1. w art. 67 ust. 3 oraz art. 87 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przewiduje się ściślejsze środki koordynacji i współpracy między właściwymi organami państw członkowskich, w tym między organami celnymi i innymi wyspecjalizowanymi służbami organów ścigania w zakresie zapobiegania przestępstwom kryminalnym, wykrywania ich i prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie w celu ochrony przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.
UZNAJĄC, ŻE:
1. organy celne państw członkowskich są głównym organem odpowiadającym za monitorowanie i kontrolę towarów na zewnętrznych granicach UE;
2. w ramach swoich kompetencji krajowych i w takim stopniu, w jakim te kompetencje to umożliwiają, organy celne i inne właściwe organy państw członkowskich w zasadniczy sposób przyczyniają się do bezpieczeństwa wewnętrznego w UE poprzez zapobieganie działaniom obejmującym nieprawidłowy lub nielegalny transgraniczny przepływ towarów i pranie pieniędzy, wykrywanie takich działań i prowadzenie postępowań przygotowawczych w ich sprawie, a także do ochrony finansowych i niefinansowych interesów Unii oraz zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony obywateli Unii;
3. międzynarodowe zorganizowane grupy przestępcze i terrorystyczne nie tylko wykorzystują możliwości wynikające ze swobodnego przepływu towarów i osób w UE, ale również korzystają z różnic w systemach prawnych i organizacyjnych państw członkowskich i nadużywają ich;
4. przestępcy i grupy przestępcze prowadzą działalność transgraniczną oraz w środowisku cyfrowym;
5. w wyniku rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie nasiliły się zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego UE oraz pojawiają się nowe zagrożenia stwarzające możliwości dla przestępców;
6. w wyniku rozwoju handlu elektronicznego nasila się nielegalny handel towarami z wykorzystaniem usług pocztowych i kurierskich;
7. niezbędna jest lepsza koordynacja i powiązanie ze sobą działań mających na celu zwalczanie przestępczości transgra- nicznej w UE w połączeniu z prewencyjnym wielodyscyplinarnym i wielopodmiotowym podejściem oraz skuteczną wymianą informacji;
8. w ramach swobodnego przepływu towarów, osób i kapitału oraz mając na uwadze potrzebę zapewnienia przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, w tym poprzez zwalczanie przestępczości transgranicznej, istnieje pilna potrzeba ciągłej oceny, wzmacniania i zwiększania skuteczności współpracy między organami celnymi, a także między organami celnymi a innymi organami ścigania i właściwymi podmiotami publicznymi i prywatnymi, bez uszczerbku dla podziału kompetencji i ram prawnych obowiązujących na szczeblu unijnym i krajowym;
9. w celu dalszego wzmacniania zdolności organów celnych do zapobiegania przestępczości, jej wykrywania i prowadzenia postępowań przygotowawczych w jej sprawie lub przyczyniania się do takich postępowań przygotowawczych należy udoskonalić szkolenia i współpracę organów celnych w zakresie egzekwowania prawa;
10. wszystkie działania rozpoczęte zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi Państw Członkowskich i współpracy między Państwami Członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego przyczyniają się do owocnej współpracy między organami celnymi, która może być bardzo użyteczna w celu współpracy w obszarze egzekwowania prawa celnego w zwalczaniu przestępczości transgranicznej;
11. organy celne państw członkowskich posiadają kompetencje w zakresie nadzoru, w tym zarządzania ryzykiem i przeprowadzania kontroli przepływu towarów przekraczających zewnętrzne granice UE oraz spełniają tę rolę wraz z innymi krajowymi organami i agencjami monitorującymi przepływ osób i przeprowadzającymi jego kontrole, przyczyniając się w ten sposób do zintegrowanego zarządzania granicami;
12. należy zapewnić równomierne i uzupełniające się zaangażowanie organów celnych we wszystkie dyskusje i decyzje dotyczące handlu transgranicznego;
13. skuteczna ochrona gospodarki UE i bezpieczeństwa jej obywateli wymaga wzmocnienia współpracy i partnerstwa z właściwymi organami państw trzecich, w szczególności państw sąsiadujących z UE;
14. dobrobyt w UE zależy od różnych czynników, w tym od skutecznej współpracy w dziedzinie egzekwowania prawa celnego.
