosowania).
Właściwy organ może zakazać tranzytu niewymienionych nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
Właściwy organ może zakazać tranzytu nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2
(art. 4a ust. 1 i art. 2 dekretu w sprawie towarów strategicznych - Besluit strategische goederen).
Właściwy organ może zakazać tranzytu niewymienionych nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
Właściwy organ może zakazać tranzytu nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2
(art. 15 ustawy o handlu zagranicznym z 2011 r. (AuEenwirtschaftsgesetz z 2011 r., BGBl. I nr 26/2011).
Właściwy organ może zakazać tranzytu niewymienionych nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
Właściwy organ może zakazać tranzytu nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2
(art. 15 ust. 2 nadzwyczajnego rozporządzenia nr 119 z dnia 23 grudnia 2010 r. (GEO nr 119/2010).
Właściwy organ może zakazać tranzytu niewymienionych nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1.
Właściwy organ może zakazać tranzytu nieunijnych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub części, do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2
(§ 3 ust. 3 i § 4 ust. 1 ustawy nr 562/1996).
W art. 9 ust. 4 rozporządzenia nałożono na Komisję obowiązek publikowania wprowadzonych przez państwa członkowskie środków, które zabraniają wywozu produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I lub nakładają wymóg uzyskania zezwolenia na wywóz tych produktów, ze względów bezpieczeństwa publicznego, w tym ze względu na zapobieganie aktom terrorystycznym, lub ze względu na prawa człowieka.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Szczegółowe informacje o środkach są przedstawione poniżej.
Państwo członkowskie | Czy wdrożono dodatkowe kontrole dotyczące produktów niewymienionych w załączniku I ze względów bezpieczeństwa publicznego, w tym ze względu na zapobieganie aktom terrorystycznym, lub ze względu na prawa człowieka w związku z art. 9 ust. 1? |
BELGIA | NIE |
BUŁGARIA | TAK |
REPUBLIKA CZESKA | TAK |
DANIA | NIE |
NIEMCY | TAK |
ESTONIA | TAK |
IRLANDIA | TAK |
GRECJA | NIE |
HISZPANIA | NIE |
FRANCJA | TAK |
CHORWACJA | NIE |
WŁOCHY | NIE |
CYPR | NIE |
ŁOTWA | TAK |
LITWA | NIE |
LUKSEMBURG | TAK |
WĘGRY | NIE |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | TAK |
AUSTRIA | TAK |
POLSKA | NIE |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | TAK |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | NIE |
FINLANDIA | NIE |
SZWECJA | NIE |
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi na mocy aktu Rady Ministrów ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka
(art. 34 ust. 1 § 3 ustawy o kontroli wywozu towarów i produktów oraz technologii podwójnego zastosowania związanych z obronnością, Dziennik Ustaw nr 26/29 marca 2011).
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi na mocy rozporządzenia rządowego ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka
(§ 3 ust. 1 lit. d) ustawy nr 594/2004 Coll).
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia wymaga zezwolenia, jeżeli produkty te są wymienione w części I sekcja B niemieckiego wykazu kontroli wywozu.
(sekcja 8 ust. 1 nr 2 rozporządzenia w sprawie handlu zagranicznego i płatności (Aussenwirtschaftsverord- verordnung - AWV)).
Część I B niemieckiego wykazu kontroli wywozu obejmuje następujące produkty:
Uwaga techniczna:
do kadzi fermentacyjnych zalicza się bioreaktory, chemostaty oraz instalacje o przepływie ciągłym.
Uwaga techniczna:
Dane dotyczące łączności obejmują informacje dotyczące sygnału, pochodzenia i przeznaczenia (np. numery telefoniczne, adresy IP lub MAC, itd.), daty oraz czasu i geograficznego pochodzenia komunikacji.
Uwaga:
5A902 nie obejmuje kontrolą systemów lub urządzeń, które są specjalnie zaprojektowane do jakiegokolwiek z poniższych celów:
Uwaga techniczna:
"radiowy system trankingowy" to komórkowy radiowy system komunikacyjny, w ramach którego przemieszczającym się użytkownikom przypisane są pasma częstotliwości do komunikacji. Cyfrowy "radiowy system trankingowy" (np. TETRA, Terrestrial Trunked Radio) to system wykorzystujący modulację cyfrową.
Uwaga techniczna:
9A904 obejmuje elementy wykorzystywane w następujących kontekstach ze "statkiem kosmicznym", zarówno na ziemi, jak i na "statku kosmicznym":
Uwaga:
pojazdy trakcyjne w rozumieniu pozycji 9A991 lit. a) obejmują wszystkie pojazdy o podstawowej funkcji zasilania trakcyjnego;
Uwaa 1: cechy wojskowe określone w pozycji 9A991 obejmują:
Uwaga 2: Pozycja 9A991 nie obejmuje kontrolą pojazdów naziemnych wykorzystywanych przez ich użytkowników do prywatnego użytku.
Wymagane jest zezwolenie na wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I, jeżeli eksporter został poinformowany przez BAFA, że przedmiotowe produkty są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do budowy lub eksploatacji instalacji jądrowej w rozumieniu kategorii 0 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821 lub do włączenia do takiej instalacji, oraz jeżeli krajem przeznaczenia jest Algieria, Irak, Iran, Izrael, Jordania, Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Libia, Pakistan lub Syria. Jeżeli eksporter jest świadomy, że produkty są przeznaczone, w całości lub w części, do wyżej wymienionego zastosowania, musi powiadomić o tym fakcie BAFA. BAFA podejmie decyzję, czy poddaje dany wywóz wymogowi uzyskania zezwolenia. Niniejsza sekcja nie ma zastosowania w dziedzinie regulowanej art. 4 i 10 rozporządzenia (UE) 2021/821.
