(Dz.U.UE C z dnia 20 października 2023 r.)
Rozporządzeniem w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje ("rozporządzenie w sprawie systematyki") ustanowiono unijny system jednolitej klasyfikacji zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej i nałożono na niektóre przedsiębiorstwa niefinansowe i finansowe obowiązki w zakresie przejrzystości w odniesieniu do tej działalności gospodarczej 1 .
W czerwcu 2021 r. Komisja przyjęła akt delegowany dotyczący klimatu 2 w celu wdrożenia rozporządzenia w sprawie systematyki w odniesieniu do działalności gospodarczej wnoszącej istotny wkład w realizację celów w zakresie łagodzenia zmiany klimatu i przystosowania się do niej (zwanej dalej "działalnością gospodarczą zgodną z systematyką"). W marcu 2022 r. Komisja zmieniła akt delegowany dotyczący klimatu poprzez dodanie kryteriów w odniesieniu do niektórych nowych rodzajów działalności związanych z energią 3 .
W lipcu 2021 r. Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane określające obowiązki przedsiębiorstw w zakresie ujawniania informacji na mocy art. 8 rozporządzenia w sprawie systematyki dotyczących kwalifikowalności ich działalności do systematyki i ich zgodności z systematyką ("akt delegowany określający obowiązki w zakresie ujawniania informacji") 4 .
Komisja opublikowała już trzy zestawy wytycznych dotyczących treści aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji, a mianowicie:
Przedsiębiorstwa niefinansowe rozpoczną zgłaszanie swoich kluczowych wskaźników wyników (KPI) w zakresie zgodności z systematyką od 1 stycznia 2023 r. Celem niniejszego zawiadomienia jest zapewnienie wspomnianym przedsiębiorstwom niefinansowym dalszych wytycznych dotyczące interpretacji i stosowania w formie odpowiedzi na często zadawane pytania (FAQ) dotyczące sprawozdawczości na podstawie aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji. W razie potrzeby Komisja może zaktualizować odpowiedzi na często zadawane pytania.
W tym akcie delegowanym nakłada się na przedsiębiorstwa finansowe obowiązek stosowania kluczowych wskaźników wyników ujawnionych przez ich kontrahentów (np. przedsiębiorstwa niefinansowe) przy obliczaniu wskaźnika zielonych aktywów/wskaźnika zielonych inwestycji. Ponadto w rozporządzeniu w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych 8 wymaga się, aby uczestnicy rynku finansowego stosowali kluczowe wskaźniki wyników ujawnione przez spółki, w które dokonano inwestycji, do oceny poziomu efektywności środowiskowej produktów finansowych wprowadzanych do obrotu.
Niniejsze zawiadomienie jest publikowane wraz z innym zawiadomieniem Komisji w formie odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące technicznych kryteriów kwalifikacji w odniesieniu do działalności gospodarczej zgodnej z systematyką określonej w akcie delegowanym dotyczącym klimatu (zawiadomienie Komisji w sprawie aktu delegowanego dotyczącego klimatu 9 ).
Odpowiedzi na często zadawane pytania zawarte w niniejszym zawiadomieniu wyjaśniają przepisy zawarte już w mającym zastosowanie prawodawstwie. Nie rozszerza się w nich w żaden sposób praw i obowiązków wynikających z takiego prawodawstwa ani nie wprowadza żadnych dodatkowych wymogów dotyczących zainteresowanych podmiotów gospodarczych i właściwych organów. Odpowiedzi na często zadawane pytania mają na celu jedynie wsparcie przedsiębiorstw niefinanso- wych we wdrażaniu odpowiednich przepisów prawnych. Do dokonywania obowiązującej wykładni przepisów UE upoważniony jest jedynie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Poglądy przedstawione w niniejszym zawiadomieniu nie mogą przesądzać o stanowisku, jakie Komisja Europejska może zająć przed sądami unijnymi i krajowymi.
Spis Treści
Glosariusz istotnych terminów i mającego zastosowanie prawodawstwa
SEKCJA I - KWESTIE OGÓLNE
1. Jaki jest przewidywany termin rozpoczęcia stosowania obowiązku ujawniania informacji związanych z systematyką określonych w uzupełniającym akcie delegowanym?
2. Jakie jest przewidywane podejście do zgłaszania informacji związanych z systematyką w zakresie celów środowiskowych?
3. Jaki jest wpływ dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju na zakres jednostek sprawozdawczych objętych aktem delegowanym określającym obowiązki w zakresie ujawniania informacji?
4. Kiedy i w jaki sposób ujawnianie informacji związanych z systematyką powinno być weryfikowane przez kontrolerów zewnętrznych? W jaki sposób to się zmieni przy stosowaniu dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju?