Z ZADOWOLENIEM ODNOTOWUJE:
dotychczasowe sukcesy osiągnięte w zakresie współpracy w dziedzinie egzekwowania prawa celnego w oparciu o rezolucję Rady z dnia 13 grudnia 2011 r. na temat przyszłości współpracy w dziedzinie egzekwowania prawa celnego przy wsparciu Komisji i agencji UE, w tym:
a) rezultaty uzyskane w zakresie realizowania strategii przyszłej współpracy celnej w dziedzinie egzekwowania prawa oraz kolejnych planów działania Grupy Roboczej ds. Egzekwowania Prawa (służby celne);
b) współpracę opartą na konwencji w sprawie pomocy wzajemnej i współpracy między administracjami celnymi (konwencja neapolitańska II);
c) rezultaty licznych wspólnych działań zorganizowanych i przeprowadzonych przez organy celne, również we współpracy z innymi organami ścigania, instytucjami, organami i agencjami UE oraz organizacjami międzynarodowymi;
d) aktywną współpracę organów celnych z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), Agencją Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL), Europejskim Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (EMCDDA), Prokuraturą Europejską (EPPO), Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) i Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO);
e) współpracę między organami celnymi w ramach Grupy Ekspertów Celnych ds. Wschodniej i Południowo-Wschodniej Granicy Lądowej (CELBET);
f) aktywne i stałe zwiększanie udziału organów celnych w działaniu europejskiej multidyscyplinarnej platformy przeciwko zagrożeniom przestępstwami (EMPACT);
g) rezultaty intensywniejszej wymiany informacji i zarządzania sprawami za pośrednictwem systemu informacji w celu zwalczania nadużyć finansowych i aplikacji sieci bezpiecznej wymiany informacji (SIENA).
NINIEJSZYM POSTANAWIA:
1. określić strategię współpracy celnej w obszarze egzekwowania prawa i jej wpływu na bezpieczeństwo wewnętrzne UE. Strategia ta powinna zapewnić ramy współpracy organów celnych w zakresie egzekwowania prawa oraz ich współpracy z innymi organami i agencjami zajmującymi się wymiarem sprawiedliwości i sprawami wewnętrznymi, mające na celu wzmocnienie działań wykorzystujących dane wywiadowcze w zwalczaniu przestępczości transgranicznej oraz roli służb celnych jako głównego organu monitorującego i kontrolującego przepływ towarów w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości;
2. Strategia powinna przyczynić się do realizacji następujących celów:
a) wzmacnianie zdolności organów celnych do zapobiegania przestępczości transgranicznej, jej wykrywania i prowadzenia postępowań przygotowawczych w jej sprawie lub przyczyniania się do takich postępowań przygotowawczych oraz radzenia sobie z incydentami, zagrożeniami, ryzykiem i kryzysami w zakresie bezpieczeństwa;
b) poprawa, ułatwienie i zwiększenie skuteczności współpracy i wymiany informacji między organami celnymi, a także między tymi organami a innymi organami ścigania, właściwymi instytucjami, organami i agencjami UE oraz, w stosownych przypadkach, państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi;
c) wzmacnianie współpracy transgranicznej, w tym w ramach wspólnych operacji, między organami celnymi, a także między tymi organami a innymi organami ścigania, właściwymi instytucjami, organami i agencjami UE oraz właściwymi organami w państwach trzecich w celu zapobiegania przestępczości transgranicznej, jej wykrywania i prowadzenia postępowań przygotowawczych w jej sprawie;
d) udoskonalenie wywiadu i analizy ryzyka z wykorzystaniem danych z innych organów ścigania oraz promowanie interoperacyjności odpowiednich służb celnych i, w stosownych przypadkach, systemów informacyjnych WSiSW.
ZWRACA SIĘ DO:
1. organów celnych i innych właściwych organów państw członkowskich odpowiedzialnych za wdrażanie prawa celnego, by podjęły środki niezbędne do skutecznego wdrożenia przedmiotowej strategii. Ponadto będą one uczestniczyć w monitorowaniu i ocenie strategii za pośrednictwem Grupy Roboczej ds. Egzekwowania Prawa (służby celne);
2. Komisji oraz właściwych organów i agencji UE, by aktywnie przyczyniły się do wdrażania wyżej wymienionej strategii oraz by w razie potrzeby nadal udzielały wsparcia operacyjnego, finansowego, technicznego i logistycznego w celu wdrożenia tej strategii.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.217.1 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Rady w sprawie współpracy celnej w dziedzinie egzekwowania prawa i jej wpływu na bezpieczeństwo wewnętrzne UE |
Data aktu: | 20/06/2023 |
Data ogłoszenia: | 20/06/2023 |