(2023/C 283/02)
(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając 67. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet i jej priorytetowy temat "Innowacje i zmiany technologiczne oraz edukacja w erze cyfrowej na rzecz osiągnięcia równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt",
- uwzględniając deklarację pekińską i pekińską platformę działania z 15 września 1995 r. oraz wyniki ich konferencji przeglądowych,
- uwzględniając Konwencję ONZ z 1979 r. w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet,
- uwzględniając Agendę ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, zasadę "niepozostawiania nikogo w tyle", a w szczególności cel zrównoważonego rozwoju nr 4, którego założeniem jest osiągnięcie edukacji włączającej i wysokiej jakości, cel 5, którego założeniem jest osiągnięcie równości płci i wzmocnienie pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt, cel 8, którego założeniem jest osiągnięcie zrównoważonego wzrostu gospodarczego, cel 9, którego założeniem jest znaczne zwiększenie dostępu do technologii informacyjnych, cel 10, którego założeniem jest zapewnienie równych szans i zmniejszenie nierówności, oraz cel nr 13 dotyczący zmiany klimatu i przewidujący możliwość wyeliminowania pierwotnych przyczyn nierówności płci, a tym samym wzmocnienia odporności kobiet na zmianę klimatu,
- uwzględniając rezolucje Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych z 16 grudnia 2020 r. pt. "Zintensyfikowanie wysiłków na rzecz zapobiegania wszelkim formom przemocy wobec kobiet i dziewcząt oraz ich wyeliminowania" (A/RES/75/161) oraz "Prawo do prywatności w erze cyfrowej" (A/RES/75/176),
- uwzględniając rezolucję Rady Praw Człowieka ONZ z 5 lipca 2018 r. zatytułowaną "Przyspieszenie wysiłków na rzecz wyeliminowania przemocy wobec kobiet i dziewcząt: zapobieganie przemocy wobec kobiet i dziewcząt w kontekście cyfrowym i reagowanie na nią" (A/HRC/RES/38/5),
- uwzględniając Konwencję Rady Europy o cyberprzestępczości z 23 listopada 2001 r.,
- uwzględniając Konwencję Rady Europy z 11 maja 2011 r. o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (konwencja stambulska),
- uwzględniając konkluzje Rady w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa z 10 grudnia 2018 r.,
- uwzględniając inicjatywę UE i ONZ o nazwie "Spotlight", mającą na celu eliminację wszelkich form przemocy wobec kobiet i dziewcząt,
- uwzględniając art. 21 i 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"),
- uwzględniając plan działania UE w zakresie edukacji cyfrowej na lata 2021-2027,
- uwzględniając unijny plan działania na rzecz równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji kobiet w działaniach zewnętrznych na lata 2021-2025 (GAP III),
- uwzględniając strategię UE z 5 marca 2020 r. na rzecz równości płci na lata 2020-2025,
- uwzględniając swoją rezolucję z 17 kwietnia 2018 r. w sprawie wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt dzięki sektorowi cyfrowemu 1 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 21 stycznia 2021 r. w sprawie zniwelowania przepaści cyfrowej między kobietami a mężczyznami: kobiety w sektorze cyfrowym 2 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 10 czerwca 2021 r. w sprawie wspierania równouprawnienia płci w kształceniu i pracy zawodowej w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) 3 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 14 grudnia 2021 r. zawierającą zalecenia dla Komisji w sprawie zwalczania przemocy ze względu na płeć: cyberprzemoc 4 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 3 maja 2022 r. w sprawie osiągnięcia przez kobiety niezależności ekonomicznej dzięki przedsiębiorczości i samozatrudnieniu 5 ,
- uwzględniając art. 157 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając pytanie do Rady w sprawie priorytetów UE na 67. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (O-000004/2023 - B9-0011/2023),
- uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie priorytetów UE na 67. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (O-000005/2023 - B9-0012/2023),
- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,
- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia,
A. mając na uwadze, że równość płci jest jedną z podstawowych zasad UE, zapisaną w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej i art. 23 Karty; mając na uwadze, że uwzględnianie aspektu płci jest zatem ważnym narzędziem we włączaniu tej zasady do strategii politycznych, środków i działań UE, w tym także do działań zewnętrznych;
B. mając na uwadze, że podczas Czwartej Światowej Konferencji w sprawie Kobiet w Pekinie w 1995 r. 189 państw z całego świata, w tym Unia Europejska i jej państwa członkowskie, zobowiązało się do działania na rzecz równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt; mając na uwadze, że w celu zrównoważonego rozwoju nr 5, zapisanego w Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju przyjętej przez państwa członkowskie ONZ w 2015 r., wyznaczono rok 2030 jako termin osiągnięcia równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt; mając na uwadze, że w celu zrównoważonego rozwoju nr 5b wyraźnie wskazano szersze korzystanie z technologii, w szczególności technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), do propagowania wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt;
C. mając na uwadze, że w ramach pekińskiej platformy działania z 1995 r. podkreślono, że kobiety muszą nie tylko korzystać z technologii, ale także uczestniczyć w tym procesie od etapu projektowania do etapu stosowania, monitorowania i oceny, a także uwypuklono związek między uprzedzeniami w nauczaniu a sytuacją, w której dziewczynki są często zniechęcane do podstawowego kształcenia w dziedzinie matematyki, nauk ścisłych i technicznych oraz są go pozbawiane; mając na uwadze, że edukacja uwzględniająca aspekt płci przynosi korzyści całemu społeczeństwu, gdyż przyczynia się do ogólnego dobrobytu społecznego, wzrostu gospodarczego i innowacji; mając na uwadze, że stereotypy związane z płcią negatywnie wpływają na wiarę dziewcząt we własne możliwości do kontynuowania studiów w dziedzinach STEM i dziedzinach związanych z ICT, co ogranicza ich możliwość do pracy w lepiej płatnych, szybko rozwijających się sektorach; mając na uwadze, że kształcenie i szkolenie uwzględniające aspekt płci są kluczowymi narzędziami zwalczania szkodliwych stereotypów związanych z płcią; mając na uwadze, że rok 2023 jest Europejskim Rokiem Umiejętności i w jego ramach należy podkreślać niedobór kobiet w karierach zawodowych w dziedzinach STEM;
D. mając na uwadze, że sekretarz generalny ONZ António Guterres określił cyfryzację jako jedną z dwóch rewolucyjnych zmian, które ukształtują XXI wiek, przy czym drugą z nich jest zmiana klimatu; mając na uwadze, że rzeczywisty dostęp do usług cyfrowych stał się kluczowy dla inkluzywnego zaangażowania społecznego i gospodarczego;
E. mając na uwadze, że 62 % mężczyzn korzysta z internetu w porównaniu z jedynie 57 % kobiet; mając na uwadze, że choć przepaść cyfrowa między kobietami a mężczyznami zmniejsza się we wszystkich regionach, kobiety są nadal zmarginalizowane w odniesieniu do technologii cyfrowych w wielu najbiedniejszych krajach świata, a zwłaszcza na obszarach oddalonych i wiejskich, przy czym co najmniej 1,7 miliarda kobiet na globalnym Południu wciąż nie ma dostępu do internetu 6 ; mając na uwadze, że luka ta istnieje niezależnie od ogólnego poziomu dostępu danego kraju do technologii informacyjno-komunikacyjnych, wyników gospodarczych, poziomu dochodów czy położenia geograficznego i pogłębia się, w miarę jak technologie stają się coraz bardziej złożone i kosztowne 7 ; mając na uwadze, że udostępnienie internetu dodatkowym 600 milionom kobiet i dziewcząt mogłoby zwiększyć globalny produkt krajowy brutto (PKB) nawet o 18 mld USD 8 ;