5. Czy przedsiębiorstwa mające siedzibę w krajach EOG są zobowiązane do przekazywania informacji o zgodności ich działalności gospodarczej z systematyką?
6. W jaki sposób jednostki mogą zapewnić, aby informacje zgłaszane dobrowolnie na temat zgodności ich działalności gospodarczej z systematyką nie były sprzeczne z informacjami objętymi obowiązkiem sprawozdawczym na mocy aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji ani nie przedstawiały ich w sposób błędny?
7. W jaki sposób jednostki prowadzące sprawozdawczość mają przekazywać informacje porównawcze w ramach ujawnień na podstawie aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji?
8. W jaki sposób jednostki prowadzące sprawozdawczość powinny rozwiązać problem "podwójnego liczenia" w kontekście działalności gospodarczej przyczyniającej się do realizacji wielu celów środowiskowych?
Wkład w łagodzenie zmian klimatu (CCM) i adaptację do zmian klimatu (CCA)
Przypadek dotyczący rodzajów działalności wnoszących istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu, ujęcie nakładów inwestycyjnych w celu spełnienia kryteriów dotyczących zasady "nie czyń poważnych szkód" w odniesieniu do celów środowiskowych niezwiązanych z klimatem
Uwzględnienie działalności wnoszącej istotny wkład w realizację wielu celów środowiskowych (innych niż tylko łagodzenie zmian klimatu i adaptacja do zmian klimatu)
9. Jaki powinien być poziom konsolidacji kluczowych wskaźników wyników jednostki dominującej w odniesieniu do: (i) jej jednostek zależnych z państw trzecich oraz (ii) jej działalności/aktywów w państwach trzecich lub działalności/aktywów jej unijnych jednostek zależnych? Na jakim poziomie należy ujawniać kluczowe wskaźniki wyników?
10. Jaki jest poziom konsolidacji kluczowych wskaźników wyników grup spoza UE, których jednostka zależna z UE objęta jest zakresem stosowania dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej?
11. Czy jednostka zależna objęta zakresem dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej/dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju może być zwolniona z obowiązku ujawniania informacji związanych z systematyką, jeżeli jej jednostka dominująca ujawnia informacje związane z systematyką na poziomie skonsolidowanym w obowiązkowy lub dobrowolny sposób?
12. Czy w przypadku gdy jednostka prowadząca sprawozdawczość jest zobowiązana do przedstawienia skonsolidowanych kluczowych wskaźników wyników, powinna ona również przedstawić kluczowe wskaźniki wyników swoich jednostek zależnych?
13. Czy istnieje jakikolwiek minimalny próg obrotu, nakładów inwestycyjnych i wydatków operacyjnych, poniżej którego przedsiębiorstwa nie są zobowiązane do zgłaszania kwalifikowalności do systematyki lub zgodności z systematyką swojej działalności gospodarczej ("próg istotności")?
14. W jaki sposób należy ująć obroty, nakłady inwestycyjne i wydatki operacyjne wspólnych przedsięwzięć na potrzeby zgłaszania kluczowych wskaźników wyników związanych z systematyką?
15 W jaki sposób jednostki prowadzące sprawozdawczość powinny ująć instrumenty zabezpieczające (w tym sprzedaż energii w ramach kontraktu terminowego typu forward)?
16. W jaki sposób przedsiębiorstwa niefinansowe powinny skorygować KPI, aby uwzględnić wyemitowane przez nie obligacje ekologiczne, w celu uniknięcia "podwójnego liczenia"? W jaki sposób należy ująć obligacje ekologiczne/dłużne papiery wartościowe i związane z nimi kwestie związane
z podwójnym liczeniem?
17. W jaki sposób jednostka prowadząca sprawozdawczość powinna ująć obrót i nakłady inwestycyjne z grup do zbycia i działalności zaniechanej oraz w kontekście MSSF 5?
18. W jaki sposób jednostki prowadzące sprawozdawczość powinny oceniać kwalifikowalność do systematyki działalności gospodarczej w zakresie adaptacji do zmian klimatu (CCA) na
podstawie art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie systematyki?
19. Jaki jest zgodny z systematyką udział obrotu i odpowiednich nakładów inwestycyjnych/wydatków operacyjnych z działalności wymienionych w załączniku II do aktu delegowanego dotyczącego klimatu?
SEKCJA II - CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA DOTYCZĄCE KPI OBROTU
20. Kiedy przedsiębiorstwo powinno być zobowiązane do składania na podstawie aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji sprawozdań dotyczących działalności gospodarczej, której nie prowadziła sama jednostka sprawozdawcza, leczpodwykonawca?
21. W jaki sposób jednostki prowadzące sprawozdawczość powinny ujawniać obrót z działalności gospodarczej zgodnej z systematyką, z której produkt wykorzystuje się lub zużywa we własnym zakresie?
