Decyzja 2003/656/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności produktów budowlanych na mocy art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do siedmiu produktów poddanych europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 września 2003 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności produktów budowlanych na mocy art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do siedmiu produktów poddanych europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 3247)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/656/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 września 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja zobowiązana jest wybrać spośród dwóch procedur zaświadczania zgodności wyrobów przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG możliwie najmniej kosztowną procedurę zgodną z wymogami bezpieczeństwa. Oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność fabrycznego systemu kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zgodności z kryteriami wymienionymi w art. 13 ust. 4 wymagany jest udział zatwierdzonej jednostki certyfikującej.

(2) Artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby ustalona w ten sposób procedura była wskazana w obowiązujących wymaganiach i w specyfikacjach technicznych. Dlatego pożądane jest określenie wyrobu lub rodziny wyrobów wymienionych w specyfikacjach technicznych.

(3) Obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG. Dlatego też niezbędne jest jasne określenie metod wprowadzania w życie obu procedur dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom.

(4) Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) jest zgodna z systemami przedstawionymi w pierwszej możliwości, bez ciągłego nadzoru oraz w drugiej i trzeciej możliwości, sekcji 2 ppkt ii) załącznika III. Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) jest zgodna z systemami przedstawionymi w sekcji 2 ppkt i) załącznika III oraz w pierwszej możliwości, z zastosowaniem ciągłego nadzoru, w sekcji. 2 ppkt ii) załącznika III.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobów i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku I jest zaświadczana z zastosowaniem procedury, w ramach której wyłącznie producent ponosi odpowiedzialność za fabryczny system kontroli produkcji zapewniający, że produkt jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku II jest zaświadczana z zastosowaniem procedury, w ramach której oprócz fabrycznego systemu kontroli produkcji stosowanego przez producenta, w ocenie i nadzorze nad kontrolą produkcji lub samego wyrobu uczestniczy zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III należy wskazać w mandatach dotyczących wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 września 2003 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

– Środki wypierające wodę powierzchniową - środki hydrofobowe na bazie substancji organometalicznych (EOTA ref. 06.05/02):

do stosowania na porowatych materiałach budowlanych, głównie na fasadach.

– Zestawy, profile i taśmy uszczelniające (EOTA ref. 06.05/01 i 06.05/04):

do stosowania w robotach budowlanych jako spoiny uszczelniające, włączając powłoki budowlane do ochrony przed czynnikami atmosferycznymi.

ZAŁĄCZNIK  II

– Jednopunktowa wzmocniona pionowa powłoka szklana (EOTA ref. 04.04/25):

do stosowania w kurtynach powietrznych lub w pionowych szybach próżniowych.

– Złącze punktowe (EOTA ref. 06.02/03):

do stosowania w złączach zakotwiczonych w okładzinach podwieszanych.

– System powlekania do eliminacji ładunków elektrostatycznych do obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/13):

do stosowania jako uszczelnienia zbiorników oraz pomieszczeń, a także do wzmocnionych powierzchni betonowych w przypadku przemieszczania niektórych cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody.

– System powlekania obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/14):

do stosowania jako uszczelnienia zbiorników oraz pomieszczeń, a także do wzmocnionych powierzchni betonowych w przypadku przemieszczania niektórych cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody.

– Związki i profile spojeniowo-uszczelniające (EOTA ref. 06.05/11 i 06.05/12):

do stosowania jako uszczelniacze do konstrukcji lub ich części używanych do napełniania, przechowywania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody.

ZAŁĄCZNIK  III

Uwaga: Dla wyrobów mających więcej niż jedno zastosowanie, określone w następujących rodzinach wyrobów, zadania dla zatwierdzonego organu w ramach odpowiednich systemów zaświadczania zgodności kumulują się.