F. mając na uwadze, że jedynie transformacja cyfrowa ukierunkowana na aspekt płci może zapewnić niezbędne możliwości zmiany negatywnych wzorców zatrudnienia uwarunkowanych płcią; mając na uwadze, że kobiety nadal napotykają bariery strukturalne i kulturowe, gdy uczestniczą we wszystkich aspektach transformacji cyfrowej, co może mieć negatywny wpływ na ich dostęp do rynku pracy i pozycję na nim; mając na uwadze, że kobiety są obecnie niedostatecznie reprezentowane w lepiej płatnych, szybko rozwijających się sektorach takich jak ICT i STEM, a jednocześnie są nadmiernie reprezentowane w nieodpłatnych i niepewnych formach zatrudnienia 9 ; mając na uwadze, że niska liczba kobiet pracujących w sektorach związanych z innowacyjnymi i przełomowymi technologiami może niekorzystnie wpływać na koncepcje, opracowywanie i wdrażanie nowych technologii, powodując powielanie się istniejących dyskryminacyjnych praktyk i stereotypów, w tym tworzenie algorytmów wykazujących uprzedzenia ze względu na płeć; mając na uwadze, że ważne jest, aby kobiety i dziewczęta były integralną częścią procesu transformacji cyfrowej, dzięki czemu będą mogły stać się kluczowymi podmiotami innowacji i zmian technologicznych, a jednocześnie w pełni czerpać z nich korzyści;
G. mając na uwadze, iż liczba studentek przewyższa obecnie na świecie liczbę studentów, a w 2019 r. 54 % absolwentów szkół wyższych stanowiły kobiety 10 , lecz że jedynie 18 % kobiet studiujących na uczelniach wyższych odbywa studia w dziedzinach STEM w porównaniu z 35 % mężczyzn 11 ; mając na uwadze, że duża liczba kobiet rezygnuje ze studiów wyższych i kariery zawodowej w sektorach STEM lub nie wykorzystuje możliwości studiów wyższych w tym sektorze ze względu na nierówne role płci w życiu rodzinnym, w tym nierówny podział nieodpłatnych obowiązków opiekuńczych między kobietami i mężczyznami w gospodarstwie domowym, słabą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, ograniczenia organizacyjne, molestowanie i uprzedzenia w miejscu pracy oraz brak możliwości rozwoju kariery; mając na uwadze, że brak różnorodności w sektorach i zawodach związanych ze STEM wpłynie na rentowność przedsiębiorstw i dobrobyt gospodarczy, co może potencjalnie doprowadzić do utraty przez te sektory wzrostu PKB o 16 mld EUR na niekorzyść gospodarki europejskiej, gdyż kobiety nie są zachęcane do udziału w sektorze cyfrowym;
H. mając na uwadze, że według Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) kobiety na całym świecie zarabiają około 20 % mniej niż mężczyźni; mając na uwadze, że zróżnicowanie wynagrodzenia ze względu na płeć jest jeszcze większe w sektorach zdominowanych przez mężczyzn, takich jak przedsiębiorstwa z branży ICT i przedsiębiorstwa technologiczne; mając na uwadze, że kobiety zarabiają około 28 % mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach w branży technologicznej 12 ;
I. mając na uwadze, że niezależność ekonomiczna kobiet i wzmocnienie ich pozycji mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia równości płci i zagwarantowania praw kobiet; mając na uwadze, że obejmuje to możliwość pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, w tym poprzez sprawowanie kontroli nad własnym czasem, życiem i integralnością cielesną, poprzez samorealizację i równy dostęp do rynków pracy, uczestnictwo w życiu obywatelskim i podejmowanie decyzji gospodarczych na wszystkich szczeblach; mając na uwadze, że propagowanie niezależności ekonomicznej wymaga uznania i rekompensaty dla sektorów zdominowanych przez kobiety, w których praca jest systematycznie nieodpłatna i niedoceniana, oraz wdrożenia odpowiednich środków dla zapewnienia równego udziału kobiet w rynku pracy, równego wynagrodzenia za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości, dostępu do godnych możliwości pracy oraz podziału i uznawania obowiązków domowych i opiekuńczych;
J. mając na uwadze, że kobiety doświadczające wielorakich i krzyżowych form dyskryminacji mają szczególne trudności w dostępie do sektora STEM; mając na uwadze, że kobiety żyjące w ubóstwie i na obszarach o ograniczonej infrastrukturze, zwłaszcza na obszarach wiejskich, doświadczają dyskryminacji cyfrowej, dyskryminacji ze względu na płeć i dyskryminacji ze względu na fakt zamieszkiwania na obszarach wiejskich oraz napotykają bariery w dostępie do technologii cyfrowych i korzystaniu z nich ze względu na nieprzystępność cenową tych technologii, niski poziom umiejętności cyfrowych i negatywne normy społeczne;