(Sekcja 9 rozporządzenia w sprawie handlu zagranicznego i płatności (Aussenwirtschaftsverordnung - AWV)).
Na mocy sekcji 6 ustawy o handlu zagranicznym i płatnościach (Aussenwirtschaftsgesetz - AWG) transakcje, transakcje lub działania prawne mogą być ograniczone lub może zostać nałożony aktem administracyjnym wymóg podjęcia działań w celu uniknięcia niebezpieczeństwa w niektórych przypadkach dla interesów dotyczących np. podstawowych interesów bezpieczeństwa Republiki Federalnej Niemiec, pokojowego współistnienia między narodami, stosunków zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec, porządku publicznego lub bezpieczeństwa Republiki Federalnej Niemiec.
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi na mocy decyzji Komisji ds. Towarów Strategicznych ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka
(§ 2, ust. 11 i § 6 ust. 2 ustawy o towarach strategicznych).
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka.
(sekcja 12 ust. 2 instrumentu ustawowego nr 443 z 2009 r., rozporządzenie z 2009 r. w sprawie kontroli wywozu (produkty podwójnego zastosowania), ze zmianami).
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka. (dekret nr 2010-292).
Wprowadzono środki krajowej kontroli dotyczące wywozu produktów podwójnego zastosowania, jak wskazano w następujących rozporządzeniach: rozporządzenie ministerialne z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące wywozu niektórych śmigłowców i ich części zamiennych do państw trzecich (opublikowane we francuskim Dzienniku Ustaw w dniu 8 sierpnia 2014 r.) oraz rozporządzenie ministerialne z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące wywozu gazu łzawiącego i środków rozpraszania tłumu do państw trzecich (opublikowane we francuskim Dzienniku Ustaw w dniu 8 sierpnia 2014 r.).
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi Komitetu Kontroli Towarów Strategicznych ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka.
Obowiązuje krajowy wykaz produktów niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia.
(Rozporządzenie nr 645 z dnia 25 września 2007 r. - "rozporządzenie w sprawie krajowego wykazu strategicznych towarów i usług" - art. 3 ust. 1 ustawy o obrocie towarami strategicznymi z dnia 21 czerwca 2007 r.).
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka.
Eksporter, który wie lub podejrzewa, że taki wywóz lub te produkty mają lub mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo krajowe lub zagraniczne Wielkiego Księstwa Luksemburga lub ochronę praw człowieka, informuje ministrów odpowiedzialnych za handel zagraniczny i sprawy zagraniczne, którzy informują eksportera lub jego upoważnionego przedstawiciela o potrzebie złożenia wniosku o zezwolenie lub o braku tej potrzeby.
(ustawa z dnia 27 czerwca 2018 r., art. 45 ust. 2).
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi Ministra Spraw Zagranicznych ze względów bezpieczeństwa publicznego, w tym ze względu na zapobieganie aktom terrorystycznym, lub ze względu na prawa człowieka.
(art. 4 dekretu w sprawie towarów strategicznych - Besluit strategische goederen).
Wprowadzono środki krajowej kontroli dotyczące wywozu i pośrednictwa w zakresie produktów, które mogą zostać użyte do represji wewnętrznych, w odniesieniu do Syrii oraz dotyczące wywozu produktów, które mogą zostać użyte do represji wewnętrznych, w odniesieniu do Egiptu i Ukrainy
(dekret w sprawie produktów podwójnego zastosowania - Regeling goederen voor tweeerlei gebruik).
Wymóg uzyskania zezwolenia jest nałożony na wywóz 37 substancji chemicznych do Iraku, niezależnie od odbiorcy lub użytkownika końcowego.
(dekret w sprawie produktów podwójnego zastosowania - Irak; Regeling goederen voor tweeerlei gebruik Irak)
Wywóz lub tranzyt produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka
(art. 20 ustawy o handlu zagranicznym z 2011 r. (AuEenwirtschaftsgesetz 2011, BGBl. I nr 26/2011)).
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka.
(art. 7 nadzwyczajnego rozporządzenia nr 119 z dnia 23 grudnia 2010 r. (GEO nr 119/2010) w sprawie systemu kontroli operacji dotyczących produktów podwójnego zastosowania).
Art. 11. ust. 5 stanowi, że państwa członkowskie, które nakładają wymóg uzyskania zezwolenia na transfer z ich terytorium na terytorium innego państwa członkowskiego produktów niewymienionych w załączniku IV do rozporządzenia (w załączniku IV wymienione są produkty, w odniesieniu do których nie ma zastosowania zasada swobodnego przepływu na jednolitym rynku), mają obowiązek poinformować o tym Komisję, która z kolei musi opublikować te informacje w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Szczegółowe informacje o środkach są przedstawione poniżej.
