uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych(1), w szczególności jej art. 8 ust. 1,
(1) Dyrektywa 2002/32/WE stanowi, że stosowanie produktów przeznaczonych na pasze, w których zawartość niepożądanych substancji przekracza maksymalne zawartości określone w załączniku I do wymienionej dyrektywy, jest niedozwolone. W załączniku II do tej dyrektywy określone są natomiast progi podejmowania działań w zakresie badania w przypadku podwyższonych poziomów takich substancji.
(2) Wyższe maksymalne zawartości arsenu, fluoru, ołowiu i rtęci zostały ustanowione dla materiału paszowego węglan wapnia, zaś wyższe maksymalne zawartości arsenu i fluoru - dla materiału paszowgo tlenek magnezu, ale nie dla materiału paszowego węglan wapniowo-magnezowy, który stanowi naturalną mieszaninę węglanu wapnia i węglanu magnezu. Dla zachowania spójności wskazane jest dostosowanie maksymalnych zawartości arsenu, fluoru, ołowiu i rtęci w materiale paszowym węglan wapniowo-magnezowy do ich obowiązujących maksymalnych zawartości w węglanie wapnia.
(3) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w swojej opinii naukowej na temat bezpieczeństwa i skuteczności trihydroksychlorku dimiedzi (trizasadowego chlorku miedzi) jako dodatku do pasz(2) stwierdził, że wskazane byłoby ustanowienie tej samej maksymalnej zawartości arsenu w tym dodatku, co maksymalna zawartość arsenu w pentahydracie siarczanu miedzi(II) i węglanie miedzi(II). Wskazane jest zmodyfikowanie maksymalnej zawartości arsenu w trihydroksychlorku dimiedzi.
(4) W niektórych mieszankach paszowych dla zwierząt domowych występuje znaczna zawartość materiałów paszowych z ryb, innych zwierząt wodnych i produktów z nich otrzymanych lub mączki z wodorostów morskich. Te materiały paszowe zawierają wysoki poziom arsenu ogółem. Arsen obecny w tych materiałach paszowych to jednak głównie arsen organiczny, który jest postacią mniej toksyczną. Należy zatem zmienić maksymalną zawartość arsenu stosowaną do mieszanek paszowych uzupełniających i pełnoporcjowych dla zwierząt domowych, zawierających ryby, inne zwierzęta wodne i produkty z nich otrzymane lub mączkę z wodorostów morskich.
(5) Dwa minerały zeolitu - natrolit i klinoptylolit - są składnikami aktywnymi natrolitu-fonolitu (E566) i klinoptylolitu pochodzenia wulkanicznego (E567). Dlatego też wskazane jest stosowanie tych samych NDP dla ołowiu w natrolicie-fonolicie (E566), co w klinoptylolicie pochodzenia wulkanicznego (E567).
(6) W celu poprawy zrównoważoności hodowli ryb łososiowatych olej rybny jest stopniowo zastępowany poprzez zastosowanie olejów roślinnych. Zastąpienie to, które bardzo korzystnie wpłynęłoby na zrównoważoność środowiska morskiego, jest w niektórych przypadkach niemożliwe ze względu na bardzo niską maksymalną zawartość endosulfanu w mieszance paszowej pełnoporcjowej dla ryb. Na wniosek Komisji Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wydał opinię naukową. W swym oświadczeniu dotyczącym toksyczności pokarmowej endosulfanu u ryb(3) EFSA stwierdził, że nie zaobserwowano znacznego szkodliwego działania u ryb (łososi szlachetnych) w sadzach na otwartym morzu narażonych na działanie do 0,1 mg/kg endosulfanu w paszach, a zaobserwowano jedynie niewielkie szkodliwe działanie u łososi w zbiornikach narażonych na działanie zawartości wyższych niż obecne maksymalne zawartości w paszy. Z ograniczonego badania wynika, że narażenie przez paszę na endosulfan tilapii nilowej w zbiornikach miało szkodliwe działanie. W związku z tym należy zaproponować wyższe maksymalne zawartości dla endosulfanu w mieszankach paszowych pełnoporcjowych dla łososiowatych, aby sprzyjać bardziej zrównoważonej hodowli ryb, która nie ma szkodliwego działania na zdrowie ryb i zdrowie ludzi.