22. W jaki sposób jednostki prowadzące sprawozdawczość powinny przypisywać obrót do działalności gospodarczej, która zapewnia klientom wiele usług lub produktów?
SEKCJA III - CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA DOTYCZĄCE KLUCZOWEGO WSKAŹNIKA WYNIKÓW DOTYCZĄCEGO NAKŁADÓW INWESTYCYJNYCH
23. W jaki sposób jednostki prowadzące sprawozdawczość powinny traktować finansowanie publiczne i dotacje otrzymane w celu sfinansowania swoich nakładów inwestycyjnych?
24. W którym momencie rozpoczyna się w przypadku przedsiębiorstw niefinansowych trwający od pięciu do dziesięciu lat okres obowiązywania planu dotyczącego nakładów inwestycyjnych do celów sprawozdawczości? Czy okres ten dotyczy zarówno planu rozszerzenia działalności gospodarczej zgodnej z systematyką, jak i modernizacji działalności gospodarczej kwalifikującej się do systematyki, tak aby stała się działalnością gospodarczą zgodną z systematyką?
25. Kiedy zaczyna się 18-miesięczny okres na sfinalizowanie indywidualnych środków, o których mowa w sekcji 1.1.2.2 akapit pierwszy lit. c) załącznika I?
26. Jak kompleksowy i precyzyjny powinien być plan dotyczący nakładów inwestycyjnych, aby uwzględniać go w liczniku kluczowego wskaźnika wyników dotyczącego nakładów inwestycyjnych? Czy rozszerzenie istniejącej działalności gospodarczej zgodnej z systematyką w tym samym zakładzie będzie zaliczane do nakładów inwestycyjnych zgodnie z sekcją 1.1.2.2 akapit pierwszy lit. a) lub b) załącznika I?
27. W jaki sposób należy przedstawiać zgodną z systematyką wartość nakładów inwestycyjnych w sekcji 1.1.2.2 akapit pierwszy lit. a), b) i c) załącznika I?
28. Jaki jest zakres nakładów inwestycyjnych i wydatków operacyjnych, o których mowa w sekcji 1.1.2.2 akapit pierwszy lit. c) i sekcji 1.1.3.2 akapit pierwszy lit. c) załącznika I, tj. zakupu produktów zgodnych z systematyką i indywidualnych środków?
29. W jaki sposób należy ujawniać nakłady inwestycyjne i wydatki operacyjne zintegrowane w łańcuchach wartości w sytuacji, gdy jednostka prowadząca sprawozdawczość prowadzi działalność gospodarczą kwalifikującą się do systematyki zarówno na rynkach wyższego szczebla, jak i na rynkach niższego szczebla? ..
30. Jak należy oceniać nakłady inwestycyjne w odniesieniu do zgodności z systematyką, jeżeli aktywa, które są finansowane z nakładów inwestycyjnych, można wykorzystywać w różnych projektach?
31. Czy przedpłaty można zaliczyć do nakładów inwestycyjnych zgodnych z systematyką?
SEKCJA IV - CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA DOTYCZĄCE KLUCZOWEGO WSKAŹNIKA WYNIKÓW DOTYCZĄCEGO WYDATKÓW OPERACYJNYCH
32. W jaki sposób należy ujmować badania i rozwój w liczniku kluczowego wskaźnika wyników dotyczącego wydatków operacyjnych, jeżeli nie można ich powiązać z konkretną działalnością?
33. Jak należy rozumieć i traktować kategorie wydatków operacyjnych, o których mowa w sekcji 1.1.3.2 akapit pierwszy lit. a)-c) załącznika I (licznik wydatków operacyjnych), w liczniku i mianowniku kluczowych wskaźników wyników dotyczących wydatków operacyjnych?
34. Do których elementów definicji mianownika kluczowego wskaźnika wyników dotyczącego wydatków operacyjnych odnosi się pojęcie "konserwacji i napraw oraz wszelkich innych bezpośrednich wydatków związanych z bieżącą obsługą składników rzeczowych aktywów trwałych" zgodnie z punktem 1.1.3.1 załącznika I?
