(97/98/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 1 lutego 1997 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/220/EWG z dnia 23 kwietnia 1990 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów genetycznie zmodyfikowanych(1), zmienioną dyrektywą Komisji 94/15/WE(2), w szczególności jej art. 13,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuły 10-18 dyrektywy 90/220/EWG ustanawiają procedurę wspólnotową umożliwiającą właściwym władzom Państw Członkowskich wyrażanie zgody na wprowadzanie do obrotu produktów składających się z genetycznie zmodyfikowanych organizmów;
powiadomienie dotyczące wprowadzania do obrotu takiego produktu zostało przedłożone właściwemu organowi Państwa Członkowskiego (Francji);
właściwy organ Francji następnie przekazał dokumentację wraz z pozytywną opinią Komisji; właściwe władze innych Państw Członkowskich wniosły zarzuty w odniesieniu do wspomnianej dokumentacji;
z tego względu, zgodnie z art. 13 ust. 3 dyrektywy 90/220/EWG, wymaga się od Komisji podjęcia decyzji zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 21 tej dyrektywy;
po zbadaniu każdego z zarzutów w świetle przepisów dyrektywy 90/220/EWG oraz po przeanalizowaniu informacji dostarczonej w dokumentacji Komisja doszła do następujących wniosków:
- wnioskodawca dostarczył informacji w odniesieniu do wszystkich nowo wprowadzonych genów, a nie tylko tych przedstawionych,
- ocena ryzyka uwzględniła wszystkie wprowadzane geny, niezależnie od tego, czy przedstawione czy też nie. Ocena została również przeprowadzona w przypadku ryzyka wynikającego z obecności nieprzedstawionego genu β-lactamazy z aktywatorem bakteryjnym,
- w przypadku produktów przeznaczonych do stosowania jako żywność dla ludzi lub pasze dla zwierząt ocena ryzyka na podstawie dyrektywy 90/220/EWG określa, czy modyfikacja genetyczna może skutkować jakimikolwiek toksycznymi lub innymi szkodliwymi skutkami dla zdrowia ludzkiego lub dla środowiska naturalnego,
- nie ma żadnego powodu, aby uważać, że wprowadzenie do kukurydzy tych genów będzie wywoływało jakiekolwiek szkodliwe skutki dla zdrowia ludzi lub dla środowiska naturalnego,
- możliwy rozwój odporności owadów na ścięte białko CryIA(b) nie może być uważany za przynoszący szkodliwy skutek dla środowiska naturalnego, ponieważ istniejące rolnicze środki kontroli takich odpornych gatunków owadów nadal będą dostępne,
- brak jest względów bezpieczeństwa w odniesieniu do stwierdzania na etykiecie, że produkt został uzyskany w wyniku technik modyfikacji genetycznych,
- etykieta powinna wskazywać, że rośliny zwiększyły tolerancję na herbicyd glufosynat amonowy;
dopuszczenie chemicznych herbicydów oraz ocena tego, w jaki sposób ich zastosowanie wpływa na zdrowie ludzkie oraz środowisko naturalne, regulowane są dyrektywą Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 96/68/WE(4), a nie dyrektywą 90/220/EWG;
rozważany produkt został zgłoszony do nieograniczonego stosowania, w tym w żywności dla ludzi i paszach dla zwierząt;
decyzja ta nie wyklucza stosowania, zgodnie z prawem wspólnotowym, przepisów Państwa Członkowskiego w sprawie bezpieczeństwa żywności dla ludzi i pasz dla zwierząt w zakresie, w jakim nie są one związane w szczególny sposób z genetyczną modyfikacją produktu lub jego składników;
artykuł 11 ust. 6 i art. 16 ust. 1 dyrektywy 90/220/EWG przewidują dodatkowe środki ochronne, jeśli nowe informacje w sprawie ryzyk powodowanych przez produkt stają się dostępne;
komitet powołany na mocy art. 21 dyrektywy 90/220/EWG i konsultowany w drodze pisemnej procedury dnia 8 marca 1996 r. nie przedstawił opinii w sprawie środków ustanowionych w projekcie decyzji Komisji;
Rada nie podjęła decyzji w sprawie wniosku Komisji w terminie przewidzianym w art. 21 akapit piąty 90/220/EWG; w następstwie powyższego pozostaje Komisji przyjąć projektowane środki;
odpowiednie opinie Komitetu Naukowego ds. Żywienia Zwierząt, powołanego przez decyzję Komisji 76/791/EWG(5), Komitetu Naukowego ds. Żywności, powołanego przez decyzję Komisji 95/273/WE(6) oraz ostatecznie Komitetu Naukowego ds. Pestycydów, powołanego przez decyzję Komisji 78/436/EWG(7), poproszonych przez Komisję o potwierdzenie tego, iż brak uzasadnienia dla poglądu, że wprowadzenie do kukurydzy przedmiotowych genów wywołałoby niekorzystne skutki dla zdrowia ludzi lub dla środowiska naturalnego, nie zidentyfikowały żadnych nowych elementów uzasadniających jakąkolwiek odmienną decyzję,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 stycznia 1997 r.
W imieniu Komisji | |
Ritt BJERREGAARD | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 117 z 8.5.1990, str. 15.
(2) Dz.U. L 103 z 22.4.1994, str. 20.
(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(4) Dz.U. L 277 z 30.10.1996, str. 25.
(5) Dz.U. L 279 z 9.10.1976, str. 35.
(6) Dz.U. L 167 z 18.7.1995, str. 22.
(7) Dz.U. L 124 z 12.5.1978, str. 16.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.31.69 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 97/98/WE dotycząca wprowadzania do obrotu kukurydzy zmodyfikowanej genetycznie (Zea mays L.) o połączonej modyfikacji w odniesieniu do właściwości owadobójczych przenoszonych przez gen Bt-endotoksyny oraz zwiększonej tolerancji na herbicyd glufosynat amonowy zgodnie z dyrektywą Rady 90/220/EWG |
Data aktu: | 23/01/1997 |
Data ogłoszenia: | 01/02/1997 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 24/01/1997 |