Państwo członkowskie | Czy wprowadzono szczególne środki w celu rozszerzenia kontroli transferów wewnątrzunijnych w związku z art. 11 ust. 2? |
BELGIA | NIE |
BUŁGARIA | TAK |
REPUBLIKA CZESKA | TAK |
DANIA | NIE |
NIEMCY | TAK |
ESTONIA | TAK |
IRLANDIA | NIE |
GRECJA | TAK |
HISZPANIA | NIE |
FRANCJA | NIE |
CHORWACJA | NIE |
WŁOCHY | NIE |
CYPR | NIE |
ŁOTWA | NIE |
LITWA | NIE |
LUKSEMBURG | TAK |
WĘGRY | TAK |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | TAK |
AUSTRIA | NIE |
POLSKA | NIE |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | NIE |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | TAK |
FINLANDIA | NIE |
SZWECJA | NIE |
Bułgaria rozszerzyła zakres kontroli transferów wewnątrzunijnych zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia i wprowadziła wymóg przedstawiania właściwym organom dodatkowych informacji w odniesieniu do pewnych wewną- trzunijnych transferów zgodnie z art. 11 ust. 8 rozporządzenia
(art. 51 § 8 i § 9 ustawy o kontroli wywozu towarów i produktów oraz technologii podwójnego zastosowania związanych z obronnością, Dziennik Ustaw nr 26/29 marca 2011, obowiązuje od dnia 30 czerwca 2012 r.).
Ustawą nr 594/2004 Coll. rozszerzono zakres kontroli dotyczących transferów wewnątrzunijnych z Republiki Czeskiej, jak wskazano w art. 11 ust. 2 rozporządzenia.
Sekcja 11 rozporządzenia w sprawie handlu zagranicznego i płatności (Aussenwirtschaftsverordnung - AWV) rozszerza zakres kontroli dotyczących transferów wewnątrzunijnych z Niemiec zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia.
§ 3. ust. 6 ustawy o towarach strategicznych rozszerza zakres kontroli dotyczących transferów wewnątrzunijnych, jak wskazano w art. 11 ust. 2 rozporządzenia.
Sekcja 3.4 decyzji ministerialnej nr 121837/E3/21837 z dnia 28 września 2009 r. rozszerza zakres kontroli dotyczących transferów wewnątrzunijnych z Grecji, jak wskazano w art. 11 ust. 2 rozporządzenia.
Transfer produktów podwójnego zastosowania innych niż te wymienione w załączniku IV do rozporządzenia z terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga do innego państwa członkowskiego może być objęty wymogiem uzyskania zezwolenia w przypadkach określonych w art. 11 ust. 2 rozporządzenia.
(ustawa z dnia 27 czerwca 2018 r. o kontroli wywozu, art. 44).
W § 16 dekretu rządowego nr 13 z 2011 r. w sprawie zezwolenia na handel zagraniczny produktami podwójnego zastosowania wprowadza się wymóg uzyskania zezwolenia w odniesieniu do transferu wewnątrzunijnego wymienionych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli zastosowanie mają warunki określone w art. 11 ust. 2 rozporządzenia.
Wymóg uzyskania zezwolenia na transfery wewnątrzunijne może zostać nałożony w indywidualnych przypadkach dotyczących produktów podwójnego zastosowania.
(art. 4a ust. 2 dekretu w sprawie towarów strategicznych - Besluit strategische goederen).
§ 23. ust. 2 ustawy nr 39/2011 Coll. rozszerza zakres kontroli dotyczących transferów wewnątrzunijnych z Republiki Słowackiej, jak wskazano w art. 11 ust. 2 rozporządzenia.
Art. 11. ust. 8 stanowi, że państwa członkowskie mogą wymagać, aby w przypadku transferów z ich terytorium do innego państwa członkowskiego produktów wymienionych w kategorii 5 części 2 załącznika I, które nie są wymienione w załączniku IV do rozporządzenia, właściwym organom tego państwa członkowskiego dostarczone zostały dodatkowe informacje dotyczące tych produktów.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Szczegółowe informacje o środkach są przedstawione poniżej.
Państwo członkowskie | Czy wprowadzono szczególne środki w celu rozszerzenia kontroli transferów wewnątrzunijnych w związku z art. 11 ust. 8? |
BELGIA | NIE |
BUŁGARIA | TAK |
REPUBLIKA CZESKA | NIE |
DANIA | NIE |
NIEMCY | NIE |
ESTONIA | NIE |
IRLANDIA | NIE |
GRECJA | NIE |
HISZPANIA | NIE |
FRANCJA | NIE |
CHORWACJA | NIE |
WŁOCHY | NIE |
CYPR | NIE |
ŁOTWA | NIE |
LITWA | NIE |
LUKSEMBURG | TAK |
WĘGRY | NIE |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | NIE |
AUSTRIA | NIE |
POLSKA | NIE |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | NIE |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | NIE |
FINLANDIA | NIE |
SZWECJA | NIE |
W przypadku transferu z terytorium Republiki Bułgarii na terytorium innego państwa członkowskiego produktów podwójnego zastosowania wymienionych w kategorii 5 część 2 w załączniku I niewymienionych w załączniku IV do rozporządzenia Międzyministerialna Komisja może wymagać od osoby dokonującej transferu dodatkowych informacji dotyczących towarów
(art. 51 ust. 9 ustawy o kontroli wywozu towarów i produktów oraz technologii podwójnego zastosowania związanych z obronnością, Dziennik Ustaw nr 26/29 marca 2011, obowiązuje od dnia 30 czerwca 2012 r.).
W przypadku transferu z terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga na terytorium innego państwa członkowskiego produktów podwójnego zastosowania określonych w kategorii 5 część 2 w załączniku I i niewymienionych w załączniku IV do rozporządzenia, podaje się następujące informacje dodatkowe w ramach wniosku o wydanie zezwolenia:
(art. 10 ust. 1 akapit pierwszy pkt 2 oraz art. 10 ust. 1 akapit drugi pkt 4 rozporządzenia Wielkiego Księcia z dnia 14 grudnia 2018 r. oraz załącznik 15 do tego rozporządzenia).
