uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 62 ust. 2 lit. b) ppkt iii),
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Harmonizacja polityki wizowej stanowi podstawowy środek zmierzający do stopniowego ustanowienia przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, w szczególności odnośnie do przekraczania granic.
(2) Środek nr 38 wiedeńskiego planu działań, przyjętego przez Radę Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych dnia 3 grudnia 1998 r., zakłada, że należy zwrócić uwagę na nowe zdobycze technologii w celu zapewnienia, w miarę potrzeb, większego bezpieczeństwa odnośnie do jednolitego wzoru wiz.
(3) Konkluzja nr 22 Rady Europejskiej w Tampere z dnia 15 i 16 października 1999 r. stanowi, że aktywna wspólna polityka wizowa i polityka w zakresie fałszywych dokumentów powinna być dalej rozwijana.
(4) Obecnie Państwa Członkowskie używają formularzy, na których umieszcza się wizę wydaną osobom posiadającym dokumenty uprawniające do podróżowania, które nie są uznawane przez Państwo Członkowskie sporządzające formularze. Formularze te nie spełniają wymaganych norm bezpieczeństwa. Z tego powodu wzór formularzy powinien zostać ujednolicony w celu uczynienia go bardziej bezpiecznym.
(5) Jednolity wzór musi zawierać wszystkie niezbędne informacje oraz spełniać wysokie wymagania techniczne, w szczególności pod względem cech zabezpieczających na wypadek podrobienia lub fałszerstwa. Musi być on również dostosowany do użycia przez wszystkie Państwa Członkowskie oraz posiadać ogólnie rozpoznawalne ujednolicone cechy zabezpieczające, które są dobrze widoczne gołym okiem.
(6) Rozporządzenie ogranicza się do opisu jednolitego wzoru. Opis powinien być uzupełniony o dalsze szczegóły techniczne, które powinny pozostać tajne w celu zapobiegania podrabianiu i fałszowaniu oraz które mogą nie zawierać danych osobowych lub odniesień do takich danych. Kompetencje do przyjęcia dalszych szczegółów technicznych powinny zostać przyznane Komisji, wspomaganej przez Komitet ustanowiony przez art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 1683/95 z dnia 29 maja 1995 r. ustanawiającego jednolity formularz wizowy (3).
(7) W celu zapewnienia, że informacje, o których tu mowa, nie zostaną udostępnione większej liczbie osób niż to niezbędne, każde Państwo Członkowskie powinno wyznaczyć jeden organ odpowiedzialny za drukowanie jednolitych formularzy, przy czym Państwa Członkowskie mogą, w razie potrzeby, dokonać zmiany tego organu. Każde Państwo Członkowskie powinno podać Komisji i innym Państwom Członkowskim nazwę właściwego organu.
(8) Państwa Członkowskie, w porozumieniu z Komisją, powinny wdrożyć odpowiednie środki w celu zapewnienia przestrzegania norm bezpieczeństwa przy przetwarzaniu danych osobowych, określonych w dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych oraz swobodnego przepływu tych danych (4).
(9) Zasady regulujące wjazd na terytorium Państw Członkowskich lub wydawanie wiz nie naruszają zasad obecnie stosowanych przy uznawaniu ważności dokumentów uprawniających do podróżowania.
(10) Niniejsze rozporządzenie stanowi, w związku z wprowadzaniem w życie Porozumienia w sprawie stowarzyszenia Norwegii i Islandii, rozwinięcie dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu włączającego dorobek Schengen w ramy Unii Europejskiej.
(11) Zgodnie z art. 3 Protokołu w sprawie niektórych przepisów dotyczących Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Zjednoczone Królestwo powiadomiło poprzez pismo z dnia 3 lipca 2001 r. o swojej woli wzięcia udziału w przyjęciu oraz zastosowaniu niniejszego rozporządzenia.
(12) Zgodnie z art. 1 Protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską Irlandia nie bierze udziału w przyjęciu niniejszego rozporządzenia. W związku z tym, bez naruszenia przepisów art. 4 wspomnianego Protokołu, przepisy niniejszego rozporządzenia nie stosują się do Irlandii.
(13) Działania niezbędne do wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (5),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lutego 2002 r.
W imieniu Rady | |
J. PIQUÉ I CAMPS | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 180 E z 26.6.2001, str. 301.
(2) Opinia wydana dnia 12 grudnia 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 164 z 14.7.1995, str. 1.
(4) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31.
(5) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.53.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 333/2002 w sprawie jednolitego wzoru formularza, na którym umieszcza się wizę wydawanego przez Państwo Członkowskie osobom posiadającym dokumenty podróży, które nie są uznane przez Państwo Członkowskie sporządzające formularz |
Data aktu: | 18/02/2002 |
Data ogłoszenia: | 23/02/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 23/02/2002 |