(7) Najnowsze dane wskazują, że zawartości dioksyn w mączce ze skorupiaków, która stanowi produkt uboczny produkcji żywności i jest stosowana głównie w paszach dla ryb ozdobnych na poziomie od 1 % do 3 % paszy, są wyższe niż obecna maksymalna zawartość. Aby umożliwić stosowanie tej mączki w paszy i zmniejszyć ilość odpadów żywnościowych bez narażania zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego, należy nieznacznie podnieść maksymalną zawartość dioksyn w mączce ze skorupiaków.
(8) Celem dyrektywy 2002/32/WE jest uniknięcie rozpowszechniania zdolnych do życia nasion Ambrosia spp. w środowisku. Mielenie lub rozdrabnianie niszczą zdolność kiełkowania nasion, nie ma więc potrzeby czyszczenia ziaren i nasion zawierających niezgodne poziomy nasion Ambrosia spp. przed mieleniem lub rozdrabnianiem, pod warunkiem że podjęte zostaną środki zapobiegawcze w celu uniknięcia rozpowszechniania nasion Ambrosia spp. w środowisku podczas transportu, przechowywania lub przetwarzania.
(9) W odniesieniu do kokcydiostatyków diklazuril i sól sodowa lasalocidu A należy dokonać zmian, uwzględniając niedawno przyznane zezwolenia na te substancje przewidziane w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 169/2011 z dnia 23 lutego 2011 r. dotyczącym zezwolenia na stosowanie diklazurilu jako dodatku paszowego dla perlic (posiadacz zezwolenia Janssen Pharmaceutica N.V.)(4), rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 888/2011 r. z dnia 5 września 2011 r. dotyczącym zezwolenia na stosowanie diklazurilu jako dodatku paszowego dla indyków rzeźnych (posiadacz zezwolenia Janssen Pharmaceutica N.V.) oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 2430/1999(5), a także w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 900/2011 r. z dnia 7 września 2011 r. dotyczącym zezwolenia na stosowanie soli sodowej lasalocidu A jako dodatku paszowego dla bażantów, perlic, przepiórek i kuropatw innych niż nioski (posiadacz zezwolenia Alpharma (Belgium) BVBA)(6).
(10) Biorąc pod uwagę, że proponuje się podwyższenie maksymalnej zawartości dioksyn w mączce ze skorupiaków, wskazane jest również odpowiednie podwyższenie progów podejmowania działań mających zastosowanie do mączki ze skorupiaków, o których mowa w załączniku II do dyrektywy 2002/32/WE.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 sierpnia 2012 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 140 z 30.5.2002, s. 10.
(2) Panel EFSA ds. dodatków i produktów lub substancji wykorzystywanych w paszach; Opinia naukowa na temat bezpieczeństwa i skuteczności trihydroksychlorku dimiedzi (trizasadowego chlorku miedzi) jako dodatku do pasz dla wszystkich gatunków. Dziennik EFSA 2011; 9(9):2355. [18 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2011.2355. Dostępny na stronie internetowej: www.efsa.europa.eu/efsajournal
(3) Dziennik EFSA 2011; 9(4):2131. Dostępny na stronie internetowej: www.efsa.europa.eu/efsajournal.
(4) Dz.U. L 49 z 24.2.2011, s. 6.
(5) Dz.U. L 229 z 6.9.2011, s. 9.
(6) Dz.U. L 231 z 8.9.2011, s. 15.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.219.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 744/2012 zmieniające załączniki I i II do dyrektywy 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do maksymalnych zawartości arsenu, fluoru, ołowiu, rtęci, endosulfanu, dioksyn, Ambrosia spp., diklazurilu i soli sodowej lasalocidu A oraz progów podejmowania działań w przypadku dioksyn |
Data aktu: | 16/08/2012 |
Data ogłoszenia: | 17/08/2012 |
Data wejścia w życie: | 06/09/2012 |