uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność(1), w szczególności jego art. 8 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 można podjąć decyzję o niestosowaniu szczególnych metod kontroli w ramach krajowych programów kontroli ustalonych przez Państwa Członkowskie, aby osiągnąć cele wspólnotowe ustanowione zgodnie z tym rozporządzeniem.
(2) Również na mocy rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 można podjąć decyzję o stosowaniu szczególnych metod kontroli w celu ograniczenia powszechnego występowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych na poziomie pierwotnej produkcji zwierzęcej oraz innych etapach łańcucha żywnościowego, jak również można przyjąć zasady dotyczące warunków stosowania takich metod.
(3) Zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 2160/2003, przed przedstawieniem zasad dotyczących szczególnych metod kontroli, Komisja zasięga opinii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).
(4) Komisja zasięgnęła opinii EFSA w sprawie stosowania środków zwalczających drobnoustroje oraz szczepionek w zwalczaniu salmonelli u drobiu. Dnia 21 października 2004 r. EFSA wydał dwie oddzielne opinie w sprawie powyższych kwestii.
(5) W opinii dotyczącej stosowania środków zwalczających drobnoustroje w zwalczaniu salmonelli u drobiu, EFSA zalecił zaniechanie stosowania środków zwalczających drobnoustroje z uwagi na powstawanie, wybór i rozpowszechnianie się odporności, które stanowią zagrożenie dla zdrowia publicznego. Stosowanie środków zwalczających drobnoustroje powinno podlegać oficjalnie określonym warunkom, które zapewniałyby ochronę zdrowia publicznego oraz musi zostać wcześniej w pełni uzasadnione i zarejestrowane przez właściwy organ.
(6) W odniesieniu do stad hodowlanych w opinii uznano wprawdzie potencjalne ryzyko rozopowszechnienia pozostałych bakterii Salmonella spp., w tym rozpowszechnienia jakichkolwiek wybranych odpornych szczepów w obrębie piramidy produkcyjnej, uznano jednak również, że poprzez stosowanie środków zwalczających drobnoustroje możnaby ocalić cenny materiał genetyczny pochodzący z zakażonych stad hodowlanych. W opinii stwierdzono również, że z zasady dla wszystkich rodzajów drobiu, środki zwalczające drobnoustroje mogą być przydatne w ograniczaniu zachorowalności i śmiertelności w rzadkich przypadkach klinicznego zakażenia wywoływanego Salmonellą spp.
(7) W związku z tym, na podstawie opinii EFSA, należy zakazać stosowania środków zwalczających drobnoustroje w ramach krajowych programów kontroli przyjmowanych zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 2160/2003, w przypadkach innych niż wyjątkowe sytuacje, o których mowa w opinii EFSA.
(8) We wszystkich przypadkach należy stosować jedynie weterynaryjne produkty lecznicze dopuszczone zgodnie z dyrektywą 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do weterynaryjnych produktów leczniczych(2), lub rozporządzeniem (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. ustanawiającym wspólnotowe procedury wydawania pozwoleń dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi i do celów weterynaryjnych i nadzoru nad nimi oraz ustanawiającym Europejską Agencję Leków(3). W niniejszym rozporządzeniu weterynaryjne produkty lecznicze zwalczające drobnoustroje określane są jako środki zwalczające drobnoustroje.
(9) Ogólnie uznaje się, że podstawą skutecznego zwalczania infekcji salmonellą w farmach drobiu jest stosowanie dobrych praktyk rolniczych i higienicznych, jak również badanie i usuwanie z produkcji stad z wynikiem pozytywnym.
(10) W opinii dotyczącej stosowania szczepionek w zwalczaniu salmonelli u drobiu EFSA jest zdania, że szczepienie drobiu uważane jest za dodatkowy środek służący podnoszeniu odporności ptaków na zakażenie salmonellą oraz redukcji wydalania.
(11) We wnioskach EFSA stwierdza w szczególności, iż zarówno szczepionki żywe, jak i inaktywowane mogą być bezpiecznie stosowane przez całe życie ptaków z wyjątkiem okresu wycofania przed ubojem pod warunkiem, że metody wykrywania są w stanie rozróżnić szczepy szczepionki od szczepów dzikich.
(12) W związku z tym, na podstawie opinii EFSA, należy wprowadzić zakaz stosowania żywych szczepionek w ramach krajowych programów kontroli, które mają być przyjęte zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 2160/2003, w przypadkach gdy producent nie zapewnia stosownej metody rozróżniania bakteriologicznie dzikich szczepów salmonelli od szczepów szczepionkowych.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 12 lipca 2005 r.
W imieniu Komisji | |
Markos KYPRIANOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 1.
(2) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/28/WE (Dz.U. L 136 z 30.4.2004, str. 58).
(3) Dz.U. L 136 z 30.4.2004, str. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.182.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1091/2005 wdrażające rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących stosowania szczególnych metod kontroli w ramach krajowych programów na rzecz zwalczania salmonelli |
Data aktu: | 12/07/2005 |
Data ogłoszenia: | 13/07/2005 |
Data wejścia w życie: | 02/08/2005, 01/01/2007 |