ZAPROSZENIE DO WYRAŻENIA ZAINTERESOWANIA UDZIAŁEM W PROCEDURZE NABORU CZŁONKÓW EUROPEJSKIEJ RADY BUDŻETOWEJ

ZAPROSZENIE DO WYRAŻENIA ZAINTERESOWANIA UDZIAŁEM W PROCEDURZE NABORU CZŁONKÓW EUROPEJSKIEJ RADY BUDŻETOWEJ
(C/2024/4994)

1. Kontekst

W 2015 r. Komisja ustanowiła niezależną Europejską Radę Budżetową ("Rada Budżetowa") 1 . Pełni ona rolę doradczą i pomaga Komisji i Radzie w wykonywaniu ich funkcji w ramach wielostronnego nadzoru budżetowego zgodnie z art. 121, 126 i 136 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Decyzją Komisji (UE) 2024/2115 2  zmieniono pierwotną decyzję ustanawiającą Radę Budżetową, aby uwzględnić nowe europejskie ramy zarządzania gospodarczego i wynikające z tego nowe zadania przydzielone Radzie Budżetowej.

Kadencja obecnych członków Rady Budżetowej wygasa 19 października 2024 r., w związku z tym należy ogłosić zaproszenie do wyrażenia zainteresowania w celu powołania nowych członków Rady Budżetowej.

2. Skład Rady Budżetowej i mianowanie jej członków

W skład Rady Budżetowej wchodzą przewodniczący i czterech członków. Komisja dąży w miarę możliwości do zapewnienia w składzie Rady Budżetowej odpowiedniej równowagi geograficznej i równowagi płci.

Przewodniczący i członkowie Rady Budżetowej zostaną wybrani i powołani spośród ekspertów o międzynarodowej renomie, na podstawie ich osiągnięć, umiejętności i wiedzy ocenianych w oparciu o udokumentowane doświadczenie i kompetencje w zakresie analizy finansów publicznych i makroekonomii. Poniżej szczegółowo opisano kryteria kwalifikowalności i wyboru.

Komisja powoła przewodniczącego i członków Rady Budżetowej na wniosek przewodniczącego Komisji po uprzedniej konsultacji z komisarzami i wiceprzewodniczącym odpowiedzialnymi za dane portfolio. Kadencja przewodniczącego i członków Rady Budżetowej trwa trzy lata i można ją odnowić jednokrotnie.

Wybrani kandydaci zostaną powołani w charakterze specjalnych doradców, a ich status i wynagrodzenie są określone w art. 5, 123 i 124 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. Przewodniczący i członkowie będą otrzymywać diety dzienne w oparciu o stawkę wynagrodzenia podstawowego odpowiednio dla grupy zaszeregowania AD 15 i AD 14. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Komisja zwraca przewodniczącemu i członkom poniesione przez nich koszty podróży i utrzymania. Zwrot kosztów następuje w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.

Zakłada się, że na wykonywanie swoich obowiązków przewodniczący i członkowie poświęcą odpowiednio około 40 i 20 pełnych dni w roku.

3. Zadania Rady Budżetowej

Reforma unijnych ram zarządzania gospodarczego przeprowadzona 30 kwietnia 2024 r. obejmowała rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1263 3  w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i w sprawie wielostronnego nadzoru budżetowego. Rozporządzenie to przewiduje, że stała i bardziej niezależna Rada Budżetowa powinna odgrywać bardziej znaczącą rolę doradczą w ramach zarządzania gospodarczego Unii.

Zgodnie z decyzją (UE) 2024/2115 Rada Budżetowa ma za zadanie:

a) dokonywać terminowej oceny ex post wdrażania unijnych ram zarządzania budżetem;

b) doradzać w kwestii przyszłego kursu polityki budżetowej odpowiedniego dla strefy euro jako całości, a także w kwestii zgodnych z nim odpowiednich krajowych kursów polityki budżetowej w ramach zasad paktu stabilności i wzrostu;

c) doradzać, na wniosek Komisji lub Rady, w sprawie wdrażania paktu stabilności i wzrostu, w tym w sprawie przedłużenia ogólnej klauzuli wyjścia zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2024/1263;

d) ściśle współpracować z niezależnymi instytucjami fiskalnymi, o których mowa w art. 8a dyrektywy Rady 2011/85/UE 4 ;

e) przedstawiać sugestie dotyczące przyszłego rozwoju ram fiskalnych.

