(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 11 sierpnia 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz uchylającą dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG 1 , w szczególności jej art. 29 ust. 1 akapit czwarty i art. 29 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 96/23/WE ustanawia się wymóg, by państwa trzecie, z których państwom członkowskim wolno przywozić zwierzęta i produkty pochodzenia zwierzęcego objęte tą dyrektywą, przedkładały plany monitorowania pozostałości zawierające wymagane gwarancje ("plany"). Plany te mają obejmować co najmniej grupy pozostałości oraz substancje wymienione w załączniku I do dyrektywy 96/23/WE.
(2) Decyzją Komisji 2011/163/UE 2 zatwierdzono plany przedłożone przez niektóre państwa trzecie w odniesieniu do zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego wymienionych w załączniku do tej decyzji.
(3) Niektóre państwa trzecie stosują wyłącznie surowiec z państw członkowskich albo z innych państw trzecich zatwierdzonych w odniesieniu do przywozu takiego surowca do Unii zgodnie z art. 2 decyzji 2011/163/UE na potrzeby wytwarzania produktów przeznaczonych do wywozu do UE. W celu zapewnienia jasności w tabeli w załączniku do decyzji 2011/163/UE pozycje dotyczące tych państw powinny być oznaczone symbolem "A", oznaczającym handel trójstronny w odniesieniu do danych zwierząt lub towarów.
(4) Państwa trzecie, które nie przedstawiły planu w odniesieniu do bydła, owiec/kóz, świń, koniowatych lub drobiu, ale wnioskują o wytwarzanie produktów złożonych przeznaczonych do wywozu do Unii z wykorzystaniem przetworzonych produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących od zwierząt tych gatunków, powinny po złożeniu odpowiedniego wniosku mieć możliwość przygotowywania takich produktów złożonych, pod warunkiem że pozyskują te przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego z państwa członkowskiego albo z zatwierdzonego państwa trzeciego, z zastrzeżeniem spełnienia wymogów w zakresie zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego określonych w rozporządzeniach delegowanych Komisji (UE) 2019/625 3 i (UE) 2020/692 4 oraz rozporządzeniach wykonawczych Komisji (UE) 2020/2235 5 i (UE) 2021/404 6 . W celu zapewnienia jasności w tabeli w załączniku do decyzji 2011/163/UE pozycje dotyczące tych państw powinny być oznaczone literą "O" wyłącznie w kolumnie dotyczącej zwierząt, których dotyczy wspomniany wniosek.
(5) Państwa trzecie, które przedstawiły plan w odniesieniu do produktów akwakultury, mleka albo jaj i wnioskują o wytwarzanie produktów złożonych, powinny mieć możliwość przygotowywania produktów złożonych zawierających takie produkty przetworzone przeznaczonych do wywozu do Unii z wykorzystaniem tych produktów przetworzonych, pod warunkiem że pozyskują one produkty przetworzone, w odniesieniu do których nie przedstawiły planu, z państw członkowskich lub zatwierdzonych państw trzecich. W celu zapewnienia jasności w tabeli w załączniku do decyzji 2011/163/UE pozycje dotyczące tych państw powinny być oznaczone literą "O" w odniesieniu do pozostałych kategorii tych produktów.
(6) Ze względu na zmianę wymogów w zakresie certyfikacji hodowlanych mięczaków konieczne jest uwzględnienie mięczaków w wykazie państw trzecich. Obecnie dyrektywa 96/23/WE nie nakłada na państwa trzecie obowiązku przedkładania Komisji planów dotyczących mięczaków. Jedyne istotne monitorowanie pozostałości w odniesieniu do produkcji hodowlanych mięczaków dotyczące zanieczyszczeń jest prowadzone na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/627 7 , a państwa trzecie spełniające te warunki są wymienione w załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/405 8 . Ponieważ te państwa trzecie spełniają wymogi art. 56-59 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627, w tym wymogi dotyczące monitorowania pozostałości, w celu zapewnienia jasności państwa te powinny w tabeli w załączniku do decyzji 2011/163/UE być oznaczone literą "M" w kolumnie "Akwakultura", co oznacza "mięczaki".
(7) Niektóre państwa złożyły wniosek o wywóz do Unii produktów złożonych zawierających produkty przetworzone z mięczaków pochodzących z państw członkowskich albo z zatwierdzonych państw trzecich wymienionych w załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405. Państwa oznaczone literą "X" w tabeli w załączniku do decyzji 2011/163/UE w odniesieniu do co najmniej jednego z następujących towarów: bydło, owce/kozy, koniowate, świnie, drób, akwakultura, mleko, jaja lub dziczyzna, zapewniły wystarczające gwarancje w odniesieniu do ich obowiązujących systemów kontroli urzędowej. W związku z tym wszystkie te państwa powinny w tej tabeli być oznaczone literą "P" w kolumnie "Akwakultura", umożliwiając im wykorzystywanie produktów przetworzonych z mięczaków pochodzących z państw członkowskich albo z zatwierdzonych państw trzecich na potrzeby produkcji i wywozu produktów złożonych zawierających produkty przetworzone z mięczaków.