Rodzina wyrobów: wyroby do EAT bez wytycznych (1/2)

System zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonych zastosowań wyszczególnionych poniżej wnioskuje się do EOTA o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w odpowiednich wytycznych dla europejskich aprobat technicznych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowania Poziom(-y) lub klasa(-y) Zaświadczanie systemów zgodności
Jednopunktowa wzmocniona pionowa powłoka szklana (EOTA ref. 04.04/25) W robotach budowlanych - 1
Złącze punktowe (EOTA ref. 06.02/03) W robotach budowlanych - 2+
Środki wypierające wodę powierzchniową - środki hydrofobowe na bazie substancji organometalicznych (EOTA ref. 06.05/02) W robotach budowlanych - 4
System powlekania do eliminacji ładunków elektrostatycznych do obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/13) W robotach budowlanych - 2+
System powlekania obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/14) W robotach budowlanych - 2+
Zestawy profile i taśmy uszczelniające (EOTA ref. 06.05/01 i 06.05/04) W robotach budowlanych - 4
Związki i profile spojeniowouszczelniające (EOTA ref. 06.05/11 i 06.05/12) W robotach budowlanych - 2+
System 1: patrz sekcja 2 ppkt i) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG,

bez kontroli próbek pobranych w fabryce.

System 2+: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG,

pierwsza możliwość uwzględnia certyfikację fabrycznego systemu

kontroli produkcji przez upoważniony organ, na podstawie

wstępnej kontroli fabryki i fabrycznej kontroli produkcji, jak

również ciągłego nadzoru, oceny i zatwierdzenia fabrycznej

kontroli produkcji.

System 4: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG,

trzecia możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany nawet w przypadku, gdy ustalenie niektórych właściwości wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie nie posiada wcale wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w danym przypadku, klauzula 1.2.3 dokumentów wyjaśniających). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia właściwości wyrobu, jeśli nie ma on zamiaru przedkładać charakterystyki wyrobu w tym zakresie.

Rodzina wyrobów: wyroby do EAT bez wytycznych (2/2)

System zaświadczania zgodności

W odniesieniu do wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ń) wymienionych poniżej wnosi się do EOTA o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w odpowiednich europejskich aprobatach technicznych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowania Poziom(-y) lub klasa(-y) (reakcja na ogień) Zaświadczanie systemów zgodności
Jednopunktowa wzmocniona pionowa powłoka szklana (EOTA ref. 04.04/25) Do zastosowań podlegających regulacjom w sprawie reakcji na ogień A1(*), A2(*), B(*), C(*)

A1(**), A2(**), B(**), C(**), D, E

(A1-E)(***), F

Złącze punktowe (EOTA ref. 06.02/03)
Środki wypierające wodę powierzchniową - środki hydrofobowe na bazie substancji organometalicznych (EOTA ref. 06.05/02)
System powlekania do eliminacji ładunków elektrostatycznych do obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/13) 1

3

4

System powlekania obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/14)
Zestawy, profile i taśmy uszczelniające (EOTA ref. 06.05/01 i 06.05/04)
Związki i profile spojeniowouszczelniające (EOTA ref. 06.05/11 i 06.05/12)
System 1: patrz sekcja 2 ppkt i) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG, bez kontroli próbek pobranych w fabryce.
System 3: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG, druga możliwość.
System 4: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG, trzecia możliwość.
(*) Wyroby/materiały, w odniesieniu do których w dającym się jasno określić stadium procesu produkcji następuje

podwyższenie klasyfikacji reakcji na ogień (np. przez dodatek środka ognioodpornego lub ograniczenie materiałów

organicznych).

(**) Wyroby/materiały nieobjęte przypisem (*).
(***) Wyroby/materiały niewymagające przeprowadzenia testu reakcji na ogień (np. wyroby/materiały klasy A1 zgodnie z

decyzją Komisji 96/603/WE, ze zmianami).

Specyfikacja dla systemu powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany nawet w przypadku, gdy ustalenie niektórych właściwości wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie nie posiada wcale wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w przypadku gdy ma zastosowanie, klauzula 1.2.3 dokumentów wyjaśniających). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia właściwości wyrobu, jeśli nie ma on zamiaru przedkładać charakterystyki wyrobu w tym zakresie.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.231.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/656/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności produktów budowlanych na mocy art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do siedmiu produktów poddanych europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych
Data aktu: 12/09/2003
Data ogłoszenia: 17/09/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/09/2003