uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1673/2000 z dnia 27 lipca 2000 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków lnu i konopi uprawianych na włókno(1), w szczególności jego art. 9,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2799/98 z dnia 15 grudnia 1998 r. ustanawiające agromonetarne ustalenia dotyczące EUR(2), w szczególności jego art. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1673/2000 przewiduje między innymi środki odnoszące się do rynku wewnętrznego lnu i konopi uprawianych na włókno, obejmujące pomoc dla upoważnionych głównych przetwórców słomy lnianej i konopnej oraz dla rolników, którzy zlecają przetworzenie słomy na własny rachunek, dla których muszą zostać ustanowione szczegółowe reguły wykonawcze.
(2) Należy ustalić warunki udzielania upoważnień głównym przetwórcom oraz obowiązki, które powinni spełnić rolnicy zlecający przetworzenie słomy na własny rachunek; muszą również zostać określone informacje, jakie powinny być zawarte w umowach kupna-sprzedaży, zobowiązaniach do przetwarzania i umowach o przetwórstwo obejmujących słomę, o których mowa w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1673/2000.
(3) Niektórzy główni przetwórcy słomy lnianej produkują przede wszystkim długie włókno lniane, oraz, jako produkt uboczny, krótkie włókno lniane zawierające duży odsetek zanieczyszczeń i części zdrewniałych; jeśli nie posiadają oni odpowiednich urządzeń do czyszczenia tych produktów wtórnych, mogą podpisać umowę na czyszczenie krótkiego włókna lnianego z innym przedsiębiorcą; w takich przypadkach czyszczenie włókna w ramach umowy powinno być uważane za czynność wykonaną przez upoważnionego głównego przetwórcę na rzecz pozyskania krótkiego włókna lnianego; wobec tego warunki, które muszą spełnić wspomniani przedsiębiorcy, zwłaszcza w odniesieniu do kontroli, powinny zostać odpowiednio ustalone.
(4) W celu zagwarantowania, że produkty te kwalifikują się do pomocy, obszary, na których uprawiane są len i konopie z przeznaczeniem na włókno i z których pochodzi przetworzona słoma, muszą być identyfikowalne przy zastosowaniu systemu identyfikacji działek rolnych, określonego w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. ustanawiającym zintegrowany system zarządzania i kontroli niektórych programów pomocowych Wspólnoty(3), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1593/2000(4); w tym celu musi zostać ustalony związek pomiędzy słomą kwalifikującą się do pomocy do przetwórstwa i obszarami, na które wnioski o pomoc "obszarową" zostały złożone w odniesieniu do danego roku gospodarczego zgodnie z art. 4 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3887/92 z dnia 23 grudnia 1992 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych programów pomocowych Wspólnoty(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2721/2000(6).
(5) W celu zapewnienia prawidłowego zarządzania administracyjnego podczas dostosowywania do specjalnych warunków występujących na rynku lnu i konopi należy określić przedział czasowy, w którym len i konopie uprawiane na włókno mogą być poddawane przetwarzaniu i, jeżeli to stosowne, wprowadzane do obrotu.
(6) W przypadku gdy Państwa Członkowskie zdecydują o przyznaniu pomocy do krótkiego włókna lnianego lub włókna konopnego o zawartości zanieczyszczeń i części zdrewniałych powyżej 7,5 %, powinna zostać ustalona metoda obliczania równoważnej ilości produktu o zawartości zanieczyszczeń i części zdrewniałych równej 7,5 %.
(7) 1 W celu zapewnienia właściwego funkcjonowania mechanizmu stabilizującego należy wprowadzić ograniczenie ilości włókna, na które może zostać przyznana pomoc do przetwórstwa w danym roku gospodarczym, do wielkości uzyskanej poprzez przemnożenie liczby hektarów objętych umową lub zobowiązaniem dotyczącym przetwórstwa przez współczynnik ilościowy wyliczony dla hektara; współczynnik ilościowy ma być określony przez Państwo Członkowskie na podstawie gwarantowanej krajowej ilości i liczby uprawianych hektarów.