W art. 12 ust. 6 lit. b) rozporządzenia wymaga się, aby Komisja publikowała środki wprowadzane przez państwa członkowskie w odniesieniu do wszelkich wydanych lub zmienionych krajowych generalnych zezwoleń na wywóz.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Szczegółowe informacje o środkach są przedstawione poniżej.
Państwo członkowskie | Czy państwo członkowskie wydało lub zmieniło jakiekolwiek krajowe generalne zezwolenia na wywóz w związku z art. 12 ust. 6? |
BELGIA | NIE |
BUŁGARIA | NIE |
REPUBLIKA CZESKA | NIE |
DANIA | NIE |
NIEMCY | TAK |
ESTONIA | NIE |
IRLANDIA | NIE |
GRECJA | TAK |
HISZPANIA | NIE |
FRANCJA | TAK |
CHORWACJA | TAK (lecz NIE są stosowane) |
WŁOCHY | TAK |
CYPR | NIE |
ŁOTWA | NIE |
LITWA | NIE |
LUKSEMBURG | NIE |
WĘGRY | NIE |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | TAK |
AUSTRIA | TAK |
POLSKA | NIE |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | NIE |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | NIE |
FINLANDIA | TAK (lecz NIE są stosowane) |
SZWECJA | NIE |
W Niemczech obowiązuje sześć krajowych generalnych zezwoleń na wywóz:
1 | generalne zezwolenie nr 12 dotyczące wywozu niektórych produktów podwójnego zastosowania poniżej określonego poziomu wartości; |
2 | generalne zezwolenie nr 13 dotyczące wywozu niektórych produktów podwójnego zastosowania w określonych okolicznościach; |
3 | generalne zezwolenie nr 14 dotyczące zaworów i pomp; |
4 | generalne zezwolenie nr 15 na wywóz niektórych produktów podwójnego zastosowania po wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej (brexit); |
5 | generalne zezwolenie nr 16 dotyczące wywozu produktów związanych z bezpieczeństwem telekomunikacji i danych; |
6 | generalne zezwolenie nr 17 dotyczące wywozu przemienników częstotliwości. |
Obowiązuje krajowe generalne zezwolenie na wywóz niektórych produktów podwójnego zastosowania do następujących miejsc przeznaczenia: Argentyna, Republika Korei, Federacja Rosyjska, Ukraina, Turcja i RPA.
(decyzja ministerialna nr 125263/e3/25263/6-2-2007).
We Francji obowiązuje siedem krajowych generalnych zezwoleń na wywóz:
1 | krajowe generalne zezwolenie na wywóz produktów przemysłowych, zdefiniowane w dekrecie z dnia 18 lipca 2002 r. dotyczącym wywozu produktów przemysłowych objętych kontrolą strategiczną we Wspólnocie Europejskiej [opublikowanym w Dzienniku Ustaw Republiki Francuskiej nr 176 z dnia 30 lipca 2002 r. (tekst 11) i zmienionym dekretem z dnia 21 czerwca 2004 r. dotyczącym rozszerzenia Unii Europejskiej, opublikowanym w Dzienniku Ustaw Republiki Francuskiej z dnia 31 lipca 2004 r. (tekst 5)]; |
2 | krajowe generalne zezwolenie na wywóz produktów chemicznych, zdefiniowane w dekrecie z dnia 18 lipca 2002 r. dotyczącym wywozu produktów podwójnego zastosowania [opublikowanym w Dzienniku Ustaw Republiki Francuskiej nr 176 z dnia 30 lipca 2002 r. (tekst 12) i zmienionym dekretem z dnia 21 czerwca 2004 r. dotyczącym rozszerzenia Unii Europejskiej, opublikowanym w Dzienniku Ustaw Republiki Francuskiej z dnia 31 lipca 2004 r. (tekst 6)]; |
3 | krajowe generalne zezwolenie na wywóz grafitu, zdefiniowane w dekrecie z dnia 18 lipca 2002 r. dotyczącym wywozu grafitu o czystości nuklearnej [opublikowanym w Dzienniku Ustaw Republiki Francuskiej nr 176 z dnia 30 lipca 2002 r. (tekst 13) i zmienionym dekretem z dnia 21 czerwca 2004 r. dotyczącym rozszerzenia Unii Europejskiej, opublikowanym w Dzienniku Ustaw Republiki Francuskiej z dnia 31 lipca 2004 r. (tekst 7)]; |
4 | krajowe generalne zezwolenie na wywóz produktów biologicznych, zdefiniowane w dekrecie z dnia 14 maja 2007 r. i zmienione dekretem z dnia 18 marca 2010 r. dotyczącym wywozu pewnych elementów genetycznych oraz genetycznie zmienionych organizmów [opublikowanym w Dzienniku Ustaw Republiki Francuskiej z dnia 20 marca 2010 r.]; |
5 | krajowe generalne zezwolenie na wywóz niektórych produktów podwójnego zastosowania dla francuskich sił zbrojnych w państwach trzecich (rozporządzenie ministerialne z dnia 31 lipca 2014 r., opublikowane we francuskim Dzienniku Ustaw w dniu 8 sierpnia 2014 r.); |
6 | krajowe generalne zezwolenie na wywóz lub transfer w ramach UE niektórych produktów podwójnego zastosowania na potrzeby targów lub wystaw (rozporządzenie ministerialne z dnia 31 lipca 2014 r., opublikowane we francuskim Dzienniku Ustaw w dniu 8 sierpnia 2014 r.); |
7 | krajowe generalne zezwolenie na wywóz niektórych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do naprawy cywilnych statków powietrznych, zwane również krajowym generalnym zezwoleniem na "sprzęt lotniczy"" (rozporządzenie ministerialne z dnia 14 stycznia 2019 r. opublikowane w Dzienniku Ustaw Republiki Francuskiej z dnia 18 stycznia 2019 r. (tekst 19). |
Konkretne pozycje objęte wymogiem uzyskania zezwolenia wyszczególniono w odpowiednich dekretach.
