Decyzja 2011/744/UE (EBC/2011/17) w sprawie realizacji drugiego programu zakupu zabezpieczonych obligacji

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 3 listopada 2011 r.
w sprawie realizacji drugiego programu zakupu zabezpieczonych obligacji

(EBC/2011/17)

(2011/744/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2011 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1 akapit drugi w związku z art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, a także art. 18 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Europejski Bank Centralny (EBC) oraz krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać operacji na rynkach finansowych m.in. w formie transakcji bezwarunkowego kupna i sprzedaży instrumentów rynkowych.

(2) W dniu 7 maja 2009 r., a następnie w dniu 4 czerwca i 18 czerwca 2009 r. Rada Prezesów zdecydowała, iż w związku z panującymi wówczas na rynku nadzwyczajnymi okolicznościami należy rozpocząć realizację programu zakupu zabezpieczonych obligacji (zwanego dalej "programem"), z nominalną kwotą docelową w wysokości 60 miliardów EUR zgodnie z decyzją EBC/2009/16 z dnia 2 lipca 2009 r. w sprawie realizacji programu zakupu zabezpieczonych obligacji(1). W ramach programu KBC oraz - w wyjątkowych przypadkach - EBC mogły, w bezpośrednim kontakcie z kontrahentami oraz stosownie do przydzielonych im udziałów, dokonywać transakcji bezwarunkowego zakupu kwalifikowanych zabezpieczonych obligacji od kwalifikowanych kontrahentów. Z uwagi na potrzeby związane z polityką pieniężną Eurosystemu oraz cele zakupów zabezpieczonych obligacji program został zaprojektowany jako środek tymczasowy na okres dwunastu miesięcy i wygasł dnia 30 czerwca 2010 r.

(3) Rada Prezesów zdecydowała o rozpoczęciu drugiego programu zakupu zabezpieczonych obligacji (zwanego dalej "drugim programem"). Banki centralne Eurosystemu zamierzają realizować drugi program stopniowo, z uwzględnieniem sytuacji panującej na rynku oraz potrzeb związanych z polityką pieniężną Eurosystemu. Cele drugiego programu polegają na przyczynieniu się do: a) złagodzenia warunków finansowania dla instytucji kredytowych i przedsiębiorstw; oraz b) zachęcenia instytucji kredytowych do podtrzymania, a następnie zwiększania akcji kredytowej na rzecz klientów.

(4) W ramach wspólnej polityki pieniężnej transakcje bezwarunkowego zakupu kwalifikowanych zabezpieczonych obligacji w ramach drugiego programu powinny być realizowane przez banki centralne Eurosystemu w sposób jednolity, zgodnie z postanowieniami niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wprowadzenie i zakres programu obejmującego transakcje bezwarunkowego zakupu zabezpieczonych obligacji

Eurosystem wprowadza drugi program, w ramach którego banki centralne Eurosystemu będą dokonywały transakcji zakupu kwalifikowanych zabezpieczonych obligacji, z nominalną kwotą docelową w wysokości 40 miliardów EUR. W ramach drugiego programu banki centralne Eurosystemu mogą dokonywać transakcji zakupu kwalifikowanych zabezpieczonych obligacji od kwalifikowanych kontrahentów na rynku pierwotnym i wtórnym zgodnie z kryteriami kwalifikacji określonymi w niniejszej decyzji. Do transakcji bezwarunkowego zakupu zabezpieczonych obligacji realizowanych w ramach drugiego programu przez banki centralne Eurosystemu nie mają zastosowania postanowienia wytycznych EBC/2000/7 z dnia 31 sierpnia 2000 r. w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu(2).

Artykuł  2

Kryteria kwalifikacji zabezpieczonych obligacji

Zabezpieczone obligacje, które: a) są aktywami kwalifikowanymi na potrzeby operacji polityki pieniężnej zgodnie z postanowieniami wytycznych EBC/2000/7; b) są denominowane w euro; oraz c) są utrzymywane i rozliczane w strefie euro - kwalifikują się na potrzeby transakcji bezwarunkowego zakupu realizowanych w ramach drugiego programu, o ile spełniają następujące wymogi dodatkowe:

1.
Są: a) obligacjami zabezpieczonymi wyemitowanymi zgodnie z kryteriami określonymi w art. 52 ust. 4 dyrektywy 2009/65/W(3) (zwanymi dalej "obligacjami zabezpieczonymi zgodnymi z dyrektywą UCITS"); lub b) strukturyzowanymi zabezpieczonymi obligacjami posiadającymi podobne środki zabezpieczające jak obligacje zabezpieczone zgodne z dyrektywą UCITS, zgodnie z pkt 6.2.3 załącznika I do wytycznych EBC/2000/7.
2.
Minimalna wielkość każdej emisji zabezpieczonych obligacji wynosi 300 milionów EUR.
3.
Minimalnym ratingiem emisji zabezpieczonych obligacji jest rating "BBB-" lub jego odpowiednik, przyznany przez co najmniej jedną z wiodących agencji ratingowych.
4.
Emisje zabezpieczonych obligacji podlegają przepisom regulującym zabezpieczone obligacje obowiązującym w państwie członkowskim należącym do strefy euro. W przypadku strukturyzowanych zabezpieczonych obligacji prawem właściwym dla dokumentacji zabezpieczonych obligacji jest prawo państwa członkowskiego należącego do strefy euro.
5.
Dla emisji zabezpieczonych obligacji maksymalny okres pozostający do zapadalności w momencie zakupu papieru wartościowego wynosi 10,5 roku.
Artykuł  3

Kwalifikowani kontrahenci

Kwalifikowanymi kontrahentami na potrzeby drugiego programu są: a) krajowi kontrahenci uczestniczący w operacjach polityki pieniężnej Eurosystemu zgodnie z definicją określoną w punkcie 2.1 załącznika I do wytycznych EBC/2000/7; oraz b) inni kontrahenci wykorzystywani przez banki centralne Eurosystemu do inwestowania portfeli inwestycyjnych denominowanych w euro.

Artykuł  4

Przepisy końcowe

1.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu na stronie internetowej EBC.
2.
Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 października 2012 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 3 listopada 2011 r.

Mario DRAGHI
Prezes EBC
______

(1) Dz.U. L 175 z 4.7.2009, s. 18.

(2) Dz.U. L 310 z 11.12.2000, s. 1.

(3)Dyrektywa 2009/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.297.70

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/744/UE (EBC/2011/17) w sprawie realizacji drugiego programu zakupu zabezpieczonych obligacji
Data aktu: 03/11/2011
Data ogłoszenia: 16/11/2011
Data wejścia w życie: 03/11/2011