(8) W tabeli w załączniku do decyzji 2011/163/UE kategoria "Produkty akwakultury" została podzielona na cztery pod- kategorie, by zapewnić zgodność tych podkategorii z kategoriami objętymi wzorami świadectw na potrzeby wprowadzania do Unii określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/2235 9 oraz odpowiadającymi im wykazami państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii takich produktów, określonymi w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/405.
(9) Niedawne doświadczenia pokazały, że taka podkategoryzacja produktów akwakultury nie zapewnia niezbędnej jasności personelowi przeprowadzającemu kontrole w punktach kontroli granicznej Unii. Należy zatem w tabeli w załączniku do decyzji 2011/163/UE przywrócić pojedynczą kolumnę "Akwakultura".
(10) Arabia Saudyjska, Australia, Bangladesz, Brazylia, Chiny, Ekwador, Filipiny, Honduras, Indie, Indonezja, Kanada, Kolumbia, Korea Południowa, Kostaryka, Madagaskar, Malezja, Meksyk, Mjanma/Birma, Panama, Peru, Sri Lanka, Stany Zjednoczone, Tajlandia, Tajwan i Wietnam przedłożyły plany, które obejmują produkty akwakultury. Plany te zawierają wystarczające gwarancje i w związku z tym powinny zostać zatwierdzone.
(11) Albania, Argentyna, Armenia, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Chile, Czarnogóra, Falklandy, Izrael, Japonia, Kenia, Macedonia Północna, Maroko, Mauritius, Mołdawia, Nowa Zelandia, Serbia, Singapur, Szwajcaria, Tunezja, Turcja, Ukraina, Urugwaj, Wyspy Owcze, Wyspa Man i Zjednoczone Królestwo przedłożyły plany, które obejmują wyłącznie ryby. Plany te zapewniają wystarczające gwarancje i w związku z tym powinny zostać zatwierdzone, z zakresem ograniczonym do ryb.
(12) Belize, Brunei, Gwatemala, Kuba, Mozambik, Nigeria, Nikaragua, Nowa Kaledonia, Tanzania i Wenezuela przedłożyły plany, który obejmują wyłącznie skorupiaki. Plany te zapewniają wystarczające gwarancje i w związku z tym powinny zostać zatwierdzone, z zakresem ograniczonym do skorupiaków.
(13) Iran przedłożył plan, który obejmuje wyłącznie ikrę i kawior oraz skorupiaki. Plan ten zapewnia wystarczające gwarancje i w związku z tym powinien zostać zatwierdzony, z zakresem ograniczonym do ikry i kawioru oraz skorupiaków.
(14) Andora, Hongkong, Kolumbia, Kosowo, Malezja, Maroko, Meksyk, San Marino, Singapur, Tajlandia, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Zjednoczone Królestwo nie przedstawiły planów dotyczących niektórych gatunków zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego zgodnych z wymogami art. 7 dyrektywy 96/23/WE. Państwa te przedstawiły jednak wystarczające gwarancje zgodnie z art. 2 decyzji 2011/163/UE do wywozu takich produktów do Unii, pierwotnie pochodzących z państwa członkowskiego lub z zatwierdzonego państwa trzeciego. W związku z tym te państwa trzecie powinny zostać zatwierdzone do handlu trójstronnego.
(15) Australia, Chile, Grenlandia, Guernsey, Jamajka, Japonia, Jersey, Kanada, Korea Południowa, Maroko, Nowa Zelandia, Peru, Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Tajlandia, Tunezja, Turcja, Ukraina, Urugwaj, Wietnam, Wyspa Man i Zjednoczone Królestwo są wymienione w załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 jako państwa trzecie, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii żywych, schłodzonych, mrożonych lub przetworzonych małży, szkarłupni, osłonic i ślimaków morskich. W związku z tym te państwa trzecie powinny w tabeli w załączniku do decyzji 2011/163/UE być oznaczone literą "M" w kolumnie "Akwakultura".
(16) Andora, Albania, Arabia Saudyjska, Argentyna, Armenia, Bangladesz, Belize, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Botswana, Brazylia, Brunei, Chiny, Czarnogóra, Ekwador, Eswatini, Falklandy, Filipiny, Gwatemala, Honduras, Kolumbia, Kostaryka, Kuba, Indie, Indonezja, Iran, Izrael, Kenia, Macedonia Północna, Madagaskar, Malezja, Mauritius, Meksyk, Mjanma, Mołdawia, Mozambik, Namibia, Nigeria, Nikaragua, Nowa Kaledonia, Panama, Paragwaj, Republika Południowej Afryki, Rosja, Saint-Pierre i Miquelon, San Marino, Serbia, Singapur, Sri Lanka, Tajwan, Tanzania, Wenezuela, Wyspy Owcze i Zjednoczone Emiraty Arabskie złożyły wnioski o wywóz produktów złożonych zawierających produkty przetworzone uzyskane z mięczaków. Państwa te przedstawiły gwarancje zgodnie z art. 2 decyzji 2011/163/UE dotyczące wykorzystywania wyłącznie mięczaków pochodzących z państw członkowskich albo z zatwierdzonych państw trzecich wymienionych w załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 i powinny we wspomnianej tabeli być oznaczone literą "P" w kolumnie "Akwakultura".