K. mając na uwadze, że liczba kobiet wśród inwestorów kapitału wysokiego ryzyka, aniołów biznesu i inwestorów jest marginalna; mając na uwadze, że znacznie mniej kobiet pracuje w tym charakterze oraz jako założycielki i właścicielki prywatnych przedsiębiorstw i przedsiębiorstw typu startup;
L. mając na uwadze, że wymiar płci w transformacji cyfrowej uznano w unijnej strategii na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025 oraz w trzecim planie działania w sprawie równości płci; mając na uwadze, że propagowanie równego dostępu kobiet do niewykorzystanego w pełni potencjału technologii cyfrowych ma kluczowe znaczenie dla strategii cyfrowej UE i zrównoważonego wzrostu gospodarczego;
M. mając na uwadze, że przemoc ze względu na płeć nie ogranicza się do przemocy fizycznej, lecz obejmuje również cyberprzemoc ze względu na płeć; mając na uwadze, że szacuje się, iż jedna na dziesięć kobiet doświadczyła już jakiejś formy cyberprzemocy po ukończeniu 15. roku życia 13 ; mając na uwadze, że podczas pandemii COVID-19 przemoc ze względu na płeć gwałtownie wzrosła, w tym przemoc w internecie i przemoc z wykorzystaniem ICT; mając na uwadze, że jak wykazało badanie World Wide Web Foundation przeprowadzone w 2020 r. wśród respondentów ze 180 krajów, 52 % młodych kobiet i dziewcząt doświadczyło niegodziwego traktowania w internecie, a 64 % respondentów stwierdziło, że zna kogoś, kto takiego traktowania doświadczył;
N. mając na uwadze, że co piąta dziewczynka (19 %) zarzuciła lub znacznie ograniczyła korzystanie z platformy mediów społecznościowych po tym, jak doświadczyła nękania, a co dziesiąta (12 %) zmieniła sposób wyrażania opinii 14 ; mając na uwadze, że ponad jedna trzecia (37 %) dziewcząt, które należą do mniejszości etnicznych i doświadczyły nadużyć, twierdzi, że jest celem ataków ze względu na rasę lub pochodzenie etniczne, a ponad połowa (56 %) osób, które identyfikują się jako lesbijki, geje, osoby biseksualne, transpłciowe, interseksualne lub queer LGBTIQ+, twierdzi, że są nękane z powodu tożsamości płciowej lub orientacji seksualnej;
O. mając na uwadze, że rozwój nowych inteligentnych urządzeń i internetu rzeczy stwarza dalsze możliwości nadużyć z wykorzystaniem technologii;
P. mając na uwadze, że edukacja ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania cyberprzemocy ze względu na płeć, w tym za pomocą umiejętności cyfrowych i umiejętności takich jak cyberhigiena i netykieta, a także dla budowania otoczenia edukacyjnego uwzględniającego aspekt płci, w którym zwalcza się stereotypy związane z płcią, co powinno być kluczowym elementem każdej polityki publicznej mającej na celu zwalczanie cyberprzemocy ze względu na płeć; mając na uwadze, że technologia może odgrywać ważną rolę w zapobieganiu cyberprzemocy;
Q. mając na uwadze, że rozwój nowych sposobów pracy i możliwość telepracy stwarzają szereg wyzwań i szans dla kobiet oraz dla równowagi między życiem zawodowym a prywatnym; mając na uwadze, że opracowanie nowych możliwości nauczania na odległość daje kobietom i dziewczętom nowe możliwości zniwelowania przepaści cyfrowej i edukacyjnej;
1. występuje do Rady z następującymi zaleceniami:
a) ponownie potwierdzić niezachwiane zobowiązanie UE na rzecz pekińskiej platformy działania i późniejszych konferencji przeglądowych oraz szeregu określonych w niej działań na rzecz równouprawnienia płci;
b) doprowadzić do pełnego zaangażowania Parlamentu i jego Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia w proces decyzyjny dotyczący stanowiska UE na 67. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet oraz zadbać o to, by Parlament dysponował odpowiednimi informacjami oraz by miał dostęp do dokumentu zawierającego stanowisko UE przed negocjacjami;
