Rozporządzenie delegowane 2020/866 zmieniające, zgodnie z art. 105 ust. 14 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/101 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ostrożnej wyceny

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/866
z dnia 28 maja 2020 r.
zmieniające, zgodnie z art. 105 ust. 14 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/101 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ostrożnej wyceny
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 105 ust. 14 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 9 ust. 5, art. 10 ust. 6 i art. 11 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/101 2  stanowią, że w odniesieniu do instytucji, które obliczają dodatkowe korekty wyceny (AVA) zgodnie z metodą podstawową określoną w tym rozporządzeniu, indywidualne AVA z tytułu niepewności dotyczącej cen rynkowych, kosztów zamknięcia i ryzyka modelu należy wyznaczać przy poziomie pewności wynoszącym 90 % w oparciu o warunki rynkowe panujące w momencie dokonywania wyliczenia. W rozporządzeniu tym określono również metodę agregacji do celów obliczania całkowitych AVA na poziomie kategorii w oparciu o te indywidualne AVA, w której to metodzie uwzględniono fakt, że przy dokonywaniu agregacji wspomnianych kategorii AVA indywidualne AVA częściowo pokrywają się ze sobą.

(2) Ekspansja pandemii COVID-19 spowodowała skrajne wahania na rynkach finansowych na całym świecie, oddziałując na wiele klas aktywów. Doprowadziło to do wyjątkowego zwiększenia rozrzutu cen aktywów i wzrostu rozpiętości między cenami kupna a cenami sprzedaży. Oczekuje się zatem, że indywidualne AVA obliczane na poziomie ekspozycji z tytułu wyceny znacznie wzrosną w porównaniu z ich poziomami odnotowywanymi w normalnych okolicznościach.

(3) Dostosowanie indywidualnych AVA do nowych warunków rynkowych jest procesem normalnym. Należy jednak oczekiwać, że ze względu na pandemię COVID-19 oraz decyzje władz publicznych o wstrzymaniu aktywności gospodarczej w wielu obszarach, agregacja indywidualnych AVA, które uległy znacznemu zwiększeniu, będzie miała nieproporcjonalny wpływ na kwoty zagregowanych AVA. Przepisy dotyczące ostrożnej wyceny należy zatem zmienić tak, aby przewidzieć, że oprócz współczynnika agregacji obowiązującego w normalnych warunkach rynkowych instytucje powinny również stosować wyższy współczynnik agregacji w odniesieniu do tego konkretnego okresu charakteryzującego się skrajnymi wahaniami cen rynkowych i wstrząsami systemowymi wywołanymi pandemią COVID-19.

(4) Należy się spodziewać, że skrajne wahania na rynku wynikające z pandemii COVID-19 będą słabnąć wraz z wygasaniem pandemii, co według prognoz powinno nastąpić w najbliższych miesiącach. Wyższy współczynnik agregacji powinien zatem mieć zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do przewidywanego okresu występowania skrajnych wahań na rynku w połączeniu z szokiem systemowym, który według aktualnych szacunków ma potrwać do dnia 31 grudnia 2020 r.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2016/101.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego. Ze względu na pilny charakter sprawy będący wynikiem pandemii COVID-19 Europejski Urząd Nadzoru Bankowego uznał, że przeprowadzenie konsultacji publicznych oraz analizy kosztów i korzyści byłoby nieproporcjonalne. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego poinformował jednak Bankową Grupę Interesariuszy ustanowioną zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 .

(7) Aby umożliwić szybką reakcję na skutki pandemii COVID-19, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/101 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Wzory do celów agregacji AVA na podstawie art. 9 ust. 6, art. 10 ust. 7 i art. 11 ust. 7 Wzór na potrzeby metody 1

APVA = (FV - PV) - α * (FV - PV)

= (1 - α) * (FV - PV)

AVA = Σ APVA

Wzór na potrzeby metody 2

APVA = max {0, (FV - PV) - α * (EV - PV)}

= max {0, FV - α * EV - (1 - α) * PV}

AVA = Σ APVA

gdzie:

FV = wartość godziwa na poziomie ekspozycji z tytułu wyceny po uwzględnieniu ewentualnych korekt księgo

wych zastosowanych przy ustalaniu wartości godziwej instytucji, które można określić jako odnoszące się do tego samego źródła niepewności wyceny co odpowiednia AVA,

PV = wartość ostrożnościowa na poziomie ekspozycji z tytułu wyceny ustalona zgodnie z niniejszym rozpo

rządzeniem,

EV = przewidywana wartość na poziomie ekspozycji z tytułu wyceny uzyskana z zakresu możliwych wartości,

α = współczynnik agregacji,

APVA = AVA na poziomie ekspozycji z tytułu wyceny po dostosowaniu do celów agregacji,

AVA = całkowita AVA na poziomie kategorii po dostosowaniu do celów agregacji.

Instytucje ustalają współczynnik agregacji "α" na poziomie 66 % w okresie do dnia 31 grudnia 2020 r., a po upływie tego okresu - na poziomie 50 %.

1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/101 z dnia 26 października 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ostrożnej wyceny zgodnie z art. 105 ust. 14 (Dz.U. L 21 z 28.1.2016, s. 54).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.201.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/866 zmieniające, zgodnie z art. 105 ust. 14 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/101 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ostrożnej wyceny
Data aktu: 28/05/2020
Data ogłoszenia: 25/06/2020
Data wejścia w życie: 26/06/2020