Decyzja wykonawcza 2019/1614 upoważniająca państwa członkowskie do ustanowienia odstępstw od niektórych przepisów dyrektywy Rady 2000/29/WE w odniesieniu do ziemniaków, oprócz sadzeniaków, pochodzących z regionów Akkar i Bekaa w Libanie

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1614
z dnia 26 września 2019 r.
upoważniająca państwa członkowskie do ustanowienia odstępstw od niektórych przepisów dyrektywy Rady 2000/29/WE w odniesieniu do ziemniaków, oprócz sadzeniaków, pochodzących z regionów Akkar i Bekaa w Libanie

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 6819)

(Dz.U.UE L z dnia 30 września 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1 tiret pierwsze,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE w powiązaniu z częścią A pkt 12 załącznika III do tej dyrektywy państwa członkowskie zakazują wprowadzania do Unii ziemniaków, oprócz sadzeniaków, pochodzących z Libanu. Zgodnie z art. 15 ust. 1 tej dyrektywy można jednak przewidzieć odstępstwa od tego zakazu, w przypadku gdy nie istnieje ryzyko rozprzestrzeniania się organizmów szkodliwych.

(2) Zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE w powiązaniu z częścią A sekcja I pkt 25.2 załącznika IV do tej dyrektywy państwa członkowskie zakazują wprowadzania do Unii ziemniaków, chyba że pochodzą one z państw uznanych za wolne od Clavibacter michiganensis (Smith) Davis et al. ssp. sepedonicus (Spieckermann i Kotthoff) Davis et al., zwanych dalej "określonym organizmem", lub stosują przepisy uznawane za równoważne z przepisami unijnymi w celu zwalczania tego organizmu. Liban nie spełnia żadnego z wymienionych warunków. Zgodnie z art. 15 ust. 1 tej dyrektywy można jednak przewidzieć odstępstwa od tego zakazu, w przypadku gdy nie istnieje ryzyko rozprzestrzeniania się organizmów szkodliwych.

(3) Decyzja wykonawcza Komisji 2013/413/UE 2  upoważniająca do ustanowienia odstępstw od niektórych przepisów dyrektywy 2000/29/WE w odniesieniu do ziemniaków, oprócz sadzeniaków, pochodzących z regionów Akkar i Bekaa w Libanie przestała obowiązywać w dniu 31 października 2018 r.

(4) Liban dostarczył nowe informacje w celu wykazania, że ziemniaki, oprócz sadzeniaków, pochodzące z regionów Akkar i Bekaa uprawia się w odpowiednich warunkach fitosanitarnych w celu zapewnienia ochrony terytorium Unii przed określonym organizmem.

(5) W związku z tym wprowadzanie do Unii ziemniaków, oprócz sadzeniaków, pochodzących z regionów Akkar i Bekaa w Libanie powinno być dozwolone, pod warunkiem że spełniają one warunki zapewniające, aby określony organizm nie występował w ziemniakach wprowadzanych na terytorium Unii. Warunki te powinny dotyczyć produkcji na obszarach wolnych od określonego organizmu, prowadzenia inspekcji na tych obszarach, produkcji z wykorzystaniem sadzeniaków kwalifikowanych oraz wymogów odnoszących się do obróbki, składowania, pakowania i przygotowania.

(6) Aby zapewnić skuteczne kontrole i zmniejszyć ryzyko fitosanitarne, ziemniaki powinny być wprowadzane do Unii w wyznaczonych miejscach wprowadzenia.

(7) Należy ustanowić wymogi dotyczące kontroli, aby zagwarantować kontrolę ryzyka fitosanitarnego. Należy przewidzieć, że pobieranie i badanie próbek przeprowadza się zgodnie z istniejącym schematem badań ustanowionym dyrektywą Rady 93/85/EWG 3 .

(8) Ziemniaki powinny być wprowadzane do Unii i przemieszczane w jej obrębie tylko wówczas, gdy są odpowiednio oznaczone w celu wskazania Libanu jako miejsca pochodzenia i istotnych informacji, aby zapobiec sadzeniu ziemniaków oraz zapewnić ich identyfikację i identyfikowalność.

