uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 2 określa zharmonizowane zasady ochrony i swobodnego przepływu danych osobowych przetwarzanych do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w tym ochrony przed zagrożeniami dla bezpieczeństwa publicznego i zapobiegania takim zagrożeniom. Zgodnie z tą dyrektywą państwa członkowskie powinny przetwarzać dane osobowe w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych. W dyrektywie tej nałożono na Komisję także obowiązek dokonania przeglądu innych stosownych aktów prawnych przyjętych przez Unię w celu oceny konieczności dostosowania ich do tej dyrektywy i, w razie potrzeby, przedstawienia niezbędnych propozycji zmian takich aktów dla zapewnienia spójnego podejścia do ochrony danych osobowych wchodzących w zakres zastosowania tej dyrektywy.
(2) Decyzja Rady 2005/671/WSiSW 3 określa szczegółowe przepisy w sprawie wymiany informacji i współpracy dotyczącej przestępstw terrorystycznych. Aby zapewnić spójne podejście do ochrony danych osobowych w Unii, należy zmienić tę decyzję w celu dostosowania jej do dyrektywy (UE) 2016/680. W szczególności decyzja ta powinna określać, w sposób zgodny z dyrektywą (UE) 2016/680, cel przetwarzania danych osobowych oraz wskazywać kategorie danych osobowych, które można wymieniać, zgodnie z wymogami art. 8 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/680, uwzględniając należycie potrzeby operacyjne zainteresowanych organów.
(3) W celu zapewnienia jasności należy zaktualizować zawarte w decyzji 2005/671/WSiSW odniesienia do instrumentów prawnych regulujących działanie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europolu).
(4) Stosowanie decyzji 2005/671/WSiSW, które wiąże się z przetwarzaniem - w tym z wymianą i następczym wykorzystywaniem - informacji dotyczących przestępstw terrorystycznych, obejmuje przetwarzanie danych osobowych. W celu zapewnienia spójności i skutecznej ochrony takich danych osobowych istotne jest, aby przetwarzanie danych osobowych dokonywane na podstawie decyzji 2005/671/WSiSW było zgodne z prawem Unii, w tym z przepisami określonymi w dyrektywie (UE) 2016/680, oraz z wymogami bezpieczeństwa, zabezpieczeniami i gwarancjami ochrony danych określonymi w innych instrumentach prawa Unii zawierających przepisy dotyczące ochrony danych, w tym w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 4 i (UE) 2018/1725 5 , a także w prawie krajowym.
(5) Zgodnie z art. 6a Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, który jest załączony do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Irlandia nie jest związana przepisami ustanowionymi w niniejszej dyrektywie, dotyczącymi przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w ramach wykonywania działań wchodzących w zakres zastosowania części trzeciej tytuł V rozdział 4 lub rozdział 5 TFUE, jeżeli nie jest związana zasadami regulującymi formy współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych lub współpracy policyjnej, w ramach której należy przestrzegać przepisów ustanowionych na podstawie art. 16 TFUE.
(6) Zgodnie z art. 2 i 2a Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, który jest załączony do TUE i TFUE, Dania nie jest związana ustanowionymi w niniejszej dyrektywie przepisami, które dotyczą przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w ramach wykonywania działań wchodzących w zakres zastosowania części trzeciej tytuł V rozdział 4 lub rozdział 5 TFUE, ani nie podlega tym przepisom.
(7) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 25 stycznia 2022 r.,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2123 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2023/2123 w sprawie zmiany decyzji Rady 2005/671/WSiSW w odniesieniu do jej dostosowania do przepisów unijnych dotyczących ochrony danych osobowych |
Data aktu: | 04/10/2023 |
Data ogłoszenia: | 11/10/2023 |
Data wejścia w życie: | 31/10/2023 |