4. Niezależność

Przewodniczący i członkowie Rady Budżetowej działają niezależnie. Nie zwracają się o instrukcje do instytucji ani organów unijnych, rządów państw członkowskich ani do żadnego innego podmiotu publicznego lub prywatnego, ani też od nich takich instrukcji nie przyjmują.

Członkowie Rady Budżetowej ujawniają przewodniczącemu wszelkie potencjalne konflikty interesów w odniesieniu do konkretnej oceny lub opinii, a przewodniczący stosuje wszelkie właściwe środki i może wykluczyć danego członka z udziału w przygotowaniu i przyjęciu takiej oceny lub opinii. Rada Budżetowa zajmie się potencjalnymi konfliktami interesów przewodniczącego.

Sekretariat składa się z kierownika sekretariatu i specjalnych pracowników pomocniczych. Wykonując zadania powierzone Radzie Budżetowej, sekretariat działa wyłącznie na podstawie instrukcji Rady Budżetowej.

5. Opis stanowiska pracy

Rada Budżetowa, przy wsparciu sekretariatu, dba o osiąganie celów i wypełnianie zadań, określonych w decyzji (UE) 2024/2115 (zob. pkt 3 powyżej). W tym celu sekretariat przyczynia się do:

- określania priorytetów Rady Budżetowej w zakresie planowania strategicznego,

- rozwijania i ulepszania narzędzi analitycznych koniecznych do wykonywania jej uprawnień.

Raz w roku Rada Budżetowa składa sprawozdanie ze swojej działalności Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji. Wszystkie sprawozdania i informacje dotyczące doradztwa Rady Budżetowej podawane są do wiadomości publicznej.

6. Kryteria kwalifikacyjne

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

- doświadczenie zawodowe 5 : kandydat musi mieć co najmniej 15-letnie doświadczenie zdobyte po uzyskaniu niżej wymienionych kwalifikacji,

- odpowiednie doświadczenie zawodowe: kandydat musi mieć co najmniej 10-letnie doświadczenie zdobyte w dziedzinach związanych z obszarami polityki makroekonomicznej, zwłaszcza z polityką budżetową i zarządzaniem budżetem,

- dyplom ukończenia studiów wyższych:

- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym zwyczajowo cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, lub

- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz - w przypadku gdy zwyczajowy okres studiów wyższych trwa trzy lata- co najmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa powyżej),

- znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej oraz znać na odpowiednim poziomie przynajmniej jeden inny język urzędowy UE 6 ,

- obywatelstwo: kandydat musi mieć obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

7. Kryteria naboru

Przy ocenie zgłoszeń uwzględniane będą następujące kryteria:

- udokumentowane i odpowiednie kompetencje i doświadczenie wykazujące, że kandydaci są uznanymi międzynarodowymi ekspertami w dziedzinie makroekonomii, finansów publicznych, polityki budżetowej i zarządzania budżetem,

- dogłębne zrozumienie unijnych ram budżetowych oraz ich roli w funkcjonowaniu UE i unii gospodarczej i walutowej,

- udokumentowane i odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie kształtowania polityki gospodarczej, najlepiej zdobyte w pracy w instytucjach odpowiedzialnych za kształtowanie polityki, instytucjach doradczych lub w środowisku akademickim,

- znajomość instytucji UE oraz unijnych procesów decyzyjnych,

- doświadczenie w przeprowadzaniu analizy ekonomicznej w ujęciu horyzontalnym, z perspektywy poszczególnych państw, będzie atutem,

- umiejętność opracowywania i wdrażania wizji strategicznej,

- wybitne poczucie odpowiedzialności, determinacja, inicjatywa i uczciwość zawodowa, oraz

- doskonałe umiejętności w zakresie komunikacji ustnej i pisemnej w celu skutecznego porozumiewania się z zainteresowanymi podmiotami wewnętrznymi i zewnętrznymi.