(9) Odstępstwo powinno obowiązywać na czas określony.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Upoważnienie do ustanowienia odstępstwa

Na zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE w powiązaniu z częścią A pkt 12 załącznika III do niej oraz na zasadzie odstępstwa od art. 5 ust. 1 tej dyrektywy w powiązaniu z częścią A sekcja I pkt 25.2 załącznika IV do niej państwa członkowskie mogą zezwolić na wprowadzanie na ich terytorium ziemniaków określonych w części A pkt 12 załącznika III do tej dyrektywy, (zwanych dalej "ziemniakami") pochodzących z regionów Akkar lub Bekaa w Libanie, które spełniają warunki określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Świadectwo fitosanitarne

Świadectwo fitosanitarne określone w art. 13a ust. 3 dyrektywy 2000/29/WE jest wydawane w Libanie. Obejmuje ono, w rubryce "Dodatkowa deklaracja", następujące elementy:

a)
stwierdzenie "zgodnie z wymogami UE ustanowionymi w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1614";
b)
numer partii;
c)
nazwę obszaru wolnego od agrofaga w rozumieniu pkt 1 załącznika.
Artykuł  3

Miejsca wprowadzenia

1. 
Ziemniaki objęte zezwoleniem zgodnie z art. 1 można wprowadzać do Unii jedynie w miejscach wprowadzenia wyznaczonych do tego celu przez państwo członkowskie, w którym miejsca te się znajdują.
2. 
Państwo członkowskie zgłasza pozostałym państwom członkowskim, Komisji i Libanowi miejsca wprowadzenia oraz nazwę i adres odpowiedzialnego organu urzędowego, o którym mowa w dyrektywie 2000/29/WE, odpowiedzialnego za dane miejsce wprowadzenia.
Artykuł  4

Kontrole prowadzone przez państwa członkowskie

1. 
Z każdej partii w przesyłce pobiera się próbki do badań urzędowych w odniesieniu do Clavibacter michiganensis (Smith) Davis et al. ssp. sepedonicus (Spieckermann i Kotthoff) Davis et al., zwanego dalej "określonym organizmem". Każda próbka musi składać się przynajmniej z 200 bulw. Jeśli partia jest większa niż 25 ton, pobiera się próbkę z każdych 25 ton i dodatkową próbkę z pozostałej części partii.
2. 
Odpowiedzialne organy urzędowe przeprowadzają ocenę wizualną próbek pod kątem objawów występowania określonego organizmu na ciętych bulwach. W trakcie tej oceny wszystkie partie danej przesyłki pozostają pod urzędową kontrolą i nie mogą być przemieszczane ani wykorzystywane.
3. 
Jeżeli w trakcie oceny, o której mowa w ust. 2, wykryto objawy występowania określonego organizmu, przeprowadza się testy w celu stwierdzenia, czy określony organizm faktycznie występuje, zgodnie z pkt 1.1 i pkt 4-10 załącznika I do dyrektywy 93/85/EWG.

Podczas przeprowadzania tych testów wszystkie partie danej przesyłki oraz wszystkie inne przesyłki, które zawierają partie pochodzące z tego samego obszaru wolnego od agrofaga i znajdują się pod kontrolą danego odpowiedzialnego organu urzędowego, pozostają pod urzędową kontrolą i nie mogą być przemieszczane ani wykorzystywane.

4. 
W przypadku potwierdzenia obecności określonego organizmu w próbce zgodnie z ust. 3 pozostały ekstrakt ziemniaczany przechowuje się i odpowiednio konserwuje, a dana partia nie może zostać wprowadzona do Unii.

Wszystkie pozostałe partie, o których mowa w ust. 3 akapit drugi, powinny zostać poddane testom zgodnie z pkt 1.1 oraz pkt 4-10 załącznika I do dyrektywy 93/85/EWG.

5. 
W odniesieniu do partii, w których w trakcie oględzin, o których mowa w ust. 2, nie stwierdzono w próbkach objawów występowania określonego organizmu, we wszystkich partiach przeprowadza się testy w celu wykrycia infekcji utajonej zgodnie z pkt 1.2 i pkt 3-10 załącznika I do dyrektywy 93/85/EWG.