Krajowe generalne zezwolenie na wywóz niektórych produktów podwójnego zastosowania zgodnie z art. 12 ust. 6 rozporządzenia może zostać wydane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Europejskich (ustawa o kontroli produktów podwójnego zastosowania (Dz.U. 80/11 i 68/2013)).
Obowiązuje krajowe generalne zezwolenie na wywóz niektórych produktów podwójnego zastosowania do następujących miejsc przeznaczenia: Antarktyka (bazy włoskie), Argentyna, Republika Korei, Turcja.
(dekret z dnia 4 sierpnia 2003 r., opublikowany w Dzienniku Ustaw nr 202 z dnia 1 września 2003 r.).
W Niderlandach obowiązują dwa krajowe generalne zezwolenia na wywóz:
1 |
Obowiązuje krajowe generalne zezwolenie na wywóz niektórych produktów podwójnego zastosowania do wszystkich miejsc przeznaczenia, z wyjątkiem: - Australii, Kanady, Japonii, Nowej Zelandii, Norwegii, Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii (które są już objęte częścią 3 załącznika II do rozporządzenia); - Afganistanu, Mjanmy/Birmy, Iraku, Iranu, Libii, Libanu, Korei Północnej, Pakistanu, Sudanu, Somalii i Syrii. (Krajowe generalne zezwolenie NL002 - Nationale Algemene Uitvoervergunning NL002) |
2 |
Krajowe generalne zezwolenie na wywóz artykułów na potrzeby bezpieczeństwa informacji do wszystkich miejsc przeznaczenia, z wyjątkiem: - państw, które są objęte embargiem zgodnie z art. 2 ust. 19 rozporządzenia; - Afganistanu, Armenii, Azerbejdżanu, Bahrajnu, Bangladeszu, Burundi, Chin (w tym Tajwanu, Hongkongu i Makau), Kuby, Dżibuti, Egiptu, Gwinei Równikowej, Etiopii, Gambii, Gwinei(-Kon- akry), Gwinei Bissau, Indii, Jemenu, Kazachstanu, Kuwejtu, Laosu, Ukrainy, Uzbekistanu, Omanu, Pakistanu, Kataru, Rwandy, Arabii Saudyjskiej, Eswatini, Syrii, Tadżykistanu, Tajlandii, Turcji, Turkmenistanu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wietnamu. (Krajowe generalne zezwolenie NL010 - Nationale Uitvoervergunningen NL 010 (items voor mformatiebeveiliging)) |
W Austrii obowiązują cztery krajowe generalne zezwolenia na wywóz:
1 | AT001 dla niektórych produktów podwójnego zastosowania, które podlegają powrotnemu wywozowi do państwa pochodzenia bez wprowadzania zmian, lub w przypadku, gdy produkty tej samej jakości i ilości są wywożone do państwa pochodzenia lub w przypadku gdy technologia podlega powrotnemu wywozowi z niewielkimi dodatkami - w ciągu trzech miesięcy od ich przywozu do Unii Europejskiej; |
2 | AT002 dla wywozu niektórych produktów podwójnego zastosowania poniżej określonego poziomu wartości; |
3 | AT003 dla zaworów i pomp określonych w pozycjach 2B350g i 2B350i do niektórych miejsc przeznaczenia; |
4 | AT004 dla przemienników częstotliwości wskazanych w pozycji 3A225 i powiązanego oprogramowania i technologii. |
Informacje szczegółowe dotyczące tych zezwoleń są wskazane w art. 3 do 3c pierwszej uchwały w sprawie handlu zagranicznego BGBl. II nr 343/2011 z dnia 28 października 2011 r., zmienionej uchwałą BGBl. II nr 430/2015 z dnia 17 grudnia 2015 r. Warunki dotyczące ich stosowania (wymogi zakresie rejestracji i powiadomienia) są określone w art. 16 powyższej uchwały.
Krajowe generalne zezwolenie na wywóz niektórych produktów podwójnego zastosowania zgodnie z art. 12 ust. 6 rozporządzenia może zostać wydane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Europejskich na podstawie sekcji 3, pkt 1 ustawy o produktach podwójnego zastosowania nr 562/1996 (ze zmianami)).
W art. 22 wymaga się, aby państwa członkowskie informowały Komisję o tym, czy skorzystały z możliwości dokonywania formalności celnych w zakresie wywozu produktów podwójnego zastosowania tylko w upoważnionych do tego celu urzędach celnych.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Szczegółowe informacje o środkach są przedstawione poniżej.
