uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzenia do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/81/WE(2), w szczególności jej art. 16 i art. 18 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(3), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2001/59/WE(4), wprowadza wymóg polegający na tym, że substancje niebezpieczne nie mogą być wprowadzane do obrotu, o ile ich etykiety nie zawierają standardowych zwrotów określających szczególne zagrożenia (zwroty R) oraz standardowych zwrotów odnoszących się do bezpiecznego stosowania odpowiednich substancji (zwroty S).
(2) Dyrektywa 91/414/EWG przewiduje wydanie zezwolenia odnośnie do każdego środka ochrony roślin na podstawie oceny dokonanej w każdym Państwie Członkowskim. Dyrektywa ta przewiduje również, że Państwa Członkowskie ustanowią nakaz, by substancji czynnych nie wprowadzano do obrotu o ile nie zostaną zaklasyfikowane, opakowane i oznaczone etykietą zgodnie z dyrektywą 67/548/EWG.
(3) Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/45/WE z dnia 31 maja 1999 r. dotyczącą zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do klasyfikowania, pakowania i etykietowania preparatów niebezpiecznych(5), zmienioną dyrektywą Komisji 2001/60/WE(6), stosuje się do środków ochrony roślin. Dyrektywa 1999/45/WE stanowi, że przepisy tej dyrektywy stosuje się w odniesieniu do preparatów objętych zakresem dyrektywy 91/414/WE od dnia 30 lipca 2004 r.
(4) Dyrektywa 91/414/EWG stanowi, że wszystkie opakowania środków ochrony roślin muszą spełniać określone wymagania w zakresie etykietowania; między innymi, na opakowaniu wskazuje się charakter jakiegokolwiek szczególnego zagrożenia dla ludzi, zwierząt lub środowiska naturalnego, poprzez umieszczenie na opakowaniu standardowych zwrotów wybranych jako właściwe spośród standardowych zwrotów określonych w załączniku IV do tej dyrektywy. Ponieważ dotychczas nie ustanowiono załącznika IV, jest właściwe włączenie wykazu takich standardowych zwrotów do załącznika IV do tej dyrektywy.
(5) Dyrektywa 91/414/EWG stanowi, że wszystkie opakowania środków ochrony roślin muszą wskazywać środki ostrożności służące ochronie ludzi, zwierząt lub środowiska naturalnego, w postaci standardowych zwrotów wybranych jako właściwe spośród standardowych zwrotów ustanowionych w załączniku V do tej dyrektywy. Ponieważ dotychczas nie ustanowiono załącznika V, jest właściwe włączenie wykazu takich standardowych zwrotów do załącznika V do tej dyrektywy.
(6) Dyrektywa 1999/45/EWG stanowi, że określone w niej zasady ogólne dotyczące klasyfikacji i etykietowania preparatów stosuje się zgodnie z kryteriami ustanowionymi w załączniku VI do dyrektywy 67/548/EWG. Kryteria ustanowione w załączniku VI do dyrektywy 67/548/EWG, które opierają się na wewnętrznych właściwościach substancji, mogą być niewystarczające do celów opisania w sposób zadowalający szczególnych zagrożeń mogących powstać podczas stosowania środków ochrony roślin w praktyce. Odpowiednio, standardowe zwroty określające szczególne zagrożenia i środki ostrożności, ustanowione w załączniku IV i V do dyrektywy 91/414/EWG, powinny umożliwić w sposób wystarczający opisanie szczególnych zagrożeń, które mogą powstać podczas stosowania środków ochrony roślin oraz środków ostrożności, które powinny zostać podjęte.
(7) Standardowe zwroty określające szczególne zagrożenia i środki ostrożności, określone w załącznikach IV i V do dyrektywy 91/414/EWG, powinny zostać przyznane w świetle dokonanej przez Państwa Członkowskie, zgodnie z tą dyrektywą, oceny substancji czynnej (substancji czynnych) tych środków. Dlatego jest właściwe, aby Państwom Członkowskim, po dokonaniu włączenia indywidualnej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, został przyznany odpowiedni termin w celu przeglądu wydanych zezwoleń i wykonania przepisów załączników IV i V do tej dyrektywy podczas przyznawania zezwoleń.
(8) Zharmonizowane zwroty określone w załączniku IV i załączniku V stanowią podstawę dla uzupełniających i szczególnych instrukcji stosowania zgodnie z art. 16 ust. 1 lit. k), l), m) i n).
(9) Do celów klasyfikacji i etykietowania środków ochrony roślin, które zawierają mikrobiologiczne substancje czynne, również powinien zostać określony zharmonizowany system.
(10) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 224 z 6.9.2003, str. 29.
(3) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.
(4) Dz.U. L 225 z 21.8.2001, str. 1.
(5) Dz.U. L 200 z 30.7.1999, str. 1.
(6) Dz.U. L 226 z 22.8.2001, str. 5.
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.228.11 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2003/82/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w odniesieniu do standardowych zwrotów określających szczególne zagrożenia i środki ostrożności dla środków ochrony roślin |
Data aktu: | 11/09/2003 |
Data ogłoszenia: | 12/09/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 02/10/2003 |