uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 36 ust. 2 akapit trzeci, art. 73 ust. 7 akapit trzeci i art. 84 ust. 4 akapit trzeci,
(1) Aby uniknąć arbitrażu regulacyjnego oraz zapewnić zharmonizowane stosowanie wymogów w zakresie funduszy własnych w Unii, należy zagwarantować jednolite podejście do odliczania od pozycji funduszy własnych pośrednich i syntetycznych udziałów kapitałowych w instrumentach funduszy własnych samej instytucji oraz pośrednich i syntetycznych udziałów kapitałowych w podmiotach sektora finansowego.
(2) Biorąc pod uwagę fakt, że w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 ustanowiono już przepisy dotyczące znajdujących się w posiadaniu instytucji bezpośrednich udziałów kapitałowych w instrumentach funduszy własnych samej instytucji oraz dotyczące bezpośrednich udziałów kapitałowych w instrumentach funduszy własnych innych podmiotów sektora finansowego, należy ustanowić uzupełniające przepisy regulujące odliczanie przez instytucję od funduszy własnych udziałów kapitałowych, które są związane z pośrednimi i syntetycznymi udziałami kapitałowymi w takich instrumentach samej instytucji lub w takich instrumentach innych podmiotów sektora finansowego.
(3) Sposób traktowania pośrednich udziałów kapitałowych wynikających z portfeli indeksowych został opisany w art. 76 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz art. 25 i 26 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 241/2014 2 . Rozporządzenie delegowane (UE) nr 241/2014 nie obejmuje jednak pośrednich i syntetycznych udziałów kapitałowych powstających w kontekście art. 36 ust. 1 lit. f), h) oraz i), art. 56 lit. a), c), d) i f) oraz art. 66 lit. a), c) i d) rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Konieczne jest ustanowienie nowych przepisów w odniesieniu do traktowania pośrednich i syntetycznych udziałów kapitałowych, o których mowa w tych przepisach.
(4) Jeżeli zmiany zdolności kredytowej danej instytucji wywierają wpływ na stopy procentowe ustalane zgodnie z indeksami giełdowymi, które są również wykorzystywane jako punkt odniesienia przy ustalaniu wysokości wypłat zysków z tytułu instrumentów dodatkowych w Tier I i instrumentów w Tier II tej instytucji, prowadzi to do wątpliwości w kontekście ostrożnościowym, dotyczących korelacji między wypłatą zysków z tytułu tych instrumentów a zmianami zdolności kredytowej instytucji. Liczba i zróżnicowanie instytucji wchodzących w skład panelu powinny być dostatecznie wysokie, aby w odpowiednim stopniu zobrazować charakter działalności prowadzonej na danym rynku. Dlatego też jeżeli instytucja emituje instrumenty dodatkowe w Tier I lub instrumenty w Tier II o zmiennym oprocentowaniu lub o stałym oprocentowaniu, które przejdzie w zmienne oprocentowanie, wysokość stopy procentowej naliczanej w odniesieniu do takiego instrumentu nie powinna ulec zwiększeniu w momencie zmniejszenia zdolności kredytowej instytucji. Tak więc w przypadku, gdy stopa procentowa jest powiązana z indeksem, indeks ten powinien być dostatecznie "szeroki", aby zagwarantować, że zmiany zdolności kredytowej instytucji nie stanowią jednego z głównych czynników wywierających wpływ na wysokość stóp procentowych ustalonych zgodnie z tym indeksem. Należy dokonać rozróżnienia między korelacją spowodowaną wystąpieniem warunków skrajnych w całym sektorze, która wywiera wpływ na referencyjną stopę procentową, a korelacją spowodowaną wpływem zmiany zdolności kredytowej jednej instytucji na referencyjną stopę procentową.
(5) Obliczanie udziałów mniejszości na poziomie skonsolidowanym i subskonsolidowanym powinno być spójne. Dlatego też kwalifikowalne udziały mniejszości jednostki zależnej będącej jednostką dominującą dla podmiotu sektora finansowego powinny obejmować kwotę uzyskaną przez jednostkę dominującą tej jednostki zależnej w momencie zastosowania przez tę jednostkę dominującą konsolidacji ostrożnościowej, o której mowa w części pierwszej tytuł II rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(6) Biorąc pod uwagę zbliżony charakter odliczeń objętych przepisami art. 84, 85 i 87 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, we wszystkich tych przypadkach należy stosować te same przepisy w zakresie obliczania kwalifikowalnych udziałów mniejszości.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 .
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 241/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.150.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/923 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 241/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych obowiązujących instytucje |
Data aktu: | 11/03/2015 |
Data ogłoszenia: | 17/06/2015 |
Data wejścia w życie: | 07/07/2015 |