Podczas przeprowadzania tych testów partia ta pozostaje pod urzędową kontrolą i nie może być przemieszczana ani wykorzystywana.

W przypadku potwierdzenia obecności określonego organizmu w próbce, o której mowa w akapicie pierwszym, pozostały ekstrakt ziemniaczany przechowuje się i odpowiednio konserwuje, a dana partia nie może zostać wprowadzona do Unii.

Artykuł  5

Powiadamianie o podejrzeniu lub stwierdzeniu występowania

1. 
Państwa członkowskie niezwłocznie powiadamiają Komisję i Liban o przypadkach podejrzenia wystąpienia określonego organizmu po przeprowadzeniu szybkiego testu przesiewowego, o którym mowa w pkt 1.1 załącznika I do dyrektywy 93/85/EWG, lub testu przesiewowego, o którym mowa w pkt 1.2 załącznika I do tej dyrektywy.
2. 
Państwa członkowskie niezwłocznie powiadamiają Komisję i Liban o przypadkach potwierdzenia wystąpienia określonego organizmu zgodnie z pkt 1.1 i 1.2 załącznika I do dyrektywy 93/85/EWG.
Artykuł  6

Etykietowanie

1. 
Ziemniaki mogą być wprowadzane do Unii i przemieszczane w jej obrębie tylko z etykietą w jednym z języków urzędowych Unii obejmującą następujące elementy:
a)
wskazanie, że pochodzą z Libanu;
b)
nazwę obszaru wolnego od agrofaga;
c)
nazwę i numer identyfikacyjny producenta;
d)
numer partii.
2. 
Etykieta, o której mowa w ust. 1, wydawana jest pod kontrolą libańskiej organizacji ochrony roślin.
Artykuł  7

Unieszkodliwianie odpadów

Odpady pochodzące z pakowania lub przetwarzania ziemniaków w Unii są unieszkodliwiane w sposób, który uniemożliwia zadomowienie i rozprzestrzenianie się określonego organizmu.

Artykuł  8

Obowiązki importerów w zakresie powiadamiania

1. 
Importer z wystarczającym wyprzedzeniem powiadamia odpowiedzialny urzędowy organ miejsca wprowadzenia w danym państwie członkowskim o zamiarze wprowadzenia przesyłki.
2. 
Powiadomienie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje następujące elementy:
a)
ilość danych przesyłek;
b)
datę planowanego wprowadzenia;
c)
imię i nazwisko/nazwę i adres importera.
Artykuł  9

Data wygaśnięcia

Niniejsza decyzja traci moc z dniem 31 marca 2023 r. Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 września 2019 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

WYMOGI DOTYCZĄCE PRZYWOZU, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1

Odstępstwo przewidziane w art. 1 stosuje się w odniesieniu do ziemniaków spełniających wymogi określone w pkt 1-9.
1)
Obszary produkcji

Ziemniaki uprawiane są w regionach Akkar lub Bekaa na obszarach, które zostały oficjalnie uznane przez libańską organizację ochrony roślin, zgodnie z Międzynarodowym standardem dla środków fitosanitarnych FAO nr 4 dotyczącym wymogów ustanawiania obszarów wolnych od agrofaga 4 , za wolne od określonego organizmu ("obszary wolne od agrofaga") i corocznie zgłaszane przez Liban do Komisji.

2)
Inspekcje obszarów wolnych od agrofaga

Obszary wolne od agrofaga podlegają systematycznym i reprezentatywnym corocznym inspekcjom w celu wykrycia określonego organizmu, o którym mowa w art. 4 ust. 1, przeprowadzanym przez libańskie organy przez pięć lat przed produkcją oraz w jej trakcie.

Inspekcje są prowadzone na polach upraw ziemniaka położonych na obszarach wolnych od agrofaga oraz na ziemniakach zebranych na tych obszarach.

Inspekcje obejmują następujące elementy:

a)
kontrole wzrokowe pól w sezonie wegetacyjnym;
b)
ocenę wizualną zebranych ziemniaków pod kątem objawów występowania określonego organizmu na ciętych bulwach;
c)
badania laboratoryjne ziemniaków wykazujących objawy i niewykazujących objawów.