Państwo członkowskie | Czy wskazano w związku z art. 22 ust. 1 konkretne urzędy celne, w których można dokonywać formalności celnych w zakresie wywozu produktów podwójnego zastosowania? |
BELGIA | NIE |
BUŁGARIA | TAK |
REPUBLIKA CZESKA | NIE |
DANIA | NIE |
NIEMCY | NIE |
ESTONIA | TAK |
IRLANDIA | NIE |
GRECJA | NIE |
HISZPANIA | NIE |
FRANCJA | NIE |
CHORWACJA | NIE |
WŁOCHY | NIE |
CYPR | NIE |
ŁOTWA | NIE |
LITWA | TAK |
LUKSEMBURG | NIE |
WĘGRY | NIE |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | NIE |
AUSTRIA | NIE |
POLSKA | TAK |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | TAK |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | NIE |
FINLANDIA | NIE |
SZWECJA | NIE |
Terytorialne urzędy celne Republiki Bułgarii zajmujące się towarami strategicznymi zostały zatwierdzone przez Dyrektora Generalnego Agencji Celnej na mocy rozporządzenia Ministra Finansów nr 55/32-11385 z dnia 14 stycznia 2016 r. (Dziennik Ustaw 9/2016). Wykaz urzędów celnych w Bułgarii, przez które produkty i technologie podwójnego zastosowania mogą być wywożone z obszaru celnego UE lub do niego przywożone, znajduje się na następujących stronach internetowych:
http://www.mi.government.bg/en/themes/evropeisko-i-nacionalno-zakonodatelstvo-v-oblastta-na-eksportniya-kon trol-i-nerazprostranenieto-na-or-225-338.html
Wykaz urzędów celnych w Estonii, przez które produkty i technologie podwójnego zastosowania mogą być wywożone z obszaru celnego UE lub do niego przywożone, znajduje się na następującej stronie internetowej:
Wykaz urzędów celnych na Litwie, przez które produkty i technologie podwójnego zastosowania mogą być wywożone z obszaru celnego UE lub do niego przywożone, znajduje się na następujących stronach internetowych:
https://www.lrmuitine.lt/web/guest/verslui/apribojimai/bendra#en
Wykaz urzędów celnych w Polsce, przez które produkty i technologie podwójnego zastosowania mogą być wywożone z obszaru celnego UE lub do niego przywożone, znajduje się na następujących stronach internetowych: http:// isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20150000136&min=1
Wykaz urzędów celnych w Rumunii, przez które produkty i technologie podwójnego zastosowania mogą być wywożone z obszaru celnego UE lub do niego przywożone, znajduje się na następującej stronie internetowej: https://www.customs.ro/agenti-economici/instruirea-operatorilor-economici/vamuirea-marfurilor/produse-strate gice
W art. 23 ust. 1 lit. a) rozporządzenia wymaga się, aby Komisja publikowała wykaz organów właściwych do:
Dla regionu stołecznego Brukseli (obszary o kodzie pocztowym od 1000 do 1299)
Service Public Regional de Bruxelles Brussels International -
Cellule licences - Cel vergunningen
Pan Cataldo ALU
City-Center
Boulevard du Jardin Botanique 20
1035 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Tel. +32 28003727
Faks +32 28003824
E-mail: calu@sprb.brussels
Strona internetowa: http://international.brussels/qui-sommes-nous/#permits-unit
Dla regionu Walonii (obszary o kodzie pocztowym od 1300 do 1499 i od 4000 do 7999)
Service public de Wallonie
Direction Generale de l'Economie, de l'Emploi et de la Recherche
Direction des Licences d'Armes
Pan Michel Moreels
Chaussee de Louvain 14
5000 Namur
BELGIA
Tel. +32 81649751
Faks +32 81649759/60
E-mail: licences.dgo6@spw.wallonie.be
Strona internetowa: http://economie.wallonie.be/Licences_armes/Accueil.html
Dla regionu Flandrii (obszary o kodzie pocztowym od 1500 do 3999 i od 8000 do 9999)
Flamandzki Departament ds. Spraw Zagranicznych
Dział Kontroli Towarów Strategicznych
Pan Michael Peeters
Havenlaan 88, bus 80
1000 Brussel
BELGIA
Tel. +32 499589934
E-mail: csg@buza.vlaanderen
Strona internetowa: www.fdfa.be/csg
Międzyministerialna Komisja ds. Kontroli Wywozu i Nierozprzestrzeniania Broni Masowego Rażenia przy Ministerstwie Gospodarki
1000 Sofia
ul. Slawianska 8
BUŁGARIA
Tel. +359 29407771, +359 29407786
Faks +359 29880727
E-mail: ivan.penchev@mi.government.bg i n.grahovska@mi.government.bg
Strona internetowa: www.exportcontrol.bg; http://www.mi.government.bg
Ministerstwo Przemysłu i Biuro ds. Zezwoleń Handlowych
Na Frantisku 32 110 15 Prague 1
REPUBLIKA CZESKA
Tel. +420 224907638
Faks +420 224214558 lub +420 224221811
E-mail: leitgeb@mpo.cz lub dual@mpo.cz
Strona internetowa: www.mpo.cz
Kontrole wywozu
Duński Organ ds. Działalności Gospodarczej
Langelinie Alle 17
2100 Copenhagen
DANIA
Tel. +45 35291000
Faks +45 35466632
E-mail: eksportkontrol@erst.dk
Strona internetowa: w języku angielskim: www.exportcontrols.dk; w języku duńskim: www.eksportkontrol.dk
Urząd Federalny ds. Gospodarczych i Kontroli Wywozu (Bundesamt fur Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle) Frankfurter Strasse 29-35 65760 Eschborn
NIEMCY
Tel. +49 6196908-0
Faks +49 6196908-1800
E-mail: ausfuhrkontrolle@bafa.bund.de
Strona internetowa: http://www.bafa.de/Ausfuhr
Komisja ds. Towarów Strategicznych, Ministerstwo Spraw Zagranicznych; Islandi valjak 1 15049 Tallinn ESTONIA
Tel. +372 6377192
Faks +372 6377199
E-mail: stratkom@vm.ee
Strona internetowa: w języku angielskim: http://www.vm.ee/?q=en/taxonomy/term/58;
w języku estońskim: http://www.vm.ee/?q=taxonomy/term/50
Organ ds. zezwoleń w zakresie handlu i kontroli
Departament Przedsiębiorczości, Przedsiębiorstw i Innowacji
Earlsfort Centre
Lower Hatch Street
Dublin 2
IRLANDIA
Osoba wyznaczona do kontaktów: David Martin, Niamh Guihen
Tel. +353 16312328, +353 16312287
E-mail: david.martin@dbei.gov.ie - niamh.guihen@dbei.gov.ie -
Strona internetowa: https://www.djei.ie/en/What-We-Do/Trade-Investment/Export-Licences/
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Sekretariat Generalny Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych i Otwartości B6 Dyrekcja ds. Wielostronnych Stosunków Gospodarczych i Polityki Handlowej Kornarou 1 Street 10563 Athens
Grecja
Tel. +30 2103286036/49/51
E-mail: andreopoulou.dimitra@mfa.gr; skourti.hara@mfa.gr; skourt.katerina@mfa.gr
Sekretariat Generalny ds. Handlu Zagranicznego (Secretaria General de Comercio Exterior), Wydział Celny (Agen- cia Tributaria - Aduanas) i Ministerstwo Spraw Zagranicznych (Ministerio de Asuntos Exteriores, Unión Europea y Cooperación) to organy uprawnione do udzielania zezwoleń oraz wydawania zakazów tranzytu niewspólnoto- wych produktów podwójnego zastosowania.