Dodatek - Glosariusz istotnych terminów i mającego zastosowanie prawodawstwa
Rozporządzenie | Odniesienie | |
Dyrektywa o rachunkowości | Dyrektywa 2013/34/UE 10 | |
Załącznik I | Załącznik I do aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji | |
Załącznik II | Załącznik II do aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji | |
CapEx | Nakłady inwestycyjne | |
CapEx KPI | Kluczowy wskaźnik wyników dotyczący nakładów inwestycyjnych, o którym mowa w sekcji 1.1.2. załącznika I | |
Uzupełniający akt delegowany | Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1214 11 | |
CSRD | Dyrektywa w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju 12 | |
Adaptacja do zmian klimatu (CCA) | Adaptacja do zmian klimatu (CCA), o której mowa w art. 9 lit. b) rozporządzenia w sprawie systematyki | |
Łagodzenie zmian klimatu (CCM) | Łagodzenie zmian klimatu (CCM), o którym mowa w art. 9 lit. a) rozporządzenia w sprawie systematyki | |
Akt delegowany dotyczący klimatu (DA) | Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2139 13 | |
Akt delegowany określający obowiązki w zakresie ujawniania informacji | Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2178 14 | |
DNSH | Zasada "nie czyń poważnych szkód" | |
Działalność wspomagająca | Działalność gospodarcza, o której mowa w art. 16 rozporządzenia w sprawie systematyki | |
Pierwsze zawiadomienie Komisji | Zawiadomienie Komisji w sprawie interpretacji niektórych przepisów prawnych aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji na mocy art. 8 rozporządzenia w sprawie unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju dotyczących zgłaszania kwalifikującej się działalności gospodarczej i kwalifikujących się aktywów 15 | |
Pierwszy dokument służb Komisji | Dokument służb Komisji pt. "FAQ: What is the EU Taxonomy Article 8 delegated act and how will it work in practice?" ["Często zadawane pytania: Czym jest akt delegowany określający obowiązki w zakresie ujawniania informacji na mocy art. 8 rozporządzenia w sprawie unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju i jak w praktyce będzie wyglądało jego stosowanie?"] 16 | |
MSR | Międzynarodowe standardy rachunkowości | |
MSSF | Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej | |
Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) | Kluczowe wskaźniki wyników przedsiębiorstw niefinansowych, o których mowa w załączniku I | |
Cele środowiskowe niezwiązane z klimatem | Cele środowiskowe, o których mowa w art. 9 lit. c), d), e) i f) rozporządzenia w rozporządzeniu w sprawie systematyki (zrównoważone wykorzystywanie i ochrona zasobów wodnych i morskich; przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym; zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola; ochrona i odbudowa bioróżnorodności i ekosystemów) | |
Dyrektywa w sprawie sprawozdawczości niefinansowej | Dyrektywa 2014/95/UE 17 | |
OpEx | Wydatki operacyjne | |
OpEx KPI | Kluczowy wskaźnik wyników dotyczący wydatków operacyjnych, o którym mowa w sekcji 1.1.3. załącznika I | |
Jednostka prowadząca sprawozdawczość | Przedsiębiorstwo niefinansowe podlegające obowiązkowi sprawozdawczemu zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie systematyki | |
Drugi dokument służb Komisji | Dokument służb Komisji pt. "FAQ: How should financial and non-financial undertakings report Taxonomy-eligible economic activities and assets in accordance with the Taxonomy Regulation Article 8 Disclosures Delegated Act?" ["Często zadawane pytania: W jaki sposób przedsiębiorstwa finansowe i niefinansowe powinny ujawniać informacje dotyczące działalności gospodarczej i aktywów kwalifikujących się do systematyki zgodnie z aktem delegowanym określającym obowiązki w zakresie ujawniania informacji na mocy art. 8 rozporządzenia w sprawie systematyki?"] 18 | |
Istotny wkład | Istotny wkład w realizację co najmniej jednego z celów środowiskowych określonych w art. 9 zgodnie z art. 10-16 rozporządzenia w sprawie systematyki | |
Rozporządzenie w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych | Rozporządzenie (UE) 2019/2088 19 | |
Działalność gospodarcza zgodna z systematyką | Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 1 pkt 2 aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji | |
Działalność gospodarcza kwalifikująca się do systematyki | Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 1 pkt 5 aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji | |
Działalność gospodarcza niekwalifikująca się do systematyki | Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 1 pkt 6 aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji | |
Rozporządzenie w sprawie systematyki | Rozporządzenie (UE) 2020/852 20 | |
TSC | Techniczne kryteria kwalifikacji | |
Działalność na rzecz przejścia | Działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie systematyki | |
KPI obrotu | Kluczowy wskaźnik wyników dotyczący obrotu, o którym mowa w sekcji 1.1.1. załącznika I |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.305 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Zawiadomienie Komisji w sprawie interpretacji i wykonania niektórych przepisów prawnych aktu delegowanego określającego obowiązki w zakresie ujawniania informacji na mocy art. 8 rozporządzenia w sprawie unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju dotyczących zgłaszania działalności gospodarczej i aktywów kwalifikujących się do systematyki i zgodnych z systematyką (drugie zawiadomienie Komisji) |
Data aktu: | 20/10/2023 |
Data ogłoszenia: | 20/10/2023 |