Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 23 października 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Roberto Acampora (Neapol, Włochy) i 172 innych skarżących (przedstawiciel: adwokat E. Iorio)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności wyraźnej decyzji potwierdzającej wydanej w dniu 21 maja 2023 r. przez Sekretarza Generalnego Komisji w sprawie dostępu do dokumentów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 w odniesieniu do wniosku o udzielenie dostępu GESTDEM 2023/0263, notyfikowanego za pośrednictwem portalu platformy EASE w dniu 22 maja 2023 r., na którym potwierdzono wpłynięcie listu poleconego za potwierdzeniem odbioru wysłanego za pośrednictwem portalu EASE nr EMPL.C.1/BPM/kt (2023) 774321, oddalającej wniosek skarżących o udzielenie dostępu na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001;
- obciążenie Komisji, w przypadku sprzeciwu, kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżący podnoszą trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący dopuszczalności skargi.
- Skarżący działają na podstawie przysługującego obywatelom Unii Europejskiej ogólnego prawa do przejrzystości działania instytucji, aby uzyskać konieczne informacje zgodnie z prawem przyznanym wszystkim obywatelom Unii przez rozporządzenie (WE) nr 1049/2001.
- Ponadto zaznajomienie się z uzupełniającym wezwaniem do usunięcia uchybienia i odpowiedzią Włoch mogłoby przynieść skarżącym konkretną korzyść w postaci skorzystania z przysługującego jej prawa do informacji, gdyż po ponad 6 latach mogliby poznać powody, dla których Komisja nie wydała jeszcze uzasadnionej opinii.
- Najpierw w dniu 27 stycznia 2023 r. Komisja wydała decyzję o odmowie udzielenia dostępu, a następnie - w dniu 21 maja 2023 r. - wyraźną decyzję potwierdzającą, w której potwierdziła, że akty postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego są wyłączone z zakresu prawa dostępu i że udzielenie dostępu, nawet częściowego, do wnioskowanych aktów nie jest uzasadnione interesem publicznym.
- Wyraźne decyzje podjęte na mocy art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 mogą być przedmiotem skargi do Sądu.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasad w dziedzinie dostępu do aktów instytucji Unii Europejskiej przewidzianych w art. 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej, art. 42 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 1 i art. 4 ust. 2 tiret trzecie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 - istnienie ogólnego interesu w dostępie do uzupełniającego wezwania do usunięcia uchybienia z dnia 15 lipca 2022 r.
- Istnieje nadrzędny interes publiczny w prawie do informacji, a mówiąc dokładniej, w zapoznaniu się z działaniem Komisji i Republiki Włoskiej w dziedzinie niezależności sądownictwa, co stanowi istotny warunek praworządności, a w związku z tym przepisy dotyczące wyjątku od prawa do dostępu należy interpretować zawężająco.
- Całkowicie nieodpowiedni charakter całego systemu przepisów, które regulują we Włoszech honorowe sądownictwo, a w szczególności honorowych sędziów pokoju, został już stwierdzony przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyrokach z dnia 16 lipca 2020 r. i z dnia 7 kwietnia 2022 r., przy czym ma miejsce naruszenie zasady warunkowości.
- Negowanie istnienia nadrzędnego interesu publicznego w zapoznaniu się nie z poufnymi aktami i dyskusjami między Republiką Włoską a Komisją, lecz z zarzutami sformułowanymi w wezwaniu do usunięcia uchybienia z dnia 15 lipca 2022 r., na które zwróciła uwagę prasa krajowa i które było przedmiotem zawierającego streszczenie komunikatu wydanego przez samą Komisję Europejską, a także odpowiedzi Włoch, w następstwie której wydano uzasadnioną opinię w ramach rzeczonego postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, co świadczy o tym, że Włochy nie przestrzegały ciążących na tym państwie zobowiązań oraz że skarżący mają nadal interes w dostępie do wnioskowanych aktów, jest sprzeczne z przepisami w dziedzinie przejrzystości i ujawniania dokumentów instytucji Unii Europejskiej.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia aktów Unii Europejskiej.
- Badanie uzasadnienia aktów pozwala wszystkim zainteresowanym poznać i zrozumieć zasady, na jakich instytucje wprowadzają w życie traktat, ponieważ obowiązek uzasadnienia ma funkcję kontrolną, a zarazem funkcję partycypacyjną, gdyż czyniąc jasno zrozumiałymi oceny, na podstawie których instytucje wydają swoje akty, przyczynia się do ograniczenia "deficytu| demokratycznego, który jest często zarzucany Unii.
- Naruszone zostały zasady dotyczące uzasadnienia, ponieważ Komisja ograniczyła się do wskazania jedynie bardzo ogólnych i stereotypowych powodów, dla których ujawnienie uzupełniającego wezwania do usunięcia uchybienia z dnia 15 lipca 2022 r. miałoby zaszkodzić wspomnianemu "klimatowi zaufania", odpowiadając za pomocą formularza zawierającego nieliczne ograniczone dane, które miałyby pozwolić skarżącym i Sądowi na rzeczywistą kontrolę zgodności z prawem powodów odmowy, która nie została uzasadniona w sposób wystarczający, w szczególności jeśli chodzi o powody, które miały stanowić przeszkodę do przynajmniej częściowego ujawnienia aktów, ponieważ pismo uzupełniające zostało już częściowo rozpowszechnione w pakiecie naruszeń z dnia 15 lipca 2022 r., nawet jeśli miało to miejsce w sposób, który nie pozwalał zrozumieć treści i powodów dodatkowych zarzutów sformułowanych wobec Włoch.
- Wyraźna decyzja z dnia 21 maja 2023 r. potwierdzająca odmowę udzielenia dostępu nie wskazuje jasno i konkretnie powodów, na których się opiera, ich podstawy prawnej, okoliczności faktycznych ani sposobu, w jaki różne istotne interesy zostały uwzględnione, ponieważ odmowa ta wpływa na wykonywanie praw przewidzianych w art. 17 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, w związku z czym skoro przyjęty akt nakłada ograniczenie prawa przyznanego skarżącej w traktacie, polegającego na naruszeniu tych praw, uzasadnienie powinno być bardziej rygorystyczne, dokładne i szczegółowe, tak aby jasno wskazywało na dokonane wybory.
- Odmowa dostępu do wskazanych dokumentów jest tym bardziej nieuzasadniona, że dodatkowe wezwanie do usunięcia uchybienia z dnia 15 lipca 2022 r. zostało opublikowane w sposób nieformalny na stronie na Facebooku, na której zarejestrowani są tysiące sędziów honorowych.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.217 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-423/23: Skarga wniesiona w dniu 22 lipca 2023 r. - Acampora i in./Komisja |
Data aktu: | 23/10/2023 |
Data ogłoszenia: | 23/10/2023 |