(8) 2 Biorąc pod uwagę wahania gwarantowanych krajowych ilości, które mogą wynikać z elastyczności wprowadzonej rozporządzeniem (WE) nr 1673/2000, powinny zostać ustalone szczegółowe zasady ustanawiania tych gwarantowanych krajowych ilości dla każdego roku gospodarczego z uwzględnieniem dostosowania, które może okazać się niezbędne dla dokonania prawidłowego rozdziału gwarantowanej krajowej ilości pomiędzy beneficjentów pomocy do przetwórstwa.
(9) 3 Przyznanie pomocy do przetwórstwa jest uzależnione od zawarcia umowy lub podjęcia zobowiązania, o których mowa w art. 2 rozporządzenia 1673/2000; ponadto, w odpowiednim czasie muszą być określone zasady przeliczenia gwarantowanej krajowej ilości i współczynnika ilościowego dla hektara dokonane przez Państwo Członkowskie na podstawie obszarów objętych umowami lub zobowiązaniami; należy zabezpieczyć przekazywanie przez przedsiębiorców odpowiednich informacji w umowach lub zobowiązaniach do właściwych władz Państwa Członkowskiego na początku operacji przetwarzania; celem zapewnienia pewnej elastyczności w handlu, możliwość przeniesienia umów pomiędzy upoważnionymi głównymi przetwórcami powinna być ograniczona.
(10) W celu zapewnienia prawidłowego zarządzania programem pomocy, należy określić informacje, które muszą być przekazywane przez przedsiębiorców do właściwych władz Państwa Członkowskiego oraz zgłoszenia, które muszą być przekazywane do Komisji przez Państwa Członkowskie.
(11) W celu zarządzania programem opartym na pomocy przyznawanej na podstawie ilości włókna wyprodukowanego w okresie 22 miesięcy, należy ustalić tryb składania, na początku operacji przetwarzania dla danego roku gospodarczego, wniosków o pomoc obejmujących włókno, które ma być otrzymane, a którego ilości będą później okresowo wskazywane.
(12) 4 Z uwagi na możliwe dostosowania do gwarantowanych krajowych ilości i współczynników ilościowych dla hektara, całkowite wielkości włókna, na które może być przyznana pomoc, są znane dopiero po zakończonym procesie przetwórczym; wobec tego należy postanowić o wypłacaniu dla upoważnionych głównych przetwórców na podstawie ilości włókna wyprodukowanego okresowo; w celu zagwarantowania, że, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, wpłacone będą należne sumy, wypłata zaliczki powinna być uwarunkowana wniesieniem zabezpieczenia; stosowanie zabezpieczeń musi być zgodne z przepisami rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2220/85 z dnia 22 lipca 1985 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń na produkty rolne(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1932/1999(8).
(13) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1673/2000 dodatkowa pomoc jest przyznawana tylko w odniesieniu do obszarów, z których wyprodukowana słoma zakwalifikowała się do pomocy do przetwórstwa dla długiego włókna lnianego; powinien zatem zostać ustalony minimalny plon dla długiego włókna lnianego wyprodukowanego z hektara objęty umową lub zobowiązaniem do przetwarzania tak, by mogły zostać określone okoliczności spełnienia warunku.
(14) Dla właściwego przeprowadzania operacji konieczny jest system kontroli administracyjnej i kontroli na miejscu; należy określić pozycje, które muszą być kontrolowane oraz minimalną ilość kontroli na miejscu do przeprowadzenia w każdym roku gospodarczym.
(15) Muszą zostać określone konsekwencje stwierdzonych nieprawidłowości; muszą one być wystarczająco surowe, by zniechęcić do wszelkiego niezgodnego z prawem wykorzystania pomocy wspólnotowej i jednocześnie muszą być zgodne z zasadą proporcjonalności.
(16) W celu dostatecznego zbliżenia czasu, w którym otrzymywane jest włókno, do obowiązującego terminu dla kursu wymiany stosowanego dla wypłaty zaliczek i pomocy do przetwórstwa, termin ten musi przypadać ostatniego dnia każdego przedziału czasowego ustalonego dla powiadamiania o wyprodukowanych ilościach włókna.