Osoba wyznaczona do kontaktów w Biurze ds. Zezwoleń: Pan Ramón Muro Martmez. Zastępca dyrektora Ministerio de Industria, Comercio y Turismo
Paseo de la Castellana, 162, 7a 28046 Madrid
HISZPANIA
Tel. +34 913492587
Faks +34 913492470
E-mail: rmuro@mincotur.es; sgdefensa.sscc@comercio.mineco.es
Strona internetowa: http://www.comercio.gob.es/es-ES/comercio-exterior/informacion-sectorial/material-de- defensa-y-de-doble-uso/Paginas/conceptos.aspx
Ministere de l'Economie et des Finances
Direction Generale des Enterprises
Service des biens a double usage (SBDU)
67, rue Barbes - BP 80001
F-94201 Ivry-sur-Seine CEDEX
FRANCJA
Tel. +33 179843419
E-mail: doublusage@finances.gouv.fr
Strona internetowa: https://www.entreprises.gouv.fr/biens-double-usage
Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Europejskich
Dyrekcja ds. gospodarczych i koordynacji na rzecz rozwoju
Wydział Kontroli Wywozu
Trg N. S. Zrinskog 7-8
10000 Zagreb
Chorwacja
Osoba wyznaczona do kontaktów: Vesna Focht, Silvija Splajt
Tel. +385 14598123, 122
Faks +385 14597788
E-mail: kontrola.izvoza@mvep.hr
Strona internetowa: http://gd.mvep.hr/hr/kontrola-izvoza/
Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej
Organ krajowy - UAMA (Dział ds. Zezwoleń na Materiały Zbrojne)
Viale Boston, 25
00144 Roma
WŁOCHY
Tel. +39 0659932439
Faks +39 0659932103
E-mail: uama.dualuse@esteri.it; uama.dualuse@cert.esteri.it; roberto.orlando@esteri.it
Strona internetowa: https://www.esteri.it/mae/it/ministero/struttura/uama/legislazione.html
Ministerstwo Energetyki, Handlu i Przemysłu; 6, Andrea Araouzou 1421 Nicosia
CYPR
Tel. +357 22867100, 22867197
Faks +357 22375120, 22375443
E-mail: pevgeniou@meci.gov.cy
Strona internetowa: http://www.meci.gov.cy/MECI/trade/ts.nsf
Komitet Kontroli ds. Towarów Strategicznych
Przewodniczący Komisji: Pan Andris Pelss
Sekretarz Wykonawczy: Pan Nauris Rumpe
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
3, K. Valdemara street
Riga, LV-1395
ŁOTWA
Tel. +371 67016426
E-mail: nauris.rumpe@mfa.gov.lv
Strona internetowa: https://www.mfa.gov.lv/tautiesiem-arzemes/aktualitates-tautiesiem/20440-strategiskas-nozi mes-precu-kontrole?lang=lv-LV
Organ właściwy do udzielania zezwoleń na wywóz produktów podwójnego zastosowania oraz organy właściwe do udzielania zezwoleń na usługi pośrednictwa:
Ministerstwo Gospodarki i Innowacji Republiki Litewskiej
Gedimino ave. 38/Vasario 16 st.2 LT-01104 Wilno
LITWA
Dane kontaktowe:
Wydział Polityki Eksportowej
Departament ds. Rozwoju Gospodarczego
Tel. +370 70664680
E-mail: vienaslangelis@eimin.lt
Strona internetowa: http://eimin.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/eksportas/strateginiu-prekiu-kontrole
Organy właściwe do wydawania zakazu tranzytu niewspólnotowych produktów podwójnego zastosowania:
Departament Celny w ramach Ministerstwa Finansów Republiki Litewskiej
A. Jaksto str. 1/25 LT-01105 Vilnius
LITWA
Dane kontaktowe:
Customs Criminal Service
Tel. +370 52616960
E-mail: budetmd@lrmuitine.lt
Adres pocztowy:
Ministere de l'Economie
Office du c.ontrólc des exportations, importations et du transit (OCEIT)
19-21, Boulevard Royal
L-2449 Luksemburg
Tel. +352 226162
E-mail: oceit@eco.etat.lu
Biuro Rządowe Miasta Stołecznego Budapeszt
Wydział Handlu, Przemysłu Obronnego, Kontroli Wywozu i Badań nad Metalami Szlachetnymi
Dział Kontroli Wywozu
Nemetvolgyi ut 37-39.