W toku inspekcji nie stwierdzono występowania określonego organizmu ani nie pozyskano innych dowodów, które mogłyby wskazywać na to, że obszar ten nie jest obszarem wolnym od agrofaga w rozumieniu pkt 1. Wyniki inspekcji są udostępniane Komisji na jej wniosek.

3)
Producenci

Ziemniaki są produkowane przez producentów zarejestrowanych przez libańską organizację ochrony roślin.

4)
Produkcja z wykorzystaniem sadzeniaków kwalifikowanych

Ziemniaki spełniają jeden z poniższych wymogów:

a)
pochodzą z sadzeniaków kwalifikowanych w Unii Europejskiej i przywożonych z niej do Libanu;
b)
są uprawiane z sadzeniaków przywożonych do Libanu z państwa trzeciego lub jego części, z których przywóz sadzeniaków do Unii nie jest zakazany na podstawie załącznika III do dyrektywy 2000/29/WE, i kwalifikowane w tym państwie trzecim.
5)
Obszary produkcji

Ziemniaki są uprawiane na polach, na których w ciągu poprzednich pięciu lat nie uprawiano innych ziemniaków niż te, o których mowa w pkt 4.

6)
Obróbka

Do obróbki ziemniaków wykorzystywane są maszyny, które spełniają jeden z następujących warunków:

a)
są wykorzystywane wyłącznie do obróbki ziemniaków zgodnych z pkt 1-5;
b)
w przypadku gdy były wykorzystywane do celów innych niż te, o których mowa w lit. a), zostały wyczyszczone i zdezynfekowane w odpowiedni sposób przed ich wykorzystaniem do celów, o których mowa w lit. a).
7)
Składowanie

Ziemniaki są składowane w obiektach, które spełniają jeden z następujących warunków:

a)
są wykorzystywane wyłącznie do składowania ziemniaków zgodnych z pkt 1-6;
b)
w przypadku gdy były wykorzystywane do celów innych niż te, o których mowa w lit. a), zostały poddane odpowiednim zabiegom higienicznym przed ich wykorzystaniem do celów, o których mowa w lit. a).
8)
Opakowania

Materiał, z którego wykonano opakowania ziemniaków, jest nowy albo wyczyszczony i zdezynfekowany.

9)
Przygotowanie ziemniaków i partii do wprowadzenia do Unii Ziemniaki spełniają następujące warunki dotyczące ich przygotowania:
a)
nie są zanieczyszczone ziemią, liśćmi ani innymi szczątkami roślin;
b)
są zgłaszane do wprowadzenia do Unii w partiach, przy czym każdą partię stanowią ziemniaki wyprodukowane przez jednego producenta i zebrane na jednym obszarze, jak określono w pkt 1; oraz
c)
znajdują się w torbach, paczkach lub innych pojemnikach, z których każdy jest oznakowany zgodnie z art. 6.
1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji 2013/413/UE z dnia 30 lipca 2013 r. upoważniająca państwa członkowskie do ustanowienia odstępstw od niektórych przepisów dyrektywy Rady 2000/29/WE w odniesieniu do ziemniaków, oprócz sadzeniaków, pochodzących z regionów Akkar i Bekaa w Libanie (Dz.U. L 205 z 1.8.2013, s. 13).
3 Dyrektywa Rady 93/85/EWG z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zwalczania bakteriozy pierścieniowej ziemniaka (Dz.U. L 259 z 18.10.1993, s. 1).
4 ISPM nr 4. 1995. Wymogi dotyczące ustanawiania obszarów wolnych od agrofaga. Rzym, IPPC, FAO.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.250.85

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1614 upoważniająca państwa członkowskie do ustanowienia odstępstw od niektórych przepisów dyrektywy Rady 2000/29/WE w odniesieniu do ziemniaków, oprócz sadzeniaków, pochodzących z regionów Akkar i Bekaa w Libanie
Data aktu: 26/09/2019
Data ogłoszenia: 30/09/2019
Data wejścia w życie: 30/09/2019