8. Procedura zgłaszania kandydatur

Każde zgłoszenie musi być sporządzone w jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej i zawierać informację o obywatelstwie kandydata. Ponadto należy załączyć do niego wymagane dokumenty potwierdzające.

Zgłoszenia należy przesyłać drogą elektroniczną do Komisji Europejskiej na adres: EFB-team@ec.europa.eu.

Rozpatrywane będą tylko zgłoszenia przesłane w ustalonym terminie i zawierające dokumenty wymienione poniżej. Na kolejnych etapach naboru wymagane może być przedłożenie dodatkowych dokumentów uzupełniających.

9. Termin składania zgłoszeń

Termin składania zgłoszeń: 45 dni roboczych od opublikowania niniejszego zaproszenia do składania wniosków, do północy (czasu brukselskiego).

Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów na wymienione stanowisko wyłącznie w drodze odpowiedniego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

10. Dokumenty uzupełniające

Zgłoszenie powinno zawierać następujące dokumenty uzupełniające:

- pismo przewodnie wyjaśniające powód zainteresowania niniejszym zaproszeniem,

- życiorys,

- oświadczenie ujawniające ewentualne konflikty interesów wynikające z członkostwa w Radzie Budżetowej ze względu na inną działalność prowadzoną przez kandydata.

11. Procedura naboru

Procedura naboru będzie polegać na ocenie zgłoszeń w oparciu o kryteria określone powyżej, a następnie sporządzeniu listy kandydatów, którzy najlepiej spełniają te kryteria. Przed podjęciem decyzji o powołaniu kandydaci uznani za najodpowiedniejszych zostaną zaproszeni na rozmowę. Komisja przekaże listę proponowanych osób Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do konsultacji oraz zwróci się do nich o opinię w ciągu miesiąca.

12. Polityka równych szans

Komisja będzie stosować politykę równych szans i dołoży starań, aby uniknąć wszelkich form dyskryminacji w procedurach rekrutacyjnych.

13. Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska dopilnuje, aby dane osobowe kandydatów były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

14. Wstępny harmonogram

Rozmowy kwalifikacyjne odbędą się w październiku 2024 r.

Dodatkowe informacje można uzyskać pod adresem e-mail EFB-Secretariat@ec.europa.eu lub telefonicznie pod nr tel. +32 2 2969244.

1 Dz.U. L 282 z 28.10.2015, s. 37 i Dz.U. L 40 z 17.2.2016, s. 15.
2 Decyzja Komisji (UE) 2024/2115 z dnia 29 lipca 2024 r. ustanawiająca niezależną doradczą Europejską Radę Budżetową i uchylająca decyzję (UE) 2015/1937 (Dz.U. L, 2024/2115, 1.8.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/2115/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1263 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i w sprawie wielostronnego nadzoru budżetowego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 (Dz.U. L, 2024/1263, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1263/oj).
4 Dyrektywa Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 41, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/85/oj).
5 Doświadczenie zawodowe będzie liczone od chwili uzyskania przez kandydata minimalnych kwalifikacji uprawniających do wzięcia udziału w naborze na przedmiotowe stanowisko.
6 Rozporządzenie Rady nr 1 w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (Dz.U. 17, 6.10.1958, p. 385/58, http://data.europa.eu/eli/reg/1958/1(1)/oj).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4994

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: ZAPROSZENIE DO WYRAŻENIA ZAINTERESOWANIA UDZIAŁEM W PROCEDURZE NABORU CZŁONKÓW EUROPEJSKIEJ RADY BUDŻETOWEJ
Data aktu: 07/08/2024
Data ogłoszenia: 07/08/2024