uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 1 i 2 oraz art. 41 ust. 2,
(1) W decyzji wykonawczej Komisji 2012/138/UE 2 przewidziano środki zapobiegające wprowadzeniu i rozprzestrzenianiu się na terytorium Unii organizmu Anoplophora chinensis (Forster) ("określony agrofag").
(2) Ostatnie przypadki wystąpienia określonego agrofaga w niektórych państwach członkowskich oraz doświadczenia zdobyte podczas stosowania decyzji wykonawczej 2012/138/UE wskazują na potrzebę aktualizacji tych środków w celu zapewnienia bardziej ukierunkowanego podejścia do kontroli określonego agrofaga i ograniczenia jego występowania na terytorium Unii.
(3) Art. 1 lit. a) decyzji wykonawczej 2012/138/UE zawiera wykaz określonych roślin będących żywicielami określonego agrofaga, na których stwierdzono obecność tego agrofaga na terytorium Unii. Rośliny te są objęte wymogami dotyczącymi wprowadzania i przemieszczania na terytorium Unii tego agrofaga oraz jego eliminowania lub ograniczenia jego rozprzestrzeniania.
(4) Wymienione w wykazie określone rośliny nadal budzą obawy o charakterze fitosanitarnym. W związku z tym niniejsze rozporządzenie także powinno zawierać taki wykaz określonych roślin objętych odpowiednimi środkami. W związku ze stwierdzeniem obecności określonego agrofaga na roślinach Vaccinium corymbosum, Melia spp., Ostrya spp. i Photinia spp., a także z uwagi na fakt, że rośliny te są roślinami żywicielskimi dla tego określonego agrofaga, należy je dodać do tego wykazu.
(5) Rośliny żywicielskie występujące na terytorium Unii, w szczególności rośliny Acer spp., Aesculus hippocastanum, Alnus spp., Betula spp., Carpinus spp., Chaenomeles spp., Citrus spp., Cornus spp., Corylus spp., Cotoneaster spp., Crataegus spp., Cryptomeria spp., Fagus spp., Ficus spp., Hibiscus spp., Lagerstroemia spp., Malus spp., Melia spp., Morus spp., Ostrya spp., Parrotia spp., Photinia spp., Platanus spp., Populus spp., Prunus laurocerasus, Pyrus spp., Rosa spp., Salix spp., Ulmus spp. i Vaccinium corymbosum, należy objąć corocznym nadzorem w celu zapewnienia, aby ich wykaz był aktualny i oparty na osiągnięciach techniki i rozwoju.
(6) Aby zapewnić lepszy ogląd występowania określonego agrofaga, państwa członkowskie powinny zintensyfikować coroczne kontrole tego występowania i zastosować metody zgodnie z najnowszymi informacjami naukowymi i technicznymi.
(7) W celu zwalczenia określonego agrofaga i zapobieżenia jego rozprzestrzenianiu się na terytorium Unii państwa członkowskie powinny ustanowić obszary wyznaczone, składające się ze strefy porażenia i strefy buforowej, oraz zastosować środki zwalczania. Strefa buforowa powinna mieć szerokość 2 km, ponieważ jest to wartość właściwa, biorąc pod uwagę zdolność określonego agrofaga do rozprzestrzeniania się.
(8) Przy pojedynczych przypadkach występowania określonego agrofaga ustanowienie obszaru wyznaczonego nie powinno być jednak wymagane, jeżeli określony agrofag może zostać wyeliminowany z tych roślin, oraz jeżeli istnieją dowody potwierdzające, że porażenie tych roślin nastąpiło przed ich wprowadzeniem na dany obszar lub że jest to odosobniony przypadek i nie podejrzewa się, że dojdzie do zadomowienia się. Jest to najbardziej proporcjonalne podejście, o ile kontrole występowania przeprowadzone na danym obszarze potwierdzą brak obecności określonego agrofaga.
(9) Na niektórych obszarach Unii zwalczenie określonego agrofaga nie jest już możliwe. Dane państwa członkowskie powinny zatem mieć możliwość zastosowania środków ograniczających rozprzestrzenianie tego agrofaga na tych obszarach zamiast środków zwalczania. Środki te powinny być mniej rygorystyczne niż środki zwalczania, ale powinny zapewnić podejście oparte na starannej kontroli występowania i podejmowanie większej liczby działań zabezpieczających, głównie w odpowiednich strefach buforowych, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się określonego agrofaga na pozostałą część terytorium Unii.
(10) Państwa członkowskie powinny zgłosić Komisji i pozostałym państwom członkowskim każdy wyznaczony obszar do celów ograniczenia rozprzestrzeniania, który mają zamiar wytyczyć lub zmienić, aby Komisja mogła uzyskać ogląd rozprzestrzeniania się określonego agrofaga na terytorium Unii oraz aby mogła dokonać przeglądu niniejszego rozporządzenia i włączyć ten obszar do wykazu wyznaczonych obszarów do celów ograniczenia rozprzestrzeniania.
