uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 8,
(1) Zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 drobni producenci i producenci niszowi mogą wystąpić z wnioskiem o ustalenie alternatywnych docelowych poziomów zmniejszenia emisji odpowiadających możliwościom zmniejszenia indywidualnych emisji CO2 pojazdów danego producenta oraz odpowiadających cechom charakterystycznym rynku danego typu samochodów.
(2) Przy określaniu możliwości zmniejszenia emisji drobnego producenta należy ocenić możliwości ekonomiczne i technologiczne wnioskodawcy. W tym celu wnioskodawca powinien przedstawić szczegółowe informacje na temat swojej działalności gospodarczej oraz informacje na temat stosowanych w samochodach technologii ograniczania emisji CO2. Wymagane informacje dotyczą między innymi danych, do których wnioskodawca ma łatwy dostęp, i nie powinny wiązać się z dodatkowym obciążeniem administracyjnym.
(3) By zapewnić zgodność docelowych poziomów zmniejszenia emisji wymaganych w odniesieniu do drobnych producentów i producentów niszowych oraz by zapobiec stawianiu w niekorzystnej sytuacji drobnych producentów, którzy zmniejszyli swój średni indywidualny poziom emisji CO2 przed 2012 r., docelowe indywidualne poziomy emisji CO2 dla tych producentów należy porównać z ich referencyjnym średnim indywidualnym poziomem emisji CO2 w 2007 r. Jeśli dane te nie istnieją, docelowy poziom należy porównać ze średnim indywidualnym poziomem emisji CO2 w najbliższym roku kalendarzowym następującym po 2007 r.
(4) W celu uwzględnienia ograniczonej oferty produktów niektórych drobnych producentów i wynikających z niej ograniczonych możliwości rozdzielenia wysiłków na rzecz zmniejszenia emisji na flotę, wnioskodawcom należy zezwolić na wybór w okresie odstępstwa jednego docelowego indywidualnego poziomu emisji na wszystkie lata lub różnych docelowych poziomów na poszczególne lata, tak by na końcu okresu odstępstwa osiągnąć redukcję w porównaniu z referencyjnym poziomem z 2007 r.
(5) Artykuł 11 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 zezwala niektórym producentom niszowym na korzystanie z alternatywnego docelowego indywidualnego poziomu emisji, który jest 25 % niższy niż ich średni indywidualny poziom emisji CO2 w 2007 r. Jeśli nie istnieją informacje dotyczące średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 danego producenta w 2007 r., należy określić równoważny docelowy indywidualny poziom zmniejszenia emisji w oparciu o najlepsze dostępne technologie ograniczania emisji CO2 w 2007 r. W celu określenia najlepszych dostępnych technologii ograniczania emisji CO2 należy wykorzystać stosunek maksymalnej mocy do masy pojazdu, tak by dokonać rozróżnienia pomiędzy poszczególnymi cechami charakterystycznymi rynku dla samochodów o danej masie.
(6) W celu zapewnienia drobnym producentom i producentom niszowym jasnego poziomu referencyjnego, który będzie wykorzystywany przy ustalaniu docelowych indywidualnych poziomów emisji, sporządzono wykaz producentów i ich średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 w UE w 2007 r., po przeprowadzeniu formalnych konsultacji z państwami członkowskimi i najważniejszymi zainteresowanymi stronami, w tym z europejskimi (ACEA), japońskimi (JAMA) i koreańskimi (KAMA) stowarzyszeniami producentów samochodów oraz z europejskim stowarzyszeniem drobnych producentów (ESCA).
(7) Należy znieść obowiązek publicznego udostępniania niektórych informacji zawartych we wniosku o odstępstwo, w szczególności informacji dotyczących planowania produktów przez producenta oraz spodziewanych kosztów i wpływu na dochodowość przedsiębiorstwa, jeśli ujawnienie tych informacji zagrażałoby ochronie interesów handlowych. Decyzje w sprawie przyznania odstępstwa będą publikowane przez Komisję w Internecie.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu ustanowionego na mocy art. 9 decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.23.16 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 63/2011 ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące występowania o odstępstwo od docelowych indywidualnych poziomów emisji CO2 na mocy art. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 |
Data aktu: | 26/01/2011 |
Data ogłoszenia: | 27/01/2011 |
Data wejścia w życie: | 16/02/2011 |