1124 Budapest
WĘGRY
Tel. +36 14585577
Faks +36 14585869
E-mail: exportcontrol@bfkh.gov.hu
Strona internetowa: http://mkeh.gov.hu/haditechnika/kettos_felhasznalasu
Departament ds. Handlu, Pan Brian Montebello, Usługi Handlowe
MALTA
Tel. +356 25690214
Faks +356 21240516
E-mail: brian.montebello@gov.mt
Strona internetowa: https://commerce.gov.mt/en/Trade_Services/Imports%20and%20Exports/Pages/DUAL%
20USE/DUAL-USE-TRADE-CONTROLS.aspx
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Dyrekcja Generalna ds. Stosunków Międzynarodowych
Departament ds. Polityki Handlowej i Zarządzania Gospodarką
PO Box 20061 2500 EB The Hague
NIDERLANDY
Tel. +31 703485954
Niderlandzkie Organy Celne/Centralne Biuro ds. Przywozu i Wywozu PO Box 30003 9700 RD Groningen, NIDERLANDY
Tel. +31 881512400
Faks +31 881513182
E-mail: DRN-CDIU.groningen@belastingdienst.nl
Strona internetowa: www.rijksoverheid.nl/exportcontrole
Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Gospodarki Dział ds. Zarządzania Handlem Zagranicznym
Stubenring 1 1010 Vienna
AUSTRIA
Tel. +43 171100802335
Faks +43 171100808366
E-mail: POST.III2_19@bmdw.gv.at
Strona internetowa: http://www.bmdw.gv.at/pawa
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii
Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego
Pl. Trzech Krzyży 3/5 00-507 Warszawa
POLSKA
Tel. +48 222629665
Faks +48 222629140
E-mail: SekretariatDOT@mpit.gov.pl
Strona internetowa: https://www.gov.pl/web/przedsiebiorczosc-technologia/zezwolenia-na-obrot-produktami-pod wojnego-zastosowania
Autoridade Tributaria e Aduaneira
Organ ds. Ceł i Podatków
Rua da Alfandega, 5
1049-006 Lisboa
PORTUGALIA
Dyrektor: Lufsa Nobre; Urzędnik ds. zezwoleń: Maria Oliveira
Tel. +351 218813843
Faks +351 218813986
E-mail: dsl@at.gov..pt
Strona internetowa: http://www.dgaiec.min-financas.pt/pt/licenciamento/bens_tecnologias_duplo_uso/bens_tecno logias_duplo_uso.htm
Ministerstwo Spraw Zagranicznych Departament ds. Kontroli Wywozu - ANCEX Str. Polona nr. 8, sector 1
010501, Bucuresti
RUMUNIA
Tel. +40 374306950
Faks +40 374306924
E-mail: dancex@mae.ro; dan.marian@mae.ro
Strona internetowa: www.ancex.ro
Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego i Technologii
Kotnikova ulica 5
SI-1000 Lublana
SŁOWENIA
Tel. +386 14003564
Faks +386 14003283
E-mail: gp.mgrt@gov.si
Strona internetowa: https://www.gov.si/podrocja/podjetnistvo-in-gospodarstvo/mednarodno-gospodarsko-sodelo vanje/
Do celów art. 9 ust. 6 lit. a) i art. 10 ust. 4 rozporządzenia:
Ministerstwo Gospodarki Republiki Słowackiej
Departament ds. Środków Handlowych
Mlynske nivy 44/a
827 15 Bratislava 212
SŁOWACJA
Tel. +421 248544059
Faks +421 243423915
E-mail: Monika.Maruniakova@mhsr.sk
Strona internetowa: www.economy.gov.sk
Do celów art. 9 ust. 6 lit. b) rozporządzenia:
Biuro Kryminalne ds. Zarządzania Finansowego
Departament ds. Narkotyków i Materiałów Niebezpiecznych
Dział ds. Koordynacji
Bajkalska 24
824 97 Bratislava
SŁOWACJA
Tel. +421 258251221
E-mail: Jozef.Pullmann@financnasprava.sk
Ministerstwo Spraw Zagranicznych Finlandii
Dział Kontroli Wywozu
Merikasarminkatu 5F
FI - 00160 HELSINKI
Adres pocztowy:
PO Box 176
FI-00023 GOVERNMENT
FINLANDIA
Tel. +358 295350000
E-mail: vientivalvonta.um@formin.fi
Strona internetowa: http://formin.finland.fi/vientivalvonta
Adres dla interesantów: Vretenvagen 13B, Solna
Adres pocztowy: Box 6086,
SE-171 06 Solna
SZWECJA
Tel. +46 84063100
Faks +46 84203100
E-mail: registrator@isp.se.
Strona internetowa: http://www.isp.se/
ISP ma prawo do udzielania zezwoleń we wszystkich przypadkach poza wymienionymi w pkt 2 poniżej.
Solna strandvag 96 SE-171 16 Stockholm
SZWECJA
Tel. +46 87994000
Faks +46 87994010
E-mail: registrator@ssm.se
Strona internetowa: http://www.ssm.se
Szwedzki Urząd ds. Bezpieczeństwa Promieniowania (Swedish Radiation Safety Authority) ma prawo do udzielania zezwoleń na wywóz i wydawania zakazów tranzytu produktów wymienionych w kategorii 0 załącznika 1 do rozporządzenia.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.66.27 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Nota informacyjna - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 ustanawiające unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania: Informacje dotyczące środków wprowadzonych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 4, 6, 7, 9, 11, 12, 22 i 23 |
Data aktu: | 08/02/2022 |
Data ogłoszenia: | 08/02/2022 |