(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 23 marca 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja nr 1313/2013/UE określa ramy prawne rescEU - rezerwy zdolności na szczeblu unijnym, stworzonej w celu zapewnienia pomocy w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w ramach europejskiej puli ochrony ludności nie wystarczają do skutecznego reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.
(2) Zgodnie z art. 12 ust. 2 decyzji nr 1313/2013/UE zdolności rescEU należy określać z uwzględnieniem zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, ogólnych zdolności i braków na poziomie Unii. rescEU powinna się skupiać w szczególności na czterech obszarach, a mianowicie na: gaszeniu pożarów lasów z powietrza, incydentach chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych (CBRJ), pilnej pomocy medycznej, a także na transporcie i logistyce.
(3) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 2 określono początkowy skład rescEU pod względem zdolności reagowania i wymogów dotyczących jakości. Rezerwa rescEU obejmuje jak dotąd zdolności w zakresie gaszenia pożarów lasów z powietrza, powietrznej ewakuacji medycznej, zespołów ratownictwa medycznego, gromadzenia zapasów sprzętu medycznego lub wyposażenia ochrony osobistej, lub obu tych zasobów, a także zdolności w zakresie usuwania skażenia CBRJ i zdolności w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ, zdolności w zakresie zapewniania tymczasowego schronienia oraz zdolności w zakresie transportu i logistyki.
(4) Analiza zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, a także zdolności i braków na poziomie Unii wskazuje na potrzebę wspierania działań w zakresie ochrony ludności poprzez zapewnienie zdolności wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ w terenie w celu reagowania na sytuacje nadzwyczajne (tj. w celu złagodzenia negatywnych skutków dla życia lub zdrowia ludzi wynikających z substancji CBRJ), działań poszukiwawczych (tj. ustalania lokalizacji substancji CBRJ poza kontrolą regulacyjną), reagowania na zdarzenia związane z bezpieczeństwem (tj. reagowania na potencjalnie przestępcze lub umyślne niedozwolone działania związane z substancjami CBRJ lub ukierunkowane na nie) oraz nadzoru nad poważnymi wydarzeniami (tj. w celu zapobiegania przestępstwom lub umyślnym czynom niedozwolonym z udziałem substancji CBRJ).
(5) Zdolności te powinny obejmować wsparcie w postaci "sięgania na zaplecze" w zakresie oceny technicznej związanej z wykrywaniem, pobieraniem próbek, identyfikacją i monitorowaniem CBRJ, realizowane w ramach unijnego mechanizmu. Komponent "sięgania na zaplecze" powinien być również dostępny dla organów krajowych. Komponent "sięgania na zaplecze" mógłby być zapewniany przez jedną instytucję lub grupę wyspecjalizowanych instytucji.
(6) Przewiduje się, że zdolności będą stanowić jeden zestaw o wysokim stopniu wewnętrznej skalowalności i moduło- wości; co umożliwi, w razie potrzeby, oddzielne rozmieszczenie poszczególnych komponentów dostosowanych do potrzeb reagowania kryzysowego, przeszukiwania, reagowania w zakresie bezpieczeństwa lub nadzoru, a także dostosowanych w zakresie konkretnych zagrożeń chemicznych, biologicznych, radiologicznych lub jądrowych.
(7) Analiza zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, a także zdolności i braków na poziomie Unii wskazała również, że potrzebne są mobilne zdolności laboratoryjne. Głównym celem mobilnych zdolności laboratoryjnych jest zapewnienie elastycznego i dopasowanego wsparcia w sytuacjach, w których zdolności państw członkowskich w zakresie wykrywania, analizowania lub weryfikacji patogenów lub substancji CBRJ nie są wystarczające. Mobilne zdolności laboratoryjne mogłyby koncentrować się na różnych specjalizacjach o wysokim stopniu skalo- walności, modułowości i interoperacyjności.
(8) Zgodnie z art. 12 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE wymogi jakościowe w ramach rescEU powinny opierać się na ustanowionych normach międzynarodowych, o ile takie normy już istnieją. Wymogi jakościowe dotyczące komponentu biologicznego mobilnych laboratoriów powinny zatem opierać się na klasyfikacji mobilnych laboratoriów szybkiego reagowania 3 , stworzonej przez Światową Organizację Zdrowia.
(9) W celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach należy ustanowić zdolności w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ oraz mobilne zdolności laboratoryjne, zgodnie z kategoriami określonymi w art. 3d decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 i po konsultacji z państwami członkowskimi.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Janez LENARCIC | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.94.6 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/465 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do mobilnych zdolności laboratoryjnych rescEU oraz zdolności rescEU w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ |
Data aktu: | 21/03/2022 |
Data ogłoszenia: | 23/03/2022 |
Data wejścia w życie: | 23/03/2022 |