c) zadbać, aby UE wykazała się silnym przywództwem i zajęła jednolite stanowisko w sprawie znaczenia wzmacniania pozycji kobiet i dziewcząt w całej ich różnorodności oraz osiągnięcia równości płci w transformacji cyfrowej; podjąć zdecydowane działania w celu jednoznacznego potępienia obecnego regresu w dziedzinie równości płci, w tym do potępienia strategii politycznych podważających prawa kobiet oraz innych prób podważania praw, autonomii i emancypacji kobiet we wszystkich dziedzinach; wspierać apele o standaryzację praw kobiet;
d) zdecydowanie potępić wykorzystywanie gwałtów i przemocy seksualnej jako narzędzi wojny w konfliktach zbrojnych, a w szczególności ich obecne wykorzystywanie w nieuzasadnionym ataku Rosji na Ukrainę, a także w innych konfliktach, takich jak konflikt w regionie Tigraj w Etiopii; potępić wszelkie formy przemocy ze względu na płeć, w tym cyberprzemoc, a także wszelkie formy dyskryminacji ze względu na płeć, gdyż stanowią naruszenia praw człowieka, które uniemożliwiają osiągnięcie równości płci, a tym samym prawdziwie równe społeczeństwa;
e) zobowiązać się do zdecydowanego wspierania prac Jednostki Narodów Zjednoczonych ds. Równości Płci i Uwłasnowolnienia Kobiet (UN Women), która jest głównym podmiotem w systemie ONZ działającym na rzecz wspierania praw kobiet w całej ich różnorodności i łączenia wszystkich odpowiednich zainteresowanych stron w celu doprowadzenia do zmiany polityki i koordynacji działań; wezwać wszystkie państwa członkowskie ONZ wraz z UE do zapewnienia odpowiedniego finansowania UN Women;
f) potwierdzić zobowiązania na rzecz równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt, podjęte na odnośnych szczytach i konferencjach ONZ, w tym na Międzynarodowej Konferencji na temat Ludności i Rozwoju oraz w jej programie działania, a także w dokumentach końcowych z jej przeglądów;
g) podkreślać, że należy ułatwiać i zwiększać dostęp kobiet do informacji i edukacji na całym świecie, w tym w dziedzinie nauki, technologii i ekonomii, a tym samym poszerzać ich wiedzę, umiejętności i możliwości; podkreślać, że należy dopilnować, aby uwzględniano aspekt płci w edukacji cyfrowej na wszystkich szczeblach oraz wyeliminować przepaść cyfrową między kobietami a mężczyznami oraz wszelką dyskryminację ze względu na płeć w dostępie do edukacji na wszystkich poziomach, od wczesnego dzieciństwa po szkolnictwo wyższe, w otoczeniu formalnym, pozaformalnym i nieformalnym, od planowania infrastruktury po szkolenie nauczycieli; podkreślać, że szerszy rozwój społeczny i gospodarczy jest niezbędny do przezwyciężenia nierówności cyfrowych i osiągnięcia pełnego potencjału kobiet i dziewcząt na całym świecie;
h) opowiadać się za szerszym dostępem dziewcząt, kobiet i osób o różnych tożsamościach płciowych do powszechnie dostępnej, bezpiecznej i chronionej łączności cyfrowej, docierającej do obszarów wiejskich i oddalonych;
i) podkreślać, że należy zapewnić powszechny i pełny dostęp do informacji online na temat zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz praw w tym zakresie, w tym prawa do bezpiecznej i legalnej aborcji, oraz zapewnić solidne procesy zapobiegające wykorzystywaniu jakichkolwiek danych osobowych przeciwko osobom starającym się o aborcję;
j) ponownie podkreślić, że należy zwiększyć włączenie społeczne kobiet i dziewcząt oraz ich udział w życiu społecznym; ponownie podkreślić, że należy przyspieszyć postępy w zakresie równości płci, w tym poprzez propagowanie przepisów prawa, strategii politycznych, budżetów i instytucji przyczyniających się do równouprawnienia płci; ponownie podkreślić, że należy również zwiększyć inwestycje w statystyki dotyczące płci, ponieważ obecnie dostępna jest mniej niż połowa danych wymaganych do monitorowania celu zrównoważonego rozwoju nr 5;
k) zauważyć, że odbudowa po pandemii musi odbywać się zgodnie z transformacją ekologiczną i cyfrową, zaś kompetencje w dziedzinach STEM będą odgrywać coraz istotniejszą rolę w przyszłej gospodarce.
