uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną rozporządzeniem Rady (WE) nr 2003/806(2), w szczególności jej art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W przypadku produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, poziomy pozostałości odzwierciedlają użycie minimalnych ilości pestycydów niezbędnych do osiągnięcia skutecznej ochrony roślin, stosowanych w taki sposób, aby ilości pozostałości były jak najmniejsze z praktycznego i z toksykologicznego punktu widzenia, uwzględniając w szczególności ochronę środowiska i przewidywane dawki spożycia przez konsumentów. Wspólnotowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (MRL) stanowią górne granice ilości takich pozostałości, które mogą znajdować się w towarach przy przestrzeganiu dobrych praktyk rolniczych.
(2) MRL w odniesieniu do pestycydów są poddawane przeglądowi oraz zmieniane w celu uwzględnienia nowych informacji i danych. MRL ustala się na niższym poziomie oznaczenia analitycznego w przypadku gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, lub gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, lub gdy stosowanie dozwolone przez Państwa Członkowskie nie zostało poparte niezbędnymi danymi, lub gdy stosowanie w państwach trzecich powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.
(3) W przypadku chlormekwatu, Państwa Członkowskie i zainteresowane podmioty poinformowały Komisję, że utrzymuje się znaczące zanieczyszczenie gruszek, wynikające z poziomu chlormekwatu w środowisku, pochodzące z wcześniejszego użycia. Dane z monitorowania wykazują, że zmniejszanie się pozostałości następuje tak powolnie, że tymczasowy MRL przewidziany w dyrektywie 90/642/EWG musi być zachowany jeszcze przez okres trzech lat.
(4) W przypadku lambda-cyhalotryny, krezoksymu metylowego, azoksystrobiny i mankozebu wnioski w sprawie nowego lub zmienionego zastosowania zostały przedłożone Państwom Członkowskim pełniącym rolę sprawozdawców. Te zastosowania zostały poddane ocenie oraz stwierdzono, że nie powodują one niedopuszczalnego narażenia konsumentów.
(5) W odniesieniu do mankozebu nie jest możliwe, z zastosowaniem obecnej metody rutynowej analizy, odróżnienie go od innych ditiokarbaminianów [maneb, mankozeb, metiram, propineb i zineb (suma wyrażona jako CS2)], dlatego definicja pozostałości obejmuje całą grupę ditiokarbaminianów.
(6) Komisja stanęła na stanowisku, że właściwa jest zmiana niektórych MRL z uwagi na potencjalne ryzyko dla konsumentów. Istotne jest, aby dodatkowe środki zarządzania ryzykiem były podejmowane przez Państwa Członkowskie w celu odpowiedniej ochrony konsumentów.
(7) Trwałe i krótkookresowe narażenie konsumentów na działanie tych pestycydów wymienionych w niniejszej dyrektywie za pośrednictwem produktów spożywczych, zostało ponownie ocenione zgodnie z procedurami wspólnotowymi i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(3). Obliczono, że MRL ustalone w niniejszej dyrektywie nie będą prowadzić do niedopuszczalnego narażenia konsumentów.
(8) Gdzie jest to właściwe, ostre narażenie konsumentów na działanie pestycydów za pośrednictwem każdego z produktów spożywczych, które mogą zawierać pozostałości tych pestycydów, zostało ocenione zgodnie z procedurami wspólnotowymi i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Stwierdzono, że obecność pozostałości pestycydów na poziomie lub poniżej MRL zaproponowanych w niniejszej dyrektywie, nie spowoduje ostrych skutków toksycznych.
(9) W ramach Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje ze wspólnotowymi partnerami handlowymi w sprawie MRL zaproponowanych w niniejszej dyrektywie oraz ich uwagi na temat tych poziomów zostały uwzględnione.
(10) Uwzględnione zostały opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności jego rady i zalecenia dotyczące metodologii, jaka ma być stosowana dla ochrony konsumentów produktów rolnych, wobec których stosowane są pestycydy.
(11) Dlatego załącznik do dyrektywy 90/642/EWG powinien zostać odpowiednio zmieniony.
(12) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(2) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1.
(3) Wytyczne dotyczące przewidywanego spożycia dziennego pozostałości pestycydów (poprawione), przygotowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.175.37 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2003/69/WE zmieniająca Załącznik do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla chlormekwatu, lambda-cyhalotryny, krezoksymu metylowego, azoksystrobiny oraz niektórych ditiokarbaminianów |
Data aktu: | 11/07/2003 |
Data ogłoszenia: | 15/07/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 22/07/2003 |