(17) Zjednoczone Emiraty Arabskie przedłożyły Komisji plan dotyczący miodu obejmujący tylko jeden region. Plan ten zawiera wystarczające gwarancje i w związku z tym powinien zostać zatwierdzony. W tabeli w załączniku do decyzji 2011/163/UE powinno się wprowadzić pozycję dotyczącą Zjednoczonych Emiratów Arabskich w odniesieniu do miodu, ograniczoną do tego regionu.
(18) Chile i Grenlandia są wymienione w tabeli w załączniku do decyzji 2011/163/UE w odniesieniu do wywozu do Unii mięsa owiec i kóz. Chile i Grenlandia poinformowały jednak Komisję, że nie są już zainteresowane wywozem mięsa koziego do Unii. Pozycje dotyczące Chile i Grenlandii w odniesieniu do mięsa owczego i koziego w tej tabeli powinny zatem zostać ograniczone do mięsa owiec.
(19) Guernsey jest wymienione w tabeli w załączniku do decyzji 2011/163/UE w odniesieniu do wywozu do Unii mięsa wołowego oraz mleka. Guernsey poinformowało jednak Komisję, że nie jest już zainteresowane wywozem mięsa wołowego do Unii. Pozycja dotycząca Guernsey w odniesieniu do mięsa wołowego oraz mleka w tej tabeli powinna zostać ograniczona do mleka.
(20) Singapur i Tajlandia nie przedłożyły Komisji planu dotyczącego jaj. Singapur i Tajlandia przedstawiły jednak gwarancje wykorzystywania wyłącznie jaj pochodzących z państw członkowskich albo z państw trzecich upoważnionych do wprowadzania do Unii takich produktów i poinformowały Komisję, że takie jaja przeznaczone do wywozu do Unii nie będą ograniczone do produktów złożonych zawierających przetworzone produkty jajeczne. W związku z tym w tabeli w załączniku do decyzji 2011/163/UE pozycje dotyczące Singapuru i Tajlandii powinny być oznaczone symbolem "A" w odniesieniu do jaj.
(21) Sri Lanka i Zjednoczone Emiraty Arabskie nie przedstawiły planów dotyczących mleka krowiego, owczego i koziego zgodnych z wymogami art. 7 dyrektywy 96/23/WE. Przedstawiły one jednak gwarancje wykorzystywania wyłącznie przetworów mlecznych pochodzących z państw członkowskich albo z zatwierdzonych państw trzecich do produkcji produktów złożonych, które mają być wywożone do Unii. W związku z tym pozycje dotyczące Sri Lanki i Zjednoczonych Emiratów Arabskich w odniesieniu do przetworów mlecznych łącznie z produktami jajecznymi powinny w tabeli w załączniku do decyzji 2011/163/UE być oznaczone literą "O", ponieważ pozycje dotyczące tych państw trzecich w tej tabeli obejmują co najmniej literę "X" w odniesieniu do mleka wielbłądziego (Zjednoczone Emiraty Arabskie) albo produktów akwakultury (Sri Lanka).
(22) Malezja nie przedstawiła planu dotyczącego mleka i jaj zgodnego z wymogami art. 7 dyrektywy 96/23/WE. Malezja przedstawiła jednak gwarancje wykorzystywania wyłącznie mleka i jaj pochodzących z państw członkowskich albo z zatwierdzonych państw trzecich do produkcji produktów złożonych, które mają być wywożone do Unii. W związku z tym w tabeli w załączniku do decyzji 2011/163/UE pozycja dotycząca Malezji powinna być oznaczona literą "O" w odniesieniu do mleka oraz jaj.
(23) Sierra Leone jest obecnie wymienione w tabeli w załączniku do decyzji 2011/163/UE w odniesieniu do miodu, a Uganda w odniesieniu do produktów akwakultury. Ponieważ te państwa trzecie nie przedłożyły Komisji planów dotyczących odpowiednich produktów, pozycje te powinny zostać usunięte z tej tabeli.
(24) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2011/163/UE.
(25) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 sierpnia 2022 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.210.7 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1390 zmieniająca decyzję 2011/163/UE w sprawie zatwierdzenia planów przedłożonych przez państwa trzecie zgodnie z art. 29 dyrektywy Rady 96/23/WE |
Data aktu: | 09/08/2022 |
Data ogłoszenia: | 11/08/2022 |
Data wejścia w życie: | 11/08/2022 |