l) wziąć pod uwagę fakt, że reakcje na pandemię COVID-19 przyspieszyły transformację cyfrową oraz że przyszły rozwój pracy będzie wiązać się ze wzrostem zapotrzebowania na specjalistów w dziedzinie technologii; odnotować w związku z tym, że utrzymująca się segregacja płciowa w sektorze edukacji ICT i w zawodach związanych z ICT, a przez to przepaść cyfrowa mogą pogłębić się, jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie kroki, aby temu zaradzić;
m) dopilnować, aby we wszelkich strategiach politycznych związanych z transformacją cyfrową uwzględniano specyficzne potrzeby związane z płcią oraz by nie wpływały one negatywnie na kobiety, dziewczęta i osoby o różnych tożsamościach płciowych; wykazać większe zaangażowanie w gromadzenie i analizę danych segregowanych według kryterium płci, w tym - lecz nie tylko - płci społecznej, dochodów, edukacji, zatrudnienia i wieku, aby umożliwić prowadzenie świadomych i innowacyjnych strategii politycznych, które są niezbędne do lepszego zrozumienia i uregulowania przestrzeni cyfrowej, jeżeli mają być bardziej sprawiedliwe, a także w gromadzenie i analizę danych dotyczących grup zmarginalizowanych w celu odnotowania sytuacji osób doświadczających dyskryminacji z wielu przyczyn jednocześnie;
n) ponownie potwierdzić, że niezależność ekonomiczna kobiet i wzmocnienie ich pozycji mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia równości płci i zagwarantowania praw kobiet; podkreślić znaczenie dostępu kobiet w całej ich różnorodności do pojawiających się możliwości zatrudnienia w ramach transformacji cyfrowej z myślą o zapewnieniu, by miejsca pracy w dziedzinach STEM były jednakowo korzystne i dostępne dla wszystkich; podkreślić, że należy wspierać przedsiębiorczość kobiet przy jednoczesnym zwalczaniu norm i stereotypów związanych z płcią, które odciągają kobiety i dziewczęta od technologii; podkreślać, że należy wspierać kobiety będące innowatorkami cyfrowymi w wielu ekosystemach przemysłowych, aby zbudować gospodarkę cyfrową sprzyjającą włączeniu społecznemu; zwalczać stereotypy związane z płcią i propagować więcej kobiecych wzorców do naśladowania, co ma głęboki wpływ na szanse dziewcząt i kobiet na karierę w dziedzinach STEM, oraz inne role związane z cyfryzacją, a także propagować zwiększenie liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych w sektorze cyfrowym;
o) podkreślać, że należy zająć się różnorodną reprezentacją kobiet na platformach internetowych i w mediach społecznościowych poprzez lepsze zrozumienie powiązanych technologii, umiejętności cyfrowych, a także dostępu do środków cyfrowych; podkreślać znaczenie tego jako pomocy dla udziału kobiet w kwestiach pokoju i bezpieczeństwa;
p) współpracować z Organizacją Narodów Zjednoczonych w celu zapewnienia, aby w globalnym porozumieniu cyfrowym, które ma zostać przyjęte w 2024 r. i ma na celu określenie wspólnych zasad otwartej, wolnej i bezpiecznej cyfrowej przyszłości dla wszystkich, uwzględniono aspekt płci oraz szczególne potrzeby kobiet i dziewcząt w transformacji cyfrowej, nie pozostawiając ich w tyle;
q) podkreślać, że cyberprzemoc ze względu na płeć jest często kontynuacją przemocy ze względu na płeć poza internetem oraz że wszystkie skuteczne względy polityczne muszą uwzględniać ten fakt; ponownie podkreślić, że należy opracować skuteczne polityki i środki w celu zapobiegania wszelkim formom przemocy ze względu na płeć, w tym przemocy w internecie, ich zwalczania i kryminalizacji; uznać, że należy uwzględniać nakładanie się na siebie cyberprzemocy ze względu na płeć i handlu ludźmi opartego na wykorzystywaniu seksualnym kobiet i dziewcząt; wspierać apele o położenie kresu wykorzystywaniu seksualnemu w internecie, w tym handlowi seksualnemu oraz innym formom napaści i wykorzystywania kobiet i dzieci;