(11) W celu zapewnienia natychmiastowego usunięcia porażonych roślin i zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się określonego agrofaga na pozostałym terytorium Unii kontrola stref buforowych powinna odbywać się co roku w najbardziej odpowiednim okresie danego roku i z wystarczającą intensywnością, z uwzględnieniem możliwości dalszego monitorowania przez właściwe organy roślin żywicielskich w strefach porażenia w celu ograniczenia ich rozprzestrzeniania się.
(12) Prawdopodobieństwo porażenia określonym agrofagiem jest większe w przypadku gatunków roślin uznawanych za podatne na określonego agrofaga wykrytego na obszarze wyznaczonym, które były uprawiane przez co najmniej część swojego życia na tym obszarze wyznaczonym lub były przemieszczane przez taki obszar. W związku z tym uzasadnione jest ustanowienie wymogów szczególnych dotyczących przemieszczania na terytorium Unii wyłącznie w odniesieniu do określonych roślin.
(13) W celu ułatwienia handlu przy jednoczesnej ochronie zdrowia roślin wprowadzanym na terytorium Unii roślinom żywicielskim pochodzącym z państwa trzeciego, w którym ten agrofag nie występuje, towarzyszyć powinno świadectwo fitosanitarne zawierające dodatkową deklarację, w której stwierdza się, że państwo to jest wolne od określonego agrofaga.
(14) W celu zapewnienia, by rośliny żywicielskie wprowadzane na terytorium Unii z obszarów państw trzecich, na których stwierdzono występowanie określonego agrofaga, były wolne od określonego agrofaga, wymogi dotyczące ich wprowadzania na terytorium Unii powinny być podobne do wymogów określonych dla przemieszczania określonych roślin pochodzących z obszarów wyznaczonych.
(15) W świetle najnowszych dowodów naukowych i technicznych należy również zintensyfikować działania związane z kontrolą występowania prowadzone przez państwa trzecie w celu potwierdzenia nieobecności określonego agro- faga na obszarach ich terytorium lub na stanowiskach produkcji zatwierdzonych na potrzeby wywozu na terytorium Unii.
(16) Należy ustanowić przepisy dotyczące urzędowych kontroli przemieszczania określonych roślin poza obszary wyznaczone do pozostałej części terytorium Unii oraz wprowadzania na terytorium Unii roślin żywicielskich z państw trzecich.
(17) Należy zatem uchylić decyzję wykonawczą 2012/138/UE.
(18) W odniesieniu do działań związanych z kontrolą występowania przeprowadzanych na obszarach terytorium Unii, o których wiadomo, że nie występuje na nich określony agrofag, lub na obszarach lub stanowiskach produkcji w państwach trzecich, należy zapewnić państwom członkowskim i państwom trzecim wystarczająco dużo czasu na zaplanowanie tych działań, tak aby zapewniały one wymagany poziom ufności statystycznej. W związku z tym wymogi dotyczące tych działań związanych z kontrolą występowania powinny być stosowane od dnia 1 stycznia 2025 r.
(19) Przepisy dotyczące prowadzenia kontroli występowania na wyznaczonych obszarach w oparciu o dokument Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") pt. General Guidelines for statistically sound and risk-based survey of plant pests [Ogólne wytyczne dotyczące miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania agrofagów roślin] 3 powinny obowiązywać od 1 stycznia 2025 r., aby zapewnić właściwym organom wystarczająco dużo czasu na zaplanowanie, przygotowanie projektu i przeznaczenie wystarczających środków na takie kontrole.
(20) Przepisy dotyczące planów awaryjnych powinny obowiązywać od 1 sierpnia 2023 r., aby zapewnić państwom członkowskim wystarczająco dużo czasu na przygotowanie tych planów.
(21) Wymogi dotyczące wprowadzania określonych roślin na terytorium Unii z państw trzecich powinny obowiązywać od 1 lipca 2024 r., aby zapewnić państwom członkowskim, państwom trzecim i zainteresowanym podmiotom profesjonalnym wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do wdrożenia tych wymogów.
(22) Należy dodatkowo ocenić ryzyko fitosanitarne związane z określonym agrofagiem dla terytorium Unii, ponieważ nadal należy określić pełen wykaz roślin żywicielskich na podstawie rozprzestrzenienia się tego agrofaga na terytorium Unii oraz na podstawie wszelkich dowodów technicznych i naukowych zgromadzonych w pozostałej części świata. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać do 31 grudnia 2029 r., aby umożliwić przeprowadzenie wspomnianej dodatkowej oceny i jej przeglądu.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.281.53 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/2095 ustanawiające środki zapobiegające wprowadzeniu, zadomowieniu się i rozprzestrzenianiu na terytorium Unii organizmu Anoplophora chinensis (Forster) oraz uchylające decyzję 2012/138/UE |
Data aktu: | 28/10/2022 |
Data ogłoszenia: | 31/10/2022 |
Data wejścia w życie: | 20/11/2022, 01/08/2023, 01/01/2024, 01/01/2025 |