(17) W celu zapewnienia płynnego przejścia do nowych zasad, należy ustanowić przepisy przejściowe na rok gospodarczy 2001/2002 w odniesieniu do udzielania upoważnienia głównym przetwórcom; właściwe władze muszą w szczególności poznać stan zapasów w momencie stosowania nowego programu pomocy aby uniknąć nadużyć, w związku z czym należy nałożyć na zainteresowanych przedsiębiorców obowiązek dokonywania szczególnego powiadamiania w tym celu.
(18) Rozporządzenie (WE) nr 1673/2000 wprowadza nową wspólną organizację rynków lnu i konopi uprawianych na włókno począwszy od roku gospodarczego 2001/02 i uchyla z dniem 1 lipca 2001 roku rozporządzenia Rady w sprawie wspólnej organizacji rynków w tym sektorze do roku gospodarczego 2000/01; wobec tego począwszy od roku gospodarczego 2001/02 należy uchylić następujące rozporządzenia Komisji: rozporządzenie (EWG) nr 1215/71 z dnia 10 czerwca 1971 r. w sprawie szczegółowych zasad dotyczących ogólnych przepisów w odniesieniu do umów na sprzedaż słomy lnianej i konopnej(9), (EWG) nr 1523/71 z dnia 16 lipca 1971 r. w sprawie przepływu informacji pomiędzy Państwami Członkowskimi a Komisją Europejską w sprawie lnu i konopi(10), (EWG) 1524/71 z dnia 16 lipca 1971 r. ustanawiające szczegółowe zasady dotyczące pomocy w odniesieniu do prywatnego składowania dla włókien lnianych i konopnych(11), (EWG) nr 1164/89 z dnia 28 kwietnia 1989 ustanawiające szczegółowe zasady dotyczące pomocy dla włókna lnu i konopi(12), (EWG) nr 1784/93 z dnia 30 czerwca 1993 ustalające współczynniki dostosowania dla pomocy dla włókna lnianego(13) oraz (WE) nr 452/1999 z dnia 1 marca 1999 ustalające plony minimalne dla przyznawania pomocy dla produkcji włókna lnu i konopi(14).
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Lnu i Konopi,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 5 lutego 2001 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U L 193 z 29.7.2000, str. 16.
(2) Dz.U L 349 z 24.12.1998, str. 1.
(3) Dz.U L 355 z 5.12.1992, str. 1.
(4) Dz.U. L 182 z 21.7.2000, str. 4.
(5) Dz.U. L 391 z 31.12.1992, str. 36.
(6) Dz.U. L 314 z 14.12.2000, str. 8.
(7) Dz.U. L 205 z 3.08.1985, str. 5.
(8) Dz.U. L 240 z 10.9.1999, str. 11.
(9) Dz.U. L 1271 z 11.6.1971, str. 22.
(10) Dz.U. L 160 z 17.7.1971, str. 14.
(11) Dz.U. L 160 z 17.7.1971, str. 16.
(12) Dz.U. L 121 z 29.4.1989, str. 4.
(13) Dz.U. L 163 z 6.7.1993, str. 7.
(14) Dz.U. L 54 z 2.3.1999, str. 11.
(15) Dz.U. L 72 z 26.3.1971, str. 2.
(16) Dz.U. L 365 z 21.12.2006, str. 52.
(17) Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 3.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 873/2005 z dnia 9 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.146.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2005 r.
- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 514/2008 z dnia 9 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.150.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2008 r.
-dodany przezart. 1 pkt 3rozporządzenie nr 1093/2001 z dnia 1 czerwca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.150.17) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2002 z dnia 16 kwietnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.101.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.35.18 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 245/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1673/2000 w sprawie wspólnej organizacji rynków lnu i konopi uprawianych na włókno |
Data aktu: | 05/02/2001 |
Data ogłoszenia: | 06/02/2001 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 26/02/2001, 01/07/2001 |