uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz art. 20 akapit pierwszy,
(1) Osiągnięcie jednolitej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania narzędzi, instrumentów i procedur, które mają być stosowane przez Eurosystem, tak aby możliwe było prowadzenie takiej polityki w jednolity sposób we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro.
(2) W odniesieniu do operacji polityki pieniężnej wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 wymagają zmian polegających na wprowadzeniu koniecznych uszczegółowień technicznych i redakcyjnych dotyczących aspektów operacyjnych.
(3) Należy wprowadzić pewne uszczegółowienia techniczne i redakcyjne w zakresie zasad dotyczących kontrahentów. Rada Prezesów uważa ponadto za konieczne wprowadzenie automatycznego ograniczenia dostępu do operacji polityki pieniężnej dla kontrahentów, które właściwy organ uznał za "znajdujące się na progu upadłości lub zagrożone upadłością".
(4) Eurosystem opracował jednolite zasady kwalifikacji zabezpieczeń, aby wszystkie operacje kredytowe Eurosystemu były wykonywane w zharmonizowany sposób poprzez implementację wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro. Rada Prezesów uważa za konieczne wprowadzenie pewnych zmian do zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń, w tym polegających na wyłączeniu funduszy inwestycyjnych jako kwalifikowanych emitentów lub gwarantów z uwagi na szczególne ryzyka wynikające z niestabilności uzgodnień dotyczących finansowania funduszy inwestycyjnych, polegających na zmianie zasad dotyczących wyjątków od zakazu wykorzystania kwalifikowanych aktywów na potrzeby własne, dotyczących wykorzystania gwarantowanych niezabezpieczonych instrumentów dłużnych wyemitowanych przez kontrahenta lub podmiot blisko z nim powiązany, dotyczących wykorzystania gwarantowanych niezabezpieczonych instrumentów dłużnych wyemitowanych przez instytucję kredytową lub podmiot blisko z nią powiązany oraz dotyczących wymogów w zakresie transparentności ratingu zabezpieczonych obligacji.
(5) Papiery wartościowe zabezpieczone komercyjnymi kredytami hipotecznymi powinny przestać stanowić kwalifikowane zabezpieczenie zgodnie z zasadami Eurosystemu dotyczącymi zabezpieczeń, ponieważ ich ryzyko oraz złożoność różnią się znacząco - zarówno w odniesieniu do aktywów zabezpieczających, jak i cech strukturalnych - od pozostałych papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami akceptowanych jako zabezpieczenie przez Eurosystem.
(6) Eurosystem wymaga zapewnienia wyczerpujących i ujednoliconych danych o poszczególnych kredytach dotyczących puli aktywów generujących przepływy środków pieniężnych zabezpieczających papiery wartościowe zabezpieczone aktywami. Właściwe strony mają obowiązek przekazywania danych o poszczególnych kredytach do bazy danych o poszczególnych kredytach wskazanej przez Eurosystem. W interesie przejrzystości dalszego doprecyzowania wymagają wymogi Eurosystemu dotyczące nadawania statusu bazy danych o poszczególnych kredytach, a także sam proces nadawania tego statusu.
(7) Kwalifikowane aktywa muszą spełniać wymogi Eurosystemu dotyczące jakości kredytowej określone w zasadach oceny kredytowej Eurosystemu, które określają procedury, zasady i metody zachowania wymogów Eurosystemu w zakresie wysokich standardów kredytowych kwalifikowanych aktywów. Należy również wprowadzić pewne konieczne doprecyzowania w zakresie zasad oceny kredytowej Eurosystemu.
(8) Doprecyzowania wymagają zasady dotyczące kar stosowanych przez Eurosystem w przypadku niespełniania zobowiązań przez kontrahentów.
(9) Na potrzeby przekazywania odpowiedniego zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu kontrahenci Eurosystemu korzystają z systemów rozrachunku papierów wartościowych oraz z powiązań pomiędzy systemami rozrachunku papierów wartościowych prowadzonymi przez depozyty papierów wartościowych.
(10) Zgodnie z art. 18 ust. 2 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) określa ogólne zasady dokonywania przez niego lub przez krajowe banki centralne operacji otwartego rynku i operacji kredytowych, w tym ogłaszania warunków, na jakich są one gotowe dokonywać powyższych operacji.
(11) Eurosystem opracował jednolite zasady dotyczące kwalifikowania jako zabezpieczenie aktywów rynkowych i nierynkowych, które mogą być przekazywane na zabezpieczenie w kraju lub transgranicznie. Systemy rozrachunku papierów wartościowych oraz powiązania pomiędzy tymi systemami mogą być wykorzystywane do przekazywania na zabezpieczenie aktywów rynkowych w ramach Eurosystemu tylko wówczas, gdy zostały uznane za kwalifikowane przez Eurosystem.
(12) Od 1998 r. Eurosystem stosuje standardy dotyczące użytkownika w celu oceny systemów rozrachunku papierów wartościowych oraz powiązań pomiędzy tymi systemami na potrzeby określenia ich kwalifikacji dla wykorzystania w operacjach kredytowych Eurosystemu.
(13) Po przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 2 oraz związanych z nim standardów technicznych, obejmujących regulacyjne standardy techniczne i wykonawcze standardy techniczne, a także biorąc pod uwagę znaczne pokrywanie się wymogów rozporządzenia (UE) nr 909/2014 oraz standardów Eurosystemu dotyczących użytkownika, Eurosystem zdecydował o usprawnieniu procedury oceny systemów rozrachunku papierów wartościowych oraz powiązań pomiędzy tymi systemami.
(14) Zdefiniowane powinny zostać wymogi właściwe dla Eurosystemu nieobjęte przez wymogi określone w rozporządzeniu (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do depozytów papierów wartościowych.
(15) Eurosystem opracował standardy wykorzystania agentów trójstronnych w operacjach kredytowych Eurosystemu. Wszyscy agenci trójstronni, oferujący usługi transgraniczne, jak i krajowe, powinni podlegać podobnym procesom oceny.
(16) Należy wprowadzić szereg modyfikacji wynikających z wprowadzonych przez Radę Prezesów zmian dotyczących kryteriów kwalifikacji zabezpieczeń mających zastosowanie do niezabezpieczonych obligacji bankowych na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu.
(17) Przez wzgląd na przejrzystość wprowadzić należy szereg niewielkich zmian technicznych, w tym w odniesieniu do papierów wartościowych wyemitowanych przez grupy emitentów, zasady pośredniej oceny jakości kredytowej oraz zasad dotyczących niewykonania zobowiązań.
(18) Wytyczne (EU) 2015/510 (EBC/2014/60) powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.95.23 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2018/3 (2018/570) zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu EBC/2018/3 |
Data aktu: | 07/02/2018 |
Data ogłoszenia: | 13/04/2018 |