r) propagować kampanie uświadamiające, programy szkoleniowe i edukacyjne (w tym w zakresie edukacji cyfrowej oraz umiejętności i zdolności cyfrowych), które powinny być również skierowane do młodszego pokolenia, w celu zwalczania cyberprzemocy ze względu na płeć;
s) wzmacniać międzynarodowe wysiłki na rzecz walki z bezkarnością sprawców cyberprzemocy ze względu na płeć; podkreślić, że należy poszukiwać prawnych i socjologicznych rozwiązań dla wszystkich przypadków przemocy ze względu na płeć w internecie i przemocy z wykorzystaniem technologii, z uwzględnieniem kwestii takich jak rozpowszechnianie intymnych obrazów i informacji bez zgody zainteresowanych osób oraz manipulowanie nimi, wykorzystywanie technologii deepfake do generowania szkodliwych obrazów, nawoływanie do nienawiści w internecie, cybernękanie, cyberstalking, cyberprzemoc, hakowanie, kradzież tożsamości i dzielenie się treściami bez zgody zainteresowanych osób; propagować dostęp do technologii ICT i korzystanie z nich jako narzędzi zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć i przemocy ze względu na płeć, a także osiągnięcia odpowiedniej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym;
t) zwrócić uwagę na fakt, że w przestrzeni cyfrowej należy chronić demokrację i prawa człowieka, takie jak wolność wypowiedzi, prawo do prywatności i ochrona danych; podkreślić zagrożenia stwarzane w internecie obrończyniom praw człowieka, kobietom będącym politykami, dziennikarkom i innym kobietom oraz działaczkom LGBTIQ+, ponieważ cyberprzemoc i nękanie są często wykorzystywane jako instrument w próbach uciszania opinii kobiet; wspierać wysiłki na rzecz ich ochrony;
u) opowiadać się za bardziej rygorystycznym uregulowaniem platform internetowych, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony praw kobiet i wyeliminowania przemocy ze względu na płeć w internecie;
v) podkreślać, że należy chronić i propagować prawa grup doświadczających wielorakich i krzyżowych form dyskryminacji, także kobiet z niepełnosprawnościami, kobiet będących ofiarami uprzedzeń rasowych (w tym kobiet czarnoskórych i kobiet o odmiennym kolorze skóry), migrantek i kobiet należących do mniejszości etnicznych, kobiet starszych, kobiet o niższym poziomie wykształcenia, kobiet z problemami zdrowotnymi, samotnych matek i kobiet LGBTIQ+ na obszarach wiejskich i wyludnionych; działać na rzecz promowania koncepcji zwalczania dyskryminacji z wielu przyczyn jednocześnie oraz na rzecz uwzględniania analizy przekrojowej we wszystkich organach ONZ, a także w UE i jej państwach członkowskich;
w) dopilnować, aby we wszelkich strategiach politycznych związanych z transformacją cyfrową uwzględniano specyficzne potrzeby związane z płcią oraz by nie wpływały one negatywnie na kobiety, dziewczęta i osoby o różnych tożsamościach płciowych;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz specjalnemu przedstawicielowi UE ds. praw człowieka.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.283.5 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lutego 2023 r. w sprawie priorytetów UE na 67. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (2022/2839(RSP)) |
Data aktu: | 15/02/2023 |
Data ogłoszenia: | 11/08/2023 |